Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:21:21 GMT

هیات حل اختلاف معدنی در خراسان رضوی تشکیل شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۲۵۶۰

هیات حل اختلاف معدنی در خراسان رضوی تشکیل شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان رضوی روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اعضای هیات اختلاف معدنی را نمایندگان دستگاه قضا، روسای برخی اتحادیه‌ها و کارشناسان حوزه معدنی دستگاههای اجرایی مرتبط تشکیل می‌دهند. نخستین نشست این هیات دیشب برگزار شد.

علی رسولیان افزود: در این نشست مقرر شد دستگاههای اجرایی، استعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت خرسان رضوی در خصوص معادن را حداکثر ظرف دو ماه پاسخ دهند، در غیر این صورت پاسخ آن دستگاه اجرایی طبق ماده ۲۴ قانون معادن مثبت در نظر گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در صورتی که پاسخ استعلام ارائه شده از سوی دستگاه اجرایی منفی باشد باید علت این مهم با جزئیات کامل یا علت طولانی شدن فرآیند بررسی آن اعلام شود تا فرد متقاضی برای دریافت پروانه اکتشاف یا پروانه بهره‌برداری از معادن معطل دریافت پاسخ استعلامها نماند.

رییس هیات حل اختلاف معدنی خراسان رضوی گفت: پاسخ دستگاههای اجرایی به استعلامات باید دقیق باشد و در آن نقصان مدارک یا موانع ارائه پاسخ مثبت توسط آن دستگاه بیان شود.

وی افزود: صدور پروانه اکتشاف یا بهره‌برداری از معادن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر اساس پاسخ استعلامات خواهد بود و در صورتی که پاسخ مورد نظر از سوی دستگاه اجرایی دریافت نشود سازمان صنعت و معدن پاسخ را مثبت تلقی کرده و اقدامات قانونی را انجام می‌دهد.

رسولیان ادامه داد: در این نشست سازمان آب منطقه ای خراسان رضوی در موضوع بند پ ماده ۲۴ قانون معادن در خصوص حریم قانونی سدها، شبکه های توزیع آب، حوضچه‌های سدها و قنوات، موظف شد ظرف مدت ۲ ماه بدون دریافت هزینه‌ای پاسخ مراجعه‌کنندگان را بدهد.

وی گفت: طبق برنامه‌ ریزی انجام گرفته، از این پس نشست هیات حل اختلاف معدنی ماهی حداقل یک مرتبه برگزار می‌شود تا اختلافات بین سازمان صنعت و دستگاه‌های اجرایی پاسخ دهنده به استعلام، رفع و زمینه صدور پروانه اکتشاف یا بهره‌برداری معدنی برای متقاضی فراهم شود.

تعداد پروانه‌های اکتشاف معتبر در خراسان رضوی ۲۰۹ فقره و تعداد گواهی کشف معتبر معدن ۱۵۳ فقره با ذخیره ۱۵۸ میلیون تن و هزینه عملیات ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است. پروانه‌های اکتشاف معدن مهم خراسان رضوی فلورین، سرب و روی، کانسنگ طلا، کانسنگ مس، کانسنگ منگنز و گوگرد می‌باشد.

۲۰ پروانه بهره‌برداری معدن با سرمایه‌گذاری ۱۷۷ میلیارد ریال طی ۶ ماه نخست امسال در خراسان رضوی صادر شده که با صدور آنها ۱۶۸ فرصت شغلی در استان ایجاد شده است. همچنین طی این مدت ۲۱ فقره پروانه اکتشاف معدنی  و ۱۸ فقره گواهی اکتشاف با میزان سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیارد ریال در خراسان رضوی صادر شده است.

برچسب‌ها صنعت و معدن مشهد وزارت صنعت معدن و تجارت استانداری خراسان رضوی خراسان رضوی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنعت و معدن مشهد وزارت صنعت معدن و تجارت استانداری خراسان رضوی خراسان رضوی صنعت و معدن مشهد وزارت صنعت معدن و تجارت استانداری خراسان رضوی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۲۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزقان علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی همچنان محروم است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا فضلی عصر دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اشاره به ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی شهرستان ورزقان، به ظرفیت‌های معدنی این شهرستان اشاره نمود و با بیان این که بیشترین معادن استان آذربایجان شرقی در ورزقان قرار دارد، اظهار داشت: معدن مس سونگون، معدن طلای اندریان، معدن طلای مزرعه شادی و معدن سنگ‌آهن آوان تنها بخشی از معادن غنی شهرستان ورزقان است، اما با این وجود تعدادی از ادارات مرتبط با معادن در شهرستان حضور ندارند.

وی با بیان این که علی‌رغم تمام استعدادی اقلیمی و ظرفیت‌های معدنی، ورزقان از شهرهای محروم استان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: مردم شهرستان ورزقان آن‌گونه که باید نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های شهرستان و امکانات پیرامونی آن از جمله اشتغال و عوارض آلایندگی معادن بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام فضلی در ادامه گزارشی از وضعیت راه‌های روستایی ارائه نمود و خاطرنشان کرد: برخورداری راههای روستایی آسفالته از تراز استانی عقب تر می‌باشد.

وی به فقدان تجهیزات پزشکی در بیمارستان ورزقان اشاره و با بیان این که بخش قابل‌توجهی از بیماران برای بیشتر مراجعات به شهرهای هم‌جوار هدایت می‌شوند! یادآور شد: علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی و استعدادهای شغلی؛ متأسفانه امکانات بیمارستان در حد و اندازه یک درمانگاه است و ورزقان از زیرساخت‌های آموزشی، درمانی و رفاهی کمتری برخوردار است.

حجت‌الاسلام فضلی با اشاره به این که ضعف در زیرساخت‌های درمانی، آموزشی و رفاهی باعث شده تا حتی شاغلین این منطقه نیز به شهرهای هم‌جوار مهاجرت نمایند و در رفت‌وآمد باشند، خاطرنشان کرد: کمبود امکانات ورزشی نیز از دیگر مشکلاتی است که پیگیری‌های متعددی از سوی دفتر امام‌جمعه در این زمینه صورت‌گرفته است.

وی در اشاره به ظرفیت‌های باشگاه فرهنگی و ورزشی مجتمع مس ورزقان، با بیان این که تقویت ورزش‌های پایه شهرستان کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد، اظهار داشت: علی‌رغم تمام پیگیری‌ها برای تجهیز و تقویت امکانات ورزشی شهر ورزقان و روستاهای مستعد، همچنان با بی‌توجهی نسبت به این موضوع مواجه هستیم.

امام‌جمعه ورزقان انتقال دفتر باشگاه فرهنگی ورزشی مجتمع مس از تبریز به ورزقان را یکی از راه‌های فعال‌سازی ظرفیت‌های ورزشی عنوان کرد و ابراز داشت: متأسفانه شهرستان ورزقان فاقد استخر است و جوانان و نوجوانان این شهر برای ورزش شنا به تبریز و اهر مراجعه می‌کنند.

وی کمبود فضای آموزشی و ضعیف‌بودن سازه‌های مدارس را از دغدغه‌های آموزشی ورزقان توصیف نمود و تصریح کرد: کمبود آب شرب در ایام تابستان از چالش‌های بسیاری از روستاهای ورزقان است؛ به‌گونه‌ای که در ایام تابستان برای انتقال آب شرب از تانکر استفاده می‌شود؛ ضمن تقدیر از تسریع فرایند تأسیس مجتمع آب‌رسانی شهرستان ورزقان، باید گفت این ظرفیت تنها ۸۸ روستای این منطقه را پوشش داده، بااین‌وجود تعدادی از روستاها همچنان با دغدغه آب شرب روبرو خواهند بود.

حجت الاسلام فضلی یادآور شد: باتوجه‌به حضور ۸ هزار نیروی کار در معدن مس ورزقان؛ تقویت خدمات رفاهی، بهبود امکانات درمانی و تجهیز بیمارستان از انتظاراتی است که همراهی مسئولان معدن مس را می‌طلبد؛ ساخت شهرک مسکونی کارکنان مس یکی از راهکارهایی است که در عین تقویت و توسعه خدمات آموزشی، رفاهی و درمانی منطقه، مشکلات رفت‌وآمدهای این عزیزان را نیز برطرف می‌کند.

امام‌جمعه ورزقان به ویژگی‌های معدن طلای اندریان نیز اشاره و ضمن انتقاد از عدم کنترل و ضعف نظارت مسئولان در صیانت از آثار معدنی، اظهار داشت: از سال ۹۷ تا به امروز بیش از ۳۰ نفر در حفاری‌های غیرمجاز اندریان جانشان را ازدست‌داده‌اند؛ علی‌رغم غارت اموال و انفال توسط حفاران غیرمجاز، متأسفانه برخوردهای بازدارنده‌ای توسط مسئولان ذی‌ربط صورت نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام فضلی با تأکید بر این که حفاری‌های غیرمجاز مشکلات اجتماعی پیرامونی فراوانی را در منطقه ایجاد نموده است، خاطرنشان کرد: باید شورای تأمین شهرستان و استان برای حفاظت از منطقه و جان مردم اقدام جدی و سریعی انجام بدهند.

پایان سخن اینکه بی توجهی به میراث فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری و کمبودهای زیرساختی شهرستان باعث شده درصد مهاجرت مردم از منطقه بیشتر از درصد رشد مردم باشد که امیدواریم با توجه دولت مردمی و همچنین معدن مس و مرتفع شدن کمبودها زمینه توسعه و رشد شهرستان فراهم شود.

کد خبر 6085870

دیگر خبرها

  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • ۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد
  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • بیش از ۶۲ درصد داوطلبین کنکور مرحله اول در خراسان رضوی را زنان تشکیل می‌دهند
  • الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد
  • ذخیره کانسنگ منگنز معدن ونارچ قم به ۱۲ میلیون تُن رسید
  • ورزقان علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی همچنان محروم است
  • ۲۰ اردیبهشت، آخرین مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی
  • سال گذشته ۵ پروانه بهره‌برداری معدنی در قم صادر شد
  • صدور هزار و ۳۴۲ پروانه بهره‌برداری در خراسان رضوی