Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@22:36:17 GMT

صدا در سینما انسان را گول می‌زند

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۰۲۵۷

صدا در سینما انسان را گول می‌زند

اریک اشپیتزر مارلین در کارگاه «چرا شنیدن عینیت است؟» که پس از نمایش فیلم غاری برای رویاهای از دست رفته اثر ورنر هرتزوگ در دومین روز از جشنواره بین المللی فیلم سینما حقیقت برپا شد، درباره شکل همکاری خود با این کارگردان سرشناس، اظهار داشت: ما به دلیل شرایط ویژه‌ای که در محیط غار وجود داشت مجبور به مواجهه‌ای متفاوت در ساخت فیلم بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای حضور در غار ما باید از لوازم کمتری استفاده می‌کردیم، لوازمی که بسیار ساده و ارزان بودند اما به واسطه قدرت خلاقه تیم اتفاقی فراتر از یک فیلم معمولی برای این اثر رقم خورد و من بار دیگر به این نکته واقف شدم که تنها با تکنولوژی نمی‌توان یک فیلم خوب ساخت.

اشپیتزر درباره انتخاب عنوان کارگاه ادامه داد: یاسیوجیرو اِزو کارگردان مطرح ژاپنی جمله‌ای دارد که من بسیار به آن اعتقاد دارم. ازو می‌گوید: «شنیدن عینیت است.» من در تایید این جمله ازو دو دلیل عمده دارم. یک دلیل کاملا علمی و فیزیکی است و دلیل دیگر کاملا به جنبه بصری و صوتی ما مربوط می‌شود.

این صدابردار در توضیح دلایل فیزیکی اظهار کرد: تحقیقات دانشگاه MIT هم نشان می‌دهد یک سوم دریافت انسان به واسطه تصویر و دو سوم دریافت او به واسطه صدا اتفاق می‌افتد. انسان وقتی در رحم مادرش هست اول می‌شنود و پس از تولد است که موفق به دیدن می‌شود.

اشپیتزر درباره جنبه دیگر صحبت‌های خود بیان کرد: آنچه که ما می‌شنویم به باور دیداری ما نمی‌رسد. شما در واقع ورود یک قطار به ایستگاه را اگر فرض بگیرید، ابتدا صدای قطار را می‌شنوید و با فهم آن صدا بعد تصویر آن دربرابر چشم شما شکل می‌گیرد. این اتفاق در طبیعت نیز رخ می‌دهد.

وی تشریح کرد: ما هر چه را می‌شنویم باور می‌کنیم اما حقیقتا آنچه را که باور کرده‌اید دارد شما را گول می‌زند. اگر بخواهیم از این دریچه به صدابرداری در فیلم وارد شویم فرقی میان فیلم مستند و داستانی وجود ندارد اما سوال مهم تری در این زمینه وجود دارد و آن این که هُنر از کجا شروع می‌شود و ما کجا و چگونه حق داریم در صدای یک اثر دست ببریم و نظرات خودمان را اعمال کنیم.

این صدابردار اتریشی گفت: آسان‌ترین دستکاری‌ها در ساخت یک فیلم در حوزه صدا در حال رخ دادن است. من میخواهم این جنبه را از بُعد ایجاد حس و حال و مود به واسطه استفاده از آمبیانس یا صدای طبیعی محیط، بررسی کنم. در یک دوره‌ای فیلم مستند به فیلم‌هایی اتلاق می‌شد که به آثار نوول وارگ کارگردان فرانسوی شباهت داشت. این کارگردان اعتقاد داشت در یک فیلم مستند نباید هیچ المان، صدا یا نمای اضافه‌ای خارج از آن رخ داد به فیلم اضافه شود اما امروز ما خیلی از آن تفکر فاصله گرفتیم و امروز در مرحله‌ای به سر می‌بریم که موسیقی و آمبیانس می‌تواند روایت‌گر یک فیلم مستند یا داستانی باشد.

اشپیتزر در ادامه این نکته عنوان کرد: البته این اتفاق که ما با صدا بخواهیم روایت‌گری کنیم من را کمی می‌ترساند. چون این کار، آسان نیست و به عقیده من فردی که می‌خواهد این‌گونه فیلم بسازد باید اندکی استعداد موسیقایی داشته باشد.

وی تاکید کرد: یک صدابردار برای این که بتواند از منظر کیفی چیزی را به درستی خلق کند باید در سه حوزه فلسفه، روان‌شناسی و موسیقی خودش را غنی کند. البته به غلط فکر نکنید که منظورم مواجه آکادمیک با این رشته‌ها است. منظورم مطالعه درست این رشته‌ هاست.

این صدابردار گفت: من به شخصه باور نمی‌کنم مستندی وجود داشته باشد که صد در صد خنثی و واقع‌گونه باشد. هرچند ما تمایل به این مسئله داریم که هر آنچه را می‌بینیم باور کنیم. من معتقدم صدابرداری در فیلم مستند به شکل مصنوعی و حقیقتا به وسیله دخالت شخص هنرمند اتفاق می‌افتد.

اشپیتزر افزود: اگر در فیلم مستند نیازی به دخالت می‌دیدید باید به گونه‌ای عمل کنید که دخالت شما نمایان نباشد. شاید تنها حرف مهم من به شما این باشد؛ گوش‌هایتان را تیز کنید و هر چیزی را که می‌شنوید باور نکنید.

«خیال در مقابل واقعیت» نام فرعی این کارگاه بود، که توسط این صدابردار اتریشی برگزار شد. او سال گذشته هم کارگاه‌هایی را در جریان جشنواره حقیقت برگزار کرد.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از ۱۸ تا ۲۵ آبان در پردیس سینمایی چارسو به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برپاست. این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی پذیرفته شده‌اند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین نمایش‌های ویژه شامل ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم است.

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

برچسب‌ها جشنواره سینما جشنواره سینما حقیقت اتریش مستند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره سینما جشنواره سینما حقیقت اتریش مستند جشنواره سینما جشنواره سینما حقیقت اتریش مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۰۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مسوول ستاد اکرانهای مردمی جشنواره عمار شهرستان برخوار گفت: این فیلم همزمان با اکران در سینماهای سراسر کشور روز جمعه 7 اردیبهشت بصورت اختصاصی با حضور علی طاهرفر کارگردان و بازیگران آن از جمله تورج الوند، علی استادی و رضا ناجی در استان اصفهان در چهار سانس سینما ساحل، سینما چهار باغ و سینما فرهنگ خمینی شهر و تالار شهرداری دولت آباد اکران می شود.
ابراهیم معینی افزود: وی گفت: این فیلم دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما را روایت می‌کند که با اشتیاق تمام موفق به تولید چند فیلم کوتاه شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است.
وی گفت: این فیلم برداشتی آزاد از کتاب آپاراتچی نوشته دکتر روح الله رشیدی است که رویدادهای آن در اوایل دهه 60 شهر تبریز می‌گذرد و برنده سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیئت داوران در بخش نگاه نو چهل‌دومین جشنواره فجر است.
این اثر محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی سوره و مدرسه سینمایی اندیشه و هنر «ماه» به تهیه کنندگی سجاد نصراللهی است.

دیگر خبرها

  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • آیا مورچه‌ها صدا دارند و چرا صدای مورچه‌ها را نمی‌شنویم؟
  • درخشش رادیو فرهنگ در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • گزارش تصویری | سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد
  • «احمد» در هند جایزه گرفت
  • تصاویر ترانه علیدوستی در بیمارستان را باور نکنید