Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@11:10:35 GMT

توصیه‌های غذایی در برونشیت

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۶۱۰۶

توصیه‌های غذایی در برونشیت

به التهاب مجاری تنفسی یا برونش‌ها برونشیت گفته می‌شود. این عارضه می‌تواند حاد و گذرا یا مزمن باشد و ممکن است اثرات بلند مدتی بر سلامتی داشته باشد. برونشیت حاد معمولاً به دنبال عفونت مجرای تنفسی مانند سرماخوردگی ایجاد می‌شود. برونشیت مزمن ناشی از تحریک مدام ریه‌هاست که غالباً در اثر آلودگی هوا یا سیگار کشیدن ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترشحات زیاد موکوسی که از غدد برنشی تولید می‌شوند، سرفه، تنفس خس‌خس سینه و تنگی نفس. در برونشیت ساده غدد تولیدکننده موکوس به طور موقت بزرگ می‌شوند. سرفه به مدت حداقل ۳ ماه ادامه می‌یابد و علائم دیگر تا ۲ سال باقی می‌ماند. در برونشیت مزمن، برونشیول‌ها متورم و تنگ می‌شود. تنگی نفس در این وضعیت شدید می‌شود و با سرفه‌های مداوم همراه است.

مواد غذایی مفید
مطالعات انجام شده بر روی جوامع مختلف نشان می‌دهد در جوامعی که مردم (بیش از هفت واحد در هفته) سبزیجات استفاده می‌کنند خطر بروز برونشیت مزمن کمتر است.

هویج، سیب‌زمینی شیرین، زردآلو، انبه و سبزیجات سبز رنگ منبع خوب بتاکاروتن هستند. در جوامعی که دریافت بتاکاروتن بالایی دارند بروز برونشیت مزمن کمتر است و این امر تأیید ارتباط بین مصرف سبزیجات بیشتر و بروز کمتر این بیماری است. آواکادو، سبزیجات برگی و غلات کامل جزء بهترین منابع ویتامین E. هستند که به محافظت در برابر برونشیت کمک می‌کند.

ماهی سالمون، ماهی کولی، شیر پر چرب، پنیر، زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین A. هستند. چنانچه سطح ویتامین A. در بدن کافی نباشد. بتاکاروتن به ویتامین A. تبدیل می‌شود. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد در افراد سیگاری سطح ویتامین A. در مجاری تنفسی پایین است؛ بنابراین افراد سیگاری باید از منابع غنی ویتامین A. و بتاکاروتن به طور منظم استفاده کنند.

ماهی کپور، ماهی خالی‌مخالی، ماهی آزاد، کیلکا، سالمون، ساردین، قزل آلا و تن حاوی اسیدچرب امگا ۳ هستند این اسید چرب ضروری به بهبود وضعیت التهابی در بدن کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که امگا ۳ موجود در ماهی روغنی به محافظت علیه برونشیت مزمن و جلوگیری از وخیم‌تر شدن عملکرد ریه در افراد سیگاری کمک می‌کند. این محافظت مربوط به محافظت علیه تخریب‌های التهابی است که توسط سیگار ایجاد می‌شود.

مواد غذایی که باید پرهیز شوند
از مصرف رژیم غذایی که فاقد پروتئین و سبزیجات و میوه‌های کافی باشد باید پرهیز شود. رژیم غذایی باید متنوع و سرشار از انواع مواد تازه باشد. میوه‌ها و سبزیجات فریز شده جایگزین قابل قبولی برای سبزی‌های تازه هستند.

سایر اقدامات
برونشیت مزمن معمولاً در بزرگسالانی که با وزن کمتر از وزن طبیعی به دنیا آمده‌اند و یا در سال اول زندگی وزن کمی داشتند و در دو سال اول زندگی دچار عفونت تنفسی شده‌اند بیشتر بروز می‌کند.

رژیم غذایی متعادل در طی بارداری که حاوی مقادیر کافی پروتئین، کربوهیدرات، چربی و طیف وسیعی میوه و سبزی باشد به کاهش خطر تولد نوزادی که در سال‌های بعدی زندگی دچار برونشیت مزمن شود کمک می‌کند.

مکمل ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C. می‌تواند برای مبتلایان به برونشیت مفید باشد.

بخور اکالیپتوس و روغن آویشن به بهبود درمان کمک می‌کند.

ریشه زنجبیل شامی توسط گیاه درمانان به عنوان یک تونیک مؤثر در درمان سرفه استفاده می‌شود. تنتور این گیاه نیز برای برونشیت مزمن و شربت آن برای درمان سرفه مفید است.

افشره آویشن و شربت آویشن به کاهش خلط کمک می‌کنند.

تنتور Horehound سفید به آرام شدن مجاری تنفسی و بهبود احتقان کمک می‌کند.

ترک سیگار و دوری از محیط‌های سیگاری توصیه می‌شود.     منبع:زندگی آنلاین

منبع: پارسینه

کلیدواژه: برونشیت سرفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۶۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارهایی که فکرش را هم نمی‌کنید، اما عمرتان را زیاد می‌کنند

به گزارش خبرآنلاین، هیچ راه مطمئنی برای افزایش طول عمر وجود ندارد، اما تحقیقات نشان داده است افرادی که به دنبال تنوع و تغییر درست در سبک زندگی‌شان هستند، بیشتر عمر می‌کنند. در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره می‌شود:

۱) با خورشید آشتی کنید

براساس تحقیقات، کمبود ویتامین D با خطر بالاتر مرگ و میر و افزایش دو برابری خطر مرگ ناشی از سرطان ارتباط دارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سلول‌های پوست را برای تولید ویتامین D تحریک می‌کند؛ که این ویتامین رشد و بازسازی استخوان، ضربان قلب و گوارش و تبدیل گلوکز خون به انرژی را تقویت می‌کند.

۲) با دوستانتان وقت بگذرانید

امید به زندگی را می‌توان با معاشرت با دوستان و خانواده افزایش داد. مطالعات نشان داده‌اند که هرچه ارتباط افراد با عزیزانشان بیشتر باشد، سلامت کلی نیز ارتقا می‌یابد. شاید به این دلیل باشد که افرادی که ارتباطات سالم دارند، کمتر ریسک می‌کنند و بیشتر مراقب خود هستند.

۳) استرس خود را مدیریت کنید

استرس باعث ترشح هورمونی به نام کورتیزول می‌شود که منجر به افزایش ضربان قلب و تنگی تنفس می‌گردد. تداوم این شرایط در طولانی‌مدت می‌تواند مضر باشد و منجر به اضطراب، افسردگی، فشار خون بالا و بیماری قلبی شود. برای مدیریت بهتر استرس در درازمدت، از درمان‌های ذهنی و جسمی مانند: مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفس عمیق استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

هفت ماده غذایی که طول عمر شما را افزایش می‌دهند

منبع: verywellhealth

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896317

دیگر خبرها

  • مصرف این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • کارهایی که فکرش را هم نمی‌کنید، اما عمرتان را زیاد می‌کنند
  • این میوه کمبود‌های بدن را جبران می‌کند
  • اگر مدام خسته هستید، این مورد را چک کنید
  • مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!
  • برای زخم دیابتی‌ها این سبزی معجزه می‌کند
  • برداشت ملون از مزارع دشتستان