Web Analytics Made Easy - Statcounter

 
به گزارش صدای ایران به نقل از رویترز، «پیتر هاندکه» برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۹ به همراه «اولگا توکارچوک» نویسنده لهستانی برنده نوبل ۲۰۱۸ و برندگان نوبل شیمی، پزشکی، فیزیک و اقتصاد طی مراسمی مجلل در سالن کنسرت هال شهر استکهلم سوئد، جوایز خود را از دستان پادشاه سوئد دریافت کردند. 
تصمیم آکادمی سوئد برای انتخاب «پیتر هاندکه»، نویسنده اتریشی به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۹ با انتقادها و خشم بسیاری از افراد روبه‌رو شد که او را به دلیل حمایت‌های پیشین از «اسلوبودان میلوشویچ»، رئیس‌جمهور سابق صربستان و ابراز همدردی با صرب‌ها در جنگ یوگسلاوی در دهه ۹۰ میلادی، شایسته دریافت مهم‌ترین جایزه ادبی جهان نمی‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
در حین برگزاری مراسم اعطای جایزه نوبل ادبیات به «هاندکه» تعدادی از معترضان با تجمع در بیرون از سالن مراسم و با بالا نگه داشتن پلاکاردهایی نسبت به این اتفاق اعتراض و با این پلاکاردها به نحوه واکنش «هاندکه» به قتل عام بیش از هشت‌هزار مسلمان بوسنیایی در سال ۱۹۹۵ انتقاد کردند. 
«عدنان محموتویچ» یکی از افرادی که تجمع ضد «هاندکه» را در استکهلم ترتیب داده بود معتقد است مشکل «هاندکه» این است که نسل‌کشی مردم بوسنی در دهه ۱۹۹۰ میلادی را انکار می‌کند. 
پیش‌تر سفیران کشورهای آلبانی، بوسنی، کرواسی، کوزوو و ترکیه اعلام کردند که مراسم اعطای جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ به «پیتر هاندکه» را بایکوت می‌کنند. 
«بهجت پاکولی»، وزیر امور خارجه کوزوو در این‌باره گفت: این یک روزِ شرم‌آور است و نشان می‌دهد اروپا آن‌چه را بر ما در کوزوو، بوسنی و کرواسی گذشت فراموش کرده است. 
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اعطای نوبل ادبیات به هاندکه گفت: اعطای جایزه نوبل ادبیات در تاریخ ۱۰ دسامبر مصادف با روز جهانی حقوق بشر به یک نژادپرستی که منکر وقوع نسل‌کشی در بوسنی شده و از جنایتکاران جنگی دفاع می‌کند معنی دیگری به جز پاداش دادن به نقض حقوق بشر ندارد.
«ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی»، «داستان کودکان»، «بر فراز دهکده‌ها»، «پیمودن دریاچه کنستانس»، «نامه کوتاه، وداع طولانی»، «ماجراهای مداد» و «زن چپ‌دست» مهمترین کتاب‌های «پیتر هاندکه» هستند که جوایز متعدد و مهمی چون جایزه «گئورگ بوشنر» (۱۹۷۳) و جایزه «فرانتس کافکا» در سال ۲۰۰۹ را برای به او به ارمغان آورده‌اند. او در سال ۲۰۰۴ نیز جایزه بین‌المللی «ایبسن» را برای نمایشنامه‌نویسی دریافت کرده است. 

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: نوبل ادبی جنگ بوسنی هاندکه نوبل ادبیات صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۷۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای ۴۴ سری جهیزیه به نوعروسان و زوجهای جوان در پیرانشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) با حضور فرماندار پیرانشهر و مسئولان شهرستانی، ۴۴ سری جهیزیه با ارزش ۱٫۷ میلیارد تومان به نوعروسان و زوج های نیازمند تحت پوشش کمیته امداد شهرستان پیرانشهر اهداء شد.

در طول یک سال گذشته مجموع ۱۸۱ سری جهیزیه به ارزش ۷٫۵ میلیارد تومان به نوعروسان و افراد تحت پوشش توسط کمیته امداد امام خمینی ره شهرستان پیرانشهر اهداء شده است.

دیگر خبرها

  • خبرنگار ایرلندی، رئیس کمیسیون اروپا را جنایتکار جنگی خواند
  • فیلم‌های ایرانی برای اکران به «سارایوو» می‌روند
  • اعطای نخل طلای افتخاری کن به استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن
  • فیلم‌های ایرانی برای اکران به «سارایوو» می‌روند
  • جزئیات اعطای تسهیلات به دانشجویان برتر المپیاد ورزش‌های فناورانه اعلام شد
  • (تصاویر) بارش برف در پایتخت بوسنی و هرزگوین
  • «وعده صادق» رژیم کودک کش و جنایتکار و اشغالگر را سخت تنیبه نمود
  • اعطای ۴۴ سری جهیزیه به نوعروسان و زوجهای جوان در پیرانشهر
  • ثروتی به نام زبان فارسی + فیلم
  • ارباش: دنیا نفاق غرب را دید