Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:45:41 GMT

تراژدی پنساکولا برای آمریکایی ها تمامی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۳۸۵۲

تراژدی پنساکولا برای آمریکایی ها تمامی ندارد

بنابر اعلام رسانه های آمریکایی، پس از بررسی اولیه حادثه، مشخص شد، عامل تیراندازی در پایگاه هوایی "پنساکولا" در ایالت فلوریدا، دانشجوی عربستانی به نام ستوان دوم "محمد سعید الشمرانی" بوده است.

براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، الشمرانی با سلاح گرم علاوه بر آن که سه تن از هم‌دوره‌ای‌های آمریکایی‌اش را کشت، خود نیز هدف تیراندازی پلیس آمریکا قرار گرفت و کشته شد؛ در این حمله هشت نفر نیز زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیویورک تایمز در این باره گزارش داد: ۶ تبعه سعودی که سه نفر از آنها در حال فیلمبرداری از حادثه بودند بازداشت شده اند و معلوم نیست که اتباع سعودی بازداشت شده دانشجو بودند یا با مهاجم ارتباط داشتند؟

الشمرانی عامل حادثه پایگاه پنساکولا پیش از اجرای نقشه اش نوشته بود: "مخالفتم با شما (آمریکایی ها) به علت آن نیست که آمریکایی هستید و نفرت من از شما به خاطر آزادی شما نیست، بلکه نفرت من به این دلیل است که شما (آمریکایی‌ها) هر روز نه تنها علیه مسلمانان، بلکه علیه تمام بشریت مرتکب جنایت می‌شوید.

پایگاه آمریکایی "سایت" که اخبار گروه‌های تندرو را رصد می‌کند نیز در خصوص الشمرانی گزارش داد که وی پیش از این در حساب توئیتری‌اش نوشته بود: من علیه شرارت هستم و آمریکا نیز به یک کشور شرور تبدیل شده است.

شبکه خبری سی ان ان نیز گزارش داد: فرد مهاجم یکی از ۸۰۰ دانشجوی سعودی بود که  در مراکز آموزشی و دانشگاهی مرتبط با پنتاگون در حال آموزش دیدن هستند. عربستان سعودی یکی از بزرگ ترین مشتریان سلاح های آمریکایی است و نیروهای نظامی این کشور برای استفاده از این تسلیحات، نیاز به دوره های آموزشی در آمریکا دارند.

بر اساس بیانیه نیروی دریایی ارتش آمریکا، در زمان وقوع حادثه تیراندازی ۱۸ خلبان نیروی دریایی و دو کادر از نیروی دریایی سعودی در پایگاه پنساکولا توسط آمریکایی‌ها در حال آموزش بوده‌اند.

زوایای پیدا و پنهان این حادثه

پس از آن که مشخص شد عامل تیراندازی در پایگاه دریایی نیروی هوایی فلوریدا یک دانشجوی سعودی اعزامی از سوی دولت این کشور بوده است، مقامات سعودی با ارسال پیام های متعدد و جنایت خواندن این اقدام تلاش کردند با دلجویی از آمریکا، خود را از این حادثه مبرا نشان دهند.

در همان روز وقوع حادثه پادشاه عربستان در تماسی تلفنی از رئیس جمهوری آمریکا دلجویی کرد، ولی "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان با تاخیر دو روزه (روز یکشنبه) در تماس تلفنی با "دونالد ترامپ" با ابراز تاسف از این حمله، حمایت خود را خانواده قربانیان این حادثه خونبار اعلام کرد.

اما این اولین حمله عربستانی ها به آمریکایی ها نبوده و به اعتقاد تحلیلگران مسائل منطقه آخرین آن هم نخواهد بود، چرا که تجربه تاریخی نشان می دهد که شبه جزیره عربستان همواره کانون افراط گرایی بوده است.

سهمگین ترین عملیات تروریستی علیه آمریکایی ها به حملات سازماندهی شده در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به برج های دوقلو در نیویورک بر می گردد که درآن بیش از سه هزار آمریکایی جان باختند. در آن حملات مرگبار و ویرانگر از مجموع ۱۹ نفری که در ربودن چهار فروند هواپیما برای حمله به برجهای دو قلو مشارکت داشتند ۱۵ نفر شهروند عربستان بودند. البته آمریکایی های سرمست از پول نفت سعودی ها، با خون مردم خود معامله کردند و موضوع به بایگانی ها سپرده شد.

با اینحال ، واکاوی حمله اخیر و حملات گذشته به آمریکایی ها از سوی اتباع عربستان مشخص می کندکه عربستانی ها ، علاوه بر اینکه در معرض تفکرات و اندیشه های افراطی و تکفیری قرار دارند، به دلیل تحقیرهایی که از سوی آمریکایی ها متوجه خود می بینند، همواره از آنان کینه هم به دل دارند.  شاید پادشاه و ولیعهد سعودی از تعبیر دونالد ترامپ از رابطه اش با رهبران سعودی که عربستان را به مثابه عربستان گاو شیرده توصیف کرده بود، چندان دلخور نشوند، اما به شهروندان سعودی باید حق داد که خود را در معرض تحقیر و اهانت علنی ببینند. 

 به علاوه یک نکته دیگر را هم نباید فراموش کرد که حکومت سعودی نیز خود بطور مستمر تولید خشونت می کند. جنگ نظامی علیه مردم یمن و کشتار کودکان و غیر نظامیان این کشور فقیر فقط یک جنبه عملکردی رهبران سعودی است، حال آنکه نقض حقوق شیعیان و اعمال مجازات های وحشتناک علیه مخالفان نظام سیاسی را نیز نباید نادیده گرفت. فتاوای قتل ، خشونت و کشتار جمعی را که علمای وهابی صاحب نفوذ در هیات حاکمه عربستان صادر می کنند هم قابل چشم پوشی نیست. آنها از سال ۲۰۱۱ هنگام شروع بحران سوریه بطور مستمر فتاوای قتل و کشتار صادر کرده اند.
حالا ،کارشناسان نظامی آمریکا با اشاره به نقش عوامل سعودی در حملات یازده سپتامبر، تیراندازی مرگبار در پایگاه هوایی نیروی دریایی آمریکا در فلوریدا توسط یک دانشجوی تبعه عربستان را نگران کننده دانسته‌اند. این نگرانی ها البته از دو سال پیش که سعودی ها جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی مخالف نظام سیاسی این کشور را به دستور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ترکیه به طرز وحشتناکی به قتل رساندند، بیشتر شده است.

با این همه به نظر می رسد که آمریکایی ها حقیقت را پای منافع اقتصادی و مالی خود فدا می کنند. در این خصوص شبکه خبری سی ان ان، در ارتباط با حادثه تیراندازی در پایگاه پنساکولا از جانب کارشناسان آمریکایی این پرسش را مطرح می کند که آیا دانشجویان تبعه عربستان سعودی که در دانشگاه‌های مختلف آمریکا از جمله دانشگاه های نظامی مشغول تحصیل هستند، مورد گزینش دقیق و تحقیقات کامل قرار گرفته اند یا نه؟

 "سدریک لایتون" (Cedric Leighton)  سرهنگ آمریکایی و تحلیلگر مسائل نظامی درباره تیراندازی مرگبار دانشجوی عربستانی در پایگاه هوایی فلوریدا به سی ان ان گفته که ممکن است این فرد به درستی مورد گزینش قرار نگرفته باشد و شاید او از افراد دارای تفکرات افراطی بوده است.

این سرهنگ آمریکایی افزود: باید روند گزینش اعزام چنین افرادی بخصوص از کشوری مثل عربستان سعودی مورد بازبینی قرار گیرد.

سی ان ان در ادامه گزارش داد: از آنجا که اکثر افرادی که در حملات یازده سپتامبر به برج های تجارت جهانی دست داشتند، از اتباع عربستان سعودی بودند، حضور دانشجویان نظامی در عربستان سعودی که پنتاگون به آنها در داخل خاک آمریکا آموزش نظامی می دهد، باعث نگرانی است.

"رو خانا" نماینده دموکرات کنگره آمریکا نیز در واکنش به حمله دانشجوی سعودی در پایگاه هوایی "پنساکولا" اعلام کرد: زمان آن فرا رسیده که واشنگتن حمایتش را از نیروی هوایی ریاض متوقف کند.

خانا در صفحه توئیتری خود نوشت: توقف حمایت لجستیکی واشنگتن از ریاض باید حملات هوایی عربستان به یمن را نیز شامل شود.

شدیدترین واکنش از سوی مقامات آمریکایی در خصوص حادثه پنساکولا از سوی فرماندار فلوریدا بود؛ "ران دسانتیس"  با یادآوری مشارکت یکی از شهروندان عربستان در تیراندازی به پایگاه هوایی پنساکولا گفت: ریاض باید غرامت قربانیان تیراندازی در شهر «اسکامبیا» را پرداخت کند.

 نیویورک تایمز نیز نوشته است، دولت عربستان سعودی باید مسئولیت این تیراندازی را بپذیرد، زیرا یکی از شهروندانش نقش کلیدی در این حمله داشته است.

بازتاب حادثه پنساکولا در رسانه های آمریکا نشان می دهد که آمریکایی ها همچنان نمی خواهند برای پایان دادن به تروریسم و تولید خشونت در منطقه هزینه کنند؛ نمی خواهند واقعیت ها را در سیاست گذاری هایشان لحاظ کنند. حقیقت ماجرا این است که تا زمانی که آمریکا به برای تدوام جنگ به برخی کشورهای سلاح می فروشد و چشم خود را بر جنایاتی مانند قتل خاشقچی می بندد، نمی توان انتظار داشت که خود گرفتار برخی تراژدی ها نشود.

البته کارشناسان و تحلیلگران منطقه در خصوص حادثه اخیر بر این باور هستند که " بازخورد اقدامات عربستانی ها در سال های اخیر علیه آمریکایی ها نشان می دهد که مردم این کشور از اقدامات تحقیر آمیز مقامات آمریکایی در برابر آل سعود همانگونه که عامل حمله پایگاه پنساکولا گفته، خسته شده اند.

برچسب‌ها دونالد ترامپ سعودی خاورمیانه غرب آسیا عربستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ سعودی خاورمیانه غرب آسیا عربستان دونالد ترامپ سعودی خاورمیانه غرب آسیا عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۳۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات

جزائر الیاسات هر چند نمی تواند موجب بروز تنش میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی شود اما زمینه ساز شکاف های عمیق بین این دو رهبر شبه جزیره عربی خواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی یادداشت اعتراضی را علیه دولت امارات متحده عربی به سازمان ملل متحد ارسال کرد. ریاض در یادداشت اعتراضی خود اقدام دولت ابوظبی در اعلام منطقه الیاسات به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی را غیرقانونی خوانده است.

عربستان سعودی معقتد است که بر اساس اسنادی که در سال 1974 طی معاهده ای که امارات متحده عربی را به رسمیت شناخته است این منطقه به عنوان منطقه‌ای که حاکمیت مشترک دارد پذیرفته شده است. عربستان نسبت به آن منطقه یک حق حاکمیت سرزمینی مشترک متصور است با آنکه امارات آن را صرفا اماراتی می داند.

درگیری های مرزی همه جانبه عربستان سعودی و امارات با همسایگانش

پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی کشورهای مختلفی در منطقه ی غرب آسیا به وجود آمدند که از پس این تحول کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس، اردن و عراق متولد شدند. به همین دلیل کشورهای این منطقه عموما با مشکلات مرزهای حاکمیتی مواجه هستند. عربستان و امارات متحده نیز مشکلات مرزی جدی با همسایگان خود دارند. پیش از پرداختن به مشکلات مرزی جزائر «الیاسات» به برخی از اختلافات مرزی این دو کشور با سایر همسایگانشان می پردازیم.

جزائر تیران و صنافیر:

ریاض در راستای اتصال به خلیج عقبه و پیدا کردن موقعیت ژئوپلتیک برتر جهت اتصال به رژیم صهیونیستی نیاز به جزائر تیران و صنافیر مصر داشت، همزمان با مشکلات اقتصادی مصر و دست برتر اقتصادی عربستان، در برهه‌ای تلاش کرد این دو جزیره را به نام خود کنند.

کابینه مصر در سال 1395  پس از تصویب توافقنامه واگذاری جزایر تیران و صنافیر که در دادگاه‌های مصر مورد مناقشه است، آن را برای تائید به پارلمان این کشور ارجاع داد.

این توافقنامه طی آخرین سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به قاهره و دیدار وی با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر از سوی ریاض ارائه شد. پس از این توافق عبدالعزیز قول میلیاردها دلار سرمایه گذاری در مصر را ارائه کرد.
اما پس از مدت زمانی دادگاه عالی اداری واگذاری جزایر تیران و صنافیر را به عربستان لغو کرد که باعث شد تنش‌های دو کشور بیش از گذشته شود.

میدان گازی آرش

میدان گازی آرش، جزء مناطق ژئواکونومی بود که پس از توافق میان ایران و عربستان میان طرفین برجسته شد. پس از برقراری روابط ریاض و تهران، میدان گازی آرش با فشار طرف‌های غربی به سرخط خبرها تبدیل شد. برخی از کشورها تلاش کردند که میدان گازی آرش را دوباره تبدیل به اختلافی میان ایران، کویت و عربستان کنند.

با توجه به اختلافی که در خصوص مرزهای دریایی میان کویت و ایران با توجه به سهم هر کدام از آنها وجود دارد ورود عربستان سعودی به این مسئله مناقشه‌ای جدید در روابط عربستان با همسایگانش تلقی می‌شود.

مناقشه مرزی امارات متحده با عمان

بارزترین اختلاف مرزی بین سلطنت عمان و امارات متحده عربی مربوط به منطقه البریمی بود که در نهایت بر اساس توافق حاصل شده بین سه کشور عربستان سعودی و سلطنت عمان و امارات متحده عربی حل و فصل شد. بر اساس این توافق مقرر گردید در قبال چشم پوشی عربستان سعودی از این منطقه قسمتی از اراضی غرب امارات به نام صبخه مطی به آن کشور واگذار گردد و لذا منطقه البریمی بین سلطنت عمان و امارات متحده عربی تقسیم گردید که بر اساس آن از 9 واحه موجود در منطقه البریمی 6 واحه آن در اختیار امارات متحده عربی و سه واحه دیگر نیز در اختیار سلطنت عمان قرار گرفت.( کتاب توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان و نقش آن در صلح و ثبات منطقه،آسایش زارچی)

سوء تفاهمات امارات با جمهوری اسلامی ایران در خصوص جزائر سه‌گانه

سوءتفاهم ابوظبی در خصوص جزائر سه گانه ایران نیز هر از چند گاهی باعث داغ شدن این مسئله در افکار عمومی کشورهای منطقه می شود، امارات تلاش می‌کند با استفاده از بیانیه‌های مکرر در خصوص جزائر سه گانه فشارهایی را به ایران وارد کند. امارات متحده سعی دارد با توجه به فضای به وجود آمده در التهابات منطقه‌ای فشار خود را به عربستان و ایران برای به دست آوردن دستاوردهای سرزمینی دنبال کند.

دلائل اختلاف میان ابوظبی و ریاض در خصوص جزائر الیاسات

دلائل تاریخی: نگاهی تاریخی به منطقه دریایی که امروز بین مرزهای امارات، عربستان سعودی و قطر قرار دارد که از نظر تاریخی به آن نهرهای بنی یاس نیز گفته می‌شود. این شهر در ساحل امارت ابوظبی واقع شده است و نام آن از قبیله بنی یاس گرفته شده است. از دو جزیره تشکیل شده است، یاسات علیا در شمال و یاسات پایین در جنوب؛ این جزیره در گذشته محل استراحت غواصان ابوظبی (از قبیله بنی یاس) بوده است.


این منطقه که بر اساس قرارداد 1974 میان عربستان و امارات ، حین پذیرش حق حاکمیت سرزمینی امارات توسط پادشاه عربستان به نگارش درآمده تاکید شده که جزائر  ما بین ابوظبی و عربستان به صورت حاکمیت مشترک درآید. اما امارات متحده عربی از سال 2000 به این سو با افزایش فعالیت خود در این جزائر و در نهایت با اعمال محدودیت حفاظت دریایی این جزیره را به حق اختصاصی خود تبدیل کرده است.

ژئوپلتیک: این جزیره با توجه به نزدیکی به میدان نفتی الشیبه و نزدیک بودن به امارت ابوظبی نقشی اقتصادی و ژئواکونومیک در منطقه ی خلیج فارس ایفاء می کند. امارات متحده تلاش می‌کند با اعمال فشار بر عربستان دست برتر اقتصادی و سرزمینی خود را نشان دهد.

همچنین با توجه به وجود ساحل‌های مرجانی و جنبه ی ماهی گیری صنعتی که این جزائر دارند می‌تواند زمینه ی محروم شدن عربستان از جنبه‌های گردشگری تجاری و ماهی را نیز شاهد بود.

رقابت منطقه‌ای: علاوه بر مزیت‌های اقتصادی که این منطقه دارد اصل اختلاف عربستان و امارات در زمینه ی رقابت‌های منطقه‌ای است، ریاض و ابوظبی در حال حاضر یک نبرد پنهان در حوزه‌های مختلفی است از جمله قرار گرفتن در مرکزیت کریدور آمریکایی آیمک، افزایش درآمد ناخالص ملی، اعمال مداخله و قدرت نمایی در کشورهای اسلامی و آفریقایی، نزدیکی به آمریکا و... این رقابت‌های پیدا و پنهان امارات و عربستان هر از گاهی نمایان می شود اما این بار در مسئله ی جزائر الیاسات خود را بروز داده است.

این جزائر که از سال 2009 در حال مذاکره میان دو طرف بوده است تاکنون به نتیجه نرسیده است و پس از 15 سال مذاکره به دادرسی بین المللی ارجاع پیدا می‌کند که نشان از اختلاف عمیق میان این دو رهبر جهان عرب است.

تجاوزات آمریکا و انگلیس و فرصت‌طلبی امارات برای دست‌اندازی بیش‌تر بر یمنعربستان و امارات پس از هفتم اکتبر؛ گریز از بحران منطقه‌ای، ایجاد وابستگی متقابل اقتصادی با رژیم صهیونیستی

 

در بیان جمع بندی می‌توان گفت: رقابت میان بن زاید و بن سلمان برای قرار گرفتن به عنوان قطب نمای مطلق شورای همکاری خلیج فارس به صورت جدی در جریان است؛ هر دو این رهبران تلاش می‌کنند فارغ از رقابت‌هایی که با ترکیه و ایران دارند سهم خود را در نزدیکی به آمریکا، توازن بخشی با ایران، توسعه ی صادرات، برداشت گاز و نفت از میادین و در نهایت حداکثری کردن حقوق سرزمینی خود افزایش دهند.

جزائر الیاسات هر چند نمی‌تواند موجب بروز تنش میان عربستان و امارات شود اما زمینه ساز شکاف‌های عمیق بین این دو رهبر شبه جزیره عربی خواهد شد.از طرفی روابط نزدیک ابوظبی و واشنگتن نیز این توهم را برای ابوظبی به وجود آورده که می تواند به خاک‌های همسایگانش تعدی کند چنانکه در خصوص جزائر سه‌گانه و منطقه الیاسات دچار سوء‌تفاهم شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • اکسیوس : وزیر خارجه آمریکا تشدید تنش با تهران را به ضرر واشنگتن و تل آویو می داند/ بلینکن: همراهی اردن و عربستان با ما در دفاع از اسرائیل نشانه خوبی برای آینده است
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان