Web Analytics Made Easy - Statcounter

هامون سبطی کارشناس حوزه آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص طرح جدید دولت درباره کاهش سهمیه های کنکور از جمله کاهش سهمیه مناطق به خبرنگار مهر گفت: ریاست جمهوری نزدیک به یک سال است که دستور رسیدگی به سهمیه ها را داده اند. در سخنان رهبری نیز آمده بود که باید در آینده امکانات علمی کشور به شکل عادلانه ای بین همه آحاد کشور تقسیم شود اما به خاطر اینکه سیستم آموزشی ما در همه جای کشور یکدست توزیع نشده است، از ابتدا سهمیه مناطق را داشتیم و بعد از آن هم به افرادی که نیازمند کمک های آموزشی بودند، به جای آنکه کمک آموزشی در نظر گرفته شود، سهمیه تعلق می گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ایثارگران یا کسانی که دچار حادثه زلزله یا سیل بوده اند یا افرادی که خدمات خاصی انجام داده بودند، شامل سهمیه می شدند و به جای اینکه پاداش افراد به شکل کمک باشد، به شکل سهمیه ارائه می شد. این یک عرفی شده بود در این سال ها که به نظر می رسد تصمیم گیران کشور قصدشان کمرنگ کردن این عُرف است.

سبطی در ادامه با اشاره به اینکه هنوز این طرح نهایی نشده، بیان کرد: این لایحه ای است که رئیس جمهور خواسته بودند از دو وزیر علوم و تحقیقات و بهداشت و همچنین سازمان سنجش که بر اساس آمارهایی که دارند و بررسی هایی که صورت می دهند به سهمیه ها رسیدگی کنند و هدفِ توزیع عادلانه امکانات آموزشی در سراسر کشور و نخبه پروری در کشور به شکل قابل قبول ممکن شود که در حال حاضر در این زمینه ضعف وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر فقط سازمان سنجش به عنوان کارشناس اصلی و دو وزارتخانه موردنظر این طرح را تأیید کرده اند که البته تأیید بزرگی است اما باید این طرح به صورت لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شود و در آنجا به تصویب برسد.

جایگزینی برای حمایت های حذف شده در نظر گرفته نشده است

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش با اشاره به آنچه در این طرح به آن توجه نشده است، بیان کرد: آنچه در این طرح به آن توجه نشده و شاید جزو موضوعات آن نبوده و یا برای اینکه موقع مطرح شدن، ایجاد هزینه برای دولت نکند، عنوان نشده، این است که همگان به این اعتقاد دارند که بخش هایی از جامعه سزاوار حمایت های ویژه هستند، در واقع یا به دلیل ضعف هایی که در توزیع عادلانه امکانات وجود دارد یا به واسطه خدماتی که به کشور ارائه داده اند. ضعف را می توان در کمک به دانش آموزان مناطق زلزله زده، محروم و مرزی کشور و خدمات را در رزمندگان و ایثارگران مثال زد. حال اگر قرار است این سهمیه ها گرفته یا کم شود نباید این وجه قضیه فراموش شود که باید جایگزینی برای حمایت از آنها در نظر گرفته شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: امکانات آموزشی خاص و حمایتی باید به مناطق محروم و ایثارگران اختصاص داده شود. احتمالا چنین طرحی با مخالفت روبه رو می شد، چرا که بار مالی روی دست دولت می گذارد اما با توجه به وضعیت فعلی کشور و دنیا که امکان دسترسی به اینترنت در همه جا فراهم شده است، به سادگی و با صرف کمترین هزینه میتواند بهترین آموزش ها از طریق بهترین استادان ایران از پایه ابتدایی تا دانشگاه به صورت اینترنتی در اختیار این عزیزان گذاشته شود، این مهن هم هزینه ناچیزی دارد و هم نقص لایحه را برطرف می کند. الان نقص این لایحه این است که برای آن چیزی که سلب شده، جایگزینی دیده نشده است.

سبطی در پاسخ به این پرسش که سازمان سنجش با اعمال تأثیر قطعی معدل در کنکور مخالفت می کند و آن را به تأثیر مثبت تبدیل می کند و یکی از دلایلش این است که دسترسی عادلانه امکانات آموزشی در کشور وجود ندارد اما درباره حذف سهمیه مناطق محروم موافقت می کند و این یک تناقض را ایجاد می کند، بیان کرد: البته درباره اعمال تأثیر قطعی معدل در کنکور پاسخ را باید از سازمان سنجش گرفت. آنچه به ذهن من می رسد این است که ماجرای قطعی شدن معدل به دلیل ناممکن بودن اجرای آن است که باید امتحانات نهایی در هر سه سال مقطع متوسطه دوم برگزار شود و بحث محرومیت، بحث اصلی نیست. مشکل سنجش این است که قدرت تمیز در نمرات امتحانات نهایی که برای یک سال برگزار می شود به قدری کم است که مشکلات ریاضی ایجاد می کند. اگر آموزش و پرورش بتواند در هر سه پایه متوسط دوم امتحانات نهایی را برگزار کند که جزو قانون است و بتوان با قدرت تفکیکی بالا این نمرات را در اختیار داشت، بعید است که سازمان سنجش بتواند یا بخواهد در برابر اعمال تأثیر قطعی معدل در کنکور مقاومت کند.

آموزش رایگان در اینترنت می توان فرصت های برابر آموزشی ایجاد کند

وی در ادامه بیان کرد: اما در نهایت پرسش شما حرف قابل درنگی است. شاید به همین خاطر است که می بینیم سهمیه مناطق کمتر از همه کاهش پیدا کرده است و از ۱۰۰ به ۵۰ رسیده است.

سبطی در پاسخ به این پرسش که آیا فرهنگ استفاده آموزشی از این اینترنت در میان دانش آموزان کشورمان خصوصا در مناطق محروم آنقدر وجود دارد که چنین پیشنهادی عملیاتی شود، بیان کرد: من با توجه به تجربیات عملی و میدانی خود می گویم که این کار کاملا عملی است. یک دوره ای چند مؤسسه سی دی آموزشی تولید می کردند، کاری به محتوای نازل آنها ندارم اما گردش مالی آنها به حدی بود که ناشران کمک آموزشی به گرد پایشان هم نمی رسیدند. آنها در حاشیه امنیت، تجارتی را راه انداختند و توانستند میلیون ها قطعه سی دی را عرضه کنند و هنوز هم این حوزه صنعت سودآوری است. مثال دیگر برخی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف هستند که به صورت اینترنتی تدریس برخی دروس را در اختیار عموم دانش آموزان گذاشته اند. آنها دبیران حرفه ای نیستند اما چیزی بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز دارند از این امکان استفاده می کنند. اینترنت برای آموزش حداقل دانش آموزان در دوره متوسطه دوم بسیار کارساز است.

وی در پایان این بخش از سؤالات درباره اینکه با این کاهش سهمیه ها در نهایت موافق هستید یا خیر، بیان کرد: بله، بعید می دانم کسی باشد که مخالف روندی که هم اکنون وجود دارد نباشد این که مثلا هم اکنون رتبه بالای ۴۵۰ هزار در رشته پرستاری، رتبه بالای ۱۰۰ هزار در رشته پزشکی پذیرفته می شود. هر کشوری نسبت به چنین جذبی سکوت نمی کند. قطعا قانون ایراد داشته و نیاز به اصلاح دارد.

کد خبر 4793144 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان سنجش اینترنت مجلس وزارت آموزش و پرورش شهرداری تهران شورای شهر تهران آلودگی هوا معلولان قوه قضاییه وزارت آموزش و پرورش محسن هاشمی شهر تهران دستگیری سارق اغتشاشات ایران آتش نشانی پیروز حناچی سیدابراهیم رئیسی بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۶۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری

به گزارش خبرنگار مهر، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا درباره تمهیدات در نظر گرفته شده در فضای مجازی در مورد کنکور سراسری اعلام کرد: از هفته اول نوروز طی ظرفیت سازی‌هایی که انجام گرفت اقداماتی را انجام دادیم.

وی افزود: طرح‌های عملیاتی توسط واحدهای پلیس فتا در سراسر کشور انجام و در حوزه‌های مختلف از جمله پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام، تلگرام و واتس آپ رصدهایی انجام گرفت.

رئیس پلیس فتای کشور خاطرنشان کرد: بر اساس رصدهایی که انجام گرفت حدود ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فضای مجازی بازداشت شدند.

کد خبر 6082096

دیگر خبرها

  • شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی
  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • دستگیری ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال های جعلی آزمون سراسری
  • دستگیری ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری
  • برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای ۱۵۰۰ نفر از فعالان گردشگری
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشند
  • آغاز ساخت ۵۰ فضای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد
  • تصویب کلیات سند ملی محتوا در شورای ملی فضای مجازی کشور
  • سرانه فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی