Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@16:40:56 GMT

خالق ملودی‌های خاص

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۱۹۸۶

خالق ملودی‌های خاص

پیکر تورج شعبانخانی خواننده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی پاپ ایرانی و خالق ترانه «بهار بهار» چهارشنبه ۲۰ آذرماه از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود. این هنرمند علاوه برخوانندگی آثار متنوع و متعدد در سبک پاپ، در حوزه آهنگسازی و ترانه‌سرایی نیز به صورت جدی فعال بود و برای خوانندگان مطرحی آثاری ماندگار خلق کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شعبانخانی هجدهم آذرماه ۹۸ به علت عارضه ریوی درگذشت. بابک صحرایی ترانه سرا

تورج شعبانخانی یکی از نوآورترین آهنگسازان موسیقی پاپ ایران است. آغاز فعالیت او در دنیای موسیقی به اواسط دهه 50 برمی‌گردد. شعبانخانی درآهنگسازی و ملودی‌سازی خلاقیت خاصی داشت؛ بطوری که توانست با در کنار هم قراردادن موسیقی ایرانی و موسیقی دستگاهی به همراه موسیقی کلاسیک غربی، تلفیق‌های زیبایی را خلق کند و فضای تازه‌ای را درموسیقی زمان خود ایجاد کرد. این هنرمند علاوه برآهنگسازی آشنا و آگاه به هنر خوانندگی بود و خواننده‌های برجسته و مهمی را به موسیقی پاپ ایران معرفی کرد، خوانندگانی چون فریدن فروغی و دو اثرماندگار «آدمک» و «خواهم تو شوی» درهمکاری با تورج شعبانخانی بوده است. شعبانخانی در همان مقطع زمانی در زمینه موسیقی فیلم هم فعالیت داشت؛ آثاری چون فیلم «فاصله» به کارگردانی مرتضی عقیلی و موسیقی باکلام این فیلم با صدای خود آقای شعبانخانی بوده است. این دوهنرمند (مرتضی عقیلی و تورج شعبانخانی) بعد از 40 سال در دفتر من همدیگر را ملاقات کردند و خاطره زیبایی از این دیدار ثبت شد. ساخت موسیقی فیلم «فاصله» نشان از درک و شناخت درست تورج شعبانخانی از پیوند موسیقی با سینما و تصویر و صدای خواننده است و روایت‌های بسیار شیرینی که از کارهای او به جای مانده است. تورج شعبانخانی بعد از تولد دوباره موسیقی پاپ در ایران، اگرچه حضور اندکی در این عرصه داشت اما همین حضور اندک بسیار خاطره‌ساز بود و قطعه ماندگاری چون «بهار بهار» با صدای ناصرعبداللهی یکی از آثار جاودان اوست. همچنین قطعه با کلام «دیگه دیره» یکی از کارهای او بعد از انقلاب است با صدای خود ایشان که بسیار شنیده شد.
شعبانخانی هم دانش خوبی در حوزه ترانه داشت و هم توانایی کشف زیبایی در حوزه موسیقی پاپ. او به تلفیق درست موسیقی و ترانه آگاهی و آشنایی بسیاری داشت و ملودی‌هایی که از جان ترانه بیرون می‌کشید همیشه شگفت انگیز بودند. او انسانی بسیار شریف و هنرمندی آرام بود و در موسیقی پاپ ایران بسیار خوش درخشید. اگر بعد از انقلاب حضور کمرنگی داشت و نسبت به او کم لطفی بسیاری شد؛ اما هیچ‌گاه حقی طلب نکرد و با عشق و مهربانی خاص خود برای ما نغمه‌های جاودانه سرود.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۱۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | سکانس ماندگار از پانتومیم ترانه علیدوستی در فیلم درباره الی

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898083

دیگر خبرها

  • (تصاویر) قلم خالق بر بوم گلستان
  • (ویدئو) انتشار تصویر عجیب از «بنیامین بهادری»
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • جزئیات کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن»/ وقتی ملودی‌های قدیمی بازخوانی می‌شوند
  • روز ملی کارآفرینی روز مردمان خالق ارزش است
  • ببینید | سکانس ماندگار از پانتومیم ترانه علیدوستی در فیلم درباره الی
  • عکس | ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان
  • نمایش «ملودی» در جشنواره انیمیشن «ورونژ»
  • حق با حسن شماعی زاده است
  • پیوند سعدی با موسیقی