Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@19:09:24 GMT

سوال عباس عبدی از اصولگرایان تندرو

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۵۳۱۰

سوال عباس عبدی از اصولگرایان تندرو

«آیا ممکن است که شما از طرح افزایش و سهمیه‌بندی کردن قیمت بنزین بی‌اطلاع بوده و اقدام به مخالفت کرده باشید؟ غیر ممکن است. پس ایستادگی در برابر اصل این تصمیم از سوی شما چه ارتباطی با سایر ادعاهای شما دارد؟ اصلا چه نیازی است که برای قانع کردن شما از این حمایت و این موضع‌گیری درباره بنزین، توجیه آورده شود؟»

به گزارش ایسنا، عباس عبدی، روزنامه‌نگار در روزنامه اعتماد نوشت: «در این یادداشت می‌خواهم یک مساله مهم را برای اصولگرایان به‌ویژه جناح تندروی آنها شرح دهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌دانم که پاسخی نخواهند داد ولی امیدوارم که این پرسش را درون خودشان طرح کنند و درباره آن به گفت‌وگو بپردازند. پس از افزایش قیمت بنزین اعتراضات خیابانی آغاز شد ولی از همان ابتدا معلوم بود که بخشی از نیروهای اصولگرا نه‌تنها از این اعتراضات حمایت می‌کنند یا از آن خرسند هستند بلکه در عمل نیز به‌نحوی در تشدید این فرآیند نیز مشارکت داشته‌اند. این مساله چنان روشن است که برخی از آنان در نوارهای سخنرانی خود به این مشارکت اشاره کرده‌اند. از سوی دیگر بخشی از آنان نسبت به موضع روز یکشنبه رهبری همچنان توجیه نیستند به همین علت کوشش‌های فراوان از سوی سخنرانان و نویسندگان آنان صورت می‌گیرد که معترضین را نسبت به این موضع توجیه کنند. کوشش‌هایی که ظاهرا موثر واقع نشده است. هرچند اغلب آنان به الزامات این موضع به صورت نسبی تن دادند. ولی پرسش اساسی این است که این تفاوت نگاه و تحلیل عمومی میان این بخش از اصولگرایان با نگاه و تحلیل رهبری، چرا رخ داده است؟ چرا پیش از موضع رهبری هیچکدام از شما در برابر این نگاه موضع‌گیری نکرد و دوستان خود را به خویشتن‌داری دعوت نکرد و همراهی با اعتراضات را برای آنان نادرست ندانست؟ چرا هنوز از درک علت و چرایی موضع مذکور ناتوان و نسبت به آن معترض هستید؟ درست است که پس از این موضع‌گیری برای مدت کوتاهی سکوت کردید ولی این رفتار مشکل را حل نکرده است زیرا مبانی آن منطق و رویکرد نزد شما همچنان وجود دارد و در موارد دیگر نیز خود را نشان می‌دهد. مثل کسی است که ضعف شدید بینایی دارد و دچار خطای دید شده است و شخص دیگری او را در یک مورد خاص راهنمایی می‌کند و از خطا درمی‌آورد ولی تا هنگامی که دچار این ضعف است در هر موردی مرتکب چنین خطایی می‌شود. در حقیقت اکنون هم در حال رفتار در همان چارچوب هستید ولی مصداق آن به اندازه مشارکت و همراهی با اعتراضات ضد افزایش قیمت بنزین شدید نیست ولی به علت رواج این رویکرد کلا در همان چارچوب و جهت‌گیری رفتار می‌کنید و آثارش مشابه همان آثاری است که در صورت تداوم حضور در میان اعتراضات داشت.

آثاری که به ‌شدت خطرناک بود به‌ طوری که منجر به دخالت فوری در ماجرا شد. نکته دیگر قانع نشدن و حتی عصبانی شدن از موضع مذکور بود. به‌ طور قطع تصمیم به افزایش و سهمیه‌بندی کردن قیمت بنزین دو وجه متمایز دارد. اول اصل افزایش و دوم شیوه اجرای آن است. شیوه اجرا‌ گرچه مهم است ولی یک امر فنی است و اعتراضات به اصل تصمیم بود و شما نیز به همین دلیل در دو روز اول از اعتراضات حمایت کردید. از سوی دیگر توضیحات ارایه شده درباره ماجرا روشن است که اصل چنین اقدامی فارغ از جزییات اجرایی آن مورد حمایت و پذیرش کلیت ساختار سیاسی بوده و حتی در سطح روسای قوا تایید شده است. آیا ممکن است که شما از این ماجرا بی‌اطلاع بوده و اقدام به مخالفت کرده باشید؟ غیر ممکن است. پس ایستادگی در برابر اصل این تصمیم از سوی شما چه ارتباطی با سایر ادعاهای شما دارد؟ اصلا چه نیازی است که برای قانع کردن شما از این حمایت و این موضع‌گیری درباره بنزین، توجیه آورده شود؟ آنان که خود را علاقه‌مند و شیفته معرفی می‌کنند، چگونه است که باید چپ و راست افرادی بیایند و سخنرانی کنند و بنویسند تا پیروان را نسبت به این موضع قانع نمایند؟ این نیست مگر وجود ایرادی اساسی در ادعاهای اصلی شما. ایرادی که دیر یا زود عوارض آن برملا خواهد شد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عباس عبدی اصولگرايان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۵۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد عباس عبدی از احضار برخی فعالان رسانه ای به دادگاه: نتیجه‌اش همین می‌شود که مهم‌ترین رسانه رسمی کشور از خود اعتبارزدایی کرده/ فعال رسانه‌ای را احضار کردند که در دفاع از مقابله با اسراییل بیش از بقیه می‌نویسد/ این موجب می‌شود اعتبار نوشته‌های مستقل د

به گزارش جماران؛ عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی در شماره امروز روزنامه اعتماد با عنوان «تناقض عجیب» نوشت:

 

به طور معمول ابتدا به ساکن هیچ گونه خبری در باره احضاریه‌ها یا حتی رسیدگی‌های قضایی مربوط به خود را خبری نمی‌کنم. یک علت مهم آن؛ عدم علاقه به طرح مسایل شخصی است. واقعیت این است که جامعه ما آن اندازه مشکلات و مسایل دارد که جایی برای طرح مشکلات و شکایات یا پرونده‌های شخصی باقی نگذارد. در همین دو سال اخیر پرونده‌هایی بوده که هیچ گونه اطلاع‌رسانی از طرف من صورت نگرفته است و اکنون هم که به ماجرا نگاه می‌کنم از این رفتارم خشنودم. 

بنابراین کاش دادستانی محترم تهران در مورد اخیر نیز به جای اعلان عمومی از روال متعارف عمل می‌کردند تا وضعیت ارتباطی و رسانه‌ای را مشوش نمی‌کردند. البته این حدس هم زده می‌شود که هدف اصلی از این اعلام عمومی، نشان دادن اراده‌ای در مواجهه با مجموعه فعالان رسانه‌ای است. در این صورت باید بگویم که بسیار باعث تأسف است که هنوز درک دقیقی از اهمیت رسانه و الزامات آن وجود ندارد. 

گویی غیر قابل تغییرترین گزاره و رویکرد نزد برخی از صاحبان قدرت در ایران، درک آنان از رسانه و فعالان رسانه‌ای است و بطور پیوسته گمان می‌کنند که آنان باید در خدمت جناح حاکم بوده و هیچ استقلالی نداشته باشند. اخیراً مقام رهبری به نکته مهمی اشاره کردند که: 

«امروز... رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر می‌گذارند و دلها و ذهن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. جنگ، جنگ رسانه‌ای است. هر کس رسانه قوی‌تر داشته باشد در اهدافی که دارد موفق‌تر خواهد بود.» 

واقعیت این است که نظام رسانه‌ای رسمی ایران از حیث این شاخص و ویژگی در حداقل‌ها هم نیست، چه رسد که با سایر رسانه‌های جهان بخواهد مقایسه شود. استفاده و کاربرد هر پدیده‌ای مستلزم تأمین منافعی است، که هزینه‌ها یا بهتر است بگوییم الزاماتی هم دارد. برای مثال استفاده از خودرو حمل و نقل را بسیار ساده و مفید می‌کند، ولی نیازمند رعایت قواعد خاص نیز هست که اگر رعایت نشوند، باید عطای آن را به لقایش بخشید. 

در اینجا قصد ندارم که اقدام اخیر دادستانی را در رابطه با یادداشت خودم نقد کنم، طبعاً این کار را به مراحل رسیدگی واگذار می‌کنم، ولی این نحوه برخوردها با رسانه‌ها بیش از آنکه نشانگر قدرت باشد، محصول و نتیجه فقدان اعتماد به نفس است. اینکه یک نفر در کانالش قیمت ارز را بنویسد و آن را عامل افزایش قیمت ارز بدانیم، همان اندازه نامتعارف و نامعقول است که تحلیل و تشخیص پزشک یا سخنان دیگران را عامل بیماری بدانیم. 

زمانی قیمت رسمی دلار ۷ تومان بود، اکنون در بازار آزاد قیمتی دارد که تقریباً همه مطلع هستند. چنین هم نبوده که همواره و به صورت بازگشت‌ناپذیر صعودی باشد. یادم می‌آید پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و نیز توافق برجام قیمت آن بشدت افت کرد. در همین روزهای اخیر نیز در قیمت ارز تا ۱۰٪ افزایش و کاهش را شاهد بوده‌ایم. در واقع هنگامی که چشم بر واقعیت بسته شود، گمان می‌کنیم، همه واقعیت یعنی رسانه، و از آن بدتر اینکه گمان می‌کنیم، رسانه یعنی تبعیت از قدرت. 

خوب! نتیجه‌اش همین می‌شود که مهم‌ترین رسانه رسمی کشور از خود اعتبارزدایی کرده است. هنگامی که تصاویر اتفاقات دیگری را به جای تصاویر واقعی از حمله نشان می‌دهد، و اعتبار خود را زایل می‌کند و مردم را بدبین می‌نماید، و حقیقت را فدای مجاز می‌کند، گمان می‌کنند که این کار خدمت به فهم مردم از تنش موجود است.

البته بنده واقف هستم تعهدات هر فعال رسانه‌ای به منافع ملی چیزی نیست که بتواند فدای واقعیت شود، ولی عکس آن نیز صحیح است و نمی‌توان تعریفی من درآوردی از منافع ملی عرضه کرد و خواست که استقلال فعالان رسانه‌ای و رسانه و نیز واقعیت را یکسره پیش پای آن قربانی کرد. چنین منافعی پایدار نخواهد بود. اگر قرار باشد که سیاهه‌ای از اقدامات علیه امنیت روانی مردم برشمرد، به طور قطع این موارد در رسانه‌های رسمی حتی اطلاعیه‌ها و مواضع رسمی بسیار بیش‌تر دیده می‌شود. 

در همین زمینه گفتار مقامات محترم قضایی باید به کلی از ضابطان متفاوت باشد و قالب حقوقی آن چنان قوی باشد که شائبه‌ای در فهم گفتار آنان ایجاد نشود. اصطلاح «امنیت روانی جامعه» نیز مفهومی جدید است که به مفاهیم کشدار قبلی اضافه شده است.

این برخوردها موجب می‌شود که افراد مستقل و زیادی که حاضرند و یا عقیده دارند که در باره فلسطین و اسراییل، حتی همسو با فهم همدلانه سیاست‌های ایران مطلبی بنویسند، سکوت پیشه کنند، علت نیز روشن است. اگر پس از این احضارها چیزی در این زمینه‌ها بنویسند، به طور طبیعی بی‌اثر خواهد بود زیرا خواننده به درستی گمان می‌کند که برای خروج از زیر فشار قضایی این را نوشته پس اثرگذار نخواهد بود. 

الآن دیدم که فعال رسانه‌ای دیگری را هم احضار کردند که اتفاقاً در دفاع از مقابله با اسراییل بیش از بقیه می‌نویسد، ولی خوب اگر یک جایی حرف او را قبول ندارند، دلیل نمی‌شود که فوری او را احضار کنند. این موجب می‌شود که او نه تنها از نوشتن پرهیز کند، بلکه اعتبار نوشته‌های مستقل دیگران نیز زیر سوال برود. چون همه خواهند گفت که افراد وقتی می‌توانند چیزی بنویسند که به طور کامل در ذیل خط مشی رسمی باشد. 

این یعنی بی‌اعتباری محض نظام رسانه‌ای، همان که در سخنان مقام رهبری دیدیم. خلاصه اینکه این نوع اقدامات بیش از هر چیزی امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کند. خود دانید.

دیگر خبرها

  • اختصاص بنزین به کد ملی قابل اجرا نیست
  • انتقاد عباس عبدی از احضار برخی فعالان رسانه ای به دادگاه: نتیجه‌اش همین می‌شود که مهم‌ترین رسانه رسمی کشور از خود اعتبارزدایی کرده/ فعال رسانه‌ای را احضار کردند که در دفاع از مقابله با اسراییل بیش از بقیه می‌نویسد/ این موجب می‌شود اعتبار نوشته‌های مستقل د
  • انتقادات صریح عباس عبدی : فکر می کنند با پرداخت قدری پول و اعتبار، مردم برای ازدواج و فرزندآوری صف می‌کشند؟ مشکل اصلی جوانان سقوط اقتصاد و درآمدست
  • انتقادات صریح عباس عبدی: فکر می کنند با پرداخت قدری پول و اعتبار، مردم برای ازدواج و فرزندآوری صف می‌کشند /مشکل اصلی جوانان سقوط اقتصاد و درآمدست
  • اعلام جرم دادستانی تهران علیه روزنامه اعتماد و عباس عبدی
  • دادستانی تهران علیه روزنامه اعتماد و عباس عبدی اعلام جرم کرد
  • عباس عبدی: پیش‌بینی شروع جنگ بین ایران و اسرائیل؛ دیر یا زود به مرحله‌ای می‌رسیم که از آن پرهیز داشتیم
  • عباس عبدی: پیش‌بینی شروع جنگ بین ایران و اسرائیل؛ دیر یا زود به مرحله‌ای می‌رسیم که تاکنون پرهیز داشتیم
  • پیش‌بینی عباس عبدی از شروع جنگ بین ایران و اسرائیل
  • واکنش عباس عبدی به درگیری نظامی ایران و اسرائیل