Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@13:26:13 GMT

فقط دو ایستگاه هواشناسی استان خودکار است

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۴۸۵۳

فقط دو ایستگاه هواشناسی استان خودکار است

ایسنا/زنجان مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: در دو شهرستان سلطانیه و ایجرود ایستگاه هواشناسی وجود ندارد.

رسول همتی ظهر امروز در نشست خبری، اظهار کرد: وقایعی که پس از سیل امسال اتفاق افتاد، ضرورت اطلاع‌رسانی توسط رسانه‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و این در حالی است که پیش‌بینی تغییرات جوی برای اولین‌بار توسط نوح نبی و پس از آن توسط یوسف پیامبر انجام شد و پس از آن در جنگ جهانی دوم برای افزایش امنیت پروازها، هواشناسی مورد توجه و استفاده قرار گرفت و در دنیای امروز اطلاعات مربوط به هواشناسی تاثیر بالایی در زندگی مردم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول ادامه داد: هواشناسی در سه قسمت مهم پایش (دیده‌بانی جوی)، پیش‌بینی و تحقیقات (توسعه هواشناسی کاربردی) تشکیل می‌شود و در همه جای جهان دیده‌بانی هواشناسی انجام می‌شود و ایستگاه‌های هواشناسی به صورت ۲۴ ساعته اطلاعات جوی را ثبت می‌کنند و اگر یک نقطه در جهان اطلاعات جوی را ثبت‌ نکند، دیگر نقاط با مشکل مواجه می‌شود و این مهم سبب می‌شود که هواشناسی مرز سیاسی و جغرافیایی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه ثبت داده‌های هواشناسی با فعالیت چند ایستگاه از سال ۱۳۳۸ آغاز شد، افزود: همه ایستگاه‌های هواشناسی در جهان ساختاری شبیه به هم داشته و استاندارد تعریف‌ شده‌ای دارد که در این ایستگاه‌ها ۱۰۰ پارامتر جوی اندازه‌گیری و استانداردی اعلام می‌شود.

همتی تصریح کرد: ایستگاه‌های هواشناسی برای انجام ماموریت خود نیازمند دستگاه‌های پیشرفته‌ای از قبیل رادیوسوند، ماهواره و رادار است که در استان زنجان فقط ابزار ماهواره وجود دارد و این در حالی است که سیستم رادیوسوند در استان‌های همجواری از قبیل آذربایجان‌شرقی، گیلان، تهران و کرمانشاه وجود دارد و رادار نیز در استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان‌شرقی و اردبیل وجود دارد که تقریبا همه استان‌های شمال‌غرب کشور به جز استان زنجان مجهز به این تجهیزات هستند.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان، یادآورد شد: سازمان هواشناسی و ادارات‌کل تابعه این سازمان در استان‌، مسئول اعلام وضعیت جوی و پیش‌بینی‌ها در این مورد است ولی باید توجه داشت که قطعیت رخداد هیچ پدیده‌ای در جهان صد درصد نیست که این مهم برای هواشناسی نیز صادق است. همچنین پیش‌بینی‌ها در هر امری با خطا همراه است و افزایش مدت زمان پیش‌بینی احتمال خطا و تحقق را افزایش می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه ۵۷ ایستگاه هواشناسی در استان وجود دارد، عنوان کرد: متاسفانه سال‌ها است که تجهیزات این اداره‌کل به روزرسانی نشده است و فقط دو ایستگاه خودکار دارد، این در حالی است که باید در استان حداقل ۸ ایستگاه خودکار وجود داشته باشد. علاوه‌بر آن در دو شهرستان سلطانیه و ایجرود ایستگاه هواشناسی وجود ندارد که امیدواریم تا پایان سال، ایستگاه سلطانیه به بهره‌برداری برسد و ایجاد ایستگاه ایجرود در صورت تامین اعتبار برای سال آتی پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زنجان هواشناسي پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۴۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت پوشش مخابراتی روستای هندوکش بوئین میاندشت

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ حسن بهارلو بخشدار بخش کرچمبوی بوئین میاندشت گفت: به منظور رفاه حال اهالی وپوشش ۱۰۰ درصدی مخابراتی در روستای هندوکش عملیات ساخت یک ایستگاه جدید مخابراتی با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیاردریال آغازودرمرحله نخست پی ایستگاه ساخته شد.

این روستا به وسعت 32هکتار حدود هزار نفر جمعیت دارد که ساکنان آن ترک قشقایی و اکثر آنهابه کشاورزی و دامداری مشغول هستند.
هندوکش روستایی تاریخی با قدمتی بیش از هزار ساله در شمال غربی بویین میاندشت واقع است.

دیگر خبرها

  • ثبت بیشترین بارندگی در رباط خان با ۲۵ میلی متر
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین + فیلم
  • راه رفتن وارونه!
  • ویدئویی جذاب از پهپادهای خودکار انتحاری اوکراین که دوست و دشمن را تشخیص می دهند
  • ثبت هوای پاک در ۶ منطقه تهران
  • فیلم | ایستگاه راه آهن بیشه استان لرستان در آستانه ثبت جهانی
  • تقویت پوشش مخابراتی روستای هندوکش بوئین میاندشت
  • انتخابی هوشمندانه با مطالعه راهنمای خرید بهترین دوربین سونی در 2024