Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@11:44:10 GMT

 سازمان ها باید یک قدم از فرصت ها پیش باشند

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۵۱۴۰

 سازمان ها باید یک قدم از فرصت ها پیش باشند

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر به نقل از سازمان مدیریت صنعتی، محمد باقر عالی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این کنفرانس با اشاره به اهمیت مبانی توسعه پایدار در نتایج و فرایندها اظهار داشت: یکی از ویژگی های این کنفرانس پایداری و استمرار آن است و لازم است که مساله محوری و مقایسه دغدغه های جهانی و کشوری در آن جایگاه ویژه ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: بستر توسعه در ایران اقتصاد مقاومتی و مهمترین عنصر آن نیروی انسانی است بنابراین همین جا به سازمان مدیریت صنعتی ماموریت می دهم برای طراحی و تدوین دوره های کسب و کار در شرایط تحریم اقدام نماید.

عالی، مهمترین محور برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت را نهضت ساخت داخل عنوان کرد و اظهار داشت: ایدرو مصمم است معادل ۱۰ میلیارد دلار از قطعات مورد نیاز بخش صنعت را در داخل کشور با کمک سازندگان و کارآفرینان محقق سازد که مهمترین عامل موفقیت آن نیروی انسانی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع کارآفرینان اقتصادی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: توجه به جوانان به عنوان اصلی ترین عنصر پیشرفت در کشور باید مورد توجه کنفرانس توسعه منابع انسانی قرار گیرد و سازمان مدیریت صنعتی باید برای پرورش جوانان برنامه ریزی کند.

وی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی تداوم جنگ اقتصادی گفت: مساله محوری بومی با توجه به مسائل منابع انسانی کشور باید در کنفرانس های بعدی مورد توجه قرار گیرد و لازم است سازمان مدیریت صنعتی با همکاری ایدرو یک الگوی رفتاری منابع انسانی بر پایه اقتصاد مقاومتی و انقلاب صنعتی چهارم طراحی نماید.

در بخش دیگری از این کنفرانس، برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به ضرورت مدیریت براساس شاخص های علمی گفت: ایران در زمینه تربیت منابع انسانی در حوزه فنی مهندسی و علوم کاربردی در جایگاه مطلوبی قرار دارد و شایسته است با برنامه ریزی به جایگاه مطلوبی در شاخص های جهانی توسعه منابع انسانی نیز دست یابیم.  

وی افزود: کاری که سازمان مدیریت صنعتی در حوزه منابع انسانی انجام می دهد کار ارزشمندی است و ارزش این کار زمانی بیشتر می شود که الگویی برای اجرا در کشور طراحی و در اختیار دولت قرار گیرد.
معاون آموزش، پژوهش و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: مقام عالی وزارت به بحث منابع انسانی نگاه ویژه ای دارد و برای جذب ۵۰۰ نفر از نخبگان دانشگاه ها در حوزه صنعت دستور داده است.

وی با اشاره برنامه ۷ محوری سال ۹۸ وزارت صمت گفت: یکی از محورهای این برنامه، طرح توانمند سازی "تاپ" است که با اجرای آن ارتباط بین صنعت و دانشگاه و توسعه همه جانبه در حوزه های صنعت، معدن و نیروی انسانی محقق می شود.

بنا به این گزارش ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و رئیس پانزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی نیز طی سخنانی اظهار داشت: امروز، شاهد تحولات اساسی در مدیریت منابع انسانی سازمانها هستیم و مفاهیمی مانند مدیریت سرمایه های انسانی، مدیریت استعداد یا شریک استراتژی در منابع انسانی جایگزین مفاهیم سنتی همچون مدیریت نیروی انسانی، مدیریت کارکنان و ... شده است.

کیانی بختیاری با اشاره به چالش امروز سازمان ها در حوزه منابع انسانی و بررسی مسائل روز این حوزه به رده بندی نسل های منابع انسانی پرداخت و شکل گیری نسل اول منابع انسانی را مبتنی بر روابط کار و امور اداری، نسل دوم را بر مبنای همکاری با کسب و کار سازمان، نسل سوم را مبتنی بر داده ها برای تصمیم سازی و تصمیم گیری و نسل چهارم را مبتنی بر شبکه های پلتفرمیک و زیست بومی عنوان نمود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، با تقسیم بندی سازمان ها به سازمان های قبیله ای، سنتی، مدرن و پست مدرن به بیان ویژگی هریک پرداخت و گفت: در سازمان های پست مدرن، تمامی ذینفعان در نظر گرفته می شوند؛ فرهنگ سازمان مبتنی بر ارزش است و توانمندسازی و قدرت دهی به منابع انسانی اعمال می شود.  

وی سازمان های پست مدرن را سازمان هایی هیبریدی عنوان نمود که گونه ای از سازمان های دوسوتوان هستند که از یک سو دارای بال ماموریت فرهنگی -  اجتماعی و زیست محیطی و از سوی دیگر دارای بال کسب و کار و درآمد زایی هستند.

کیانی بختیاری افزود: سازمان های هیبریدی با این رویکرد ایجاد شده اند که مدل های سنتی انتفاعی و غیر انتفاعی هیچکدام به مسائل فرهنگی- اجتماعی و زیست محیطی که در حال حاضر با آن مواجه هستند، به اندازه کافی اهمیت نمی دهند. بنابراین کارآفرینان سازمان های هیبریدی به دنبال ایجاد سازمان ها و بازار های قابل قبول برای پرداختن به مسائل خاص فرهنگی- اجتماعی و زیست محیطی هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اصول فکری سازمان ها با فرهنگ هیبریدی از جمله خلق ارزش برای زندگی سالم، عدالت محیطی و اجتماعی، پایداری محیط زیست  و محصولات و خدمات با کیفیت برتر تاکید کرد: ویژگی های مدیران  و سیاست گذاران سازمان های هیبریدی این است که این افراد به عنوان معماران فرهنگی و شیوه های زندگی سالم و پایدار شناخته می شوند و کارآفرینان آگاه به مسائل زیست محیطی و مدیران توسعه دهنده مفاهیم جدید کسب و کاری هستند.  

کیانی بختیاری در خصوص عوامل کلیدی متمایز کننده سازمان های هیبریدی از سازمان های سنتی گفت: در این نوع سازمان ها، اصالت با جامعه و محیط زیست می باشد و مورد کسب وکار در درجه ثانویه است؛ به عبارتی می توان گفت این نوع سازمان علاقه مند به سودآوری در راستای حل مسائل و دغدغه های محیط زیست و جامعه می باشند.

وی افزود: در این سازمان ها رابطه با تامین کنندگان، کارکنان، و مشتریان مبتنی بر منافع دوجانبه و نتایج پایداری است. هزینه ها لحاظ می شود اما پس از برآورده سازی نتایج زیست محیطی و اجتماعی و تمرکز بر اثربخشی است.

کیانی بختیاری تصریح کرد: در این سازمان ها فعالیت صنعت بر پایه ایجاد بازارهایی برای رقابت موفق یا تفاهم نامه های مشترک و یا بعضا تشکیل اکوسیتم هایی مشترک در جهت رفع نیازهای جامعه و محیط زیست است و هدف اصلی این نوع سازمان ها، رفع دغدغه های اساسی بشریت است و در این راستا از تعامل، همکاری، تشکیل اکوسیستم و ... دریغ نخواهند کرد.

وی در پایان ضمن بیان درس آموخته ها برای پذیرش روندها و تغییر پارادایم ها اظهار داشت: مدیرانی که نتوانند گذشته را به یاد آورند، محکوم به تکرار آن هستند و مدیرانی که تدارک آینده را نبینند، به اسارت در جبر آینده محکوم هستند.

در ادامه، نسرین جزنی دبیرعلمی کنفرانس طی سخنانی گفت: با موج جدید توسعه صنعتی تمرکز و توجه مدیران  منابع انسانی بر شرایط بازار، عملکرد رقابتی، استفاده از تکنولوژی جدید، نیروی کار دیجیتال، مسئولیت اجتماعی شرکت و توجه به محیط زیست در جهت افزایش و بهبود عملکرد کارکنان آغاز شده است.

وی افزود: الزام توجه سازمان ها به محیط زیست، مدیران منابع انسانی را بر آن داشته است که رویکردی برای همسویی مسئولیت های اقتصادی، اجتماعی، و زیست محیطی را مدنظر قرار دهند و سرمایه انسانی با مجموعه دانش، مهارت ها، تجربه، نگرش، خلاقیت ها و تعهدات کارکنان درباره مدیریت محیط زیست را در برنامه های آموزشی خود لحاظ کنند.

جزنی در پایان تاکید کرد: هنوز فرصت درک و تجربه برخی از مفاهیم مطرح شده در موج های صنعتی قبلی برای ما فراهم نشده است، اما شرایط به سرعت در حال تغییر است و تحولات فارغ از آمادگی یا عدم آمادگی ما خواهند رسید.

کد خبر 4794740

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب توسعه منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی وزارت صنعت معدن و تجارت همراه اول ایران کیش گروه خودروسازی سایپا بانک ملت تخفیف رادیو بین المللی چین کسب و کار سازمان مدیریت صنعتی توسعه منابع انسانی علی بابا کارت اعتباری افق کوروش بانک ملی ایران طراحی سایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۵۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است

 پیام جوهرچی، در یادداشتی عنوان کرد: «سوم اردیبهشت مصادف با ۲۲ آوریل، به عنوان روز جهانی زمین‌پاک نامگذاری شده که از مهم‌ترین رویداد‌های زیست محیطی جهان به شمار می‌رود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد از طریق این نامگذاری، از همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای، جامعه‌ی مدنی، سازمان‌های غیردولتی و همه‌ی ذی‌نفعان مرتبط دعوت می‌کند تا در صورت تمایل به افزایش سطح آگاهی‌های عمومی درباره‌ی روز جهانی زمین، اقدام کنند.

زمین و بوم سازگان‌های موجود در آن، خانه‌ی ماست. به منظور حفاظت از زمین از یک سو و تأمین نیاز‌های نسل امروز و فردا از دیگر سو، ناگزیر از هماهنگی انسان با طبیعت و زمین هستیم. روز جهانی زمین می‌خواهد به ما یادآوری کند که زمین و بوم سازگان‌های آن، حیات را برای بشر و سایر زیستمندان ممکن می‌سازد. نامگذاری این روز، فرصتی برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی در سراسر جهان، نسبت به چالش‌هایی است که سیاره‌ی ما هم اکنون، برای تأمین رفاه و آسایش انسان‌ها با آن روبروست. ما روز زمین را جشن می‌گیریم تا یادمان نرود که زندگی و تغذیه‌ی ما، به این سیاره وابسته است.

از بین بردن منابع طبیعی و تخریب سریع محیط زیست، نتیجه‌ی الگو‌های نادرست مصرف و تولیدات ناپایدار است که منجر به پیامد‌های نامطلوب برای زمین، سلامت و رفاه عمومی بشر شده است. شواهد علمی نشان داده است که شیوه‌ی زندگی فعلی ما (به ویژه الگو‌های مصرف و تولید پسماند) به شدت بر تحمل تاب‌آوری زمین تأثیر گذاشته است.

از دست دادن تنوع زیستی، بیابان‌زایی، تغییرات آب و هوایی، گرمایش زمین و اختلال در برخی از دوره‌های طبیعی، از جمله هزینه‌های نادیده گرفتن فرصت تجدید حیات برای طبیعت و یکپارچگی بوم سازگان‌های آن است. تحقیقات علمی اخیر نشان می‌دهد که از زمان انقلاب صنعتی، طبیعت به عنوان یک کالا محسوب شده که فقط به نفع مردم و برای رفع نیاز‌های اساسی جمعیت رو به رشد عمل کرده است و مشکلات محیط زیستی بوجود آمده را تاکنون، با استفاده از تکنولوژی حل کرده است. اما باید به یک نکته مهم توجه کنیم و آن این است که منابع این سیاره محدود بوده و بهره‌برداری‌های گذشته از این منابع، دیگر امکان پذیر نیست؛ بنابراین نیازمند یک مدل پایدارتر برای تولید، مصرف و به طور کلی برای اقتصاد هستیم.

محیط زیست به صورت عام و پسماند به صورت خاص یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است. فهم چالش محیط زیست ضرورت ظهور اندیشه عمل‌گرایانه اثربخش است. فهم پدیده‌ها قطعاً مهم‌تر از حل آنهاست و اگر بدون فهمیدن بخواهیم مسائل را حل کنیم، بر دامنه مشکلات خواهیم افزود.

ایجاد یک دنیای جدید، نیاز به ایجاد یک رابطه‌ی جدید میان انسان و زمین دارد. منظومه‌ی شمسی به ما یادآوری می‌کند که همانطور که زمین در مرکز جهان قرار ندارد، ما انسان‌ها نیز مرکز زمین نیستیم. ما همراه با بقیه زیست‌مندان در سیاره‌ی زمین، در شبکه‌ی بزرگ‌تر مشترکی زندگی می‌کنیم.

از سال ۲۰۰۹، مجمع عمومی سازمان ملل با اتخاذ ۹ قطعنامه در مورد هماهنگی با طبیعت، تعریف این رابطه‌ی تازه را بر اساس یک رابطه‌ی غیر انسان محور با طبیعت، آغاز کرده است. این قطعنامه‌ها، حاوی دیدگاه‌های مختلف در مورد ساختن یک پارادایم جدید و غیر انسان محورانه است که در آن، اساس و پایه‌ی اقدامات درست یا غلط در مورد محیط زیست، تنها بر منافع انسان متکی نیست.

در میان انواع آلودگی‌ها، پلاستیک‌ها بیشترین آسیب را به کره زمین وارد می‌کنند. آلودگی‌های پلاستیکی و میکروپلاستیک‌ها از بزرگترین تهدید‌های زیست محیطی ما هستند که باعث صدمه به محیط زیست می‌شوند.

بیشترین حجم میکروپلاستیک‌ها ناشی از زباله‌های پلاستیکی مثل بطری و کیسه پلاستیکی در اقیانوس‌ها و منابع آبی هست که در معرض تابش آفتاب و انرژی آب به ذرات کوچک‌تر تجزیه شده و وارد آب‌های اقیانوس‌ها و منابع آبی می‌شوند.

زباله‌های پلاستیکی پراکنده در اقیانوس‌ها جان میلیون‌ها جاندار دریایی از جمله فک‌ها، نهنگ‌ها، دلفین‌ها، پرندگان دریایی، ماهی‌ها، خرچنگ‌ها، لاک پشت‌ها و بسیاری دیگر از حیوانات دریایی را تهدید می‌کنند.

کافی است به زیان‌های این کیسه‌ها برای سیاره ما و موجودات زنده آن، فکر کنید تا قانع شوید که استفاده از آنها باید با راهکار‌های پایدارتری جایگزین شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ وزن پلاستیک‌های رها شده در اقیانوس‌ها از وزن ماهی‌ها بیشتر خواهد شد. با این حال افزایش آگاهی مردم درباره آلودگی‌های پلاستیکی کورسوی امیدی برای بهبود این شرایط است. در این راستا آئین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی به عنوان گام اول و ابتدایی جهت کاهش آثار مخرب آنها تدوین و در هیئت دولت مصوب شد. اجرای صحیح و به هنگام مفاد این آئین نامه مطالبه عموم و سازمان حفاظت محیط زیست است.»

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است
  • ضرورت توجه به مشکلات منابع انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه شهرداری ارومیه
  • موافقت مجلس با برخورداری سازمان سپند از منابع انسانی و اعتبارات مصوب سالانه
  • دارویار ۱۲۰ همت بودجه نیاز دارد
  • دیدار معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با کارکنان راه و شهرسازی استان هرمزگان
  • اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست همزمان با روز زمین پاک برگزار شد
  • جمع‌آوری پلاستیک‌های حاشیه ورودی شهرها و روستاهای استان تهران
  • اولتیماتوم سازمان محیط زیست به شرکت‌های صنعتی تهران
  • پروژه‌های عمرانی و صنعتی باید پیوست محیط زیستی داشته باشند