Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه ــ هر زمان مشکل و بحرانی در جامعه اسلامی پدید آمده، یکی از ارکان مشکل‌گشا و مدیریت‌کننده فضا، مساجد بوده‌اند که در جنبه‌های مختلف فردی و اجتماعی به یاری انسان‌ها می‌آیند.

به گزارش ایکنا؛ هر زمان مشکل و بحرانی در جامعه اسلامی پدید آمده، یکی از ارکان مشکل‌گشا و مدیریت‌کننده فضا، مساجد بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی به آثار و کارکرد این اماکن مقدس از کارکرد عبادی تا فعالیت‌های مبارزاتی، بیان‌کننده شفاف‌تر این موضع است.

کارکردهای عبادی مسجد

در متون دینی آمده است که برای کیفیت یافتن نماز، آن را در مسجد و به جماعت برگزار کنید. کیفیت یافتن نماز بدین معنی است که نماز، با حال و حضور ادا شود؛ نمازگزار به نماز با چشم «میعاد ملاقات با خدا» بنگرد و در آن، با خدای خود سخن گوید و خود را در حضور او ببیند. نماز را تا می‌توانیم در مسجد و به جماعت بخوانیم. نماز در مسجد و با جماعت مؤمنان، بارش رحمت الهی را انبوه‌تر و دل‌نشین‌تر می‌سازد.

مسجد فقط برای نماز نیست؛ در مسجد انواع عبادات هست. از جمله آن عبادات، تفکر است که «تفکر ساعه خیر من عباده سنه» یا در بعضی از روایات است که «من عبادة اربعین سنة» یا «سبعین سنة»؛ البته فکر کردن صحیح. افراد مسجدی این فکر را به وسیله شنیدن سخنان عالم دین و فقیه به دست می‌آورند.

در مساجد، تلاوت و انس با قرآن و انس با ادعیه وارده از اهل بیت(ع) را باید مغتنم شمرد.

مساجد، باید مرکز سیاست، بسیج و تبلیغات اسلامی باشد.

مسجد به عنوان پایگاهی برای رتق و فتق امور مسلمین در صدر اسلام بوده است. مسلمین روزی چند مرتبه در مساجد اجتماع می‌کنند تا از احوال خود و مستضعفان مطلع شوند.

مساجد بهترین سنگرها و جمعه‌ و جماعت مناسب‌ترین میدان بیان مصالح مسلمین است.

کارکرد تبلیغی مسجد

مساجد می‌تواند محلی برای تبلیغ اسلام و حرکت اسلامیه باشد. در سخنرانی‌های دینی مساجد، بارها و بارها معارف نماز بازگو شود.

تبلیغ سنتی در مسجد که منبر و سخنران روبروی شنونده قرار دارد، بی‌بدیل است.

کارکرد آموزشی ـ‌ تربیتی

مساجد باید مرکز تربیت‌های صحیح اسلامی باشند. مسجد؛ مدرسه، دانشگاه، مرکز تفکر و تأمل، تصفیه روح، خلوص و اتصال بنده به خداوند است.

مساجد باید مدرس تفسیر و حدیث و منبر معارف اجتماعی و سیاسی و کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد.

تشکیل کلاس‌های سواد‌آموزی به عنوان جهاد در مساجد میسر است.

در مساجد باید مردم را انذار کنیم؛ باید آگاهی‌بخشی به مردم داد و روح معنویت را در میان آنها پیدا کرد.

کارکرد مبارزاتی و نظامی

مجسد در صدر اسلام محلی بود که در آن روحیه مبارزه ایجاد می‌شد و ارتش برای جنگ به راه می‌افتاد.

مسجد در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش و حرکت‌های اسلامی بوده است. 

هرگاه حرکت و بسیج نظامی مردم مطرح می‌شود، مساجد کانون هستند.

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مسجد کارکرد مساجد مساجد فعال عبادی سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۴۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان

به گزارش خبرگزاری مهر، حکمت الله هاشمی گفت: آموزش یکی از محورها و رسالت‌های اصلی هلال احمر به شمار می‌رود که باید در این زمینه قوی و غنی عمل کنیم.

وی تاکید کرد: با ارائه آموزش برای آحاد مردم جامعه می‌توانیم جان انسانی را نجات دهیم و با توسعه و گسترش فعالیت‌های آموزشی برای علاقمندان در قشرهای مختلف جامعه باید «هر خانه یک امدادگر» را محقق کنیم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: هلال احمر استان در ماه مبارک رمضان اقدام به ارائه آموزش همگانی به روزه داران در مساجد کرد که یکهزار و ۳۴۲ نفر در ۶۴ مسجد از این آموزش‌ها بهره مند شدند.

هاشمی خاطرنشان کرد: این دوره‌ها با همراهی و مشارکت ۵۰ مربی داوطلب خانم و آقا در سطح مساجد ارائه شده است.

وی تصریح کرد: آموزش‌های هلال احمر در سطح شهرها و روستاها، برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی، کارکنان شرکت‌ها، واحدها و کارخانه‌های تولیدی و صنعتی، مراکز نظامی و انتظامی، مدارس، بوستان‌ها، محلات، مساجد، اعضای خانه‌های هلال، پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای و اعضای هلال احمر ارائه می‌شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: فراگیران علاقمند پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی مورد نیاز می‌توانند از آموزش‌های تخصصی نیز بهره مند می‌شوند.

هاشمی با بیان اینکه برای فراگیران گواهینامه صادر می‌شود، اظهار کرد: این آموزش‌های هلال احمر در شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرم دره، خدابنده، طارم، ایجرود و ماهنشان در حال برگزاری و با قوت بیشتری ادامه دارد.

وی افزود: علاقمندان برای بهره مندی از آموزش‌های هلال احمر می‌توانند با مراجعه به خانه‌های هلال در سطح شهرها و روستاها، محلات، مساجد، ادارات، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و شرکت‌ها، دهیاری‌ها و یا با مراجعه به شعب هلال احمر در شهرستان‌ها ثبت نام خود را قطعی کنند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: علاوه بر این علاقمندان به فراگیری آموزش‌های هلال احمر می‌توانند با مراجعه به واحد آموزش شعب هلال احمر در شهرستان‌ها ثبت نام خود را قطعی کرده و وارد دوره‌های آموزشی شوند.

کد خبر 6086537

دیگر خبرها

  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • انقلاب اسلامی ایران بر جریان‌های استعماری دنیا مسلط شد
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه : مسجد را در تقابل با نهادهای دیگر قرار دادن، اعتبار نهاد دین را افزایش نمی‌دهد
  • نماز جمعه فلسطینی‌ها در مسجد ویران شده شهر رفح
  • حضور ۱۳ اثر در جشنواره پانزدهم تئاتر بچه‌های مسجد
  • مسجد طراز اسلامی در سایه تعامل حداکثری متولیان مساجد محقق می‌شود
  • آمار مشارکت دستگاه‌ها در نماز جماعت آمار خوبی نیست