Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شاهد روند کاهشی تراز آب دریای خزر هستیم، گفت:‌در صورت تداوم این روند امکان وقوع شرایط ناگوار زیست محیطی در مناطق ساحلی کشور‌های حاشیه خزر وجود دارد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سحر تاجبخش امروز در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر اظهار داشت: بیش از ۵ سال از تصویب موافقتنامه همکاری هواشناسی، آبشناسی، دریای خزر، توسط نمایندگان عضو این مجموعه می‌گذرد و عزم جدی اعضای این کمیته بر تسریع در اجرای مواد موافقتنامه و رسیدن به اهداف اصلی آن، برنامه یکپارچه پایش و پیش‌بینی هواشناسی آبشناسی دریای خزر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: برای رسیدن به این مهم گام‌های بلندی توسط اعضای کمیته در نشست‌های قبلی برداشته شده است که شامل تعیین ماموریت و راهبرد، اهداف ساختار برنامه و شاخص‌های کلیدی برای ارزیابی برنامه است.

رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: هدف بعدی پیش روی ما تعیین برنامه‌های عملیاتی در سطح ملی و منطقه است که امیدواریم با همکاری و مشارکت همه اعضا به این مهم دست یابیم.

تاجبخش اظهار کرد:‌گام دیگری که امید است در این نشست بتوان به اندست یافت، تصویب مقررات داخلی کمیته است که زمینه را برای تسریع در حرکت رو به رشد کمیته ایفا کرده و امکان مشارکت هر چه بهتر کشور‌های حاشیه دریای خزر را در برنامه یکپارچه پایش و پیش‌بینی آب و هواشناسی این پهنه آبی فراهم می‌کند.

وی گفت: در ۴ سال گذشته که اولین پیش‌نویس مقررات مورد بحث قرار گرفت پیشنهادات متفاوتی در این زمینه توسط اعضای کمیته ارائه و بررسی شد؛ که امیدواریم بتوان در این نشست به پیشرفت چشمگیری از تصویب مقررات برسیم.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: طی چند سالی که از فعالیت‌های کمیته می‌گذرد شاهد پیشرفت روز افزون کشور‌های حاشیه خزر در زمینه توسعه شبکه پایش ارائه خدمات هواشناسی آبشناسی به کاربران ساحلی و دریایی و فناوری اطلاعات در گزارش‌های ملی اعضا بودیم.

تاجبخش ادامه داد: تلاش ما به عنوان اعضای کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر استمرار این حرکت رو به رشد در راستای اجرای برنامه یکپارچه کمیته خواهد بود.

وی گفت: تبادل اطلاعات هواشناسی و آبشناسی بین کشور‌های عضو کمیته چند سالی است در حال انجام است و زمینه را برای انجام فعالیت‌ها و تحقیقات مشترک بین کشور‌ها فراهم کرده است. این تحقیقات در زمینه‌های مختلف هواشناسی و آبشناسی قابل انجام است که عمده‌ـرین آن ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر دریای خزر است.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: این اثرات در حال حاضر به گونه‌ای چشمگیر بر دما، بارش و تراز آب این دریا تاثیر گذاشته و بررسی روند این تغییرات و نحوه تاثیر آن بر محیط زیست و ساحل نشینان از موضوعات مهم است.

تاجبخش افزود: این نشست در حالی انجام می‌شود که ما همچنان شاهد روند کاهشی تراز آب دریای خزر هستیم و در صورت تداوم این روند امکان وقوع شرایط ناگوار زیست محیطی در مناطق ساحلی کشور‌های حاشیه خزر وجود دارد.

وی گفت: تسریع در تهیه، تصویب و اجرای برنامه یکپارچه پایش و پیش‌بینی وضعیت هواشناسی آبشناسی خزر می‌تواند به عنوان گامی مهم در زمینه شناخت عوامل مؤثر در این پدیده و ارائه راهکار‌های مناسب برای تصمیم‌گیران در سطح ملی و منطقه‌ای قلمداد شود.

رئیس سازمان هواشناسی افزود:‌دریای خزر به عنوان یک آبراهه مهم و حیاتی در زمینه تبادلات تجاری بین کشور‌های عضو شناخته شده و بخش عمده‌ای از خدمات سازمان‌های هواشناسی آبشناسی کشور‌های عضو به ارائه خدمات به ناوگان حمل و نقل دریایی اختصاص دارد.

تاجبخش گفت: یکی از اهداف اصلی کمیته ارتقاء زیرساخت‌های لازم برای ارتقا کمی و کیفی خدمات ارائه شده به این شناور‌ها بوده و در این راه سعی بر این است که از همه امکانات موجود در کشور‌های عضو برای پوشش کامل دریای خزر استفاده شود.

وی اظهار داشت: همچنین یکی از برنامه‌های توسعه شبکه پایش استفاده از ناوگان تجاری کشور‌های عضو برای مشارکت در برنامه دیده‌بانی داوطلبانه کشتی‌ها است و سعی خواهد شد تا از این بستر برای تسریع در رسیدن به اهداف برنامه کمیته در بخش پایش استفاده بهینه به عمل آید.

رئیس سازمان هواشناسی افزود: فعالیت‌های اکتشاف و استخراج نفت در بخش‌های مختلف دریای خزر از دیرباز وجود داشته و در سال‌های اخیر دامنه این فعالیت‌ها گسترش چشمگیری داشته است.

تاجبخش گفت: حضور گسترده شرکت‌های نفتی در دریای خزر و تاسیس سکو‌های استخراج و اکتشاف در بخش‌های مختلف این دریا نیاز این صنعت را به دریافت خدمات تخصصی هواشناسی آبشناسی از پایش و پیش‌بینی شرایط دریا تا انجام مطالعات در زمینه طراحی سازه‌های فرا ساحل افزایش داده است.

وی افزود: این امر مستلزم سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های پایش و پیش‌بینی هواشناسی آبشناسی در دریای خزر بوده و یکی از حامیان برنامه‌های کمیته می‌توانند نقش مهمی را در رسیدن به اهداف اصلی کمیته ایفا کنند.

رئیس سازمان هواشناسی یادآور شد: از یکی از معاهده‌های امضا شده میان کشور‌های حاشیه دریای خزر کنوانسیون زیست محیطی تهران است که مسائل مربوط به محیط زیست دریایی و مناطق ساحلی این دریا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تاجبخش گفت: با توجه به حساسیت بالای دریای خزر به آلودگی و پایین بودن توان خود پالایندگی این دریا همکاری با این کنوانسیون در دستور کار کمیته قرار دارد و تفاهم نامه‌ای در این زمینه به امضا رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کاهش تراز آب دریای خزر سازمان های هواشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۳۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلامگفت حس سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جمع مردم جنوب غرب پایتخت در امام زاده حسن گفت: در ابتدای دولت گفتیم که هر سال باید یک میلیون شغل ایجاد می‌شد که اگر می‌شد امروز با مشکل روبرو نبودیم.


وی ادامه داد: امروز از وعده خود عقب نیستیم، در بسیاری از استان‌ها نرخ بی‌کاری در کشور کاهشی است، مسئله مسکن هم مهم است. اگر در سال‌های قبل سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شد، امروز در تهران و استان‌ها مشکل مسکن نداشتیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: هم قانون می‌گوید و هم نیاز کشور است که یک میلیون مسکن ساخته شود، اگر این اتفاق رخ دهد نیاز مردم برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: آن‌چه که شهدای عزیز ما جان خود را نثار آن کردند، توجه به قوانین خداوند و اجرای آن در همه عرصه‌های زندگی است

رئیسی خاطرنشان کرد: آن‌چه در وصایای شهدا آمده، اجرای عدالت است، یعنی آن ظرفیتی که در کشور وجود داردبر اساس عدالت توزیع شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز طبق برنامه‌ریزی‌ها مشکلات آبی و برقی کشور در حال برطرف شدن هستند.

کد خبر 6088713 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • تداوم بارش‌ها در خراسان رضوی تا شنبه
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن مسیل ها در برخی مناطق
  • هواشناسی ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / هوای بارانی در انتظار نیمه شرقی کشور
  • تداوم بارش‌ها و رگبارهای بهاری در یزد تا فردا
  • ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندگی
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد