Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده نمی‌تواند ایرانی بودن پهپادها و موشک‌های مورد استفاده در حمله به آرامکو را تایید کند. گوترش این موضوع را در نشست شورای امنیت اعلام کرده است. آمریکا و عربستان ایران را مسئول این حمله می‌دانند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) با انتشار گزارشی به اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد حملات روز ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکو پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوترش در جلسه روز سه‌شنبه ۱۰ دسامبر نتایج تحقیقات سازمان ملل را به اطلاع شورای امنیت رساند. گوترش گفته است که سازمان ملل قادر به تایید ایرانی بودن موشک‌ها و پهپادهایی که در حمله به آرامکو به کار گرفته شده‌اند، نیست.

 

گوترش در گزارش خود به نشست شورای امنیت گفته است: «در لحظه کنونی ما بر اساس تحقیقات مستقل خود نمی‌توانیم منشا ایرانی بودن موشک‌های کروز و همچنین پهپادهای مورد استفاده در حمله به آرامکو را تایید کنیم.»

 

در حالی که شورشیان حوثی در یمن رسما مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند، آمریکا و عربستان ایران را مسئول این حملات می‌دانند و بر این باورند که موشک‌ها و پهپادهایی که در این حمله به کار گرفته شده‌اند، ساخت ایران بوده‌اند.

 

علاوه بر ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی، سه قدرت اروپایی؛ آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو اعلام کرده‌اند.

 

 

شورشیان حوثی در آن هنگام مسئولیت این حمله را برعهده گرفته بودند و ایران هرگونه مداخله‌ای در آن را تکذیب کرده بود. شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

تحقیقات مستقل سازمان ملل

 

آنتونیو گوترش در گزارش خود به شورای امنیت همچنین از تحقیقات سازمان ملل در چند حمله  دیگر صورت گرفته به عربستان خبر داد. ظرف چند ماه گذشته عربستان بارها هدف حملات موشکی بوده است.

در گزارش رویترز به حمله به تاسیسات نفتی عربستان در عفیف که در ماه مه صورت گرفته بود، نیز اشاره شده است. دبیرکل سازمان ملل همچنین به حمله به فرودگاه ابها در ماه ژوئن و اوت اشاره کرده و از تحقیقات پیرامون حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در سپتامبر سال جاری خبر داده است.

 

در جریان حملات گسترده ماه سپتامبر به میدان نفتی خریص و پالایشگاه بقیق، این تاسیسات نفتی آسیبی جدی دیده و تولید نفت عربستان برای مدتی به میزان نصف کاهش یافته بود. در اثر حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، تولید نفت جهانی به میزان ۵ درصد کاهش یافت. عربستان دو هفته پس از این حملات موفق به عادی سازی تولید نفت خود شد.

 

در گزارش رویترز آمده است که خبرنگار این خبرگزاری متن اظهارات آنتونیو گوترش درباره حملات روز ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکو را دیده است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۴۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بن زاید و گوترش بر مهار تنش‌ها در منطقه

رئیس کشور امارات متحده عربی امروز (یکشنبه) در تماس تلفنی با دبیر کل سازمان ملل متحد، تحولات منطقه و تلاش برای مهار تنش‌ها را بررسی کرد.

به گزارش مشرق، «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات متحده عربی با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد تلفنی درباره تحولات منطقه به ویژه اوضاع غزه گفت‌وگو کرد.

دو طرف مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحولات منطقه، ضرورت تلاش برای مهار تنش‌ها و جلوگیری از گسترش آن را بررسی کردند و هر گونه تشدید تنش‌ها را تهدیدی خطرناک برای امنیت منطقه و صلح و ثبات جهانی برشمردند.

بن زاید و گوترش همچنین بر خویشتنداری و اتکا به عقل و درایت جهت جلوگیری از کشیده شدن منطقه به مرحله خطرناک درگیری که به ضرر همه و مانع همکاری و توسعه ملت‌هاست، تأکید کردند.

آنها همچنین اوضاع نوار غزه و ضرورت تلاش برای توقف فوری جنگ به منظور جلوگیری از وقوع فجایع انسانی بیشتر در این منطقه و نیز تضمین ارسال کمک‌های کافی و بدون مانع به ساکنان آن را مورد تأکید قرار دادند.

بن زاید و گوترش همچنین تلاش برای رسیدن به صلح فراگیر و عادلانه بر اساس اصل راه‌حل دو دولتی به عنوان تنها راه تحقق امنیت و ثبات دائمی در منطقه را ضروری خواندند.

بن زاید در این تماس تلفنی بر علاقه‌مندی کشورش برای همکاری با سازمان ملل و دیگر طرف‌های منطقه‌ای و جهانی جهت حفظ صلح منطقه‌ای تأکید کرد.

پس از گذشت بیش از ۶ ماه از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

رژیم صهیونیستی طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم اسرائیل این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۶ ماه نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ادعای گروسی درباره فاصله ایران تا دستیابی به یک بمب اتمی | حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است
  • گروسی: حمله به تاسیسات هسته‌ای قدغن است/به‌زودی راهی تهران می‌شوم
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • مقام اوکراینی: ایرانی‌‌ها از ما درس بگیرند و اشتباه‌مان را تکرار نکنند!
  • اروپا ایران را در پی حمله به اسرائیل تحریم می کند؟ | اقدام اتحادیه اروپا علیه تولید و صادرات پهپادها و موشکی‌های ایرانی
  • ورود اولین گروه عمره گزار ایرانی به مدینه | عکس
  • حضور سفیر عربستان در مراسم اعزام اولین گروه زائران ایرانی به حج
  • حداقل و حداکثر مدت حضور حجاج ایرانی در عربستان
  • درخواست حسینی از عمره‌گزاران ایرانی برای احترام به قوانین عربستان
  • تأکید بن زاید و گوترش بر مهار تنش‌ها در منطقه