Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مسعود حسنی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع پتروشیمی پارس اظهار داشت: این شرکت در منطقه ویژه انرژی پارس واقع شده که فعالیت‌های اجرایی آن در سال 78 آغاز شده است. کل سرمایه‌گذاری ارزی این مجتمع 720 میلیون دلار و سرمایه‌گذاری ریالی 2835 میلیارد ریال بوده است. 50 درصد سهام شرکت پلیمر آریا ساسول نیز متعلق به شرکت پتروشیمی پارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با بیان اینکه واحد استحصال اتان تحت لیسانس لینده آلمان است، گفت: خوراک این واحد از پالایشگاه‌های اول و دوم مجتمع گازی پارس جنوبی توسط دو خط لوله به میزان 19.8 میلیون تن در سال جهت تولید 1.5 میلیون تن اتان، 870 هزار تن پروپان، 510 هزار تن بوتان و 110 هزار تن گسولین است. گاز سبک باقی مانده نیز با یک خط لوله 56 اینچ به مجتمع گاز پارس جنوبی برگشت داده می‌شود. اتان تولیدی به عنوان خوراک الفین نهم و دهم به آریا ساسول و پتروشیمی جم ارسال می‌شود و پروپان و بوتان تولیدی نیز صادر می‌شود. گسولین نیز به عنوان خوراک پتروشیمی جم و شازند اراک ارسال می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی پارس همچنین گفت: واحد اتیل ‌بنزن تحت لیسانس شرکت europa polymeri است که خوراک این واحد نیز 175 هزار تن اتیلن از واحد الفین نهم پتروشیمی آریا ساسول 480 هزار تن بندزن که مقدار 430 هزار تن از واحد آروماتیک چهارم پتروشیمی نوری و 50 هزار تن دیگر از پتروشیمی بوعلی که خارج از کشور تامین می‌شود. 645 هزار تن اتیل ‌بنزن در سال تولید می‌شود که به عنوان خوراک واحد استایرن منومر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به توضیحی درباره واحد استایرن منومر ارائه کرد و گفت: این واحد نیز تحت لیسانس polymeri  europa گفت: 645 هزار تن اتیلن بندزن در سال از واحد اتیلن بندزن تامین می‌شود. 600 هزار تن استایرن منومر که حدود 30 درصد محصول جهت صادرات ارسال می‌شود و 70 درصد باقی مانده جهت تامین نیاز داخلی است. 14000 تن در سال نیز مخلوط بنزن تولوئن به عنوان محصولات جانبی به پتروشیمی نوری ارسال می‌شود.

وی در ادامه گفت: براساس مطالعات صورت گرفته در تلاش هستیم با تولید استایرن منومر 6000 میلیارد تومان سود سالانه را به 10 هزار میلیارد تومان برسانیم.

حسنی خاطرنشان کرد: وضعیت تولید و صادرات 6 ماه اول امسال نسبت به سال گذشته بهتر بوده است. بنابراین برای توسعه آینده باید سرمایه‌گذاری در راستای تامین خوراک انجام دهیم که در این راستا مطالعاتی روی چند تن اسب صورت گرفته که به زودی نهایی خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی پارس با بیان اینکه به دنبال ایجاد زنجیره پلی پروپیلن هستیم، گفت: در استایرن شاخه‌های جدیدی را پیگیری خواهیم کرد تا محصولاتی که در کشور تولید نمی‌شود و وارداتی هستند را تولید کنیم. اکنون زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی کمتر از 10 درصد در داخل کشور تولید می‌شود و اکثرا خام‌فروشی می‌کنیم.

وی افزود: عملکرد 6 ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که در تولید اتان 6 درصد، اتیل بندزن 17 درصد و استایرن منومر 20 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه برای حفظ زنجیره ارزش در منطقه عسلویه با پتروشیمی‌های همجوار برای مصرف خوراک هماهنگی صورت گرفته، گفت: با مجتمع گاز پارس جنوبی برای ذخیره‌سازی و فروش هماهنگ اقداماتی انجام شده و بخشی از تولید پروپان و بوتان نیز برای افزایش ارزش حرارتی به شبکه گاز سراسری تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه در 6 ماهه اول سال جاری افزایش تولید 10 درصدی را داشته‌ایم، یادآور شد: این در شرایطی است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، تحریم‌ها افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تولید استایرن تا پایان سال آینده 25 درصد افزایش تولید خواهد داشت که از این میزان تاکنون 7 درصد محقق شده است. در زمینه تولید اتیلن بندزن نیز تاکنون 20 درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین صادرات استایرن منومر به عنوان یک از محصولات اصلی این مجتمع در 8 ماه اول امسال 31.5 درصد رشد را نشان می‌دهد و اگر تحریم نبودیم این میزان به 80 درصد افزایش می‌یافت.

وی با بیان اینکه تاب‌آوری تنها نباید در شرایط سخت وجود داشته باشد، گفت: تاب‌آوری در فرصت‌ها هم وجود دارد. اگر در فرصت‌ها تاب‌آور نباشیم بی‌فایده است.

حسنی در ادامه بیان کرد: در سال 90 قیمت نفت به بالای 100 دلار رسیده بود و با صادرات 3 میلیون بشکه در روز 30 میلیارد دلار درآمد طی 100 روز برای کشور حاصل شد که 20 درصد بودجه سال 98 و 219 درصد از سال 90 را شامل می‌شود اما آن زمان نیز تاب‌آور نبودیم.

وی گفت: تداوم تولید اقتصادی، حفظ محیط زیست و توجه به جامعه پیرامونی از جمله عوامل توسعه پایدار صنعت در کشور هستند که باید این عوامل در پتروشیمی به کار گرفته شوند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بودجه پتروشیمی درآمد قیمت نفت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۶۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ فایده بی‌نظیر خیار؛ خوردن خیار به این افراد توصیه نمی‌شود

با وجود آنکه بیشتر مردم خیار را در خانواده سبزیجات و صیفی‌جات جای می‌دهند، این ماده غذایی نوعی میوه به‌شمار می‌رود؛ میوه‌ای بسیار مغذی و آبدار.

این میوه منبع خوبی برای تامین آب بدن است و از آنجا که کالری، چربی، کلسترول و سدیم کمی دارد، برای بدن بسیار مفید است.

فواید خیار چیست؟

به گزارش وری‌ول هلث، مزایای این میوه از آب‌رسانی تا کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها و همچنین سلامت پوست را شامل می‌شود.

آب‌رسانی

خیار با داشتن ۹۶ درصد آب در آب‌رسانی به بدن رقیب کاهو محسوب می‌شود. بنابراین، منبع بسیار خوبی برای آب‌رسانی است.

دریافت آب کافی برای سلامت شما حیاتی است، چون آب:

- دمای بدن را تنظیم می‌کند

- مفاصل را نرم نگه می‌دارد

- از عفونت جلوگیری می‌کند

- مواد مغذی را به سلول‌ها می‌رساند

- به حفظ عملکرد درست اندام‌ها کمک می‌کند

- به خواب بهتر کمک می‌کند

- حافظه و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد

سلامت استخوان

محتوای زیاد ویتامین K در خیار این میوه را منبعی عالی برای سلامت استخوان‌ها می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سطح پایین این ویتامین در بدن با میزان زیاد شکستگی استخوان ارتباط دارد.

کاهش خطر سرطان

خیار حاوی پلی‌فنول‌هایی به نام «لیگنان» است. پلی‌فنول ترکیبی گیاهی است که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. این ترکیبات گیاهی برای سلامت بدن مزیت‌های بسیاری دارند از جمله در کاهش خطر برخی از سرطان‌ها موثرند.

متخصصان دریافته‌اند که مصرف لیگنان در افراد یائسه مبتلا به سرطان پستان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را در این افراد کاهش چشمگیری می‌دهد.

همچنین برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف لیگنان با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های دیگری مانند سرطان مری، سرطان معده و سرطان روده بزرگ مرتبط است.

سلامت قلبی-عروقی

خیار حاوی فلاونوئید‌ها یا مواد مغذی گیاهی است که برای سلامت قلب مفیدند. متخصصان دریافته‌اند که فلاونوئید‌ها به دلیل داشتن خواص زیر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند:

- آنتی‌آتروژنیک (جلوگیری از تشکیل پلاک در عروق)

- ضد ترومبوز (جلوگیری از لخته شدن خون)

- آنتی‌اکسیدان (جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد)

کنترل قند خون

طبق یافته‌های پزشکی، خیار دارای خاصیت آنتی‌هایپرگلیسمی است، به این معنی که میزان گلوکز در خون را کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به دیابت در تنظیم انسولین و عملکرد قند خون مشکل دارند. خیار یکی از مکمل‌های رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت است که به تنظیم قند خون کمک می‌کند.

ضد التهاب

خیار و پوست آن به‌دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد، معمولا به‌صورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود.

از برش‌های خیار برای کاهش پف چشم و تسکین آفتاب‌سوختگی نیز استفاده می‌شود، زیرا این میوه تحریک ناشی از آفتاب‌سوختگی را آرام و پوست را خنک می‌کند و موجب کاهش تورم می‌شود.

ارزش غذایی خیار

به گزارش ایندیپندنت، با وجود آنکه خیار عمدتا از آب تشکیل شده، اما مواد مغذی زیادی نیز دارد و البته کالری آن نیز بسیار کم است.

هر خیار حاوی ۴۵ کیلوکالری، ۲ گرم پروتئین، ۱۱ گرم کربوهیدرات، ۱.۵ گرم فیبر، ۴۸ میلی‌گرم کلسیم، ۳۹ میلی‌گرم منیزیم، ۷۲ میلی‌گرم فسفر، ۴۴۲ میلی‌گرم پتاسیم، ۸ میلی‌گرم ویتامین ث، ۴۹ میکروگرم ویتامین K و ۵ گرم قند است.

چه کسانی باید از خوردن خیار پرهیز کنند؟

خوردن خیار فواید بسیاری دارد، اما برخی‌ها ممکن است به دلایل مختلف نتوانند خیار بخورند:

- مشکلات گوارشی

مصرف خیار در برخی از افراد موجب حالت گازدار شدن معده یا سوءهاضمه می‌شود. اگر سندرم روده تحریک‌پذیر یا بیماری گوارشی دیگر دارید، در مصرف خیار احتیاط کنید.

- اختلال لخته شدن خون

اگر اختلال انعقاد خون دارید یا از دارو‌های رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید در خوردن خیار زیاده‌روی نکنید، زیرا غذا‌های سرشار از ویتامین K ممکن است با رقیق‌کننده‌های خون تداخل اثر داشته باشند.

- آلرژی

اگر تب یونجه یا رینیت آلرژیک دارید، ممکن است مستعد ابتلا به سندرم آلرژی دهانی بر اثر خوردن خیار باشید. سندرم آلرژی دهانی نوعی حساسیت غذایی است که با واکنش به خوردن برخی مواد غذایی مانند میوه‌ها و دانه‌ها و سبزیجات ایجاد می‌شود و اغلب با التهاب مخاط بینی همراه است.

به هر ترتیب، خواص این میوه سرشار از آب کم نیست. با خوردن روزانه خیار می‌توانید به بدن آب‌رسانی کنید و همچنین برخی ویتامین‌های مورد نیاز را به بدن برسانید. اما در صورت احتمال بروز مشکلات گوارشی یا آلرژی و حساسیت غذایی بهتر است در مصرف خیار احتیاط کنید.

منبع: ایسنا

tags # میوه سایر اخبار (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ آیا حیوانات هم از آمیزش جنسی لذت می‌برند؟ اگر ماه به زمین برخورد کند چه می‌شود؟ (عکس) انسان‌های امروز چقدر شبیه نئاندرتال‌‌ها هستند؛ از دماغ بزرگ تا کشیدن سیگار!

دیگر خبرها

  • جهش تولید با مشارکت مردم؛ تکلیف پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۳
  • شب قدر و استفاده معنادار از زمان/ انسان یک شبه ره ۸۰ ساله می‌رود
  • حجت الاسلام خاتمی: آمار کشته‌های تصادفات بسیار سنگین است
  • کاظمی: در قطر هم خوب بازی نکردیم؛ عملکرد را با آمار توجیه نکنیم
  • تحقق ۱۰۵ درصد تعهد ایجاد اشغال در شهرستان کرمانشاه
  • ضرورت یکپارچگی پتروشیمی‌ها دراجرای راهبرد جهش تولید بامشارکت مردم
  • ضرورت همکاری و یکپارچگی پتروشیمی‌ها در اجرای راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • ۱۰۵ درصد تعهد ایجاد اشغال در شهرستان کرمانشاه طی سال ۱۴۰۲ محقق شد
  • قلعه نویی: از فیفا و AFC برای اجازه برگزاری بازی در این زمین تعجب می‌کنم/ باز هم از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • ۶ فایده بی‌نظیر خیار؛ خوردن خیار به این افراد توصیه نمی‌شود