Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرده است که قادر نیست «به طور مستقل تایید کند» که موشک‌ها و پهپادهای مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان در شهریور «منشا» ایرانی داشته‌اند.

 

پیشتر آمریکا و کشورهای اروپایی به همراه عربستان سعودی مدعی شده بودند که شواهد «روشن و قانع‌کننده‌ای» وجود دارد که ایران پشت حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو در سپتامبر ( ۲۳ شهریور) بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتهامی که از سوی ایران را رد شده است. در همین حال، نیروهای انصارالله یمن مسئولیت این حملات را به عهده گرفته‌اند.

 

آنتونیو گوترش گفته است که کارشناسان سازمان ملل بازرسان بقایای سلاح‌های مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی عفیف در ماه مه، فرودگاه بین المللی «ابها» در ماه ژوئن و اوت و حمله به تاسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص و در سپتامبر را مورد بررسی قرار داده‌اند.

 

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود تصریح کرده است، در برهه زمانی فعلی، (سازمان ملل) قادر نیست به طور مستقل تایید کند که موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشینی که در این حملات مورد استفاده قرار گرفته‌اند، منشا ایرانی داشته‌اند.

 

بازرسان سازمان ملل که بر تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران و یمن نظارت دارند ۱۴ سپتامبر به عربستان رفتند تا در خصوص حملات به تاسیسات عربستان تحقیق کنند.

 

حمله ۱۸ دقیقه‌ای به تأسیسات شرکت آرامکو آسیب‌پذیری شرکت نفت دولتی عربستان سعودی را با وجود میلیاردها دلار هزینه در زمینه‌های امنیتی نشان داد. تأسیسات میدان نفتی خریص و تأسیسات در بقیق که بزرگترین تأسیسات فرآوری نفت جهان است، دچار حریق شدند.

 

در پی این حملات، میزان تولید نفت عربستان سعودی موقتاً به نصف کاهش یافت که معادل کاهش پنج درصد از کل تولید نفت جهان بود. همزمان بهای نفت خام یکباره افزایش یافت.

 

به گزارش رویترز، حمله به تاسیسات عربستان سعودی بزرگترین حمله نفتی در خاورمیانه از سال ۱۹۹۱ بود، زماني که ارتش صدام حسین در جنگ اول خلیج فارس چاه‌های نفتی کویت را به آتش کشید.

 

سخنگوی وزارت دفاع عربستان پیشتر گفته بود، این حمله از شمال عربستان صورت گرفته و از ۱۸ پهپاد و هفت موشک‌ کروز برای این حمله استفاده شده بود.

 

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: آرامکو عربستان سعودی نفت عربستان سازمان ملل ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۲۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت: با تسلیحات قدیمی و توان حداقلی به مصاف دشمن صهیونیستی رفتیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار امیرعلی حاجی‌زاده در رابطه با عملیات «وعده صادق» در حمله به رژیم صهیونیستی اظهار کرد: با تسلیحات قدیمی و توان حداقلی به مصاف دشمن صهیونیستی رفتیم.

وی افزود: در این مرحله از موشک‌های خرمشهر، سجیل، شهید حاج قاسم، خیبرشکن و هایپرسونیک ۲ استفاده نکردیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران تصریح کرد: در این مرحله به اذن الله با توان حداقلی بر ظرفیت حداکثری قرارگاه عبری و غربی غلبه کردیم.

به گزارش ایمنا، سپاه پاسداران روز یکشنبه، بیست و ششم فروردین، در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در کشور سوریه که منجر به شهادت ۷ تن از فرماندهان و نیروهای نظامی کشورمان شد، عملیات ترکیبی پهپادی و موشکی «وعده صادق» را از خاک کشورمان علیه رژیم غاصب اسرائیل بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل اجرایی کرد. در این عملیات پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه «نواتیم» که پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای حمله به سفارت ایران از آن انجام شده بود، هدف حمله موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت و متحمل خسارات جدی شد، صهیونیست‌ها تا این لحظه از انتشار هرگونه فیلم و تصویر از خسارات وارده به این پایگاه‌ها خودداری کرده‌اند.

منبع: تسنیم

کد خبر 745812

دیگر خبرها

  • مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی
  • عیار تسلیحات ایرانی در عملیات «وعده صادق» مشخص شد
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد
  • با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم
  • این عکس از حمله سپاه به اسرائیل تاریخی شد /گاف نماینده اسرائیل در سازمان ملل /موشک هایی که از دیوار دفاعی اسرائیل عبور کرد
  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی
  • تسلیحات هوایی و زمینی ایران مقابل ارتش اسرائیل
  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی چه بود؟