Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-29@10:00:31 GMT

فضای مجازی؛ از آگاهی بخشی تا اقدام و مقابله

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۷۲۸۵

فضای مجازی؛ از آگاهی بخشی تا اقدام و مقابله

«خوش بینی» بدترین راهکاری است که در مواجه با فناوری های نوین از جمله فضای سایبری می‎توان اتخاذ نمود. درمیان پرونده‎های پرشماری که روزانه در پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تشکیل می‎شود، چه بسیار مواردی که فقط به خاطر یک کنجکاوی یا اعتماد ساده اموال و دارایی‎های یک شهروند سرقت شده یا خطرناک‎تر از آن، بر باد رفتن آبرو و اعتبار یک فرد ، دربرخی موارد حتی ارتباطات عاطفی درون یک خانواده را دچار خدشه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از ما به هنگام بروز یک حادثه یا رویداد کیفری، بی اختیار به یاد شماره فوریت‎های پلیسی، 110 می‎افتیم و هنگامی که یک رویداد مخل امنیت در خانه یا محل کار ما روی می‎دهد، نیاز مبرمی به یک نیروی امنیت ساز پیدا می‎کنیم اما شاید کمتر به این موضوع فکر کرده باشیم که اساساً چرا به پلیس نیاز پیدا می‎کنیم؟ تفکر درباره پاسخ این پرسش، پرده از این حقیقت بر می‎دارد که باید «آگاهی‎های پلیسی و اجتماعی» دربین مردم نهادینه شود؛ ما موظف به حفاظت از متعلقات مادی و معنوی‎مان هستیم که در نتیجه آن، اساساً زمینه وقوع اکثر اعمال مجرمانه از بین برود.
در شرایطی که فضای مجازی به‎عنوان یک بستر ارتباطی همیشه فعال، عمده تعاملات اجتماعی امروز ما را در برگرفته‎است، نمی‎توان توجه به مسائل امنیتی را تنها در ارتقای قفل درب منازل و اتومبیل ها محدود کرد ، بلکه محیط اطلاعاتی وسیع و بی‎پایانی که در فضای سایبر ما را احاطه کرده و با «توهم» کنترل داشتن بر آن، خصوصی‎ترین اطلاعات خود را هم در آن به امانت می‎گذاریم، شکاف امنیتی به مراتب خطرناک‎تری را برای سارقان و کلاهبرداران فراهم می‎کند.
با وجود چنین وضعیتی، «خوش بینی» بدترین راهکاری است که در مواجه با خطرات فضای مجازی میتوان اتخاذ نمود. درمیان پرونده‎های پرشماری که روزانه در پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تشکیل می‎شود، چه بسیار مواردی که فقط به خاطر یک اعتماد ساده اموال و دارایی‎های یک شهروند سرقت شده یا خطرناک‎تر از آن، برباد رفتن آبرو و اعتبار یک فرد حتی ارتباطات عاطفی درون یک خانواده را دچار خدشه نموده‎است. در موارد خاص، ممکن بود که سارقانِ سیم کارت‎های دورانداخته شده که از شماره چندتن از شهروندان سوء استفاده می‎کردند، در تحقق مقاصد شوم ناکام بمانند اگر و فقط اگر مالکان آن سیم کارت‎ها، پیش از دور انداختن‎شان فقط با یک پیامک ساده و ارسال کدملی به سرشماره 3000150 سیم کارت‎های خود را لغو امتیاز می‎کردند.
طرح این پرسش ضروری است که چرا همچنان شاهد مراجعات گسترده مردم به دلیل سوء استفاده یک فرد از اطلاعات بانکی آن‎ها (فیشینگ) هستیم درحالی که مرتباً کارشناسان پلیس فتا در رسانه‎های عمومی درباره الزامات امنیتی استفاده از درگاه‎های پرداخت الکترونیک در اینترنت سخن می‎گویند؟ چرا همچنان بسیاری از همشهریان و هموطنان ما به افراد ناشناس اعتماد می‎کنند و کارت‎های بانکی خود را به همراه رمز به آنان می‎سپارند؟ پاسخ به این پرسش‎ها همگی ریشه در «ناآگاهی»‎هایی دارد که باید با فرهنگ سازی و خصوصاً توجه بیشتر به حوزه‎های آموزشی نسبت به رفع آن اقدام نمود.
پلیس فتا همواره درتلاش بوده تا در راستای تعهدات خود برای حفاظت از مردم دربرابر آسیب‎های مجرمانه فضای سایبر عمل نماید. همکاران ما در این حوزه دانش را با تخصص پیوند داده و کمر به ریشه‎کن کردن کلاهبرداری‎ها بسته اند اما واقعیت این است که تحقق این هدف مقدس یک امر دوجانبه میان مردم و پلیس است که گرچه از یکسو، پلیس فتا در آن مجدّانه به پیش می‎رود اما از سوی دیگر، مردم نیز باید به میدان بیایند. با اطلاع از اینکه سرور بسیاری از پیام رسان‎ها در خارج از کشور قرار گرفته و تلاش برای رهگیری ردّ سارقان اطلاعات خصوصی مردم با عدم همکاری خارج نشینان مواجه می‎شود، آیا هنوز زمان آن نرسیده که در کنار استفاده از کالای ایرانی در منازل خود، استفاده از شبکه‎های پیام‎رسان داخلی را هم بر خود فرض بدانیم تا علاوه بر حمایت از تولیدات ملی و صرفه‎جویی چشمگیر در هزینه‎های ارتباطی‎مان، افرادی که با نیت سوء استفاده درحال رصد فعالیت‎های ما در فضای مجازی هستند، خود زیر ذره بین پلیس فتا قرار بگیرند؟
با نگاه دقیق‎تری می‎توان دریافت که مطلقاً هیچگاه نمی‎توان از گزند سرقت اطلاعات شخصی و سوء استفاده‎های مجازی مصون ماند. تنها رعایت توصیه‎های پلیس فتا و توجه به مباحث حوزه امنیت سایبر است که می‎تواند راه‎های نفوذ کلاهبرداران را ببندد و کسانی را که به نیت سوء استفاده از غفلت ما در فضای مجازی آنلاین هستند، ناکام گذاشت.
انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فضای مجازی فضاهای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۷۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد و پایش فضای مجازی در دادگستری آذربایجان غربی

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: واحد واکنش سریع و رصد و پایش فضای مجازی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرائم و برخورد فوری با هر نوع اقدام مجرمانه این فضا در استان آذربایجان غربی از اقدامات ضروری استان می‌باشد که باید عملیاتی و راه اندازی شود.

ناصر عتباتی ادامه داد: در فضای مجازی بعضی از افراد دست به جرائمی نظیر تشویق به کلاهبرداری، فساد، مسائل غیر اخلاقی، مباحث تجزیه طلبانه و وحدت شکن، فعالیت اراذل اوباش، موادمخدر و... می‌ کنند که دستگاه قضایی استان بدون اغماض و مماشات با اینگونه افراد برخورد جدی خواهد نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • کاهش ۳۱ درصدی سرقت درایام نوروز در آذربایجان غربی
  • آنهایی که این احکام را خوارج می‌شوند!
  • پیشنهاد رهبر انقلاب برای معادل اصطلاح فضای مجازی
  • ببینید | حرف‌های جنجالی یک روحانی درباره فضای مجازی؛ این افراد خوارج هستند اگر...
  • دستگیری سه نفر در لرستان به جرم توهین به نظام و مقدسات
  • دستگیری ۳ نفر در لرستان به جرم توهین به نظام و مقدسات
  • عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات در بروجرد دستگیر شدند
  • تقویت واحدهای گشت پلیس آگاهی جهت امنیت شهروندان در نوروز
  • ۴۱ متهم فضای مجازی اردستان به مراجع قضایی معرفی شدند
  • رصد و پایش فضای مجازی در دادگستری آذربایجان غربی