Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@16:12:33 GMT

شب سینمای افغانستان در تهران

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۱۳۷۰

شب سینمای افغانستان در تهران

آیین رونمایی فیلم «حوا مریم عایشه» به کارگردانی صحرا کریمی و تهیه کنندگی کتایون شهابی در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این آیین که شامگاه 19 آذرماه برگزار شد، کتایون شهابی تهیه‌کننده فیلم گفت: از همه شما مهمانان محترم تشکر می‌کنم که برای دیدن این فیلم افغانستانی حضور پیدا کردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که می‌دانید سینما یک کار گروهی است و هیچ فردی به تنهایی نمی‌تواند از عهده آن برآید. از همه گروه و عوامل که برای این فیلم زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: ازسینمای هنر و تجربه از آقای صانعی‌مقدم بسیار تشکر می‌کنم که شرایطی را فراهم کردند تا بتوانیم این فیلم را نمایش دهیم.

شهابی همچنین خاطرنشان کرد: «حوا مریم عایشه» بعد از هنر و تجربه در  سامانه وی او دی فیلمیو اکران خواهد شد زیرا دوست داریم این فیلم را همه ببینند.

تهیه‌کننده «حوا مریم عایشه» ادامه داد: امشب شب سینمای افغانستان است. به نوبه خودم از صحرا کریمی که به تنهایی بار سنگین فیلم را در افغانستان به دوش کشید، تشکر می‌کنم.

در ادامه صحرا کریمی کارگردان فیلم نیز گفت: از کتایون شهابی تشکر می‌کنم که با تجربه زیادی که در سینما داشت فیلم من را قبول کرد همچنین از  محمدرضا دلپاک که مشکلات این کار را پذیرفت و همچنین مستانه مهاجر که تدوین فیلم را برعهده داشت.

وی سپس با لهجه افغانستانی به همه هموطنانش خوش‌آمد گفت و افزود: از همزادگاه‌های عزیزم ایرانی‌های عزیز تشکر می‌کنم. من در ایران به دنیا آمدم  و بزرگ شدم. ایران زادگاه من است خوشحالم امشب برای دیدن فیلم من حضور پیدا کردید.

کریمی افزود: «حوا مریم عایشه» ادعایی برای فیلم خوب بودن ندارد و یک فیلم مینیمال است اما افتخار می‌کنیم که توانستیم در خاک ناامن افغانستان در میان همه مشکلاتی که در افغانستان وجود دارد یک فیلم داستانی بلند بسازیم.

وی همچنین گفت: با این فیلم در واقع روایت جدیدی را از افغانستان به دنیا معرفی می‌کنیم. «حوا مریم عایشه» بدون همکاران ایرانی امکان‌پذیر نبود. آقای آبگون از شما تشکر می‌کنم که در فضای سخت به افغانستان آمدید، مشکلات را به جان خرید و تا آخر کار با ما بودید.

کریمی خاطرنشان کرد: این فیلم زبان مشترک همکاری‌های بین ایران و افغانستان و یک الگو است. اینکه ما دو کشور همسایه و همزبان هستیم و از طرفی با هنر فیلم و سینما می‌توانیم اتحاد خود را به دنیایی که در سال‌های اخیر می‌خواهد ما و شما را بزند، نشان دهیم. امیدوارم از دیدن فیلم لذت ببرید.

در این آیین افرادی همچون علی ربیعی سخنگوی دولت، سیدمحمد بهشتی پژوهشگر و کارشناس فرهنگی، شفیق شرق رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در ایران، مجتبی میرطهماسب، اصغر آبگون، محمدرضا دلپاک، نوید محمودی، جمشید محمودی، لقمان خالدی، محمد رحمانی، صبا ندایی، توکلی، محسن خانجهانی، کاوه معین‌فر و... حضور داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۱۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانۀ سپنتا را به موزۀ سینمای اصفهان تبدیل کنید

ایسنا/اصفهان یک پژوهشگر حوزه سینما با بیان اینکه ضرورت معرفی افرادی مانند عبدالحسین سپنتا همچون ضرورت یادگیری و یادآوری تاریخ است، گفت: بهترین کاری که می‌توان دربارۀ خالق اولین فیلم ناطق ایران انجام داد این است که خانۀ سپنتا را به موزه سینمای اصفهان تبدیل کنند.

هشتم فروردین‌ماه، سالروز درگذشت عبدالحسین سپنتا است؛ سپنتایی که سازندۀ فیلم «دختر لر» است و به‌عنوان «اولین فیلم ناطق ایرانی» در تاریخ سینمای ایران ثبت شد. امروز اما ۵۴ سال از درگذشت این هنرمند می‌گذرد و خانه‌اش در خیابان چهارباغ و آرامگاهش در تخت فولاد، تنها مکان‌هایی هستند که می‌توان با گوشۀ چشم عنایتی به آن‌ها از عبدالحسین سپنتا یاد کرد. 

مصطفی حیدری، پژوهشگر حوزه سینما در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه علت اهمیت عبدالحسین سپنتا به تاریخ سینمای ایران مرتبط می‌شود، اظهار کرد: سپنتا اولین سازنده فیلم ناطق ایرانی است و البته همگی آثار او مانند «فردوسی»، «شیرین و فرهاد»، «لیلی و مجنون»، به فرهنگ و تاریخ ایران گره می‌خورد. طبیعتاً چون او جزو کسانی است که به‌واسطۀ تجربیاتش در استودیوهای هندوستان، تلاش ویژه‌ای برای صنعتی کردن سینما در ایران داشت. 

او درباره فعالیت سپنتا در حوزه مطبوعات و انتشار روزنامه سپنتا به مدت ۱۰ سال چنین توضیح داد: در حقیقت، عبدالحسین سپنتا در هر رشته‌ای که قرار گرفت عملکرد خوبی داشت؛ برای مثال پس از حضور در اصفهان و فعالیت در زمینه مطبوعات، دغدغه اصفهان به ویژه قشر کارگر را داشت، یعنی انسانی است که در هر موقعیتی که قرار گرفت ایران، اصفهان و آدم‌ها برای او موضوعیت داشتند. 

این پژوهشگر حوزه سینما ادامه داد: به این معنا نبوده است که بگوییم به هر دلیلی که قادر به فیلم‌سازی نبوده، در دسته یا شاخه دیگری فعالیت نداشته است. اساساً بزرگ‌ترین ویژگی سپنتا این است که انسان، شهر، ایران و وطن برای او در هر زمانی مسئله بوده است.

حیدری با اشاره به سرنوشت فیلم‌های سپنتا نیز گفت: متأسفانه به غیر از فیلم «دختر لُر» سایر فیلم‌های او در دسترس نیست و ما تنها به بخش‌های کوتاهی از تعداد اندکی از آن‌ها دسترسی داریم. این نکته نیز لازم به اشاره است که آن‌هایی که با خانواده او در ارتباط بوده‌اند بر این باور هستند که علاقه به حوزه فرهنگ و هنر در این خانواده ریشه‌دار بوده است.

او اضافه کرد: نه تنها فیلم‌های سپنتا بلکه بسیاری فیلم‌های دیگر از آن دوران نیز به خوبی در آرشیوها نگهداری نشده‌اند و متأسفانه به آن‌ها دسترسی نداریم. فقط می‌توانیم از شنیده‌ها حکایت کنیم که سپنتا به شدت، دغدغه تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را داشته و از مصاحبه‌ها و اتمسفر فیلم‌های او می‌توان متوجه شد که چه انسان بزرگی بود و عنوان «پدر سینمای ایران» واقعا برازنده او است. 

حیدری اضافه کرد: کار مهم‌تری که می‌توان انجام داد، پرداختن به خانۀ به جا مانده از او است که متأسفانه بازسازی نشد. بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که خانۀ سپنتا را به موزه سینمای اصفهان تبدیل کنند.

او خاطرنشان کرد:  وقتی   از عبدالحسین سپنتا یاد می‌شود به‌واسطۀ فیلم‌هایش دربارۀ فردوسی و منظومه نظامی نیز صحبت می‌شود که ریشه در هویت ایران و ایرانی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد قابل تامل پول افغانستان خبرساز شد 
  • شعرخوانی محمود کریمی به مناسبت میلاد کریم اهل بیت (ع)
  • چطور پرویز دهداری و سعید پورصمیمی ۴۰ سال بعد به هم رسیدند؟
  • «تمساح خونی» در یک روز ٧ میلیارد تومان فروخت
  • خانۀ سپنتا را به موزۀ سینمای اصفهان تبدیل کنید
  • عکس | علی کریمی به مونیخ آلمان رفت
  • سعید راد در بیمارستان بستری شد؛ بیماری سعید راد چیست؟
  • تشکر طالبان از ایران / مدتی دیگر هم صبر و حوصله داشته باشید
  • دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم فوتبال دختران جوان
  • آخرین جزئیات از سیل کالپوش+ فیلم