Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه آلمانی از تلاش یونان برای یافتن متحد برای خود در مناقشات گازی در دریای مدیترانه علیه ترکیه خبر داد. ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "ان تی وی" آلمان در گزارشی به مناقشات مرزی در دریای مدیترانه بین ترکیه و یونان پرداخته و نوشت: "رجب طیب اردوغان" ، رئیس جمهور ترکیه تلاش می کند حقوق دسترسی خود به منابع گازی اطراف قبرس را تضمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو وی مشترکا همراه با لیبی مرزهای دریایی در دریای مدیترانه را از نو تعریف می کند. یونان به این اقدام ترکیه اعتراض کرده و سازمان ملل را به کمک فراخوانده است.

این نشریه آلمانی در ادامه این مطلب نوشت: مناقشات بین یونان، ترکیه و لیبی بر سر منابع گازی در دریای مدیترانه گسترش می یابد. یونان به صورت کتبی به سازمان ملل اعلام کرده است که توافق اخیر بین ترکیه و لیبی برای تقسیم مناطق نفوذ در دریای مدیترانه از نظر آتن اعتبار ندارد. این خبر را سحنگوی دولت یونان اعلام کرده است. برای این منظور یک نامه به شورای امنیت سازمان ملل و یک نامه دیگر به دبیر کل سازمان ملل ارسال شده است.

 "کیریاکوس میتسوتاکیس"، نخست وزیر یونان می خواهد این مسئله را در نشست آینده اتحادیه اروپا که  اواخر این هفته برگزار می شود مطرح کرده و خواستار همبستگی سایر شرکای اروپایی خود شود. اتحادیه اروپا هم ظاهرا می خواهد به این خواسته های یونان توجه و آن را مورد رسیدگی قرار دهد. بر این اساس باید از نشست اتحادیه اروپا سیگنال آشکاری ارسال شود مبنی بر اینکه توافق منعقد شده بین لیبی و ترکیه از دید اتحادیه اروپا نامعتبر است. اتحادیه اروپا می خواهد این مسئله را در بیانیه پایانی این نشست مطرح کند.

توافق بین لیبی و ترکیه در اوایل ماه نوامبر در دیداری بین رئیس جمهور ترکیه و نخست وزیر لیبی در استانبول امضا شد. کشور یونان و دیگر کشورهای حاشیه دریای مدیترانه از جمله قبرس و مصر که در جریان این توافق قرار نگرفتند آن را نامعتبر دانسته و این توافق مرزی دریایی را نقض حقوق شخصی خود می دانند.

دریای مدیترانه دریایی است که به اقیانوس اطلس متصل است و در شمال آن برخی کشورهای اروپا، جنوب کشورهای آفریقایی و شرق آن ترکیه و شام قرار دارند. 23 کشور دارای ساحل در دریای مدیترانه هستند.

آنکارا و دولت وفاق ملی لیبی چندی پیش توافقی در زمینه امنیتی، همکاری های نظامی و محدود کردن مناطق نفوذ دریایی را امضا کردند. به گفته وزیر امور خارجه ترکیه این توافق باید از حقوق آنکارا در بخش شرقی دریای مدیترانه حمایت کرده و شرایطی را ایجاد کند که کشورش بتواند سهم منصفانه ای را از منابع آنجا دریافت کند.

نشریات ترکیه در یک نگاه| ترکیه در مسیر تنش با روسیه به خاطر لیبی / قفل کنگره بر روند تحویل اف 35 به ترکیهیادداشت| تیم اردوغان و نقش کمرنگ وزیر امور خارجه در دیپلماسی ترکیه

ترکیه مدتهاست که سهمی از منابع گازی در شرق دریای مدیترانه را درخواست می کند. با وجود مخالفت های دولت یونان و قبرس آنکارا چندین بار کشتی های ویژه خود را برای حفاری به منطقه ای در اطراف قبرس فرستاده است.

ترکیه اعلام کرده است با وجود اعتراضات برخی کشورهای اروپایی و عربی، به اجرای تواقفنامه‌اش با طرابلس پایبند است و به محض اینکه پارلمان‎های دو کشور آن را تصویب کند، عملیات اکتشاف نفت و گاز را در شرق دریای مدیترانه شروع خواهد کرد.

پارلمان ترکیه اواخر هفته گذشته توافقنامه آنکارا طرابلس را تصویب کرد و نمایندگان پارلمان لیبی که در طرابلس حضور دارند، دیروز با انتشار بیانیه‌ای از این توافقنامه حمایت کرده‌اند.

انتهای پیام/

R31356/P/S8,89/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "یونان" ترکیه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار یونان ترکیه اخبار یونان ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۴۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از CNN، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، پس از پایان سفر خود به عراق در روز دوشنبه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی X نوشت: به دعوت برادر عزیزم محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و بعد از مدتی طولانی از دیدن دوباره بغداد، یکی از شهرهای تمدن کهنمان، بسیار خرسند شدم».

اردوغان در ادامه پیام خود به جزئیات مذاکراتش با مقامات عراق و توافقات و تفاهم‌نامه‌های امضاشده میان دو کشور پرداخت.

کد خبر 846944 برچسب‌ها خبر ویژه ترکیه - رجب طیب اردوغان عراق

دیگر خبرها

  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اردوغان: به مبارزه علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهیم/ نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • اقدام قانونی علیه طرح گازی آلمان در دستورکار کمیسیون اروپا
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد
  • ترکیه منطقه حایل در شمال عراق ایجاد می کند/ حمله زمینی گسترده به شمال عراق بعد از سفر اردوغان
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم‌ ایران‌ رایزنی می‌کند