Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@16:15:53 GMT

سرشماری پاییزه پستانداران در خلخال و کوثر آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۴۲۶۲

سرشماری پاییزه پستانداران در خلخال و کوثر آغاز شد

ودود رستم‌نژاد روز چهارشنبه به ایرنا افزود: هدف اصلی از سرشماری در خلخال و کوثر برآورد گونه‌های حیات وحش برای مدیریت اصولی، وضعیت اکولوژیکی و صیانت از حیات وحش و بحث خشکسالی و همگانی کردن حفاظت محیط زیست با حضور مردم است.  

وی بیان کرد: استان اردبیل ۳۰ درصد از تنوع حیات وحش کشور را در خود جای داده که بیشترین  تعداد  وحوش این استان نیز در منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال و دربند مشکول شهرستان کوثر  قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مهدی کسایی سرپرست اداره محیط زیست خلخال نیز از فعالیت  محیط‌بانانان در جهت حفظ ذخیره زیست محیطی خبر داد و اظهار کرد: این شهرستان با تنوع زیست محیطی بالا میزبان پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، کل و بز و گونه‌های مهم پرندگان و گوشت‌خواران است. 

کسایی بیان کرد: در اولین روز از سرشماری که روز سه شنبه  انجام گرفت آمار قابل توجهی از زندگی حیات وحش و پستانداران با محوریت علف‌خواران و سم‌داران در خلخال ارزیابی و مورد بررسی و سرشماری قرار گرفت.

شهرستان خلخال با برخورداری بیش از ۸۸ هزار هکتار اراضی حفاظت شده  اق داغ با تنوع زیست محیطی مناسب سهم  قابل توجهی از جمعیت حیات وحش استان اردبیل را در خود جای داده است . 

منطقه حفاظت شده آق داغ به مساحت ۸۸ هزار هکتار در سال ۱۳۸۹ طی مصوبه ۳۲۲ شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مصوب و ثبت رسمی شده است.

برچسب‌ها محیط زیست خلخال کوثر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست خلخال کوثر محیط زیست خلخال کوثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۴۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده گله قوچ و میش ارمنی در بوکان

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در گفتگو با خبرنگاران گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست دسته ۲۰ راسی قوچ و میش ارمنی را در منطقه شکارممنوع دشت ۴۷ هزار هکتار فیض‌الله‌ بیگی این شهرستان مشاهده کردند.

رحیم عبدالکریمی اظهار کرد: در فصل بهار این گونه برای تغذیه از مراتع به صورت گله‌ ای حرکت می‌ کنند و در تلاش هستند که خود را از مناطق پر خطر و شلوغ دور کنند.

وی از دوستداران محیط زیست به‌ویژه اهالی روستا‌های این منطقه خواست تا در صورت مشاهده دسته‌های قوچ و میش ارمنی از نزدیک شدن به آنها و حتی تصویربرداری و انتشار آن در فضای مجازی خودداری کنند، زیرا ممکن است راهنمایی برای شکارچیان متخلف باشد.

رییس حفاظت محیط زیست بوکان گفت: با تلاش و پیگیری‌های مکرر و در راستای امانتداری و حفاظت از میراث زیست محیطی ارزشمند و غنی، شهرستان بوکان اکنون دارای سه منطقه شکار ممنوع «سارده کویستان»، «دشت فیض الله بیگی» و «سه کانیان» و یک پناهگاه مخصوص حیات وحش بنام «دشت سوتاو» است که ارتقای منطقه «بهی فیض الله بیگی» به منطقه حفاظت شده نیز در حال پیگیری است.

قوچ و میش ارمنی همان گوسفند وحشی است، این نوع گوسفند با چندین نژاد متفاوت از جمله قوچ اصفهان، قوچ لرستان و قوچ عریان حوالی مشهد در ایران زیست می‌کنند، خالص‌ترین نژاد گونه قوچ و میش ارمنی در کشور متعلق به زیستگاه‌های آذربایجان غربی به ویژه منطقه حفاظت شده "مراکان" خوی است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • تصمیمات اشتباه باعث بدبینی مردم به همه مسوولان می‌شود
  • آغاز به کار نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست درچهارمحال و بختیاری
  • ثبت تصویر دوقلوزایی بز کوهی در منطقه حفاظت شده «خائیز»+ فیلم
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست 
  • دوقلوزایی بز کوهی منطقه حفاظت شده خاییز + فیلم
  • مشاهده گله قوچ و میش ارمنی در بوکان
  • رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه قرق‌های شکار
  • جریمه آسیب به حیات وحش سنگین شد
  • مشاهده دو قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال
  • حکم سبز برای متخلفان محیط زیست در گیلان