Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بهروز آقایی در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر اقیانوسی چابهار با اشاره به ضرورت تبدیل این بندر به منطقه ویژه اقتصادی گفت: با توجه به حساسیت بندر استراتژیک چابهار و تایید نمایندگان مجلس، باید بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار در قالب طرح یا لایحه‌ای، با حفظ حقوق مالیاتی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تبدیل بنادر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی باید جزو اولویت‌های کشور باشد تا بتوانیم از طریق مزیت‌هایی که منطقه ویژه اقتصادی ایجاد می‌کند قیمت تمام شده کالا را کاهش دهیم و بتوانیم از وضعیت رقابتی در منطقه در مقابل سایر بنادر خارجی استفاده کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: البته این اقدام باید به نحوی انجام شود که در انتفاع مالیاتی کشور خللی ایجاد نشود.

آقایی با بیان اینکه در ایجاد این مزیت‌ها و اجرای قوانینی در جهت بازرگانان و سرمایه‌گذاران به طول قطع فعالیت‌های تخصصی دریایی و بندری باید از شاخص‌های مهم اقتصادی در نظر گرفته شود، گفت: ورود نهادهای غیرتخصصی می‌تواند به اقتصاد این منطقه لطمه وارد کند.

وی با اشاره به مزیت‌های ایجاد شده حاصل از تبدیل این بندر به منطقه ویژه گفت: در مدل سرمایه‌گذاری مناطق ویژه بندری نوع و مدت قرارداد به صورت اجاره بلندمدت 20 ساله و 15 ساله BOT با میزان اجاره بهای ثابت کمتر خواهد بود و اجاره بهای متغیر نیز شامل تخفیفات 25 درصدی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از شروط تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی کشورمان و وزارت حمل و نقل کشتیرانی هند این بوده که بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شوند تا از این مزیت برای رونق اقتصادی در محور شرق استفاده کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قابلیت جذب ترافیک دریایی و کالایی، برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی، تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و ترانزیت و ترانشیپ از مهمترین اهداف احداث و توسعه زیرساخت‌های بندری است که تبدیل این بنادر استراتژیک به منطقه ویژه می‌تواند تحقق این اهداف را سرعت ببخشد و بستر مناسبی برای دستیابی به این اهداف ایجاد کند.

آقایی درباره سایر مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی برای بنادر از جمله بندر مهم چابهار اظهار داشت: ورود کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی، افزایش اشتغال، صادرات مجدد و معافیت در ارزش افزوده از جمله این امتیازها محسوب می‌شود که البته مناطق ویژه اقتصادی هم از عمده امتیازات مناطق آزاد تجاری برخوردار هستند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان لایحه بنادر چابهار منطقه ویژه اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۶۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تردد دریایی تا هفتم فروردین

سخنگوی سفرهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نوروز ۱۴۰۳ از انجام ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تردد دریایی تا صبح هفتم فروردین سال جاری خبر داد.

به گزارش مشرق، اله‌مراد عفیفی‌پور از انجام ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تردد دریایی تا صبح هفتم فروردین سال جاری خبر داد و با اشاره به اینکه با شروع طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه ایام نوروز از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا صبح روز هفتم فروردین امسال، تعداد ۱۷۰ هزار تردد شناور مسافری در سواحل جنوب و شمال ایران طی ۱۲ روزه ابتدایی طرح تسهیل سفرهای دریایی، ثبت شده‌ است، گفت: طی این مدت همچنین ۴۱۲ هزار دستگاه خودرو بین سرزمین اصلی و جزایر و بالعکس جابه‌جا شده‌است.

وی افزود: علاوه بر این ۱۹ هزار شناور مسافری، حمل و جا به جایی تردد مسافران را بین سرزمین اصلی با جزایر کشور و بالعکس بر عهده داشته‌اند و در همین مدت، ۱۷۰ هزار تردد شناور گردشگری دریایی در سواحل جنوب و شمال کشور ثبت شده‌ است.

سخنگوی سفرهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نوروز ۱۴۰۳ با بیان اینکه پیرو اخطارهای هواشناسی که در ابتدای هفته جاری صادر شد، تردد خودرو و مسافر در بنادر غرب هرمزگان شامل بندر چارک به‌سمت جزیره کیش و بندر آفتاب به‌سمت جزیره کیش کماکان ممنوع است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط نامساعد جوی، این ممنوعیت تا جمعه هفته جاری ادامه دارد و اگر تغییری حاصل شود، اطلاع‌رسانی لازم صورت‌ می‌گیرد.

عفیفی‌پور با اشاره به اینکه در مرکز استان هرمزگان، حمل خودرو بین بنادر پهلو لافت در جزیره قشم مدیریت‌ شده، کاملاً ایمن و به‌صورت خاص و محدود انجام‌ می‌شود، ابراز امیدواری کرد که شرایط جوی اجازه خدمت‌رسانی بیشتر را هم‌وطنان بدهد.

وی ادامه‌داد: از تمامی هم‌وطنان که خطه زیبای جنوب کشور را برای سفرهای نوروزی انتخاب کرده‌اند، درخواست می‌کنیم حتماً از مبادی و شناورهای مجاز برای سفرهای دریایی و گردشگری دریایی استفاده‌کنند و به توصیه و هشدارهای ایمنی صادر شده در این خصوص گوش کنند و تا بهبود شرایط جوی، صبور باشند.

مسیرهای تردد مجاز دریایی در هرمزگان

سخنگوی سفرهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نوروز ۱۴۰۳ درباره مسیرهای تردد مجاز دریایی در استان هرمزگان، بیان کرد: تردد از بندر شهید حقانی به بندر شهید ذاکری قشم و بالعکس، از بندر شهید حقانی بندرعباس به هرمز و بالعکس، از بندر شهید ذاکری قشم به هرمز و بالعکس، از بندر شهید ذاکری قشم به جزیره لارک و بالعکس، از بندر پل به بندر لافت و بالعکس، از بندر شهید حقانی به جزیره بوموسی و بالعکس، از بندر آفتاب به جزیره کیش و بالعکس، از بندر چارک به جزیره کیش و بالعکس، از بندر شیب‌دراز به جزیره هنگام و بالعکس و تردد از بندر کندالو به جزیره هنگام و بالعکس از جمله مسیرهای دریایی مجاز است.

عفیفی‌پور افزود: تردد از بندر شهید باهنر بندرعباس به بندر بهمن قشم و بالعکس، از بندر لنگه به جزیره کیش و بالعکس و همچنین تردد از بندر لنگه به جزیره بوموسی و بالعکس به‌عنوان مسیرهای پشتیبان در نظر گرفته شده‌است.

مسیرهای تردد مجاز دریایی در بوشهر

وی درباره مسیرهای دریایی مجاز در استان بوشهر نیز اعلام‌کرد: تردد از بندر گناوه به بندر خارگ و تردد از بندر بوشهر به بندر خارگ، ۲ مسیر دریایی مجاز تعریف شده در استان بوشهر است.

شماره تماس ۱۵۵۰ برای اعلام اضطرار دریایی

سخنگوی سفرهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نوروز ۱۴۰۳ خاطر نشان کرد: هم‌وطنان می‌توانند از هر کجای استان‌های ساحلی در صورت بروز هرگونه سانحه دریایی با شماره چهار رقمی ۱۵۵۰ جهت اعلام اضطرار دریایی و بدون نیاز به گرفتن کد پیش شماره به‌راحتی و به‌طور مستقیم با مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی جهت ارائه گزارش حادثه و درخواست کمک تماس حاصل کنند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • تقویت زیرساخت شهرک‌های صنعتی کردستان با تخصیص ۵ هزار میلیارد ریال
  • واردات انواع تجهیزات و قطعات راهبردی به مجتمع بندری امام خمینی
  • ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تردد دریایی تا هفتم فروردین
  • اشتغال‌ زایی با تمرکز بر ظرفیت های موجود
  • ◄ کابل‌های مخابراتی و فیبرنوری از بندر پهل به بندر قشم انتقال یافت
  • همکاری سازمان بنادر با نیروی دریایی صمیمی بوده است
  • ورود انواع تجهیزات استراتژیک و فرعی به ارزش ۲۶ هزار میلیارد ریال به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام
  • بیمارستان تخصصی وزارت نفت در استان بوشهر ساخته شود
  • پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی بوشهر
  • بیش از ۳۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در منطقه آزاد چابهار کشف شد