Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@08:10:53 GMT

جوابیه سازمان برنامه و بودجه به یک خبر+ توضیح فارس

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۷۷۷۰

جوابیه سازمان برنامه و بودجه به یک خبر+ توضیح فارس

سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به گزارش خبرگزاری فارس مبنی بر «کاهش بودجه دفاعی برای دومین سال متوالی» جوابیه‌ای صادر کرد.

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری فارس، سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به گزارش خبرگزاری فارس مبنی بر «کاهش بودجه دفاعی برای دومین سال متوالی» جوابیه‌ای صادر کرد.

متن این جوابیه به شرح زیر است: 

گزاره ابتدایی خبر مبنی بر کاهش بودجه دفاعی برای دومین سال متوالی با وجود دسترسی عموم مردم به قوانین بودجه سالیانه جای بسی تأمل دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که دولت محترم در سال جاری، با وجود تمام محدودیت‌ها در تحقق منابع درآمدی، اعتبارات امور دفاعی را نسبت به سال ۱۳۹۷ با بیش از ۱۴ درصد رشد لحاظ نموده است.

در مورد کاهش اعتبارات امور دفاعی و امنیتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور نسبت به سال جاری، باید به این موضوع توجه داشت که خارج از اعتبارات مذکور درامور دفاع و امنیت، در تبصره هـ ماده ۴ ماده واحده لایحه مذکور، مبلغ ۲ میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص یافته است که با احتساب این اعتبار با نرخ تسعیر سامانه نیما، اعتبارات امور دفاعی و امنیتی نسبت به اعتبارات سال جاری با لحاظ اعتبارات جدول ۲۲ قانون بودجه سال جاری نه تنها کاهش نیافته است، بلکه با بیش از هشت درصد رشد در لایحه مذکور لحاظ شده است که از نگاه کارشناسان آن رسانه مغفول مانده است.

نکته دیگر این‌که، هر چند مقایسه دستگاه¬های اجرایی در هر بخش و امور همچون دفاع و امنیت به دلیل تفاوت مأموریت¬ها و وظایف قانونی، کار نسنجیده¬ای به شمار می¬رود، اما برای تنویر افکار عمومی بیان این موضوع ضروری است که دلیل افزایش اعتبارات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و کاهش اعتبارات ستاد کل نیروهای مسلح چیست؟

تأکید بر این نکته هم ضروری است که با دقت بیشتر در برنامه¬های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، افزایش اعتبارات برنامه توسعه خدمات حمایتی نیروهای مسلح نسبت به سال جاری، به این موضوع میتوان پی برد که دولت محترم برای رفاه بازنشستگان نیروهای مسلح با افزایش ۲۱ درصدی برنامه مذکور اهتمام نموده که این برنامه اختصاص به تمام بازنشستگان نیروهای مسلح دارد.

اما در مورد کاهش اعتبارات مأموریتی نیروهای مسلح در لایحه نسبت به سال جاری، سازمان برنامه و بودجه کشور با اختصاص دو میلیارد یورو بابت تقویت بنیه دفاعی و اهتمام به نقش دستگاه سیاستگذار حوزه دفاعی، این اعتبار را به صورت سرجمع در سال آینده تأمین واختصاص خواهد داد، که متناسب با اولویت¬های این حوزه به سازمان‌های دفاعی از جمله سازمان بسیج مستضعفان مازاد بر ارقام مندرج در جدول ۷-۱ اختصاص یابد.

توضیح فارس:

در ماده «ه» تبصره ۴ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ سه میلیارد و چهارصد و بیست و پنج میلیون (۳.۴۲۵.۰۰۰.۰۰۰) یورو از منابع سال ۱۳۹۹ صندوق توسعه ملی را به صورت تسهیلات ارزی با تضمین دولت به شرح جدول این بند برداشت کرده و منابع مذکور را با رعایت شرایط زیر به مصرف برساند که در ردیف ۴ جدول مذکور به دولت اجازه داده شده تا سقف ۲ میلیارد یورو برای تقویت بنیه دفاعی کشور در اجرای ماده ۱۰۶ قانون برنامه ششم توسعه از منابع صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات ارزی برداشت کند.

اتکاء سازمان برنامه و بودجه به این موضوع در توجیه افزایش بودجه دفاعی کشور در حالی است که منابع  قید شده در ماده ه تبصره ۴ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور به صورت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی است و تسهیلات جزو اعتبارات و منابع «بالفعل» امور دفاعی و امنیتی محسوب نمی‌شود.

از سوی دیگر تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی برای تبدیل شدن به منابع قابل استفاده، نیازمند طی روند قانونگذاری در مجلس است تا جزو منابع امور دفاعی و امنیتی باشد.

البته این نخستین بار نیست که دولت در توجیه کاهش بودجه دفاعی کشور، توپ را به زمین تسهیلات و اعتبارات صندوق توسعه ملی می‌اندازد و سال گذشته نیز در توجیه کاهش ۲۷ درصدی بودجه دفاعی مجددا به موضوع برداشت از صندوق توسعه ملی تکیه شد؛ در حالیکه مشخص نیست چه میزان از منابع یاد شده برای سال ۹۸ محقق شد.

حواله دادن امور امنیتی دفاعی به اعتبارات صندوق توسعه در حالی است که برداشت از تسهیلات صندوق توسعه ملی به دلیل مغایرت با قانون برنامه ششم توسعه،‌ نیازمند دو سوم آرای نمایندگان مجلس است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بودجه برنامه نیروهای مسلح صندوق توسعه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۷۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منابع انسانی نیروی محرکه سازمان‌ها برای توسعه کشور هستند

به گزارش خبرنگار مهر، قدرت اله شفیقی در پیامی ۲۵ فروردین ماه، روز ملی روز ملی منابع انسانی را تبریک گفت.

در این پیام آمده است؛

طبق منویات مقام معظم رهبری؛

«برای هر کشوری، هیچ ثروتی، هیچ منبع نیرویی ارزشمندتر از نیروی انسانی کارآمد و مؤمن و آزاده و سرافراز نیست.» و این راهبرد اساسی همواره چراغ راه ما در معاونت توسعه و منابع انسانی استانداری تهران بوده است.

همانطور که می‌دانیم، حیاتی ترین، ارزشمندترین و اساسی‌ترین رکن هر سازمان، منابع و سرمایه‌های انسانی آن است، چنانکه سازمان‌ها بدون وجود نیروی انسانی نه تنها مفهومی ندارند، بلکه اداره آنها نیز میسر نخواهد بود.

معتقد هستیم، منابع ارزشمند نیروی انسانی، دارایی هر سازمان محسوب می‌شوند و با فعالیت‌هایشان در کالبد سازمان روح می دمند و به عنوان نیروی محرکه سازمان‌ها برای توسعه کشور و خدمت به جامعه نقشی بی بدیل ایفا می‌کنند.

بی شک، نگرش، استعداد، تجربه، مهارت و توانایی منابع انسانی کارآمد زیربنای موفقیت سازمان‌ها خواهد بود و این منبع با ارزش، سرچشمه همه تحولات یک سازمان و تعیین کننده ترین عامل در کیفیت ارائه خدمات می‌باشد.

اینجانب ضمن قدردانی از تلاش‌های بی وقفه و متعهدانه پرسنل صادق، متخصص و خدوم استانداری تهران، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه، ۲۵ فروردین ماه، روز ملی منابع انسانی را به تمام عزیزان تبریک عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای این ثروت گرانبها، طول عمر با عزت مسئلت دارم.

کد خبر 6076969

دیگر خبرها

  • توضیح «خاندوزی» درباره اختلافات بخش اول و دوم بودجه/ تصمیم جدید درباره مالیات‌ها
  • توضیح «خاندوزی» درباره اختلافات بخش اول و دوم بودجه/ مالیات کم شد
  • دولت به دنبال کاهش فاصله طبقاتی است
  • تمرکز سازمان برنامه بر کاهش کسری بودجه و تحقق درآمدها
  • کاهش فاصله طبقاتی، عدالت اجتماعی و تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی
  • تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی ماموریت اصلی سازمان برنامه و بودجه است
  • زنگنه: هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم در مجلس بررسی می‌شود
  • افزایش ۲۸ برابری اعتبارات سرویس‌های مدارس استثنایی در بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران
  • منابع انسانی نیروی محرکه سازمان‌ها برای توسعه کشور هستند
  • سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود