Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@09:29:28 GMT

چرا مردم از اصلاح طلبان رویگردان شدند؟

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۶۱۵۰

چرا مردم از اصلاح طلبان رویگردان شدند؟

انتخابات مجلس در شرایطی قرار است اسفندماه امسال برگزار شود که پیش‌بینی‌ها، شکست جبهه اصلاح‌طلبی را گواهی می‌دهند. این پیش‌بینی البته متکی به دلایلی است که در این گزارش به گوشه‌ای از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش مشرق، انتخابات مجلس در شرایطی قرار است اسفندماه امسال برگزار شود که پیش‌بینی‌ها، شکست جبهه اصلاح‌طلبی را گواهی می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پیش‌بینی البته متکی به دلایلی است که در این گزارش به گوشه‌ای از آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: مشاور خاتمی: انتخابات تهران را ۳۰ بر هیچ می‌بازیم نزاع‌ اصلاح‌طلبان پس از ثبت‌نام‌ها

اصلاح‌طلبانِ در گذشته مانده

یکی از دلایل ناظر بر شکست احتمالی اصلاحات در انتخابات پیش‌رو، پیشینه ضعیف این جبهه در حفظ اعتماد بدنه اجتماعی خود است. نمایندگان منتسب به این جبهه توانستند به مدد ائتلاف با بخشی از جریان به اصطلاح اصلاح‌طلب و در قالب لیست امید، اقلیت مجلس دهم را کسب کنند، اما موفق نشدند در عمل به کارویژه‌های نمایندگی، عملکرد درستی از خود ابراز بدارند. از سویی، گفتمان غالب در جبهه اصلاحات از زمان شکل‌گیری در خردادماه سال‌76 تاکنون، عمدتاً حول موضوعات سیاسی و اجتماعی چرخیده و همواره جای خالی موضوعات اقتصادی به‌ویژه مساله معیشت مردم، در سازه فکری و اندیشه‌ای اصلاح‌طلبان خالی بوده است.

به همین دلیل در 10سال گذشته که معضلات اقتصادی روندی فزاینده به خود گرفته، اصلاح‌طلبان در هماهنگ‌نمودن خود با نیازهای معیشتی و ارائه راه‌حل برای آن‌ها، هیچ‌گاه موفق ظاهر نشده‌اند. در این شرایط، عمده تمرکز جریان تجدیدنظرطلب، روی موضوعات اجتماعی بوده که از قضا از فراگیری لازم در میان اقشار اجتماعی برخوردار نبوده است. حضور زنان در ورزشگاه، حمله به مقوله حجاب یا همین مورد آخری، موج سواری روی اعتراضات مردم، مهم‌ترین بحث‌هایی بود که اصلاح‌طلبان طی سال‌های سپری شده، آتش بیار معرکه بودند. از طرفی، همراهی و همسرایی اصلاح‌طلبان با دولت، نمایندگان متبوع این جبهه در مجلس دهم را برای تفحص در امورات پاستورنشینان، بی‌اشتیاق و بی‌رمق ساخت. همه این‌ها و مواردی از این دست، سبب شده تا اصلاح‌طلبان، امروز از شانس حداقلی برای کامروایی در انتخابات اسفندماه برخوردار باشند. هرچند این جریان به واسطه تخصصی که در تحمیل دوقطبی‌های کاذب بر گرده جامعه دارد، از کورسوی امیدی جهت بازگرداندن معادلات بازی به نفع برخوردار است. برای بررسی بیشتر آنچه تاکنون عرضه شد، به سراغ محمدکاظم انبارلویی، کارشناس مسائل سیاسی رفتیم که در ادامه مشروح گفت‌وگو را از نظر خواهید گذراند.  

انبارلویی: اصلاحات حرفی برای گفتن ندارد

محمدکاظم انبارلویی، با اشاره به موارد ناکامی اصلاح‌طلبان در مدیریت کشور اظهار داشت: اصلاح‌طلبان کارنامه‌ای برای ارائه به مردم ندارند. وعده‌های اصلاح‌طلبان نه تنها تحقق پیدا نکرده بلکه به لحاظ اقتصادی وضع مردم را بدتر کرده است. وی با بیان اینکه در حوزه‌های سیاست خارجی و اجتماعی هم کارنامه درستی از اصلاح‌طلبان سراغ نداریم گفت: به این ترتیب جبهه اصلاحات در انتخابات آتی حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به رغبت جریان اصلاح‌طلب به سازش با غرب افزود: بزرگ‌ترین محصول اصلاح‌طلبان از قِبل به اصطلاح تعامل با دنیا، برجام بود که قرار بود مشکلات ایران را برطرف کند اما در واقع، هیچ رمقی به سیاست خارجی کشورمان نداد. به قول آقای عراقچی، تحریم‌ها نه تنها برداشته نشد بلکه بیشتر هم شد.

انبارلویی در ادامه درباره عملکرد نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس گفت: اصلاح‌طلبان چون هم پیمان دولت بودند، در ناکامی‌های دولت شریک‌اند و لذا بارها اصلاح‌طلبان در مصاحبه‌های علنی و در جلسات خود گفته‌اند که ما حرفی برای گفتن نداریم. بنابراین، کارنامه دولت باعث شده تا دست جبهه اصلاح‌طلبی به لحاظ گفتمانی در انتخابات آینده خالی شود. وی در ادامه با اشاره به حاشیه‌گرایی‌های سیاسی اصلاح‌طلبان مجلس به جای پرداختن به معضلات اقتصادی کشور گفت: درست است که اصلاح‌طلبان در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، حرف‌هایی زده‌اند اما مردم در حوزه معیشتی مطالباتی دارند و اصلاح‌طلبان هم نتوانستند به وعده‌های خود عمل کنند. انبارلویی در همین باره اضافه کرد: بزرگ‌ترین دستاورد اصلاح‌طلبان این بوده که مثلاً خانم‌ها اجازه یافتند به ورزشگاه بروند. اصلاح‌طلبان اساساً نتوانسته‌اند چه در دولت و چه در مجلس، بر مدار مطالبات مردمی حرکت کنند.

تاکتیک تشکیک در کارآمدی انقلابی‌گری

انبارلویی با بیان اینکه مردم یک سری مطالبات واقعی داشتند و تصور داشتند که اصلاح‌طلبان می‌توانند به این مطالبات پاسخ دهند تاکید کرد: با این وجود اصلاح‌طلبان نشان دادند که به‌دلیل پیری و فرتوتی و فرسودگی، امکان اینکه بتوانند مطالبات مردم را پاسخ دهند، نداشتند.

وی در پاسخ به این سؤال که در روزهای منتهی به انتخابات، اصلاح‌طلبان برای برگرداندن معادلات انتخاباتی به نفع خود، دست به چه حربه و ترفندی خواهند زد اظهار داشت: اصلاح‌طلبان هم‌اکنون در پی ایجاد دو قطبی‌هایی هستند. گفتمانی که امروز میان مردم رواج دارد، انقلابی‌گری و کارآمدی است و اصلاح‌طلبان برای توفیق در انتخابات مجلس، مشغول ایجاد انحراف در این گفتمان مسلط هستند اما گمان می‌کنم مردم به آن حد از رشد و بصیرت رسیده‌اند که فریب چنین دوگانگی‌های کاذبی را نخورند. این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر تاکتیک تشکیک در کارآمدی انقلابی‌گری از سوی اصلاح‌طلبان گفت: این احتمال هم وجود دارد که اصلاح‌طلبان پیرامون برخی موضوعات مثل طرفداران یا مخالفان رفراندوم یا طرفداران و مخالفان گفت‌وگو با غرب، دوقطبی‌هایی ایجاد کنند که اصلاً وجود خارجی نداشته باشند. انبارلویی اضافه کرد: اصلاح‌طلبان در حالی بر مذاکره با غرب پافشاری می‌کنند که به هیچ چیزی حتی امضای خودشان اعتقادی ندارند و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. انبارلویی با اشاره به حربه جبهه اصلاحات مبنی بر ترساندن مردم از جنگ گفت: آمریکا اساساً رمقی برای جنگیدن ندارد. ما در منطقه، سیلی‌های پیدا و پنهانی به آمریکایی‌ها زدیم، از جمله ساقط کردن پهپادشان در خلیج‌فارس؛ اما آن‌ها نتوانستند جواب دهند. آمریکا که در حال خروج از سوریه و افغانستان است، چطور می‌تواند آغازگر یک جنگ جدید باشد؟

منبع:‌صبح نو

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق سلبریتی ها سهمیه بندی بنزین سیدعباس عراقچی اصلاح طلبان آمریکا برجام ایران دولت سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۶۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است

در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکی از وزنه‌های مهم تعیین‌کننده خط سیاسی مجلس، رقابت طیف مستقلین و اصلاح‌طلبان است که به هم‌قطارانی که به مجلس راه یافته‌اند بپیوندند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکی از وزنه‌های مهم تعیین‌کننده خط سیاسی مجلس، رقابت طیف مستقلین و اصلاح‌طلبان است که به هم‌قطارانی که به مجلس راه یافته‌اند بپیوندند و با این وجود برخی از کارشناسان گمانه‌زنی‌هایی در قصد این طیف برای تشکیل یک کمیسیون اقلیت در مجلس دوازدهم دارند. در همین راستا با رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب جمهوریت گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

استقبال سیاسیون و مردم نسبت به دور دوم انتخابات را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ 
در انتخابات مرحله اول مردم بیشتر شرکت می‌کنند، درحالی‌که در مرحله اول تعداد کاندیداها بیشتر است، ولی در مرحله دوم عموما مشارکت کمتر است، ضمن اینکه تنها دو برابر نمایندگان مورد نظر هر حوزه انتخابیه در مرحله دوم با هم رقابت می‌کنند.  رقابت در دوره  دوم، رقابت تنگاتنگی است و هر کسی هم که در این مرحله رأی بیشتری بیاورد ولو آنکه یک رأی بیشتر باشد، پیروز میدان قاعده انتخابات است. متأسفانه در دوره‌های انتخابات مرحله دوم، حضور مردم خیلی کم است. در شهرهای کوچک که عوامل قومی عشیره‌ای دخالت دارند، مثل دوره‌های گذشته انتخابات رونقی ندارند. در مرحله دوم خیلی کم شرکت می‌کنند و هر چه هم تشویق و دعوت شوند، برخی انگیزه لازم را ندارند.
 به‌خصوص که هیچ‌گونه مشوقی در کشور ما به وجود نیامده است. یعنی اگر بین دو تا مرحله یک حرکتی ایجاد شده بود، هیجان یا امید و کسب رضایتی پیش می‌آمد، امید بود که درصد بهتری شرکت کنند. مسائل اقتصادی هم که روز به روز بدتر و سخت‌تر و وضعیت مردم وخیم‌تر می‌شود، لذا فکر می‌کنم مردم در مرحله دوم کمتر شرکت می‌کنند و طبیعتا بین همین افرادی که رأی بیشتری داشتند، افرادی انتخاب شده و وارد مجلس می‌شوند. 

با توجه به ورود چهره‌هایی از طیف‌های سیاسی مختلف به مجلس، آیا تشکیل یک فراکسیون اقلیت یا مستقل را محتمل می‌دانید؟ 
مجلس که جای بحث، گفت‌وگو، اظهارنظر و تبادل نظر افراد و گروه‌هاست و اگر در آن تبادل نظر و اختلاف نظر نباشد که مجلس مرده و بی‌رمقی است و اصلا فلسفه‌ای در آن وجود ندارد؛ اما اینکه یک اکثریت قوی از جناح اصول‌گرا وارد مجلس می‌شوند و بعد لیستی که ترکیبی از اصلاح‌طلب، مستقلین اعتدال‌گرا و امثال‌ذالک یعنی ته کیسه را تکاندند و همه این‌ها به قول شما 41 نفر شده است. هنوز هم معلوم نیست در نهایت چند نفر باشند که البته درون آنها هم چهره‌های شاخص بسیار کم هستند، وارد مجلس شدند. اگر آقای مطهری یا آقای پزشکیان تأیید نشده بودند که می‌شد قضاوت کرد در مجلس دیگر تریبونی از مستقلین و اصلاح‌طلبان نیست.  به هر حال باز با تذکر رهبری این آقایان تأیید صلاحیت شدند.

ممکن است یک‌صدایی از این جمعیت بلند شود، ولی این صدا بسیار اندک و ضعیف است. به‌خصوص که مشخص نیست مدیریت مجلس هم  به دست چه افرادی بیفتد. اگر میزان و ملاک در انتخاب هیأت رئیسه این آرایشی باشد که چه کسانی بیشترین رأی را به دست آوردند، دیگر مجلس به‌طور کلی آن هویت و  استقلال خودش را از دست خواهد داد. در کنار این مسائل باید اضافه کنم درست است که اکثریت قوی مجلس به یک معنا اصول‌گراها و غیراصول‌گراها اعم از اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا، مستقل و اقلیت بسیار محدودی هستند، اما همان اکثریت، آهنگ واحدی ندارند. هم دارای سلایق مختلف هستند و هم در مقابله با اصلاح‌طلب‌ها و مستقلان دارای وجه مشترک در برابر اصلاح‌طلبان هستند. 
آنها درون خودشان اختلاف‌های بسیار زیادی با  اصول‌گراهای سنتی و اصول‌گرایان غیرسنتی هستند. گرایش‌های رادیکال هم حضورشان قاعدتا پررنگ خواهد بود. این‌ها در نهایت با هم نمی‌توانند بسازند. در انتخابات ممکن بود به‌خاطر هدف مشترک با هم کنار آمده باشند، ولی در مجلس اختلاف نظر فراوان است، چون دیدگاه اصول‌گرایان سنتی و انقلابی کاملا با دیدگاه رادیکال‌ها متفاوت است. به هر حال اصول‌گرایان سنتی بیشتر روی رهبری و ولایت فقیه تأکید می‌کنند. این اختلاف‌ها در مجلس هم ظهور و بروز پیدا می‌کند و در برابر هم جبهه می‌گیرند و نمی‌توانند با هم کنار بیایند. اقلیت محدودی هم از لیست به اصطلاح «صدای ملت» که ترکیب ناهمگونی از اقلیت محدود بود، وارد مجلس خواهند شد.

این فراکسیون چه کمکی را در زمینه کارآمدی مجلس ارائه می‌دهد؟ 
هر چقدر در مجلس تعدد و تکثر آرا و نظرات بیشتر باشد، مجلس زنده‌تر و پویاتر خواهد بود. لذا در کنار آن اکثریتی که در درون اختلافات وجود دارد، بخش‌های مختلف است که این می‌تواند یک‌صدایی باشد. صدایی هرچند کوتاه و کم‌رنگ از ملت در برابر جریان مقابل که در غیاب اکثریت مردم برنده شد. اینکه همان اقلیت، حتی یک نفر هم در مجلس تریبون در اختیار داشته باشد، شاید بهتر از نبودش باشد. درحالی‌که اگر 40 نفر باشند، می‌توانند تلاش بیشتری کنند.
افرادی بودند که قبل از ورود به مجلس، ادعای اصلاح‌طلبی یا استقلال می‌کردند، ولی در مجلس به طرف اکثریت می‌لغزیدند و گفته‌های خودشان را فراموش می‌کردند. من از دوستانی که وارد مجلس می‌شوند انتظار دارم که در این شرایط وانفسا در مجلس فراکسیونی تشکیل بدهند و برنامه‌ریزی کنند؛ چراکه می‌توانند تا حدی اثرگذار باشند، ولو اینکه این امر بسیار سخت خواهد بود. آن اکثریت اجازه نخواهند داد اینها کار کنند، چون تجربه نشان داده که آنها وقتی اکثریت را به دست می‌آورند، جلوی هر نقد و اظهارنظر مخالف را می‌گیرند. فراکسیون اقلیت می‌توانند امیدی را در مجلس به وجود بیاورند.

آرایش سیاسی اصلاح‌طلبان در آستانه دور دوم انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
در مرحله اول انتخابات، اصلاح‌طلب‌ها به چند دسته تقسیم شدند که یک مجموعه از احزاب و شخصیت‌های حقیقی بودند، آنها که اعلام کردند ما کاندیدا نداریم و شرکت نمی‌کنیم و به‌عنوان معرفی کاندیدا شرکت فعال نداریم. دسته دیگر ترکیبی از سه حزب بود. این‌ها وارد صحنه شدند، کاندیداهایی را معرفی کردند و تعدادی از کاندیداهایشان وارد مجلس شدند. ما هم که به‌عنوان حزب جمهوریت منتظر بودیم کاندیداهایمان تأیید صلاحیت شوند  که بتوانیم فعال شویم، ولی متأسفانه هیچ‌کدام از کاندیداهای ما در سراسر کشور تأیید صلاحیت نشدند.فعالیت اصلاح‌طلب‌ها  در مرحله دوم هم به همین ترتیب است.  آن ترکیب که گفتم، فعال نخواهند بود. شاید کارگزاران و حزب‌های دیگر فعالیت کنند. باید ببینیم آنها تا چه اندازه موفق هستند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد
  • نشست شورای سیاستگذاری جبهه ایران قوی با نامزدهای دور دوم انتخابات
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • با مذاکره با آمریکا از عملیات «وعده صادق» دستاورد سیاسی بدست بیاوریم! / اصلاح‌طلبان: موشک‌ها را خرج برجام کنید
  • لیست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم انتخابات مجلس
  • شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات لیست ۱۶ نفره می‌دهد/ تداوم وحدت با جبهه پایداری
  • فرید مدرسی به مهدی فضائلی: فرمان حمله به شما را شاخه ایدئولوژیک جبهه پایداری صادر کرده /این سوپرانقلابیون گوش‌شان بدهکار توئیت و تذکر نیست