Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-25@00:25:36 GMT

بازار طلا در هاله ابهام

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۱۳۷۴

بازار طلا در هاله ابهام

در آستانه فرا رسیدن سال ۲۰۲۰، موسسه بلک‌راک (Black Rock) به عنوان بزرگ‌ترین شرکت مدیریت نقدینگی، همچنان برپایه شمش طلا فعالیت‌های اهرمی خود را ادامه داده است. در حالی که گلدمن ساکس و UBS پیش‌بینی می‌کنند قیمت هر اونس تا ۱۴۰۰ دلار که آخرین بار در سال ۲۰۱۳ محقق شده بود نیز می‌رسد.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ فلز زرد در حال ثبت بیشترین پیشروی سالانه از سال ۲۰۱۰ میلادی است و از شاخص بازار نقدی کالایی بلومبرگ نیز فراتر رفته، چراکه در سال جاری میلادی جنگ تجاری و سه نوبت کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا این مکان سرمایه‌گذاری امن را رو به جلو حرکت داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به بازار جهانی سهام که در حال پیشروی است و بازار کار قدرتمند، هنوز چشم‌انداز طلا روشن نیست؛ چراکه آنچه بانک‌های مرکزی دنیا در سال آینده انجام خواهند داد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


پیشروی سالانه

طلا در بازار نقدی دیروز به ازای هر اونس ۱۴۶۶دلار معامله شد که راندمان بیش از ۱۴ درصدی در طول سال را برای این فلز گرانبها به ثبت رساند.

به این ترتیب ظرف چهار سال گذشته طلا در ۳ سال راندمان مثبت داشته است و تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶/ ۱ درصد افت کرده بود.

در ماه سپتامبر (شهریور) این فلز با ثبت قیمت ۱۵۵۷ دلاری به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۳ رسید.

اگرچه پشتوانه طلایی صندوق‌های قابل معاوضه در بورس (ETFS) اندکی کاهش یافته، اما همچنان نزدیک رکورد تاریخی باقی مانده است.

ریسک‌های ژئوپلیتیک و اقتصادی در سال ۲۰۲۰ همانند سال‌جاری وجود خواهند داشت و توانایی حمایت از طلا را حفظ خواهند کرد.

ممکن است یک توافق تجاری در فاز اول میان دو قدرت اقتصادی برتر دنیا رخ دهد، اما آمریکا قول داده است که تعرفه‌های بیشتری بر واردات چین وضع کند اگر که توافق تا ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) حاصل نشود.

از طرفی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال آتی و پیش از آنکه استیضاح به نتیجه برسد انجام خواهد شد.

دونالد ترامپ صحبت‌های متفاوتی در خصوص جنگ تجاری بر زبان آورده و مواضع او هفته به هفته در حال تغییر است، به عنوان مثال آخرین سخنرانی او نشان داد که ایده صبر تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایده مناسبی است و توافق می‌تواند پس از انتخابات امضا شود. «چه کسی می‌داند رئیس‌جمهوری آمریکا در آینده چه کاری را انجام خواهد داد؟ او بار‌ها سرمایه‌گذاران را با تصمیماتش غافلگیر کرده است.» این عقیده جیوانی استانوو، یک تحلیلگر بازار کالایی در موسسه UBS است؛ «ما همچنان انتخابات ریاست‌جمهوری را پیش‌رو داریم، بنابراین انتظار می‌رود نوسانات بیشتری در بازار‌ها مشاهده شود.»

از آنجا که طلا به دلیل جنگ تجاری ادامه‌دار تقاضای بیشتری پیدا کرده بود، دارایی‌های پرریسک مانند سهام آمریکا نیز همچنان نسبت به حمایت یک پیشرفت غیرمنتظره خوش‌بین هستند.


بازدهی بیش از انتظار

طلا به طور حتم در بازه‌هایی پیشرفت‌هایی فراتر از انتظار خواهد داشت، وقتی که وارد فضای بدون ریسک شود. اما امکان دارد در سال ۲۰۲۰ اقتصاد آمریکا دچار ضعف شود، بازار‌های سهام افول کنند و فدرال‌رزرو مجددا نرخ بهره را کاهش دهد که منجر به پیشروی طلای بدون نرخ بازدهی شود. فدرال رزرو در آخرین نشست پولی خود از توقف روند کاهش نرخ بهره خبر داده بود، پس از آنکه از ماه جولای تا اکتبر سه مرتبه نرخ بهره را کاهش داد تا از افت رشد اقتصادی پیشگیری کند. در همین حال اطمینان کسب و کار‌ها به شدت تحت‌تاثیر نااطمینانی‌های ناشی از وضعیت تجاری آسیب دیدند و تورم همچنان پایین‌تر از نرخ هدف ۲ درصدی باقی مانده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طلای جهانی قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۱۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی صبح روز چهارشنبه در مراسم گشایش نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات تبریز، افزود: نشان تجاری باید به گونه‌ای باشد که مردم در داخل و خارج کشور آن را بشناسند، اگر محصولی با نشان تجاری در دنیا شناخته شده و مردم به آن اعتماد کنند یعنی تولید پایدار است.

وی ادامه داد: محصول دارای نشان تجاری اگر بازارسازی نشود، ناقص بوده و احتمال دارد در مسیر صعودی تولید زمین بخورد.

وی با بیان این‌که تولید باکیفیت، ساختن نشان تجاری مؤثر و قابل اعتماد برای دنیا و بازارسازی سه اصل مهم در صنعت شیرینی و شکلات است، گفت: کار نمایشگاه‌ها نیز بازارسازی است و طراحی یک نمایشگاه خوب بین المللی موجب می‌شود تا بتوانیم محصول خود را به دنیا عرضه کنیم.

رحمتی با اشاره به اینکه این نمایشگاه پس از ۱۷ دوره برگزاری در کشور برای نخستین بار در تبریز برگزار شده است، افزود: این نمایشگاه اکنون به جای اصلی خود بازگشته است و آذربایجان شرقی، قطب صنایع غذایی و محصولات شیرینی و شکلات در کشور است.

وی ادامه داد: تقریباً ۱۰۰ درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی بوده و سالانه ۲۱۵ هزار تن صادرات به ۷۹ کشور خارجی انجام می‌گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم توجه به انعکاس رسانه‌ای نمایشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: با معرفی محصولات و دستاوردهای نمایشگاه‌ها از طریق رسانه و شبکه‌های مجازی که امروز در موضوع بازارسازی نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند، می‌توان شاهد توسعه بازار صنایع بود.

کد خبر 6087201

دیگر خبرها

  • شن‌هایی که همچنان چِشم استکبار را می‌سوزاند
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • بازگشت حسن یزدانی در هاله‌ای از ابهام
  • قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار
  • نیم سکه همچنان در صدر تقاضا
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • آمریکا همچنان نفت و گندم سوریه را غارت می‌کند
  • قیمت نفت نزولی شد