Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر زهرا عبداللهی درباره وضعیت چاقی در کشور، گفت: طبق آخرین مطالعاتی که در کشور انجام شده، حدود ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند. در عین حال میزان چاقی در زنان دو برابر مردان است و در کودکان زیر پنج سال و نوجوانان و دانش‌آموزان هم شاهد روند رو به افزایش چاقی هستیم؛ به طوری که بر اساس مطالعات وزارت بهداشت حدود ۲۲ درصد دانش‌آموزان بین هفت تا ۱۸ سال دچار اضافه وزن و چاقی بوده و حدود ۲۰ درصدشان هم مبتلا به چاقی شکمی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین روندی افزایشی را در ارتباط با اضافه وزن و چاقی در کشور اعم از شهر و روستا و در گروه‌های سنی مختلف شاهدیم.

میزان چاقی در زنان دو برابر مردان است و در کودکان زیر پنج سال و نوجوانان و دانش‌آموزان هم شاهد روند رو به افزایش چاقی هستیم

مهم‌ترین علت چاقی

وی با بیان اینکه چاقی علل متفاوتی دارد، ‌افزود: مهمترین علت آن الگوی نامناسب غذایی، مصرف بیش از اندازه قند، نمک و چربی، غذاهای چرب و سرخ شده، فست‌فودها، ‌ نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های قندی و شیرین است. علاوه بر این تحرک بدنی ناکافی هم از دیگر علل بروز چاقی تلقی می‌شود. در کشور ما کم‌تحرکی هم در کودکان، هم در نوجوانان و هم در بزرگسالان شایع است. به این دو علت روند افزایشی چاقی را در کشور شاهدیم.

بیش‌خوری و سوءتغذیه!

عبداللهی با بیان اینکه حتی برخی افراد چاق ممکن است انواع کمبودهای تغذیه‌ای را هم داشته باشند، ادامه داد: ممکن است فردی مبتلا به چاقی باشد، اما در عین حال با کمبود ریزمغذی‌ها اعم از کلسیم، ‌آهن و... هم مواجه باشد. باید توجه کرد که سوءتغذیه دارای دو طیف است؛ یکی سوءتغذیه ناشی از کمبود دریافت انرژی و پروتئین و کم‌خوری بوده و دیگری ناشی از اضافه دریافت انرژی و بیش‌خواری ‌است. مشکلی که در حال حاضر در کشور وجود دارد این است که هم با سوءتغذیه ناشی از کم‌خوری و هم با سوءتغذیه ناشی از بیش‌خوری و چاقی و اضافه‌وزن ناشی از آن مواجهیم. در مناطق محروم کشور مشکل سوءتغذیه کودکان گرچه که طی ۲۰ سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است، اما همچنان مشکلاتی مانند کم‌وزنی و اختلال رشد کودکان وجود دارد. حتی در همین مناطق به طور همزمان شاهد اضافه‌وزن و چاقی هم هستیم.

حدود ۲۲ درصد دانش‌آموزان بین هفت تا ۱۸ سال دچار اضافه وزن و چاقی بوده و حدود ۲۰ درصدشان هم مبتلا به چاقی شکمی هستند

پیشگیری از سوءتغذیه؛ اولویت وزارت بهداشت

به کارگیری ۱۲۰۰ کارشناس تغذیه در شبکه بهداشتی

وی با بیان اینکه پیشگیری و کنترل تمام اشکال سوءتغذیه در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور است، گفت: در این زمینه یکسری اقدامات برای بهبود تغذیه از طریق شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور در قالب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی انجام می‌شود؛ به‌طوری که کارشناسان تغذیه را در شبکه بهداشتی به‌کارگیری کرده‌ایم و بیش از ۱۲۰۰ کارشناس تغذیه به‌کارگیری شده‌اند که اقداماتی چون مشاور تغذیه برای همه گروه‌های سنی انجام می‌دهند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین گفت: اندازه‌گیری قد و وزن و بررسی الگوی غذایی هم از سوی این کارشناسان انجام می‌شود. در عین حال برای همه گروه‌های سنی مکمل‌یاری ریزمغذی‌ها را به صورت رایگان، وزن‌گیری زنان باردار و ... را هم انجام می‌دهیم. در عین حال یکسری اقدامات را هم در سطح جامعه با همکاری صنایع غذایی انجام داده‌ایم؛ مانند بازنگری در استانداردهای قند و نمک و چربی، افزایش تحرک بدنی و همکاری با وزارت ورزش در مدارس، مهدکودک‌ها و سطح جامعه تا تسهیلات بیشتری برای فعالیت بدنی فراهم شود. در عین حال صنایع غذایی را تشویق کرده‌ایم که محصولات غذایی سلامت وارد بازار کنند.

ایسنا

انتهای پیام/

20 / 20 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت چاقی دکتر زهرا عبداللهی وضعیت چاقی در کشور مهم‌ترین علت چاقی بیش‌خوری و سوءتغذیه! پیشگیری از سوءتغذیه؛ اولویت وزارت بهداشت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: چاقی مهم ترین علت چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۴۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قایقرانی به چهار سهمیه المپیک رسید/ آقامیرزایی کایاک را به پاریس برد

ملی‌پوش قایقرانی ایران مدال برنز آسیا را به دست آورد و موفق شد به سهمیه المپیک پاریس در ماده کایاک یک‌نفره ۱۰۰۰ متر مردان برسد.   به گزارش ایسنا، در آخرین روز از مسابقات قایقرانی آب‌های آرام  قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک پاریس در ژاپن، نماینده ایران موفق به گرفتن سهمیه المپیک کایاک یک‌نفره ۱۰۰۰ متر مردان شد تا مجموع سهمیه‌های قایقرانی در دو رشته رویینگ و آب‌های آرام به عدد چهار  برسد.    علی آقامیرزایی در فینال کایاک یک‌نفره ۱۰۰۰ متر مردان با ثبت زمان ۳ دقیقه و ۵۰ ثانیه و ۲۸۲ صدم ثانیه سوم شد و مدال برنز گرفت. نمایندگان قزاقستان و ازبکستان اول و دوم شدند.    سهمیه المپیک به دو قایق اول تعلق می‌گرفت اما از آنجا که قزاقستان در کایاک دونفره سهمیه داشت، یکی از دو سهمیه کایاک یک‌نفره به قایق سوم که ایران بود، رسید.    در این ماده نمایندگان ازبکستان، قزاقستان، ایران، چین، ژاپن، عراق، کره‌جنوبی، سنگاپور و چین تایپه حضور داشتند.    علی آقامیرزایی در المپیک توکیو هم موفق به گرفتن سهمیه شده بود.    نتایج قایقرانان ایران در انتخابی المپیک رویینگ و آب‌های آرام: ​​​​فاطمه مجلل در رویینگ یک‌نفره سنگین وزن زنان سوم و سهمیه المپیک پاریس را گرفت.   زینب نوروزی و مهسا جاور در رویینگ دونفره سبک وزن زنان دوم شدند و سهمیه المپیک گرفتند.     محمدنبی رضایی در کانو یک‌نفره اول و موفق به گرفتن سهمیه المپیک شد.    عادل مجللی و کیا اسکندانی در کانو دونفره پنجم شدند و سهمیه نگرفتند.     الناز شفیعیان در کایاک یک‌نفره زنان پنجم شد و سهمیه نگرفت.   حمیدرضا رضوانی در رویینگ یک‌نفره سنگین وزن مردان یازدهم شد و سهمیه المپیک نگرفت.   هیوا افضلی در کانو یک‌نفره زنان ششم شد و به سهمیه المپیک نرسید.  کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازگشت تیم ملی قایقرانی مردان و زنان ایران به میهن
  • فیلمی ناب از بازار تهران در حدود ۱۲۰ سال قبل / لباس پوشین مردان و زنان تهرانی جالب است (فیلم)
  • مصرف نمک و شکر در ایران چهار برابر استاندارد جهانی
  • سبد غذایی مناسب ایرانیان تا پایان هفته اعلام می‌شود
  • مصرف نمک و شکر در ایران ۴ برابر استاندارد جهانی
  • سنسور تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • مصرف نمک و شکر در کشور چند برابر استاندارد جهانی است
  • ضرورت کاهش مصرف نمک و شکر در ایران
  • قایقرانی به چهار سهمیه المپیک رسید/ آقامیرزایی کایاک را به پاریس برد
  • رضایی با کسب مدال طلا المپیکی شد