Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست و اقتصاد ـ رئیس اتاق بازرگانی فارس با تأكید بر اهمیت ارتباط دو سویه میان صنعت و دانشگاه گفت: دو بخش دانشگاه و صنعت در طول سال‌ها ارتباط کارآمد و پویایی نداشته‌اند و به همین دلیل اقتصاد کشور ضررهایی را متحمل شده است.

به گزارش ایكنا از فارس، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی مابین دانشگاه آزاد اسلامی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس امروز، 19 آذرماه با حضور جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس؛ روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی کشور و محمدكاظم كاوه پیشقدم رئیس دانشگاه آزاد استان فارس منعقد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در این جلسه با اشاره به وضعیت اقتصاد و دانشگاه در کشور گفت: دو بخش دانشگاه و صنعت در طول سال‌ها ارتباط کارآمد و پویایی نداشته‌اند و به همین دلیل اقتصاد کشور ضررهایی را متحمل شده است.
وی افزود: حرکت اصولی، علمی و کارشناسی در حوزه اقتصاد در کشور می‌تواند گره‌گشای بسیار از امور باشد که مهم‌ترین خروجی آن رفع موانع کسب و کار و رونق تولید و صادرات در کشور باشد.
رازقی اظهار كرد: مقام معظم رهبری سال‌هاست بر موضوع رونق تولید و صادرات تاکید دارند اما وابستگی اقتصاد به نفت موجب شده این دو بخش در طول سال‌ها مورد بی مهری قرار گیرد که نتیجه عدم توجه به ثروت‌آفرینی به واسطه رونق تولید و صادرات وجود 60 میلیون نفر یارانه‌بگیر در کشور است.
رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: تا زمانی که سیاست‌های اقتصاد کشور بر محور اصلاحات عمیق و اساسی در حوزه اقتصاد استوار نشود حتی اگر ارتباط ما با دنیا اصلاح شود توفیقی در حوزه اقتصاد نخواهیم داشت زیرا باور داریم تصمیم‌گیری‌ها باید با محوریت تولید و نه مصرف انجام شود.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور ادامه داد: اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور سه قوا ابعاد اقتصاد کشور را با دقت و حساسیت رصد و همواره نظرات کارشناسی خود را اعلام کرده است اما گوش شنوایی برای بخش اقتصاد کشور نیست.
رازقی بیان كرد: کشور در چند دهه اخیر از تورم دو رقمی رنج برده و تا زمانی که به رونق تولید و اقتصاد توجه ویژه نشود در حوزه اقتصاد با خطرهایی مواجه خواهیم بود بنابراین رسالت امروز همه ما تلاش در جهت اصلاح عمیق اقتصادی در کشور با هدف قطع وابستگی اقتصادی به نفت است.
وی بیان كرد: یکی از اهداف تعریف شده برای اتاق بازرگانی فارس، بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و همت برای ایجاد رونق تولید و صادرات در استان و کشور است که در ما در اتاق بازرگانی فارس نیز برای تحقق این مهم در استان تلاش می‌کنیم.
رازقی با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه افزود: یکی از زمینه‌های مهم ارتباط صنعت و دانشگاه رفع موانع بخش تولید به صورت علمی و کارشناسی است این در حالی است که امروز مشکلات متعددی بر سر راه تولید و کارآفرینی در کشور ایجاد شده که این بخش را به بحران کشانده است.
وی اظهار كرد: هنوز صنعت و دانشگاه ما مانند دو خط موازی عمل می‌کنند و ارتباط کارآمد بین این دو بخش مهم برقرار نشده که این تفاهم‌نامه اقدام مبارکی در جهت همکاری صنعت و دانشگاه است زیرا امروز دانشگاه ما باید به واسطه بهره‌گیری از علوم روز دنیا در کنار صنعت قرار گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: این در حالی است که برای نخستین بار در اتاق بازرگانی فارس شورای پژوهش با هدف پر کردن فاصله موجود بین فعالان اقتصادی و دانشگاه‌های استان، نزدیکی تولیدات دانشگاهی به زبان فعالان اقتصادی و پایبندی تصمیم‌گیران دولتی به خروجی‌های پژوهش‌های دانشگاهی ایجاد کردیم.
رازقی با بیان اینکه این شورا به‌صورت تخصصی و کارشناسی مسائل اقتصادی استان را دنبال می‌کند، اضافه کرد: در این شورا 9 هسته تخصصی به تناسب نیازهای اقتصادی استان فعال است که در هر یک از این هسته‌های تخصصی کارشناسان بخش دولتی، بخش خصوصی و دانشگاه حضور داشته و مسایل را از ابعاد مختلف بررسی و کارشناسی می‌کنند.
وی ادامه داد: در شورای پژوهش اتاق بازرگانی فارس علاوه بر انجام پژوهش‌های علمی و کاربردی 10 کتاب و 50 جلد جزوه و نشریات ترویجی منتشر شده است که هم‌اکنون نیز 20 پژوهش در این شورا در دست انجام است.
رازقی با اشاره به این تفاهم‌نامه گفت: هدف از این تفاهم‌نامه تعامل دانشگاه و اتاق فارس در جهت شناسائی و عارضه‌یابی مشکلات موجود اقتصادی شامل صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت و خدمات استان فارس و کمک در جهت ایجاد ساز و کار لازم برای ارائه پیشنهادات و راه حل‌های ممکن در جهت رفع مشکلات و همچنین تلاش برای بهره‌وری بیشتر و حل مسئله از اقتصاد بخش خصوصی در راستای بهبود شاخص‌های فضای کسب و کار است.
وی افزود: دنشگاه‌های ما باید مسیر خود را از دانشگاه‌های تولید مدرک جدا کنند زیرا مسیر توسعه جامعه نشان می‌دهد که مدرک بدون تخصص و مهارت نمی‌تواند مشکلی از اقتصاد کشور رفع کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس سياست و اقتصاد جمال رازقي ارتباط دانشگاه و صنعت اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۷۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایی: نقش دولت باید از متصدی به سیاست‌گذار تغییر کند

به گزارش قدس آنلاین، محسن رضایی دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در دیدار با هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران بر لزوم مشارکت بیشتر اتاق در تصمیم‌سازی‌های شورا و انعکاس مسائل کلان اتاق بازرگانی به شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تاکید کرد.

وی با بیان اینکه دولت باید از تصدی‌گری و ذینفعی خارج شود، افزود: ساختار دولت نیازمند تحول و تغییر نقش از متصدی به سیاست‌گذار است و تصدی‌گری باید به مردم و بخش خصوصی واگذار شود.

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اظهار داشت: علاوه بر واگذاری تصدی‌گری، ساختار اداره کشور نیاز به تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات بیشتر به استان‌ها دارد و باید به یک مدل و الگو در این زمینه رسید.

رضایی با اشاره به انتخاب شعار سال مبنی بر مشارکت مردم در جهش تولید یادآورشد: در راستای شعار سال اتاق بازرگانی باید به مسائل کلان ورود کرده و فعالیت جدی داشته باشد.

وی با تبیین ضرورت تغییر نقش دولت در بازار اضافه کرد: دولت باید از قیمت‌گذاری به سمت بازارسازی برود و نقش دولت در بازار تنظیم‌گری باشد و اتاق بازرگانی باید به اصلاح این روند کمک کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ببینید | دعای رئیس اتاق بازرگانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بی‌توجهی مجلس به مخالفت‌ها؟
  • مخالفت اتاق بازرگانی ایران و آلمان با تحریم های جدید علیه تهران
  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • رضایی: نقش دولت باید از متصدی به سیاست‌گذار تغییر کند
  • اتاق بازرگانی در جهت تحقق شعار سال فعالیت کند
  • اتاق‌های بازرگانی در خوزستان باید فعال‌تر از گذشته باشند
  • درخواست اتاق بازرگانی از رهبر انقلاب برای تعطیلی شنبه‌ها
  • درخواست اتاق بازرگانی از رهبر انقلاب برای تعطیلی شنبه ها
  • انعقاد تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی ایران و آلمان
  • افتتاح دفتر نمایندگی اتاق مشترک ایران و آلمان در خرمشهر