Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@02:03:56 GMT

وابستگی کشور به نفت ما را متزلزل کرده است

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۶۶۰۸

وابستگی کشور به نفت ما را متزلزل کرده است

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از اینکه اخذ مالیات از دستگاه هایی که تراکنش مالی بالایی دارند نباید به سبب دارا بودن وابستگی حکومتی در زمره معافیت قرار گیرد گفت: اصلاح ساختار اخذ مالیات می تواند زمینه عدالت اجتماعی را فراهم کند.

به گزارش پول نیوز؛ در جریان تقدیم لایحه بودجه سال آینده کشور به مجلس که روز (یکشنبه 17 آذر) از سوی دولت انجام شد؛ بنا به گفته محمد باقر نوبخت مقرر شده بود تا رقم کل بودجه ای بدون اتکا به نفت تدوین شود، اما در نهایت دولت نتوانست چشم خود را از درآمدهای نفتی بپوشاند و از رقم 1988 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب 10 حدود درصد آن از این کانال تامین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه سیدتقی کبیری، نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز با بیان اینکه باید این واقعیت را بپذیریم که وابستگی کشور به نفت ما را متزلزل و دچار مشکل کرده است اظهار داشت: برنامه دولت برای حذف درآمدهای متکی به نفت در ساختار بودجه نویسی سال آینده امری طبیعی است که به طبع اتفاقی که در دو سال اخیر خصوصاً امسال افتاد و تحریم‌های نفتی ما را به سمتی برد که به ناچار باید از این وابستگی جدا شويم.

وی افزود: هر چند با اعمال محدودیت ها از سوی غرب، صادرات نفت به صفر نرسیده ولی در حدی هم نیست که متکی به درآمد نفتی باشیم امامجموعه کشور و نظام باید به سمتی برود که در بودجه بندی اتکا به نفت را به صفر برسانند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه برای نگارش لایحه سال آینده کشور به سمتی حرکت کرده که ناچار است سهم نفت را به صفر برساند اذعان داشت: نمیتوان انتظار داشت که این موضوع به صورت یکجا و دفعی انجام شود چرا که هیچ سوپاپ اطمینانی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است،بنابراین باید این رویه در گام های مختلف عملیاتی شود ضمن آنکه روند برنامه ریزی گام های اجرایی نیز  خودش جاي بحث دارد ولي اصل اولیه این است که گام به گام اتفاق بیفتد.

کبیری جایگزین های درآمدی دولت در بودجه بعد از حذف نفت را اخذ مالیات از مردم و دستگاه های کشور دانست و گفت: در گذشته بودجه ریزی ها بر مبنای نفت بود و درآمدهای دیگر به عنوان درآمدهای حاشیه ای مطرح می‌شد اما حالا باید مبنای بودجه‌ریزی مبتنی بر فاکتورهای غیر نفتی باشد و موضوع نفت در حاشیه باشد تا اگر وضعیت فروش نفت به خوبی پیش رفت از آن برای پروژه‌های عمرانی صرف شده و حتی درآمد های حاصل از نفت را به سمت صندوق ها ببریم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با وضعيت فعلی اقتصادی كشور، دریافت مالیات نمیتواند بخش عظیم هزینه‌های کشور را پاسخگو باشد افزود: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مقرر شده بخشی از هزینه‌ها باید از صندوق ها جبران شود.

نماینده مردم خوی در مجلس در پاسخ به این سوال که آقای نوبخت اصرار دارند تا بودجه ٩٩ بر پایه مالیات بسته شود كه اين امر مسلما با توجه به نبود زیرساخت‌های مناسب فشار را به مردم وارد می کند،ضمن آنکه ارگان‌هایی هم داریم که پول سازند اما معاف از ماليات هستند. مجلس چه تدبیری برای فرآیند بررسی و تایید بودجه دارد؟ اظهار کرد: اخذ مالیات از دستگاه هایی که تراکنش مالی بالایی دارند نباید به سبب دارا بودن  وابستگی حکومتی در زمره معافیت قرار گیرد از سویی اصلاح ساختار اخذ مالیات می تواند زمینه عدالت اجتماعی را فراهم کند.

کبیری در پایان با بیان اینکه عدم شفافیت در ایران در بحث مالیات باعث می شود زمینه فرار مالیاتی صورت دهد افزود: مجلس در این خصوص بارها ورود كرده است نه فقط در حالت تذکر بلكه  بصورت جدي این مهم را پیگیری کردهتا بتواند چاک راه های فرار مالیاتی را با تدوین قوانین خاص مسدود کند چرا که اگر اخذ مالیات به صورت واقعی صورت گیرد و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود آنوقت می توان گفت که مدیریت خوبی صورت گرفته و موفقیت حاصل شده است.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۶۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تأمین بودجه هوشمندسازی ماموریت های پلیس

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار احمدرضا رادان، در جلسه دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وی که در ستاد فرماندهی انتظامی کل کشور برگزار شد، گفت: با توسعه هوشمندسازی در اجرای طرح‌های پلیس و استفاده از تجهیزاتی نظیر دوربین، قطعاً میزان امنیت افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: مجلس می‌تواند با تعیین بودجه مناسب، پلیس را در اجرای بهینه ماموریت‌هایی که انجام آن، مستلزم در اختیار داشتن ابزارهای هوشمند است، یاری رساند.

فرمانده کل انتظامی کشور، یکی از این تجهیزات را دوربین عنوان کرد و گفت: استفاده از چنین تجهیزاتی، میزان امنیت را افزایش خواهد داد؛ لذا تحقق این امر، مستلزم تخصیص بودجه لازم از سوی مجلس شورای اسلامی است.

کد خبر 6086906

دیگر خبرها

  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • رادان: : با توسعه هوشمندسازی طرح‌های پلیس قطعاً میزان امنیت افزایش خواهد یافت
  • ضرورت تأمین بودجه هوشمندسازی ماموریت های پلیس
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش دارو به قوه قضائیه
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • تلاش دانه‌درشتها برای جلوگیری از لغو رانت مالیاتی صندوق‌ها
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق‌های بورسی می‌شود؟
  • قالیباف: پیش از تصویب جداول تخصیص‌های بودجه‌ای علی‌الحساب است
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق های بورسی می شود؟