Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین آمار میزان واردات برخی از کالاهای اساسی به کشور از ابتدای امسال تا اواسط آذرماه اظهار داشت: از تاریخ یک فرودین ۹۸ تا ۱۶ آذر ۹۸، یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۴۰ تن انواع دانه‌های روغنی وارد کشور شده است که در مدت مشابه در سال گذشته این رقم دو میلیون و ۱۶۳ هزار و ۱۵۱ تن بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره میزان واردات برنج و مقایسه آن نسبت به سال گذشته گفت: از ابتدای سال تا ۱۶ آذرماه، یک میلیون و ۴۶ هزار و ۹۲۷ تن برنج وارد شده است که در سال گذشته این رقم یک میلیون و ۳۴ هزار و ۷۳۴ تن بوده که از نظر وزنی واردات امسال ۱.۱۸ درصد افزایش داشته است.

معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: از ابتدای امسال تا ۱۶ آذرماه یک میلیون و ۱۲۵ هزار و ۱۵۲ تن روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع وارد شده است که این رقم در سال گذشته ۸۲۰ هزار و ۳۹۳ تن در سال گذشته بوده است.

وی درباره میزان واردات کاغذ چاپ تحریر و خمیر کاغذ گفت: از ابتدای سال تا ۱۶ آذرماه بیش از ۲۳۳ هزار و ۷۳۰ تن کاغذ چاپ و تحریر وارد شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۲۵ هزار و ۷۹۰ تن بوده است و میزان واردات خمیر کاغذ از ابتدای سال تا ۱۶ آذرماه ۱۶۶ هزار و ۵۸۹ تن بوه است که نسبت به سال گذشته افزایش ۱.۱۶ درصدی دارد.

ارونقی با اشاره به کاهش ۴ درصدی واردات ذرت گفت: میزان واردات ذرت از ۱ فرودین ۹۸ تا ۱۶ آذرماه ۹۸ ، پنج میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۱۴ تن بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته شش میلیون و ۱۹۸ هزار و ۹۶۴ تن ثبت شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه موجودى فعلى بنادر، ۸۳ هزار پی ای یو کانتینر کالا مى باشد اعلام کرد: بیشترین کالاهاى کانتینرى در بندر شهیدرجایی، بندر امام، انزلی، بوشهر، چابهار و خرمشهر مى باشد.

وی افزود: اگر تعداد باکس‌های کانتینر را لحاظ کنیم این میزان کانتینر کمتر از ۶۰ هزار باکس خواهد بود که موجودی این رقم در بنادر قابل قبول و منطقی است و اگر کمتر از این اعداد باشد جای نگرانی خواهد داشت که حجم واردات کالاهای سرمایه‌اى در کشورمان کاهش یافته است.

معاون گمرک ایران با بیان اینکه ظرف یک هفته توانستیم پنج هزار کانتینر در بنادر کشور ترخیص کنیم، گفت: هر روز به صورت متوسط هزار تا ۱۵۰۰ کانتینر در بنادر کشور ترخیص می‌شود که این نشان از پویایی عملیات ترخیص و تخلیه دارد.

وی با اشاره به آغاز واردات برنج به عنوان کالای اساسی در کشور گفت: حدود ۸۲ هزار تن برنج در جریان انجام تشریفات گمرکی قرار دارد که از امروز ترخیص ٥٦ هزار تن آن البته با استثنائاتى، بدون اخذ تعهد در گمرکات کشور آغاز می‌شود.

ارونقی درباره مبدا واردات برنج گفت: عمدتا این برنج‌ها هندوستانی و پاکستانی هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر ایران چهار میلیون تن است گفت: اغلب این کالاها را گندم، ذرت، جو، شکر خام، سویا برنج و دانه‌های روغنی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: همچنین موجودی کالاهای غیرکانیتنری که جزو کالاهای اساسی هم نیستند مانند تجهیزات نیروگاهی، ماشین آلات راهسازی ، معادن و ماشین آلات خطوط تولید در حال حاضر حدود چهار میلیون تن برآورد می‌شود.

ارونقی اظهار داشت: ۲۰ شناور با ظرفیت ٣ هزار تن تا ٣٠ هزار تن در بنارد جنوبی و شمالی کشور در حال تخلیه کالاهای اساسی هستند و ۲۰ شناور هم در بندرگاه منتظر تخلیه کالاهای اساسی پهلو گرفته‌اند.

وی با اشاره به آغاز ترخیص کاغذ در گمرکات کشور گفت: در حال حاضر ۲۳ هزار تن کاغذ در گمرک شهید رجایی موجود است که اختلاف نظرهایی درباره تعیین تعرفه و مالیات و عوارض آن مبنی بر کاربرد و نوع کالا وجود داشت. در راستای رفع این اختلاف‌نظرها تفاهمی بین سازمان استاندارد، گمرک و وزارت صمت انجام شده است که این تفاهم‌ از امروز ابلاغ می‌شود و پس از ابلاغ آن ترخیص کاغذ آغاز خواهد شد.

ارونقی تاکید کرد: البته ترخیص درصدی کاغذ در چند ماه گذشته انجام شده است و بیش از ۹ هزار تن کاغذ در این مدت از گمرکات ترخیص شده‌اند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شکر مالیات گندم تشریفات گمرکی گمرک ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۳۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است

سخنگوی صنعت آب با اشاره به بارش‌های مناسب هفته‌های گذشته، میزان پرشدگی سدهای کشور تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ را ۶۱ درصد اعلام کرد و گفت: بارش‌ها نباید این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و همچنان به مدیریت مصرف در سراسر کشور نیازمندیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به بارش‌های خوب اواخر سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جدید اظهار داشت: هر چند طی هفته‌های گذشته شاهد نزولات جوی به صورت برف و باران در برخی نقاط کشور از جمله تهران بودیم، اما همچنان میزان پرشدگی برخی از سدهای کشور پایین بوده و آب مورد نیاز مصارف به طور کامل تأمین نشده است.

* کاهش 11 درصدی ورودی آب به سدهای کشور

قاسم‌زاده با تشریح آخرین وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 28 فروردین 1403 گفت: ورودی‌ سدهای کشور در حال حاضر 23.61 میلیارد مترمکعب است که همچنان نسبت به سال آبی گذشته با کاهش 11 درصدی روبرو است. 

وی موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ 28 فروردین 1403 با 61 درصد پرشدگی، معادل 30 میلیارد و 410 میلیون مترمکعب خواند و بیان داشت: در سال گذشته نیز در تاریخ مشابه، همین میزان آب در مخازن سدهای کشور وجود داشته است. 

* 80درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است

سخنگوی صنعت آب کشور، درصد پرشدگی سدهای تأمین کننده آب شرب پایتخت را 20 درصد خواند و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا 28 فروردین با کاهش 11 درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

وی گفت: مجموع 13 سد مهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز حدود 73 درصد پرشدگی دارد که نسبت به سال آبی گذشته 3 درصد افزایش داشته است.

* کاهش 15درصدی بارش‌های ایران نسبت به سالهای نرمال

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: براساس شبکه باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو، بارندگی کشور نسبت به میانگین دوره‌ مشابه درازمدت 15 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 3 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارش کشور نسبت به شرایط نرمال، نباید بارش‌های اخیر این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و مدیریت مصرف ضرورتی ندارد بلکه هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند.

انتها پیام/

دیگر خبرها

  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت
  • ارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه
  • مشکل ارز اتوبوس های جدید را پشت گمرک گذاشت
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید
  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • واردات نامرئی خودرو
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هماهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • ۶۰ درصد سدهای کشور پر است