Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-23@23:29:45 GMT

سی.ان.جی عرصه‌ای برای بهره‌برداری یک مزیت بزرگ

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۳۵۳۰

اسداله قره‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه گرایش مردم به سمت سی.ان.جی افزایش یافته است، اظهار داشت: در گذشته به دلیل کم بودن فاصله نرخ بنزین و سی.ان.جی مردم بنزین را به دلیل اینکه سوخت در دسترس‌تری بود، ترجیح می‌دادند، اما اکنون به دلیل افزایش نرخ بنزین گرایش به سمت استفاده از گاز طبیعی در خودروها افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: علاوه بر سی.ان.جی تمایل به استفاده از ال.پی.جی نیز بیشتر شده به طوری که وزارت نفت اعلام کرده 30 درصد بیشتر از گذشته این سوخت را عرضه می‌کند تا مراجعین مشکلی نداشته باشند.

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: ما باید از مزیت برخورداری از منابع فراوان گاز طبیعی در جهت به‌سازی سیستم سوخت‌رسانی به حمل‌ونقل، بالاخص حمل‌ونقل عمومی بهره‌برداری کنیم.

 وی یادآور شد: برای سوق دادن مردم به سمت سی.ان.جی باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود که بودجه 6500 میلیارد تومانی مصوب شورای اقتصاد کمک شایان توجهی در این راستا خواهد بود و به این ترتیب خود به خود کاهش مصرف بنزین را خواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، شورای اقتصاد در جلسه روز یازدهم آذرماه 98 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه های حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تصویب کرد که برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به سی ان جی‌ سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها پرداخت می‌شود، تضمین و بازپرداخت کند.این مصوبه بیش از یک‌میلیون و چهارصد هزار خودرو را در بر گرفته و کل خودروهای تاکسی، وانت، ون و مسافربر شخصی کشور را شامل می‌شود. سقف تعهد دولت در این مصوبه برای پرداخت کمک بلاعوض به مالکان خودروهای یاد شده، بیش از  6 هزار و پانصد میلیارد تومان که از محل صرفه جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تامین و پرداخت خواهد شد.

بر اساس تصمیم سران قوا از ساعت صفر 24 آبان ماه قیمت بنزین تغییر کرد و نرخ سهمیه‌ای هر لیتر 1500 تومان و هر لیتر  بنزین آزاد 3000 تومان تعیین شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اقتصاد بنزین وزارت نفت عضو کمیسیون انرژی گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۳۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات 666 میلیون لیتر بنزین توسط وزارت صمت

تردد خودروهای فرسوده به یک مساله پیچیده اقتصادی و زیست محیطی تبدیل شده است که تنها از طریق همکاری وزارتخانه‌های مختلف، سازمان‌های دولتی و انتظامی امکان پذیر است. بررسی عملکرد وزارت صمت در حوزه حکایت از رشد حدود 228 درصدی میزان اسقاط خودرو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از خود دارد. 

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در ادامه با اشاره به اینکه از ۳۵ میلیون خودروی در حال تردد، مجموع خودروهای فرسوده کشور ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه است گفت: از این تعداد ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت، یک میلیون و ۳۰۰ دستگاه سواری و ۱۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم.

روند کند اسقاط خودرو در سالیان موجب به تاخیر افتادن نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور شده است و تسریع این فرآیند نیازمند تسهیل‌گری وزارت صمت است که با رفع برخی موانع پیش‌روی مالکان خودروهای فرسوده، این فرآیند سرعت گرفته است.

عواید حاصل از اسقاط بیش از 72 هزار دستگاه خودرو در سال 1402 به دو بخش قابل محاسبه و غیرقابل محاسبه کمّی تقسیم می‌شود. به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل «صرفه جویی ۴۴۷ میلیون دلار درآمد از محل صادرات سوخت، صرفه جویی ۱۵۲ میلیون دلار از پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت» تنها بخش اندکی از فواید این اقدام بوده است که توسط وزارت صمت پیگیری شده است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف ۲ هزار لیتر بنزین در سال می‌شود که ارزش صادراتی آن برابر با یک‌هزار و ۸۰۰ دلار، یعنی ۵۴ میلیون تومان است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف ۲ هزار لیتر بنزین در سال می‌شود که ارزش صادراتی آن برابر با یک‌هزار و ۸۰۰ دلار، یعنی ۵۴ میلیون تومان است.

به همین ترتیب کارشناسان برخی منافع غیرقابل محسابه دقیق اسقاط خودروهای فرسوده را افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تلفات انسانی می‌‌دانند.

 مهران سالاریه در همین رابطه می‌گوید اجرای جدی این طرح منجر به حفظ جان 900 نفر از شهروندان‌ ایرانی شده است. 

از سویی دیگر اهتمام وزارت صمت برای اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده منجر به رشد اقتصادی در کشور نیز می‌شود. هزینه‌های هنگفت تردد خودروهای فرسوده، خطرات انسانی اعم از مرگ و معلولیت ناشی از خودروهای ناایمن و... از جمله خسارت‌های استفاده از خودروهای فرسوده برای اقتصاد است.

آمارها نشان می‌دهد تاکنون ۲۶ میلیون خودرو در کشور شماره گذاری شده که از این تعداد نزدیک به هفت میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده‌اند. همچنین ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده که حدود ۱۰ میلیون از آنها فرسوده‌اند و عموما نیز کاربراتوری هستند.

دیگر خبرها

  • در هنگام سوخت گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنید
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال
  • ۱۴ جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید
  • نجات 666 میلیون لیتر بنزین توسط وزارت صمت
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال در تهران
  • ۲۰ هزار حلقه چاه آب در مازندران غیرمجاز است
  • حق نداریم بنزین را به قیمت جهانی اما خودروهای ۲ دهه عقب‌تر به مردم بدهیم
  • بهره برداری از جایگاه سوخت پاک در ایستگاه راه آهن قم
  • صرفه‌جویی ۱۵۲ میلیون دلاری در پرداخت یارانه سوخت با اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲