Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری رویترز از هزاران سندی پرده برداشت که ثابت می‌کنند چگونه مسؤولان سابق امنیت ملی آمریکا به امارات در طراحی سامانه جاسوسی سایبری کمک کرده‌اند؛ سامانه‌ای که در جاسوسی از مخالفان، فعالان، اصحاب رسانه و شهروندان قطری مورد استفاده قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، براساس این اسناد، از مسؤولان برجسته آمریکایی که در طراحی این سامانه دست داشته، ریچارد کلارک است که در دوره ریاست جمهوری بوش پسر در راس عملیات مبارزه با تروریسم کاخ سفید بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلارک در سال‌های پس از حملات ۱۱ سپتامبر به کنگره هشدار داد که آمریکا برای ممانعت از وقوع فاجعه دیگری به عملیات جاسوسی گسترده‌تری نیاز دارد. او پنج سال پس از کناره‌گیری از دولت آمریکا، ایده خود را پیرامون طراحی سرویس‌های جاسوسی به امارات، این شریک ثروتمند حاشیه خلیج فارس ارائه کرد.

رویترز در ادامه گزارش خود می‌آورد، کلارک در سال ۲۰۰۸ به امارات رفت تا عملیات راه اندازی سامانه‌ای برای نظارت بر اینترنت جهت کمک به امارات جهت رصد تهدیدات علیه این کشور کوچک کمک کند.

سرویس سری که کلارک به ایجاد آن کمک کرد، “DREAD” نام دارد و اختصار Development Research Exploitation andAnalysis Department ” به معنی "اداره استخراج تحقیقات توسعه و آنالیز" است.

در سال‌های پس از ۲۰۰۸ این سرویس تحقیقات خود را گسترش داد و در مورد یک فعال زن سعودی در حوزه حقوق‌ زنان، دیپلمات‌های سازمان ملل و کارمندان فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) هم دست به جاسوسی زد و اوایل ۲۰۱۲ این سرویس تحقیقات با نام "پروژه راون" به یک برنامه معروف میان مزدوران آمریکایی خود بدل شد.

برای پیگیری مأموریت سرویس جاسوسی امارات، رویترز بیش از ۱۰ هزار سند مربوط به برنامه DREAD را بررسی و با بیش از ۱۰ جاسوس سازمان اطلاعات و اشخاص دولتی سابق که از این برنامه اطلاعات دارند، مصاحبه کرده است. رویترز تقریبا اسناد یک دهه از برنامه مذکور را که در سال ۲۰۰۸ فعال شد، بررسی کرده و این اسناد شامل یادداشت‌های داخلی هستند که جنبه‌های لجستیکی طرح، برنامه‌های عملیاتی و اهداف آن توصیف می‌شوند.

پیش از این هم خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که چگونه گروهی از مزدوران سابق آژانس امنیت ملی و نیروهای آمریکایی سازمان اطلاعات این کشور به امارات کمک کرده تا با استفاده از این برنامه از گروه گسترده‌ای از فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و مخالفان جاسوسی کند.

اکنون تحقیقات درباره عملیات سرویس جاسوسی نشان می‌دهند که چگونه دو مسؤول ارشد سابق آمریکایی با همکاری جاسوس‌های سابق آژانس امنیت ملی در طراحی این برنامه‌ نقش محوری داشته‌اند.

طبق گزارش رویترز، ریچارد کلارک اولین مسؤول اجرایی سابق کاخ سفید بوده که بعد از وقایع ۱۱ سپتامبر برای ایجاد این واحد جاسوسی به امارات رفت، او با استفاده از روابط با حاکمان امارات که طی‌ دهه‌ها به عنوان یکی از تصمیم‌گیرندگان آمریکا عمل کرده بود، وارد این فعالیت جدید شد. کلارک چندین قرارداد رایزنی امنیتی با امارات امضا کرد که یکی از این قراردادها مربوط به راه اندازی واحد سری جاسوسی در تاسیسات غیرقابل استفاده فرودگاه ابوظبی بود./ایسنا

 

بیشتر بخوانید/ترکی الفیصل: طرح حل بحران با قطر طرح عربستان است

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۷۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم

به گزارش جماران؛ مشاور امنیت ملی آمریکا از تصمیم کشورش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران خبر داد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا از تصمیم کشورش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران خبر داد. 

سالیوان افزود که در روزهای آینده، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران از جمله برنامه موشکی و پهپادی این کشور و همچنین سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران اعمال خواهد کرد.

وی افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم که متحدان و شرکای ما نیز به زودی تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کنند». 

این مقام آمریکایی با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌های ضدایرانی افزود: «این تحریم‌های جدید و سایر اقدام‌ها به طبل فشار مداوم برای مهار و تنزل ظرفیت و کارایی نظامی ایران و مقابله با طیف گسترده رفتارهای مشکل‌ساز آن ادامه خواهد داد».

 

منبع: ایلنا

دیگر خبرها

  • اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان
  • معرفی ۵ سرویس پولساز گوگل و نحوه استفاده از آنها
  • اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر رهبر سابق مخالفان روسیه و انتقاد از غرب
  • دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح
  • آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد
  • دستگیری ۲ جاسوس روسی در ایالت بایرن آلمان
  • (ویدئو) افشاگری مالک تلگرام درباره تلاش آمریکا برای جاسوسی از کاربران
  • افشاگری مالک تلگرام درباره تلاش آمریکا برای جاسوسی از کاربران
  • تلاش نماینده رژیم صهیونیستی در جلسه شورای امنیت برای فتنه انگیزی بین کشور‌های اسلامی
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم