Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@08:57:24 GMT

حمل و نقل پاک ارمغان «استارتاپ‌ها»

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۶۱۲۹

حمل و نقل پاک ارمغان «استارتاپ‌ها»

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف اهمیت حمل و نقل عمومی پاک در کلان شهرها، افزایش آلاینده‌های زیست محیطی، مخاطرات ایجاد شده برای سلامتی، هزینه‌های بالای انرژی و ... گروه حمل و نقل ریلی را در ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی،حمل و نقل پیشرفته ایجاد کرده است. این گروه پاسخگوی نیازمندی‌های بخش حمل ونقل ریلی کشور در زمینه شکل‌گیری زیست‌بوم بخش ریلی، توسعه فناوری‌های ریلی با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری ظرفیت‌های ریلی کشور و بهسازی و مدرن‌سازی حمل و نقل ریلی از طریق تسهیل و حمایت از  فعالیت‌های بازیگران زیست‌بوم حمل و نقل ریلی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه حمل و نقل ریلی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته در نظر دارد در راستای تحقق اهداف کلان کشور در بخش حمل و نقل ریلی، با تسهیل‌گری میان بازیگران مختلف زیست‌بوم ریلی در ترویج و توسعه، تجاری‌سازی فناوری، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و شناسایی و اجرایی کردن طرح‌های اولویت‌دار از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و سرریز فناوری گروه‌های خودرویی، هوایی و فضایی، نقش موثری را در کشور ایفا کند.

همچنین رصد قابلیت‌های فناورانه، جهت شناسایی فرصت‌های موجود در بهبود و ارتقای قابلیت‌های طراحی، ساخت، مدرن‌سازی و هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل ریلی با بهره‌گیری از قابلیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها و توسعه اقتصادی این بخش در بازارهای داخلی و خارجی از دیگر ماموریت‌های اصلی این گروه به شمار می‌رود.

در حال حاضر پیشران‌های مختلفی در حال تغییر و تحول و بهبود حمل و نقل ریلی در جهان است در میان پیشران‌های مختلف، حمل و نقل ریلی هوشمند یکی از مهم‌ترین پیشران‌های این حوزه است. چرا که سیستم‌های هوشمند با به کارگیری علوم و فناوری نوین به بهبود عملکرد حمل و نقل کمک شایانی کرده است. از آن جایی که حمل و نقل کالا و انسان از نیازهای مهم جوامع است، می‌بایست نسبت به گسترش سیستم‌های هوشمند حمل و نقل جهت داشتن سفری آرام و آسوده اقدام نمود.

همچنین نهادهای بهره‌بردار کشور همچون راه آهن جمهوری اسلامی ایران سالیانه هزینه‌ بسیاری در جهت بهبود و نگهداری از سیستم حمل و نقل ریلی صرف می‌کند. سیستم‌های هوشمند در این زمینه بسیار مؤثر هستند. با استفاده از سیستم‌های هوشمند، عملکرد ایستگاه‌های راه آهن و خطوط ریلی بهبود یافته و ایمنی سیستم حمل و نقل افزایش می‌یابد. ارتباط مناسب و سریع بین رانندگان لوکوموتیوها و ارتباط آن‌ها با ایستگاه‌های راه آهن باعث می‌شود که در زمان خطر، اطلاع‌رسانی سریع‌تر صورت گیرد. اطلاع‌رسانی باعث تسریع در عملکرد ایستگاه‌های راه آهن می‌شود و کاهش سوانح را به همراه خواهد داشت. بنابراین ورود به مباحث هوشمندساز از موارد انکارناپذیر در توسعه حمل و نقل کشور به شمار می‌رود.

با توجه به الزامات موجود سرمایه‌گذاری در زمینه هوشمندسازی قطارها و لوکوموتیوها در بخش حمل بار و مسافر ضمن ایجاد ایمنی، در بلند مدت از هزینه‌های این بخش خواهد کاست.

برچسب‌ها ستاد توسعه فناوری‌ های فضایی و حمل‌ و نقل پیشرفته استارتاپ حمل و نقل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استارتاپ حمل و نقل استارتاپ حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۶۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به مرحله نهایی جوایز اجلاس جامعه اطلاعات راه یافت

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدهادی زاهدی گفت: پروژه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی از میان ۲۰ پروژه که در بخش E-Science شرکت کرده بودند در میان پنج پروژه منتخب برای مرحله نهایی برگزیده شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی اظهار داشت: رقبای ایران در این رویداد، کشور‌هایی نظیر ایالات متحده امریکا، چین، فرانسه، اسپانیا، روسیه، لهستان، لوکزامبورگ، مالزی، پاکستان، هندوستان، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و الجزائر بوده‌اند که از این میان و در مرحله نهایی می‌بایست با کشور‌های ایالات متحده امریکا، اسپانیا، چین و هندوستان رقابت کند.

وی افزود: اجلاس جهانی انجمن جامعه اطلاعاتی WSIS ۲۰۲۴ با شعار «جوامع اطلاعاتی و دانش‌بنیان در جهت اهداف توسعه پایدار» بزرگترین گردهمایی جهانی سالانه در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت توسعه جوامع محسوب می‌شود. در این اجلاس فرصتی برای تبادل اطلاعات، خلق دانش و به اشتراک‌گذاری روش‌ها و همچنین شناسایی روند‌های در حال ظهور و بهبود مشارکت، با توجه به تکامل جوامع اطلاعاتی و دانش بنیان فراهم می‌شود.

زاهدی گفت: در این راستا کشور‌ها می‌توانند برنامه‌ها و پروژه‌هایی را که در جهت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور خود یا در سطح بین‌الملل مطابق با اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار تعریف و به اجرا گذاشته‌اند را در ۱۱ خط مشی (Actin –Line) مشتمل بر ۱۸ دسته (Category) معرفی و ارائه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در تشریح این جایزه گفت: در این راستا، هر ساله مسابقات جهانی WSIS با هدف ارزیابی پروژه‌ها و فعالیت‌هایی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت توسعه پایدار استفاده شده است، برگزار می‌شود. کشور‌های متعددی به منظور ارائه ظرفیت‌ها و موفقیت‌های خود در این مسابقات شرکت می‌کنند. در حال حاضر افزون بر کشور‌های پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات که همواره در این اجلاس و مسابقات فعال بوده‌اند، کشور‌های دیگری مانند مالزی، مکزیک، برزیل، ترکیه، کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس و هند نیز حضور دارند. گرچه حضور پروژه‌ها از هر نهادی در این مسابقات میسر است، اما به دلیل مدیریت و هماهنگی بیشتر مسابقات، اغلب پروژه‌ها از طریق دولت در این مسابقات شرکت داده می‌شوند.

وی ادامه داد: ایران همواره سعی کرده است در این مسابقات مشارکت داشته باشد و از سال‌ها قبل حضور پررنگی داشته است و در مواردی نیز موفق به کسب جایزه نهایی جامعه اطلاعاتی WSIS شده است. در سال ۲۰۲۴، ایران با سه پروژه در حوزه‌های e-Government، e-Enviroment و E-Science، مشارکت داشتند نماینده ایران در حوزه علمی پروژه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی بوده است.

این مقام مسئول در وزارت علوم اظهار داشت: خوشبختانه با مشارکت جامعه دانشگاهی کشور در رای‌گیری عمومی این پروژه به عنوان تنها انتخاب نامزد برنده کشور ایران، انتخاب شده است که باعث افتخار و مباهات حوزه فناوری اطلاعات آموزش عالی است. امید می‌رود که این پروژه در نهایت به عنوان پروژه برنده نهایی در مراسم اصلی اجلاس نیز مورد تقدیر قرار گیرد.



انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟
  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • معرفی کسب‌وکارها در رویداد «معرکه» نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴
  • شهری که برای ۱۰۰ سال آینده طراحی شد
  • کارگروه بین‌الملل حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات تشکیل می شود
  • پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به مرحله نهایی جوایز اجلاس جامعه اطلاعات راه یافت
  • توسعه صنعت ریلی، معضل بیکاری سیستان و بلوچستان را رفع می کند
  • بررسی چالش‌های سد راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور
  • (ویدیو) اولین نسخه از زیردریایی بدون خدمه Manta Ray
  • افزایش سرعت تجارت با همکاری شرکت حمل و نقل کشتیرانی و راه آهن