Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: به دنبال آن هستیم تا درسال ۹۹بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال فهارس رضوی درجهان را افتتاح کنیم که تاکنون۸۵درصدازاین پروژه انجام شده است.

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌ سید جلال حسینی همزمان با هفتاد و پنجمین سالروز افتتاح موزه آستان قدس رضوی در مراسم افتتاح نمایشگاه مناسبتی در موزه آستان قدس رضوی و رونمایی از مجموعه نسخه‌های دست‌نویس و کتاب‌های خطی مرحوم شیخ عباس قمی که پیش از ظهر امروز در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم مطهر رضوی، برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که شعار «مرجعیت علمی شدن آستان قدس رضوی» مطرح شد، برخی آن را دست نیافتنی می‌دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: رکن مهم برای تبدیل شدن به مرجعیت علمی داشتن گنجینه و غنای فرهنگی است، در همین راستا در بخش نسخه‌های خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی، تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار اثر جمع آوری شده است. حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه در زمینه دسترسی به گنجینه‌ها اصلاحالات رویکردی انجام داده‌ایم، تصریح کرد: ما زندانبان و انباردار نسخه‌های خطی نیستیم تا صرفاً فقط از آن‌ها نگهداری کنیم، بلکه مروج این فرهنگ و معارف هستیم. تاکنون ۲۰ هزار نسخه خطی را کاملاً قانونی روی سایت قرار دادیم تا در اختیار محققان و دانشمندان قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس در غربت رسانه‌ای قرار دارد و خبر امکان دسترسی دیجیتالی به نسخ خطی در کتابخانه آستان قدس به خوبی بازتاب داده نشده است، بیان کرد: امروز با افتخار اعلام می‌دارم که آستان قدس رضوی زمینه دسترسی به بیش از ۱۰۰ میلیون منابع اطلاعاتی را تنها با در اختیار داشتن یک آی پی فراهم کرده است. رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: در حوزه دسترسی بهتر به منابع کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی، به دنبال آن هستیم تا در سال ۹۹ بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال فهارس رضوی در جهان، را افتتاح کنیم که تاکنون ۸۵ درصد این پروژه انجام شده و همچنین از ۱۲۰ کشور در سراسر دنیا فهرست اطلاعات جمع‌آوری کرده‌ایم. وی افزود: در بخش جذب منابع، نسخه خطی و اسناد از ابتدای سال تاکنون، حدود ۷۷ هزار نسخه، شامل سند، خطی و چاپی به ارزش ۱/۵ میلیارد تومان و ۱۷ هزار و ۷۰۰ شی‌ء تاریخی و ارزشمند به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به موزه آستان قدس رضوی جذب و اهدا شده است. حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به انجام اقداماتی در زمینه دسترسی پژوهشگران به این منابع دسترسی، گفت: ما به دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، برای تهیه پایان‌نامه خود مشاوره داده و منابع را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: تاکنون حدود ۱۱ تفاهم‌نامه با کتابخانه‌های معتبر ایران امضا کرده و از طریق کمیته پیگیری در حال پیگیری این تفاهم‌نامه‌ها هستیم. همچنین برای کتابخانه‌های محلات و نقاط محروم استان، بیش از ۷۰ هزار جلد کتاب جذب شد و در شهرستان‌های مختلف استان در اختیار قرار گرفته است. وی خطاب به تولیت آستان رضوی، پیشنهادهایی ارائه داد و گفت: ۶ میلیون مراجعه کننده به کتابخانه‌های آستان قدس به دنبال یک تالار مطالعه هستند. اگر امکانی فراهم شود که رواق یا سالنی در حرم ایجاد شده، برای مطالعه در اختیار این افراد قرار گیرد، کمک شایانی در خدمت‌رسانی صورت خواهد گرفت. رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان پیشنهاد دوم مطرح کرد: بسیاری از شهرستان‌ها برای شناسایی، مرمت، اهدا یا وقف نسخ خطی خود نیاز به همکاری دارند که باید در این راستا اکیپ‌هایی برای این امر به شهرستان‌ها فرستاده شده‌اند. حجت‌الاسلام حسینی در پایان گفت: اشیا موزه‌ای آستان قدس می‌توانند بهترین سوغات فرهنگی برای زائران باشند، اگر خط تولیدی در راستای تولید این آثار ایجاد شود، به عنوان سوغات فرهنگی زائران، بسیار کمک‌کننده است. منبع: مهر 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: موزه آستان قدس رضوی کتابخانه موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۶۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد و ابلاغ دیجیتال سردفتری عملیاتی می‌شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست ارائه کلیات طرح تحول دیجیتال، ضرورت و دستاوردهای کلان آن در سازمان ثبت بر نظارت هوشمندانه بر عملکرد دفاتر اسناد رسمی و ابلاغ دیجیتال سردفتری در سال جاری با تکیه بر طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت تاکید کرد.

به گزارش ایسنا،  حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست ارائه کلیات طرح تحول دیجیتال، ضرورت و دستاوردهای کلان آن در سازمان ثبت اسناد که با حضور معاونان و مدیران ستادی و مدیران شرکت‌های پیمانکار به صورت حضوری و مدیران کل استانی به صورت وبینار، برگزار شد، گفت: پیشانی تحول در هر سازمانی فناوری است اگر سازمانی در فناوری موفق بود موجبات ارتقا سلامت کارکنان و تحول به معنای واقعی که رضایتمندی مراجعان است را فراهم می‌کند.

وی بر نظارت هوشمندانه بر عملکرد دفاتر اسناد رسمی و ابلاغ دیجیتال سردفتری در سال جاری با تکیه بر طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت تاکید کرد و افزود: امیدواریم این برنامه‌ها در سال جاری عملیاتی شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با تاکید بر تعامل کانون سردفتران و دفتریاران و شرکت‌های پیمانکار در اجرای هر چه بهتر طرح تحول دیجیتال، عنوان کرد: در اجرای این پروژه دقت و سرعت در کار همزمان باید مدنظر باشد چرا که در ادارات اجرای اسناد رسمی شاهد کثرت مراجعات حضوری هستیم و مطمئنا با عملیاتی شدن این طرح عظیم، با کاهش مراجعات مردمی به شعبات اجرای اسناد رسمی در سراسر کشور روبرو خواهیم بود.

هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی نیز با تاکید بر اینکه سازمان ثبت با شتاب در مسیر هوشمندسازی در حرکت است، افزود: این حرکت تحولی در ارگان‌های دیگر بی بدیل بوده و رونمایی از سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» با حضور ریاست قوه قضاییه در دهه فجر سال گذشته مهر تاییدی بر این مطلب است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از شرکت‌های نام آشنا و مطرح کشور در طرح تحول دیجیتال در دستیابی به ماموریت‌های سازمان ثبت از قبیل اسناد، املاک، ثبت شرکتها، مالکیت معنوی، ثبت وقایع ازدواج و طلاق و دیگر ماموریت‌ها ما را همراهی می‌کنند، اظهار کرد: با ابلاغ نسخه جدید سند تحول قضایی به شرکت‌های مشاور و اجرای طرح تحول دیجیتال مطمئنا سال ۱۴۰۳ سالی پرکار خواهد بود.

تعاملات مشترک سازمان ثبت و کانون سردفتران و دفتریاران و برکات انعقاد تفاهم نامه مشترک، پشتیبانی و نگهداری سامانه‌های فعلی، بازطراحی سامانه ها، بکارگیری نیروی متخصص در حوزه فناوری از دیگر مواردی بود که هاشمی بر آن تاکید کرد.

براساس گزارش قوه قضاییه، در این نشست پیمانکاران دخیل در طرح تحول دیجیتال به ارائه گزارش در حوزه‌های ماموریتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرداختند و مقرر شد در هفته بعدی نیز این نشست با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • عملیاتی شدن نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی
  • نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد و ابلاغ دیجیتال سردفتری عملیاتی می‌شود
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان