Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد رضا لاهیجان‌زاده روز سه‌شنبه در بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب‌شناسی و هواشناسی دریای خزر در سازمان هواشناسی افزود: دریای خزر غنای زیادی در زمینه انواع منابع معدنی دارد از این رو از پتانسیل اقتصادی بالایی برخوردار است بنابراین کشورهای حاشیه پروژه‌های متعددی را در ارتباط با این پتانسیل یا اجرا کرده‌اند و یا در حال اجرا هستند که قطعا این روند می‌تواند به خزر آسیب وارد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیته هماهنگی هواشناسی، آب‌شناسی و مراقبت محیطی دریای خزر (CASPCOM) یک کمیته منطقه‌ای بین کشورهای حاشیه دریای خزر است که هدف برقراری ارتباط علمی و فنی بین ۵ کشور اطراف خزر را دنبال می‌کند. جلسات منطقه‌ای این کمیته، سالی یک بار و به طور چرخشی هر سال در یک کشور برگزار می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: آخرین جلسه کنوانسیون تهران در ترکمنستان با موضوع «اقتصاد آبی» برگزار شده بود که نشان می‌دهد جهت‌گیری کشورها به سمت برنامه‌های اقتصادی و بهره‌برداری از خزر معطوف شده است که البته کشورها در کنار اجرای برنامه‌های خود بر حفاظت از این عرصه آبی هم تاکید کردند.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت حفاظت از دریای خزر کنوانسیون تهران با هدف حفاظت از محیط زیست خزر در سال ۲۰۰۳ به تصویب ۵ کشور حاشیه دریای خزر رسید و در سال ۱۳۸۵ تمام کشورهای حاشیه خزر متعهد شدند که به آن پایبند باشند و در پی آن ۲۲ مرداد به عنوان روز جهانی دریای خزر نامگذاری شد.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه دریای خزر ۴۰۰ هزار کیلومتر مساحت دارد و از غنای بالایی در تنوع زیستی برخوردار است، گفت: در دریای خزر بیش از ۴۰۰ گونه آبزی شناسایی شده و این دریا علاوه بر تنوع زیستی از پتانسیل اقتصادی خوبی نیز برخوردار است که این موضوع برای کشورهای حاشیه دریای خزر از اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر پروژه‌های متعددی درباره دریا در حال اجرا و در دست مطالعه دارند، گفت: این پروژه‌های اقتصادی می‌توانند آسیب‌هایی برای دریای خزر به دنبال داشته باشد، در آخرین کنفرانس دریای خزر که در کشور ترکمنستان برگزار شد بیشتر برنامه‌ها در این دریا به برنامه‌های اقتصادی معطوف می‌شد اما نکته امیدوارکننده این بود که هر پنج نخست‌وزیر کشورهای حاشیه دریای خزر اعلام کردند که به حفظ محیط دریا پایبند هستند.

لاهیجان‌زاده با تاکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع در حفظ محیط زیست دریای خزر مباحث مربوط به آب است، افزود: پایش منابعی که به دریای خزر وارد می‌شوند و مدیریت منابع آب و بارش‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است که باید به طور مداوم مورد پایش و اندازه‌گیری قرار گیرند زیرا نتایج به دست آمده از آن می‌تواند پایه و اساسی برای مطالعات پژوهشی در خزر باشد، بر این اساس سال ۲۰۱۳ تفاهم‌نامه‌ای بین کپسکام و کنوانسیون تهران با هدف تبادل اطلاعات به ویژه در حوزه آب و هواشناسی منعقد و در آن بر همکاری و تبادل اطلاعات مستمر تاکید شد اما هنوز از آن تاکید محقق نشده است. 

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: تقاضای ما این است که نسبت به ایجاد یک سامانه تبادل اطلاعات در زمینه هواشناسی و آب‌شناسی اقدام شود تا تمام اطلاعات مربوط به این بخش‌ها در اختیار کشورهای حاشیه دریای خزر و کنوانسیون تهران قرار گیرد از این رو سازمان حفاظت محیط زیست این آمادگی را دارد که برای راه‌اندازی بانک اطلاعات دریای خزر همکاری کند.

در نشست بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب‌شناسی و هواشناسی دریای خزر که به مدت دو روز (۱۹ و ۲۰ آذرماه) در سازمان هواشناسی برپاست نمایندگانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان حضور دارند که به بحث و بررسی در زمینه‌های مختلف دریای خزر از جمله تراز آب، آلودگی و فعالیت‌های اقتصادی در این پهنه آبی خواهند پرداخت.

در آخرین جلسه کنوانسیون تهران (۲۲ مرداد امسال) که به میزبانی ترکمنستان برگزار شد نمایندگان کشورهای اطراف دریای خزر در مرتبه‌های نخست‌وزیر، رییس‌جمهوری و معاون اول ریاست جمهوری حضور یافته و بر حفاظت از این عرصه آبی ارزشمند تاکید کردند.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست سازمان هواشناسی كشور دریای خزر احمدرضا لاهیجان زاده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست سازمان هواشناسی كشور دریای خزر سازمان حفاظت محیط زیست سازمان هواشناسی كشور دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۲۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سیدمحمد امین شیخ مندی فعال و دوستدار محیط زیست در اقدامی نمادین جهت گرامیداشت روز جهانی زمین پاک،با شعار" سد مهاباد، سطل زباله نیست" قسمتی از حاشیه سد مهاباد را از وجود هرگونه زباله پاکسازی کرد.

فاروق سلیمانی گفت: هدف از این اقدام را جلب مشارکت‌های مردمی برای پاکیزه نگاه داشتن محیط ‌زیست و ترویج فرهنگ عمومی حفاظت از طبیعت عنوان کرد  و گفت: برای بهره مندی از طبیعت زیبا و سالم ،شهروندان باید طبیعت و تفرجگاهها را تمیز و پاکیزه نگه دارند .

دیگر خبرها

  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد
  • توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • رییس جدید کمیته تخصصی هواشناسی و علوم جوی آیورا منصوب شد
  • پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه
  • طرح پاکسازی زباله در چهارمحال و بختیاری