Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به نقش بسزای مهندس زنگنه در تاسیس و تقویت زیرساخت‌های این شرکت و راهبری فعالیت‌های توسعه‌ای در خزر، گفت: اکنون نیز با تاکید رئیس‌جمهوری و وزیر نفت، تلاش برای توسعه و اکتشاف منابع هیدروکربوری در خزر با جدیت ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار شانا، علی اصولی به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری در دیدار با رؤسای‌جمهوری کشورهای حاشیه دریای خزر مبنی بر اینکه ایران اجرای پروژه‌های مشترک اکتشاف و استخراج نفت در دریای خزر را با جدیت پیگیری می‌کند، اشاره کرد و افزود: ایشان در این دیدار ابراز امیدواری کردند که این مباحث در نشست‌های کمیسیون‌های مشترک به‌طور دقیق بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، با تاکید مهندس زنگنه، تلاش برای همکاری با شرکت‌های صاحب فناوری و متخصص در حوزه آب‌های عمیق و همکاری با کشورهای همسایه در این بخش با جدیت در دستور کار شرکت شرکت نفت خزر قرار دارد.
خزر؛ از تاسیس تا شکوفایی
وی درباره تاریخچه فعالیت‌های انجام‌شده در خزر گفت: با توجه به اینکه در دوران پیش از انقلاب، هیچ‌گونه فعالیت نفتی از طرف ایران در دریای خزر صورت نگرفته بود، پس از انقلاب، در نخستین گام و به دستور مهندس زنگنه، وزیر وقت نفت، مطالعات وسیع ژئوفیزیکی، زمین‌شناسی و مهندسی نفت از سوی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در حوضه خزر جنوبی انجام و متعاقب آن 46 ساختار بزرگ و کوچک نفتی با ذخایری بالغ بر 48 میلیارد بشکه نفت و گاز شناسایی شد که این مهم، نقطه عطفی در ادامه فعالیت و توسعه صنعت نفت ایران در خزر بود. شرکت نفت خزر برای نخستین بار در زمان وزارت مهندس زنگنه برای پیشبرد اهداف صنعت نفت در دریای خزر به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران تاسیس شد.
ساخت سازه‌های عظیم دریایی
اصولی ادامه داد: پس از مطالعات انجام شده و شناسایی ساختارهای نفتی در خزر جنوبی، نیاز به ساخت یک سکوی حفاری نیمه‌شناور برای عملیات اکتشاف در دریای خزر در فهرست اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و با پیگیری‌های ویژه مهندس زنگنه، سکوی نفتی نیمه‌شناور ایران امیرکبیر که امروز نماد عظمت، شکوه و صلابت صنعت نفت کشور در خزر است، به دست متخصصان و شرکت‌های توانمند داخلی ساخته شد. از جمله اقدام‌های مهم دیگری که در گام نخست توسط صنعت نفت در شمال کشور توسط مهندس زنگنه انجام شد، ساخت سه فروند شناور منحصربه‌فرد و چندمنظوره پشتیبانی از سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر و همچنین احداث پایگاه پشتیبانی و احداث اسکله و حوضچه آرامش برای انجام عملیات اکتشاف و حفاری در مازندران بود.
امیرکبیر؛ نمادی از حاکمیت ایران در خزر
اصولی گفت: مهندس زنگنه (وزیر نفت وقت) در سال‌های 1380 و 1382 هنگامی که از مراحل ساخت سکوی نفتی امیرکبیر بازدید داشتند، بارها بر تسریع کار ساخت سکو تاکید کردند و می‌گفتند «این سکوی حفاری است که رژیم حقوقی دریای خزر را تعیین می‌کند و مهم‌ترین کار در خزر حفاری است و باید سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر هر چه زودتر آماده شود». آقای زنگنه بارها تأکید داشتند که این سکوی منحصربه‌فرد در واقع یک ناو است که ما به خزر می‌فرستیم.
مدیرعامل شرکت نفت خزر با بیان اینکه ساخت این سازه عظیم و منحصربه‌فرد که مجهز به فناوری‌های پیچیده با وزنی حدود 15 هزار تن است به همراه احداث منطقه عملیاتی و پایگاه پشتیبانی، یکی از چالش‌های پیچیده صنعت نفت در دوره اول وزارت مهندس زنگنه بود که با عبور از مشکلات فراوان و پیگیری‌های ویژه ایشان به ثمر رسید و عملیاتی شد، افزود: امروز سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر به عنوان نمادی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و نگین درخشانی از تبحر، دانش و فناوری و به‌عنوان بزرگ‌ترین و منحصربه‌فردترین سکوی نفتی خاورمیانه متعلق به شرکت ملی نفت ایران، برگ زرینی در صفحه افتخارات صنعت نفت کشور محسوب می‌شود و به واسطه همین سکوی نفتی ارزشمند و کشفیات انجام‌شده در دریای خزر، کشور ایران به عضویت باشگاه آب‌های عمیق جهان درآمد.
تثبیت 2 میلیارد بشکه نفت درجا در سردار جنگل
اصولی درباره گام دوم مهندس زنگنه در وزارت نفت در حوزه شمال کشور اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، با وجود تحریم‌های شدید، با تأکید وزیر نفت چاه کشف‌شده در میدان نفتی سردار جنگل دوبار آزمایش شد که در نتیجه، 2 میلیارد بشکه نفت درجای این میدان تثبیت شد. پس از حصول توافق برجام نیز با تاکید ویژه مهندس زنگنه بر گسترش فعالیت‌های نفتی ایران در دریای خزر، همکاری‌های خوبی بین شرکت نفت خزر به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های بین‌المللی و متخصص در آب‌های عمیق صورت گرفت که تعدادی از این مذاکرات به امضای قرارداد و تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک منجر شد.
تاکید مداوم زنگنه: از حق نفتی ایران در خزر کوتاه نمی‌آییم
به گفته این مدیر نفتی، زنگنه همواره در طول سال‌های وزارت خود تاکید داشته است که از حق نفتی ایران در دریای خزر کوتاه نخواهیم آمد و به همین منظور شرکت نفت خزر به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران از حدود دو دهه قبل با دستور وی تأسیس و نسبت به انجام مطالعات اکتشافی در بخش خزر جنوبی اقدام شد و نفت شمال در آینده مرهون خدمات و نگاه ویژه مهندس زنگنه به این خطه استراتژیک از کشورمان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت نفت خزر یکی از دلایل امضای سند همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه بهره‌برداری مشترک از ظرفیت‌های مشترک در خزر را دستاوردهای صنعت نفت و به‌ویژه کشف 2 میلیارد بشکه نفت درجا در میدان سردارجنگل توسط سکوی نفتی نیمه‌شناور امیرکبیر که با پیگیری‌ها و تاکیدات مهندس زنگنه ساخته شد عنوان کرد.
ادامه همکاری با کشورهای حاشیه خزر
اصولی با تاکید بر اهمیت منافع ایران در خزر اظهار کرد: در شرایط فعلی و در اوج تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، همچنان همکاری با پنج کشور همسایه دریای خزر را در سایه صلح و دوستی و توافق‌های انجام شده بین روسای جمهور و وزیران نفت این کشورها با جدیت دنبال می‌کنیم.
وی با تأکید بر حفظ منافع ملی ایران در دریای خزر گفت: پیوسته از طرق مختلف همچون توسعه و به‌روزرسانی مطالعات انجام‌شده توسط متخصصان داخلی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با شرکت‌های صاحبنام در حوزه آب‌های عمیق در جهت تحقق اهداف اکتشافی، توسعه‌ای و تولیدی از خزر همسو با سیاست‌های کلان کشور گام برداشته‌ایم و افق روشنی در این حوزه پیش روی آیندگان خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۶۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحیدرضا زیدی‌فرد صبح امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه جامع همکاری مشترک میان سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت نفت با بیان اینکه با آغازبه‌کار دولت سیزدهم بحث افزایش همکاری میان این وزارتخانه و سازمان انرژی اتمی ایران بیشتر مورد تأکید قرار گرفت، گفت: امروز با امضای این تفاهم‌نامه همکاری‌ها در مسیر فناورشدن صنعت نفت منسجم‌تر پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به ارائه دستاورد‌های بزرگ علمی سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت‌های زیرمجموعه آن در حاشیه نمایشگاه پتروتک، ادامه داد: تلاش می‌کنیم از سرریز فناوری‌های به‌دست‌آمده در صنعت هسته‌ای کشور، برای افزایش کیفیت فرایندها، تجهیزات و محصولات نفتی بهره ببریم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به رتبه نخست وزارت نفت در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هسته‌ای می‌توانیم به فناوری‌های جدیدی در زمینه آزمایشگاه‌های مرجع، استاندارد‌های بالاتر، ایمنی و دیگر موارد مرتبط دست یابیم.

ایران به فناوری تولید مستقیم هلیوم از گاز طبیعی دست یافت

محمد قنادی مراغه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه امروز روز خوبی برای دو صنعت بزرگ نفت و هسته‌ای کشور است، گفت: کاربرد‌های فناوری هسته‌ای در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان حتی در چند ساعت نیز همه آنها را شرح داد.

وی با بیان اینکه تاکنون دستاورد‌های خوبی در زمینه استفاده از فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف صنعت نفت همچون اکتشاف، چاه‌پیمایی، نشت نفت، چگالی‌سنجی، صحت‌سنجی و... انجام شده است، افزود: با امضای این تفاهم‌نامه شاهد رونق بیشتر همکاری‌های عمیق بین سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت نفت در آینده نزدیک خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران به تأکید‌های وزیر نفت و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برای تشکیل کارگروه‌های مشترک بین دو نهاد دولتی برای امضای قرارداد‌ها پس از امضای این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا شد نقش مهمی در تسریع ساخت تجهیزات ابزار دقیق و افزایش همکار‌های دو طرف خواهد داشت.

قنادی ادامه داد: فعالیتی در صنعت نفت کشور وجود ندارد که نتوان آن را با فناوری هسته‌ای گره زد و این دو صنعت همواره دروازه ورود فناوری‌های نو به کشور بوده‌اند.

وی همکاری با شرکت ملی حفاری ایران، شرکت ای‌آی‌ای‌دی (شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی)، پتروشیمی آریاساسول، پتروشیمی گچساران و... در زمینه دستگاه‌های ابزار دقیق را از تازه‌ترین نمونه‌های همکاری میان سازمان انرژی اتمی ایران و صنعت نفت برشمرد و گفت: هر دو نهاد تجربه‌های زیادی در زمینه اکتشاف مواد هیدروکربوری و هسته‌ای در زیر زمین دارند که می‌توانند با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

تبدیل ضایعات پلاستیکی به سوخت جت و سایر فرآورده‌های هیدروکربوری

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران از تبدیل ضایعات پلاستیکی به سوخت جت و دیگر فرآورده‌های هیدروکربوری با استفاده از پرتودهی هسته‌ای در مقیاس آزمایشگاهی خبر داد و گفت: این سازمان همچنین دستاورد‌های خوبی در زمینه برداشت هلیوم از گاز طبیعی، بدون تبدیل گاز به گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آماده همکاری در پروژه‌های پتروشیمی و نفتی هرمزگان هستیم
  • اجرای ۲۱ پروژه زیرساختی و توسعه‌ای در حوزه لجستیک ایران‌خودرو در سال۱۴۰۳
  • تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  •  استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی
  • پشت پرده بحران اقتصادی ونزوئلا / تاراج منابع نفتی توسط مدیران حکومتی
  • دیدار معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با کارکنان راه و شهرسازی استان هرمزگان
  • نایب قهرمانی دانشگاه آزاد یادگار امام(ره) در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد