Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@17:37:25 GMT

اختلال تغذیه‌ای با مصرف زیاد شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۱۵۲۰

اختلال تغذیه‌ای با مصرف زیاد شبکه‌های اجتماعی

 استاد روان شناسی دانشگاه فلیندرز در ایالت استرالیای جنوبی می‌گوید: با آنکه این تحقیق ثابت نمی‌کند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث ناهنجاری در تغذیه می‌شود، اما نتایج آن یک هشدار است.

در این مطالعه، حدود هزار دانش آموز مدرسه‌ای و میزان استفاده آن‌ها از چهار شبکه اجتماعی فیسبوک، اسنپ چت، اینستاگرام و تامبلر مورد بررسی قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
محققان دریافتند نوجوانان علاقه بیشتری به استفاده از اینستاگرام و اسنپ چت داشتند، چون می‌توانند در آنجا فیلم و عکس به اشتراک بگذارند.

ویلکش می‌گوید: اصلی‌ترین عامل شناختی اختلال تغذیه، اهمیت دادن بیش از حد به شکل بدن، وزن، مصرف غذا و ورزش است. نوجوانان در دوره‌ای از زندگی خود هستند که تاثیر همسالان و شکل ظاهری آن‌ها اهمیت زیادی دارد بنابر این عجیب نیست که ببینیم آن‌ها روی این مساله که قیافه شان چگونه به نظر می‌رسد بیش از حد حساس باشند.

حدود ۵۲ درصد از دختران و ۴۵ درصد از پسران، مواردی همچون ورزش شدید، حذف وعده‌های غذایی و دیگر رفتار‌های مرتبط با اختلالات تغذیه‌ای گزارش شد. از میان کل این نوجوانان، بیش از ۷۵ درصد دختران و تقریبا ۷۰ درصد از پسران، حداقل یک حساب در شبکه‌های اجتماعی داشتند. تعداد بیشتر شبکه‌های اجتماعی با میزان بیشتر افکار و رفتار‌های مربوط به اختلالات تغذیه ارتباط مستقیم نشان داد.

ویلکش می‌گوید: می‌توانم بگویم میزان اختلال تغذیه در پسران در تحقیق کنونی، چهار برابر بیش از چیزی است که دو دهه قبل در تحقیق دیگری در استرالیا گزارش شده بود. همچنین در کلینیک اختلال تغذیه خود نسبت به قبل، پسران بیشتری که دچار اختلال تغذیه هستند می‌بینم. تقریبا در یک سوم آن‌ها عضله سازی یکی از دغدغه‌های اصلی است.

یک متخصص که در این تحقیق شرکت نداشته است می‌گوید ارزیابی این یافته‌ها دشوار است، زیرا بسیاری از عوامل ممکن است بر نتایج آن تاثیر گذاشته باشند.

دکتر «کریستوفر کالیبه» استاد دانشکده پزشکی، روانپزشکی و علوم عصبی رفتاری در دانشگاه فلوریدای جنوبی می‌گوید: عوامل مورد بررسی در این تحقیق عبارتند از: آنچه نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کردند یا به اشتراک می‌گذاشتند؛ محبوبیت روزافزون شبکه‌های اجتماعی مختلف، تاثیر دوستان و خانواده و نوع غذایی که در خانه در دسترس این کودکان بود.

وی افزود: با این حال، نتایج این مطالعه کاملا معنادار است و باعث ایجاد نگرانی می‌شود.

کالیبه می‌گوید: به عقیده من رسانه‌های اجتماعی احتمالا تاثیر نسبتا کمی بر برخی افراد داشته باشند. لازم است بررسی شود چه افرادی نسبت به تاثیرات نامناسب این رسانه ها، آسیب پذیرترند.

وی یادآوری کرد: اختلالات تغذیه حتی پیش از رواج رسانه‌های اجتماعی نیز رو به افزایش بود، اما این رسانه‌ها با استفاده از تبلیغات هدفمند برای غذا‌های فرآوری شده و لاغری و مطالب دیگری که الگو‌های غیرواقع گرایانه‌ای را برای مردان و زنان تبلیغ می‌کند به این معضل دامن زده اند.

این محقققان خاطرنشان کردند: والدین باید بر استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی نظارت کنند.

ویلکش میگوید: یافته نگران کننده در تحقیق این بود که بیش از نیمی از شرکت کنندگان که یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی داشتند، زیر ۱۳ سال بودند که حداقل سن توصیه شده برای استفاده از این شبکه هاست.

او توصیه می‌کند والدین اجازه ندهند کودکان زیر ۱۳ سال از این شبکه‌ها استفاده کنند، برای آن‌ها محدودیت زمانی بگذارند و دوست و دنبال کننده کودکان خود در این شبکه‌ها باشند. آن‌ها همچنین توصیه می‌کنند که به نوجوانان درباره این رسانه‌ها آموزش داده شود تا آن‌ها بتوانند در هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی تصمیمات درستی بگیرند.

ویلکش با همکاری دانشگاه فلیندرز یک دوره هشت جلسه‌ای را با عنوان «هوشمندی در رسانه» تدوین کرده اند که در ۴۰ مدرسه در استرالیا و آسیا تدریس می‌شود.

نتایج این تحقیق در مجله International Journal of Eating Disorders به چاپ رسیده است.

منبع:سیناپرس

منبع: پارسینه

کلیدواژه: چاقی لاغری نوجوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۱۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان گفت: حدود ۴۷۷ نفر کودک از خدمات ۱۳ مرکز روزانه توانبخشی طیف اوتیسم استفاده می‌کنند.


پژمان پورشبانان افزود: یک مرکز شبانه روزی بستری موقت برای این بیماران فعال است، اما سیاست بهزیستی مبنی بر افزایش مراکز شبانه روزی نیست، زیرا معتقد به استفاده از مراکز روزانه و آموزش از طریق خانواده است.


وی گفت: براساس بررسی‌ها شمار این اختلال در حال افزایش و در پسر‌ها چهار برابر بیشتر از دختر‌ها رخ می‌دهد.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان ادامه داد: در کنار ارائه خدمات مراکز بهزیستی، روش‌های متمرکز فردی و چهره به چهره و در برخی موارد برگزاری کلاس دو یا سه نفره به صورت گفتار درمانی و کار درمانی با هدف بهبود فرد صورت می‌گیرد.


وی گفت: سن ۲ تا ۵ سالگی دوران طلایی یک فرد اوتیسمی است که باید مداخلات درمانی و آموزشی برای فرد انجام شود که این امور از سال ۱۳۸۰ وارد فرایند توانبخشی بهزیستی و از آن زمان این اختلال درمان می‌شود.


پورشبانیان با اشاره به اینکه عمده برنامه‌های آموزشی بهزیستی متمرکز بر ایجاد تعاملات اجتماعی فرد است، بیان داشت: یکی از روش‌ها برنامه جامع (ABA) است که حوزه‌های مختلفی از جمله مهارت‌های آموزشی، مهارت‌های اجتماعی، شناخت، کارکرد‌های اجرایی، حرکت، مهارت‌های انطباقی، بازی و زبان را شامل می‌شود که اگر به تعداد ساعات لازم انجام شود، برای یک کودک مبتلا به اوتیسم کافی است و این کودکان نیازی به شیوه‌های دیگر ندارند.
اختلال طیف اوتیسم یک اختلال نورولوژیکی است که خودش را در سال‌های اولیه رشد کودک نمایان می‌کند.
این اختلال در بیماران اوتیستیک موجب می‌شود که مغز فرد مبتلا به اوتیسم نتواند در زمینه رفتار‌های اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به‌درستی عمل کند و مزاحم او برای یادگیری چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران به طور اجتماعی می‌شود.
کودکان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیر کلامی، مهارت‌های شناختی معمول، رفتار‌های اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی دارای مشکل می‌باشند

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟
  • اصول تغذیه سالم در خانواده + فیلم
  • شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • اجرای ۲۰۲ کیلومتر عملیات شبکه خط تغذیه گاز در همدان
  • چرا برخی از مردم یک گوشی "صامت" را به یک گوشی "هوشمند" ترجیح می‌دهند؟
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری