Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@09:02:33 GMT

آمریکا سردمدار فروش تسلیحات جهان

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۹۶۱۹

آمریکا سردمدار فروش تسلیحات جهان

به گزارش جماران؛ گزارش جدید موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI) نشان می‌دهد پنج شرکت آمریکایی همچنان در رتبه‌بندی صنعت تسلیحات جهان در صدر هستند.

این گزارش نشان می‌دهد مجموع فروش سلاح و خدمات نظامی ۱۰۰ شرکت فروش تسلیحات جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۲۰ میلیارد دلار بوده است که افزایش ۴.۶ درصدی را نسبت به سال پیش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس داده‌های جدید پایگاه اطلاعات موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، فروش تسلیحات و خدمات نظامی ۱۰۰ شرکت برتر جهان از سال ۲۰۰۲ تاکنون ۴۷ درصد افزایش داشته است. در این پایگاه اطلاعاتی میزان فروش تسلیحات شرکت‌های چینی لحاظ نشده زیرا برآورد موثقی در این زمینه وجود ندارد.

​​​​​​برای نخستین بار از سال ۲۰۰۲ میلادی پنج شرکت فروش تسلیحات مستقر در ایالات متحده شامل لاکهید مارتین، بوئینگ، نورثروپ گرومن، ریتون و جنرال داینامیکز، در صدر  فهرست ۱۰۰ شرکت عمده فروشنده تسلیحات جهان قرار دارند.

این شرکت‌ها به تنهایی ۱۴۸ میلیارد دلار و ۳۵ درصد از مجموع فروش ۱۰۰ شرکت را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص دادند.

مجموع فروش تسلیحات شرکت‌های آمریکایی در این رتبه‌بندی ۲۴۶ میلیارد دلار بوده که ۵۹ درصد از کل فروش ۱۰۰ شرکت اول را تشکیل می دهد. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی ۷.۲ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، یکی از پیشرفت‌های کلیدی در صنعت تسلیحاتی آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی گرایش فزاینده در ادغام برخی از بزرگترین تولیدکنندگان سلاح بوده است. برای نمونه دو شرکت از پنج شرکت پیشتاز در فروش سلاح در آمریکا شامل نورثروپ گرومن و جنرال داینامیکز، سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۸ داشته‌اند.

به گفته « آئود فلورانت» مدیر برنامه هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی این موسسه «شرکت‌های آمریکایی خود را آماده برنامه جدید مدرنیزه کردن سلاح می‌کنند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آن را در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد. شرکت‌های بزرگ آمریکایی ادغام می‌شوند تا بتوانند نسل جدیدی از سامانه‌های تسلیحاتی را تولید کنند؛ زیرا می‌خواهند در جایگاه بهتری برای کسب امتیاز قراردادهای دولت آمریکا قرار گیرند.

وضعیت فروش سلاح های شرکت های روسی ثابت بوده است

این گزارش نشان می‌دهد که مجموع فروش تسلیحاتی ۱۰ شرکت روسی در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۶.۲ میلیارد دلار بوده است که کاهش جزیی ۰.۴ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. سهم کلی این شرکت‌های روسی در میان ۱۰۰ شرکت فروش تسلیحات از ۹.۷ درصد در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۸.۶ درصد در سال ۲۰۱۸ رسید.

در بین ۱۰ شرکت روسی درج شده در بین ۱۰۰ کشور برتر جهان، پنج شرکت روسی افزایش فروش سلاح داشته‌اند در حالی که فروش پنج شرکت دیگر کاهش داشته است. بزرگترین تولیدکننده سلاح روسیه موسوم به «آلماز آنتی» تنها شرکت روسی بوده که در بین ۱۰ شرکت اول جهان قرار داشت و ۲۷ درصد از مجموع فروش شرکت‌های روسی را در بین ۱۰۰ شرکت جهان تشکیل می‌داد. فروش شرکت «آلماز آنتی» روسیه با افزایشی ۱۸ درصدی در سال ۲۰۱۸ به ۹.۶ میلیارد دلار رسید. 

به گفته «آلکساندر کیوموا» محقق برنامه هزینه نظامی و تسلیحاتی موسسه استکهلم، «فروش سلاح از سوی شرکت روسی آلماز آنتی بزرگترین تولیدکننده تسلیحات در روسیه در سال ۲۰۱۸ روند رو به رشدی داشته که این افزایش فقط به دلیل تقاضای قوی در داخل نبوده بلکه تداوم فروش سلاح‌های این کشور از جمله سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ به دیگر کشورها در این رونق نقش داشته است.»

افزایش فروش شرکت‌های فرانسوی

براساس این گزارش، مجموع فروش ۲۷ شرکت اروپایی در بین ۱۰۰ شرکت برتر جهان در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته و به ۱۰۲ میلیارد دلار رسیده است. فروش سلاح توسط شرکت‌های مستقر در بریتانیا ۴.۸ درصد کاهش داشته و به ۳۵.۱ میلیارد دلار رسیده است اما باز هم بیشترین میزان در اروپا محسوب می‌شود.

بزرگترین تولیدکننده سلاح جهان در خارج آمریکا موسوم به «بی‌ای‌ئی سیستمز» شرکت هوافضای بریتانیا در رتبه ششم قرار گرفت و فروش تسلیحات این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی با کاهشی ۵.۲ درصدی به ۲۱.۲ میلیارد دلار رسید.

« نان تیان » محقق برنامه هزینه نظامی و تسلیحاتی موسسه استکهلم گفت: ۶ شرکت از هشت شرکت تسلیحاتی مستقر در بریتانیا در فهرست ۱۰۰ شرکت جهان قرار داشتند که کاهش فروش را در سال ۲۰۱۸ گزارش داده اند. این امر تا اندازه‌ای به دلیل تاخیرها در برنامه مدرنیزه کردن تسلیحاتی بریتانیا بوده است.

مجموع فروش شرکت‌های فرانسوی در بین ۱۰۰ کشور، در رتبه دوم در سطح شرکت‌های اروپایی قرار داشت و این شرکت‌ها ۲۳.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ فروش تسلیحات داشتند. «دیگو لوپس» محقق برنامه هزینه نظامی و تسلیحاتی موسسه استکهلم گفته که رشد کلی فروش سلاح در بین ۶ کشور برتر فرانسوی در بین ۱۰۰ کشور جهان به دلیل افزایش ۳۰ درصدی فروش تولیدکننده هواپیماهای جنگی شرکت گروه هوانوردی داسوی فرانسه بوده است.

مجموع فروش چهار شرکت تولیدکننده سلاح در آلمان در این رتبه‌بندی کاهشی ۳.۸ درصدی داشت.

نکاتی درباره ۱۰۰ شرکت اصلی تسلیحاتی

براساس این گزارش، ۸۰ شرکت از ۱۰۰ شرکت اصلی تولیدکننده سلاح در جهان مستقر در آمریکا، اروپا یا روسیه بوده‌اند. از میان ۲۰ شرکت باقیمانده ۶ شرکت در ژاپن، فلسطین اشغالی، هند و کره‌جنوبی (هر کدام سه شرکت)، در ترکیه دو شرکت و در سه کشور استرالیا، کانادا و سنگاپور نیز هر کدام یک شرکت مستقر هستند.

مجموع فروش تسلیحات ۶ شرکت ژاپنی در سال ۲۰۱۸ میلادی به نسبت بدون تغییر و رقم ۹.۹ میلیارد دلار بوده که این میزان ۲.۴ درصد در مجموع کلی فروش تسلیحات ۱۰۰ شرکت نخست جهان سهم داشته است.

سه شرکت فروشنده رژیم صهیونیستی ۸.۷ میلیارد دلار فروش سلاح داشته‌اند که ۲.۱ درصد از مجموع فروش ۱۰۰ کشور اول جهان را تشکیل می‌داد. شرکت « البیت سیستمز » شرکت هوافضا، صنایع جنگ‌افزاری و فناوری اطلاعات رژیم صهیونیستی، صناعی هوافضای اسرائیل و شرکت فناوری و تولید جنگ‌افزار –رافائل- در سال ۲۰۱۸ افزایش فروش تسلیحات داشته‌اند.

مجموع فروش شرکت‌های تسلیحاتی هند در بین ۱۰۰ شرکت اول، ۵.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بوده که نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهش ۶.۹ درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش به طور عمده به دلیل کاهش ۲۷ درصدی فروش تسلیحات کارخانه اوردنس (Ordnance Factory) به عنوان سازمانی صنعتی که زیرمجموعه وزارت دفاع هند است.

سه شرکت مستقر در کره‌جنوبی در مجموع در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵.۲ میلیارد دلار فروش داشتند که معادل ۱.۲ درصد از کل فروش ۱۰۰ شرکت اول جهان است. مجموع فروش تسلیحات آنها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۹.۹ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۷ بوده است. فروش شرکت دفاعی « LIG Nex۱ » در سال ۲۰۱۸ کاهشی ۱۷ دصدی داشته است. شرکت سازنده کشتی در این کشور با نام «دی‌اس‌ام‌ای - DSME» در سال ۲۰۱۷ در میان ۱۰۰ شرکت برتر قرار داشت اما در جدول سال ۲۰۱۸ از این جایگاه خود سقوط کرد.

فروش شرکت‌های ترکیه‌ای درج شده در ۱۰۰ شرکت اصلی، افزایشی ۲۲ درصدی در سال ۲۰۱۸ داشته و به ۲.۸ میلیارد دلار رسیده است. هدف ترکیه، توسعه و مدرنیزه کردن صنعت تسلیحاتی است؛ براین اساس شرکت‌های این کشور از تلاش خود در سال ۲۰۱۸ بهره‌مند بوده‌اند.

پایگاه اطلاعاتی صنعت تسلیحاتی موسسه استکهلم در سال ۱۹۸۹ ایجاد شد. در آن سال این پایگاه شامل داده‌های شرکت‌های کشورهای شرق اروپا از جمله اتحادیه جماهیر شوروی سابق نمی‌شد.

نسخه کنونی این پایگاه اطلاعاتی شامل اطلاعاتی از سال ۲۰۰۲ است که شامل داده‌هایی درباره شرکت‌های روسیه است. فروش تسلیحاتی فروش کالاها و خدمات نظامی به مشتریان داخلی و خارجی تعریف می‌شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 تسلیحات تسلیحات آمریکایی تسلیحات آمریکا قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۹۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) فروش گران‌ترین گاو جهان به قیمت ۲.۶ میلیارد تومان!

این قیمت بالا در تمام بازار بین المللی گاو موج می‌زند و نشاندهنده ارزش این نژاد است و شهرت آن را در سراسر جهان تقویت می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • یک آمریکایی چهار نفر را با ضربات چاقو کشت
  • (عکس) این موشک هایپرسونیک را آمریکا تست و کنسل کرد
  • صنعا: سلاح‌های سنگین علیه ما بی‌فایده است
  • ترکیه به اسرائیل سلاح و مهمات صادر می‌کند؟
  • درخواست نمایندگان پارلمان انگلیس برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی
  • تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته
  • رد ادعای فروش تسلیحات به تل آویو از سوی فرانسه
  • (تصاویر) فروش گران‌ترین گاو جهان به قیمت ۲.۶ میلیارد تومان!
  • مقایسه دو جنگنده قدرتمند آمریکا/ عکس
  • سی‌ان‌ان: خرید و انتقال فوری سلاح، محور دیدار گالانت و آستین است