Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبر خودکشی ۱۵ دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز که در فضای مجازی بازنشر می‌شود، منجر به فضای رعب و وحشت بین دانشجویان و خانواده‌هایشان شده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ خبر شوکه کننده خودکشی ۱۵ دانشجوی خوابگاهی دانشگاه شهید چمران اهواز، مدتی است که در فضای مجازی بازنشر می‌شود و همین مسئله باعث ایجاد رعب و وحشت در دل سایر دانشجویان و حتی خانواده‌های آنان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه این خبر شایعه است یا واقعیت، مسئله‌ای است که باید آن را بررسی کرد، اما در کل موضوع خودکشی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز باعث شده حیثیت این دانشگاه زیرسوال برود و شایعات بیشتری در این مورد به گوش همگان برسد.
برای اطلاع از چند و چون ماجرا با سراغ دانشجویان رفتیم. یکی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه شهید چمران اهواز در این باره می‌گوید: اینکه ۱۵ دانشجوی خوابگاه شهید علم الهدی دانشگاه شهید چمران اهواز در یک ماه گذشته خودکشی کرده اند، شایعه است و تا جایی که در جریان هستیم این خودکشی‌ها در دو هفته گذشته صورت گرفته اند و کلا ۴ مورد بوده اند.  
این دانشجوی خوابگاهی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌افزاید: خودکشی‌ها مختص خوابگاه علم الهدی نبوده اند و حتی یک نفر از دانشجویانی که دست به خودکشی زده، دختر بوده است.
وی ادامه می‌دهد: البته این دانشجوی دختر خودکشی ناموفقی داشته و فوت نکرده است و یکی دیگر از دانشجویانی که خودکشی کرده، ظاهرا سابقه خودکشی قبلی نیز داشته و این بار هم قصد زدن رگ خود را داشته، اما موفق نشده و به عصب دستش آسیبی نرسیده و زنده مانده است؛ البته شنیده شده که این دانشجو مشکلات روحی داشته و به همین دلیل خودکشی کرده است هر چند که در تست پایش سلامتی که از این دانشجو گرفته شده، مشخص شده که رفتار‌های نرمالی ندارد، اما متاسفانه اقدامی برای درمان این دانشجو از سوی دانشگاه صورت نگرفته است. البته قبل از اینکه این دانشجو خودکشی کند، هم اتاقی خوابگاهی او درخواست جابجایی اتاق او را داده و با این درخواست موافقت شده، اما با این حال قبل از جابجایی، خودکشی کرده است.
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه این موضوع می‌گوید: جریان خودکشی یکی دیگر از دانشجویان خوابگاهی از این قرار بوده که این دانشجو اواخر شب به بیرون از خوابگاه علم الهدی می‌رود و بعد از مدتی که به خوابگاه بر نمی‌گردد، به جستجوی او می‌روند، اما بعد از دو روز جنازه او در ساختمانی نیمه کاره که در فاصله ۱ تا ۲ کیلومتری از خوابگاه است، پیدا می‌شود و علتش مرگش سقوط از ارتفاع و شکستگی جمجمه بوده، اما هنوز مشخص نشده که خودکشی کرده یا قتل انجام شده است.  
وی ادامه می‌دهد: دانشجوی دیگری که اقدام به خودکشی کرده، نیمه‌های شب با طنابی خود را از شاخه درختی، پشت بلوک‌های خوابگاه علم الهدی حلق آویز کرده و این خودکشی منجر به مرگ او شده است. با این حال شایعه‌هایی در مورد این خودکشی‌ها شده که ۱۵ مورد بوده اند و بر اثر زورگیری اتفاق افتاده اند، اما این موضوع حقیقت ندارد و منشا آن، مشکلات روحی دانشجویان بوده است. هر چند که رخ دادن این ۴ مورد خودکشی آن هم در یک دانشگاه و در بازه ۲ هفته ای، عجیب است.
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با انتقاد از عملکرد دانشگاه در این باره می‌گوید: دانشگاه به درستی به دانشجویان مشاوره نمی‌دهد و حتی طرح پایش سلامت را به درستی اجرا نمی‌کند. اگر این مهم را به درستی انجام می‌دادند و به درمان دانشجویانی که بیمار روحی و روانی هستند، می‌پرداخت، شاید امروز شاهد این فاجعه نبودیم.
وی ادامه می‌دهد: تا چندی پیش از اینکه خوابگاه دانشگاه دارای مرکز مشاوره است، اطلاع نداشتیم و بسیاری از دانشجویان در جریان فعالیت این مرکز نبودند و درست از زمانی که این خودکشی‌ها صورت گرفته، دانشجویان مطلع شدند که این مرکز در خوابگاه دانشگاه فعال است.
این دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز ابراز می‌کند: مشکل نوع اطلاع رسانی دانشگاه است. این اطلاع رسانی‌ها ضعیف است. از ابتدا باید به دانشجویان اطلاع دهد که مرکز مشاوره در خوابگاه و در دانشگاه فعال هستند. فعالیت این مراکز اکنون صرف پر کردن تایم اداری است و مشاوران مرکز به درستی به مشکلات دانشجویان رسیدگی نمی‌کنند و نسبت به درمان آن اقدامی انجام نمی‌دهند؛ در صورتی که نباید اینگونه باشد!
وی اظهار می‌کند: دانشگاه باید طرح پایش سلامت دانشجویان را به درستی انجام دهد و پیگیر به نتیجه رساندن درمان دانشجویانی شود که دارای مشکلات روحی و روانی هستند؛ مسئله‌ای که متاسفانه در دانشگاه شهید چمران اهواز جدی گرفته نمی‌شود. اکنون شاهد تاثیر منفی این خودکشی‌ها بر روحیه سایر دانشجویان هستیم و باید چاره‌ای برای رفع آن از سوی دانشگاه اندیشیده شود.  
با این اوصاف، دانشگاه شهید چمران اهواز بهتر است به فکر راه حلی برای رفع این مشکل باشد و به روحیات و وضعیت روانی دانشجویان بیشتر توجه داشته باشد و فعالیت‌های مراکز مشاوره را به طور جدی دنبال کند. آنطور که دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز می‌گویند، مشاوران این مراکز فقط صرف انجام وظیفه در مرکز مشاوره دانشگاه و خوابگاه فعالیت دارند و خود را درگیر مشکلات دانشجویان نمی‌کنند و پیگیر حل مسائل آنان نیستند.
برای جلوگیری از تکرار این خودکشی‌ها لازم است که مسئولان دانشگاه چاره‌ای اساسی اندیشند و با اطلاع رسانی دقیق از اتفاقاتی که در این باره رخ داده، از دامن زدن به شایعات جلوگیری کنند. شاید علت شایعه ساز شدن خودکشی ۱۵ دانشجوی دانشگاه، همین مسئله باشد و از عدم اطلاع رسانی صحیح دانشگاه نشأت بگیرد.
ناگفته نماند، دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز خواستار حضور مسئولان در خوابگاه‌های دانشگاه هستند و اظهار داشتند که بعد از انتشار این اخبار، تا کنون هیچکدام از مسئولان در جمع دانشجویان خوابگاهی حاضر نشدند و همین مسئله باعث نارضایتی دانشجویان شده است.  
علیرضا قدردان، معاون دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفته بود که شرایط در خوابگاه برای دانشجویان مساعد است و با توجه به حس ناامنی ایجاد شده، مشاوران، اعضای هیئت‌علمی و کانون‌های دانشجویی، به‌طور مرتب در محل خوابگاه حضور یافته و مشاوره‌های لازم را به دانشجویان ارائه می‌دهند. در فضای مجازی خبر‌هایی منتشر شده که متأسفانه موجب استرس هر چه بیشتر دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها شده است؛ در این زمینه ۸ نفر از اساتید دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی با حضور در دو مجتمع حضرت معصومه (س) و شهید علم الهدی ساعت‌ها با دانشجویان به گفتگو نشسته‌اند؛ این اقدام پیش از این جزو برنامه‌های مرکز مشاوره دانشگاه بود که با مشاهده مشکلات دانشجویان، تلاش کردیم نشست‌هایی صمیمی را میان دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی ترتیب دهیم.  

بیشتر بخوانید:

شرایط خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز مساعد است


روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در پی این حوادث در اطلاعیه‌ای در خصوص جزئیات این خودکشی‌ها اعلام کرد: مسئولان دانشگاه به دقت در حال بررسی علت و دلایل وقوع این حوادث هستند و هرگونه اطلاعات موثق در مورد این حادثه‌ها از طریق روابط عمومی دانشگاه با دانشجویان و اصحاب رسانه در میان گذاشته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات درگذشت دو دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز اعلام شد


در پایان باید گفت، با توجه به اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز با چنین معضلی رو به رو است و این احتمال می‌رود که بازهم شاهد خودکشی دانشجویان در بازه‌های زمانی مختلف باشیم، بهتر است مسئولان دانشگاه به موضوع مشاوره دانشجویی بیشتر توجه کنند و آن را جدی بگیرند و صرف انجام وظیفه به این مسئله نگاه نکنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه شهید چمران اهواز مشاوره دانشجویی طرح پایش سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۱۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح خوابگاه دانشجویی در سمنان با حضور وزیر علوم

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی دانشگاه سمنان، همزمان با ظهر پنجشنبه در قالب سفر استانی هیأت دولت به سمنان و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خوابگاه دانشجویان پسر دانشگاه سمنان افتتاح شد.

این خوابگاه فاز دوم خوابگاه پسران دانشگاه سمنان است که در زمینی به مساحت ۵۵۶ متر مربع، با زیر بنای بیش از ۲۶۰ متر به بهره برداری رسید.

این خوابگاه در دو طبقه و شش واحد ۶۰ متری افتتاح شد.

سیف الله سعدالدین رئیس دانشگاه سمنان با بیان اینکه این خوابگاه با هشت میلیارد تومان اعتبار گفت: بخشی از اعتبار این خوابگاه با مشارکت یکی از خیران استان سمنان تأمین شده است.

رئیس دانشگاه سمنان ادامه برای تکمیل این خوابگاه شامل محوطه سازی، دیوار کشی و پارکینگ و … چهار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

وی افزود: این خوابگاه ظرفیت پذیرش ۵۰ دانشجوی پسر را داراست.

رئیس دانشگاه سمنان خاطر نشان کرد: با بهره برداری از این خوابگاه ظرفیت خوابگاهی دانشگاه سمنان در دو بخش ملکی و استیجاری به چهار هزار و ۳۰۰ نفر رسید.

کد خبر 6081984

دیگر خبرها

  • جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام
  • جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور
  • بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد
  • افتتاح خوابگاه دانشجویی در سمنان با حضور وزیر علوم
  • نیاز به ۵۷ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • عملیات وعده صادق نمونه بی‌نظیری از اقتدار ایران را به نمایش گذاشت
  • دستمزد نجومی بازیگران تلویزیون؛ شایعه یا واقعیت؟
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • زمین چمن مصنوعی مدرسه ماندگار شهید چمران افتتاح شد
  • اعلام زمان شروع نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی