Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@04:49:41 GMT

نگاهی به زندگی آیت‌الله دستغیب سومین شهید محراب

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۲۴۶۴

نگاهی به زندگی آیت‌الله دستغیب سومین شهید محراب

گروه معارف - سیدعبدالحسین دستغیب از علما و روحانیون مبارز شیراز بود که در شب عاشورای ۱۲۹۲ شمسی در شیراز و در خانواده روحانی به دنیا آمد پدرش سید محمدتقی هنگام تولد فرزندش در کربلا به سر می‌برد و چون ولادت او مقارن با عاشورا بود، نام او را عبدالحسین نهاد.

شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب از علما و روحانیون مبارز شیراز بود که در شب عاشورای ۱۲۹۲ شمسی در شیراز و در خانواده روحانی به دنیا آمد پدرش سید محمدتقی هنگام تولد فرزندش در کربلا به سر می‌برد و چون ولادت او مقارن با عاشورا بود، نام او را عبدالحسین نهاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید عبدالحسین در ۱۲ سالگی پدر خود را از دست داد و در سال ۱۳۱۰، جهت ادامه تحصیل علوم دینی راهی نجف شد و از محضر بزرگان کسب فیض کرده و به درجه اجتهاد نائل شد. مبارزات سیاسی او از زمان کشف حجاب شروع شد اما اوج مبارزات این شهید بزرگوار علیه رژیم شاه، زمانی بود که لوایح ششگانه مطرح شد و جنبش سال ۴۱ که آغاز نهضت امام خمینی بود شکل گرفت.

در ۱۵ خرداد ایشان بازداشت و به تهران تبعید شد. در سال ۱۳۴۳، برای دومین بار دستگیر و به تهران اعزام و زندانی و سپس تبعید شد. پس از آزادی ایشان رهبری اهالی فارس را در نهضت امام خمینی بر عهده داشت.

شهید آیت الله دستغیب در طول هفت سال اقامت در جوار بارگاه پرفیض حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام با جدیّت تمام به ادامه تحصیل و تهذیب مشغول شد و به مراتب علمی و معنوی بالایی دست یافت و در همان سنین جوانی به درجه اجتهاد رسید.

وی با مراجعت به شیراز و همزمان با سقوط حکومت رضاخانی مسجد جامع عتیق شیراز را که مخروبه بود با همکاری مردم تجدید بنا و آن را به کانونی برای تبلیغات دین و شعائر اسلامی تبدیل کرد.

برگزاری جلسات تفسیر قرآن، برنامه دعاى کمیل در شب‌های جمعه مسجد جامع عتیق شیراز، مجالس سوگوارى و بحث هاى ولایت اهل‏ بیت (ع) در ایّام محرم، صفر و فاطمیه و بحث‌های اصول عقاید از مهمترین برنامه‌های شهید دستغیب در شیراز بود.

این مجاهد نستوه در خانه‌ای محقر و ساده زندگی می‌کرد، کلامش ساده و شیوا بود و مسایل سخت فلسفی و حکمت را به گونه‌ای بیان می‌کردند که همه مردم آن را می‌فهمیدند و از آن سود می‌بردند.

شهید دستغیب در هر شرایطی پشتیبان رهبر و ولایت فقیه بود و مبازره علیه رضاخان و پشتیبانی جدّی از نهضت امام خمینی سبب شد مدتی از عمر این عالم گرانقدر در زندان سپری شود.

آیت اللّه دستغیب پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به عنوان نماینده امام و امام جمعه شیراز در استان فارس به خدمت مشغول شد و در سال‌های دفاع مقدس، به کمک رزمندگان و تشویق جوانان، به مقابله با استکبار برخواست.

این معلم اخلاق در طول عمر پر برکتش ۵۵ جلد کتاب را به رشته تحریر درآورد که کتاب‌های گناهان کبیره، قلب سلیم، استعاذه، صلاةُ الخاشعین، خطبه‌های شعبانیه، داستان‌های شگفت، توحید، معاد، بندگی راز آفرینش، معراج و زندگانی صدیقه کبری از مهمترین آثار این شهید والا مقام بود. کتاب‌های شهید دستغیب علاوه بر سادگی و روانی بر اساس نیاز‌های اخلاقی و اجتماعی جامعه تدوین شده و به لحاظ محتوا مورد اعتماد است.

۴۰ سال خدمت و تلاش پیگیر آیت الله دستغیب براى مردم شیراز فراموش ناشدنى است و از جمله خدمات این شهید محراب می‌توان به بازسازی مسجد جامع شیراز، نوسازی مدرسه علمیه حکیم و تأسیس حوزه علمیه، مسجد الرضا، مجتمع خاتم الاوصیاء، مجتمع مرد اول، شهرک شهید آیة الله دستغیب، مسجد شهید خلیل دستغیب، مسجد المهدى، مسجد روح الله، مسجد امام حسین اشاره کرد.

شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در دوران حیات، درس‌های اخلاق فراوانی به مردم می‌داد و در دوران پیش از انقلاب، تاثیر چشمگیری در روشنگری مردم داشت که همین امر باعث شد ماموران ساواک بارها او را ممنوع المنبر، بازداشت و تبعید کنند.

ایستادگی ایشان در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی و شجاعتشان در افشای فتنه های دشمنان علیه انقلاب باعث شد دشمنان نتوانند وجود وی را تحمل کنند و در روز جمعه ۲۰ آذرماه سال ۱۳۶۰ هنگامی که از منزل به همراه تعدادی از یاران همراهش به سمت محل برگزاری نماز جمعه می‌ رفت توسط یک زن تروریست « گوهر ادب آواز» که یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران بود با بمب گزاری انتحاری به فیض شهادت رسید و پیکر مطهرش پس از تشییعی با شکوه، در جوار مرقد مطهر سید میراحمد به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنای آذربایجان شرقی خبرگزاری بین المللی قرآن معارف آیت الله دستغیب شهید محراب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۲۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی اکبر درخشنده شامگاه چهارشنبه در نشست تخصصی هفته هنر انقلاب اسلامی و رونمایی از طرح مرکز تخصصی تئاتر مسجد افزود: همزمان با ایام سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سیدمرتضی آوینی و گرامیداشت «هفته هنر انقلاب اسلامی» این طرح رونمایی شد.

وی گفت: با همکاری امامان مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی برای تربیت نیروی هنرمند انقلابی گروه‌های تئاتر در مسجد تشکیل خواهد شد.

حجت الاسلام درخشنده گفت: ازآن جا که شهید سیدمرتضی آوینی، تمام لحظه‌های عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصه‌های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت، سالروز شهادت این هنرمند فرزانه، به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است.

وی با تاکید بر پاسداشت مجاهدت‌های شهید آوینی ادامه داد: باید با الگوگیری از راه و مسلک شهید آوینی نسبت به هنر و هنرمندان که در عرصه هنر انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند، نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

حجت الاسلام درخشنده تصریح کرد شهید آوینی معتقد بود که هنر عین تعهد، تقید و مسئولیت پذیری است و بر این باور که هنرمند بدون تقید است خط بطلان می‌کشید.

وی گفت: در این مراسم از هنرمندان عرصه انقلاب اسلامی شامل شاعر، ستایشگر، نقاش، هنرمندان تئاتر، گروه سرود و غیره تقدیر شد.

به گزارش مهر، مرکز تخصصی تئاتر مسجد با حضور حجت الاسلام شریف تبار مدیرکل تبلیغات اسلامی و جمعی از مسؤولان مازندران رونمایی شد.

کد خبر 6081553

دیگر خبرها

  • سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل
  • راهپیمایی حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح، فردا در فارس
  • «سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد
  • نگاهی به فیلم سینمایی آسمان غرب/روایت ارتشی از جنگ
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • نماد زندگی فانی و باقی
  • نگاهی به افعی تهران و قاتلان سریالی
  • برگزاری سومین یادواره سردار شهید سید محمد حجازی در کوهدشت
  • کتاب «سربلند میدان» برای سومین بار تجدید چاپ شد
  • روایتی از زندگی پربار آیت الله مروج،عالم برجسته اردبیلی