Web Analytics Made Easy - Statcounter

توحید افضلی تحلیلگر مسائل سیاسی خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره‌ی سرنوشت برجام و تعهداتی که اروپایی ها در قبال ایران دارند همچنین رایزنی هایی که  در یک سال گذشته بین تهران و طرف های اروپایی توافق هسته ای در جریان بوده است، گفت:  اتحادیه اروپا در حالی به خروج از برجام تهدید می کند که طرف های اروپایی مذاکرات هسته ای، پس از خروج آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود برای بهره مندی کشورمان از مزایای اقتصادی برجام عمل نکرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه براین هرچند اروپا  تلاش داشت از خود ماهیتی مستقل نسبت به آمریکا را به نمایش بگذارد، اما در راه تحقق این امر موفق نبود.


افضلی ادامه داد: با توجه به مواضع اخیر اروپا احتمالا روز‌های درخشانی در انتظار برجام نخواهد بود و احتمالا نباید از اروپایی ها انتظار حضور پررنگ در برجام و حمایت جدی آنها از ایران را داشته باشیم؛ چراکه  اروپایی‌ها حتی اگر موفق به بازگرداندن آمریکا پشت میز مذاکرات هسته ای هم نشوند، بازهم خواهان ادامه حضور تهران در رایزنی ها هستند.


 تحلیلگر مسائل سیاسی خارجی افزود: با توجه به شرایط فعلی می توان اینطور برداشت کرد که  اروپایی‌ها بیش از این نمی توانند در جهت حفظ برجام گامی بردارند، با این حال  درصورت  ناامیدی از دستیابی به این هدف احتمال خروج آنها از برجام وجود دارد؛ بنابراین تروییکای اروپایی قصد دارند برای ماندن تهران در توافق هسته ای سناریوی هماهنگی را به نمایش بگذارند بدین شکل که یکی از اعضا که احتمالا انگلیس باشد زودتر از توافق هسته‌ای خارج شود و فرانسه و آلمان نیز، به صورت مشروط در توافق باقی بمانند تا ایران به گام‌های اول تعهدات خود برگردد و در غیر این صورت آن‌ها نیز از برجام خارج خواهند شد.

افضلی در بخش دیگری از این گفت و گو، ادامه حضور ایران در برجام را از نظر امنیتی و سیاسی برای کشور امری مهم دانست و اظهار کرد: ایران  حقانیت و پایبندی خود به تعهدات هسته ای را به دنیا اثبات کرده است، اما نکته مهم به این موضوع بازمی گردد که تهران برای ماندن در برجام تاچه حد هزینه پرداخت خواهد کرد؟  البته لزوم برداشتن گام های دیپلماتیک و هوشمندانه در قبال توافق هسته ای بر کسی پوشیده نیست؛ چراکه ایران نباید قدم اول برای خروج از برجام را برداشته و متهم به زیر پا گذاشتن تعهدات خود شود و بهانه ای به دست طرف های غربی ندهیم و آنها ناقض عهد و شکست خورده باشند نه ما.

او ادامه داد: در شرایطی که بد عهدی طرف های غربی برجام برای ما کاملا برای ما محرز شده سیاست های آتی ایران هم مشخص خواهد بود.قطعا عدم اعتماد و اتکا به تروئیکای اروپایی در دستور کار ما قرار خواهد گرفت، چرا که در طول سال گذشته تجربه ثابت کرد که پدیده اروپای واحد به صورت ذاتی محقق نخواهد شد و در نتیجه متعلقات وابسته به این پدیده از جمله برجام هم قابل اعتماد نخواهد بود.

تحلیلگر مسائل سیاسی خارجی در پایان با اشاره به احتمال خروج تروییکای اروپایی  از برجام و شکست کامل این توافق، عنوان کرد: با توجه به این که سران اروپایی، بار‌ها از برجام به عنوان محصول چند جانبه گرایی در نظام بین الملل یاد کرده و حتی در محافل خود، این توافق را نتیجه دیپلماسی اروپایی قلمداد کرده اند،خروج از آن  به معنای خودزنی سیاسی و بین المللی اتحادیه اروپا خواهد بود. در مقابل ایران باوجود اجرای تعهداتش، خروجی ملموسی دریافت نکرد و در صورت ترک برجام از سوی  اروپا، این ایران نخواهد بود که منافع خود را از دست می دهد چراکه در حقیقت باوجود تحریم ها و فشارهای آمریکا، منفعتی از کنار توافق هسته ای برای ما پدید نیامد.اما در عمل به تعهدات و باقی ماندن در این توافق برای ما وجهه و  اعتبار بین المللی به همراه داشت که مانع ایجاد هرگونه هزینه مضاعف برای تهران خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اروپا شکست برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۶۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین) در حاشیه نشست جلسه هیئات دولت گفت: تعاملات و نظارت ها با آژانس برقرار است و در آینده گروسی به ایران سفر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: سرتیپ حیدری: اسرائیل بداند که پاسخ‌های بعدی خردکننده خواهد بود

وی ادامه داد: گزارشاتی که گروسی یا مدیر کل آژانس شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل اعلام می کند دو بخش دارد یک بخش برجام است و یک بخش پادمان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در بخش پادمان روابط برقرار است و دوربین های آژانس نصب است و آنها نظارت دائمی دارند و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است.درحال حاضر ۱۲۰ بازرس تائید شده وجود دارد که یا در ایران مستقر هستند یا در حال رفت و آمد به ایران هستند.

اسلامی افزود ایران هر گونه فعالیت هسته ای که تعامل بین ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را خدشه دار کند، نمی پذیرد.، ایران در بخش برجام تابع قانون اقدام راهبردی هستیم.

گزارشی که آژانس به شورای حکام می دهد سه ماه یک بار است و شش ماه یک بار به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می کند در آن انطباق یا عدم انطباق با برجام را گزارش می دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با انجام تعهدات گفت: اگرآنها به تعهدات خودشان عمل کنند ماهم به تعهدات برجامی خود عمل می کنیم.

کد خبر: 1227491 برچسب‌ها آژانس بین المللی انرژی اتمی

دیگر خبرها

  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • گروسی به ایران می آید!
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!
  • عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳