Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@23:51:38 GMT

دچار فقر سندی در مورد موسیقی هستیم

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۷۴۹۱

دچار فقر سندی در مورد موسیقی هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رونمایی از کتاب «موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی، تهدید یا فرصت» نوشته حجت الاسلام مجتبی فلاحتی، در محل حوزه هنری استان قم با حضور برخی اهالی هنر استان قم برگزار شد.

تمایزات جوهری بین آرای رهبر انقلاب و بقیه فقها در مورد موسیقی

حجت الاسلام فلاحتی در ابتدا به انگیزه اولیه نگارش این کتاب اشاره کرد و گفت: سخنان رهبر انقلاب، انگیزه اولیه من برای نگارش کتاب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مراجعه به فقه فهمیدم تمایزات جوهری بین فرمایشات ایشان و بقیه فقها در مورد موسیقی وجود دارد. وقتی فرمایشات ایشان در مورد موسیقی را در کنار آرای بقیه فقها که می­ گویند: آلات موسیقی ذاتاً مشکل دارد، یا برخی فتاوا که موسیقی را ذاتاً حرام می­ دانند، به این تفاوت جوهری می­ رسیم. ضمن اینکه برای تحلیل جامع موسیقی صرفاً بحث فقهی کافی نیست. برای همین بنده برای تدوین کتاب فقط به جلسات درس خارج فقه ایشان با موضوع غنا اکتفا نکردم و تمام فرمایشات ایشان در مورد موسیقی را مورد مطالعه قرار دادم.

تطورات فتاوای علمای شیعه در مورد موسیقی

وی در ادامه به تطورات فتاوای علمای شیعه در مورد موسیقی پرداخت؛ به نظر من اسلام با وجود موسیقی مشکل ندارد، بلکه ماهیت و کارکرد موسیقی است که موضوع فتوا باید باشد. اما در شیعه تقریباً اجماعی در طول ۱۳۵۰ سال بر این داریم که موسیقی که تولید شده سازی باشد حرام است و تنها اقلی از فقها، مثل مرحوم محقق کرکی در جامع المقاصد هستند که موسیقی را منقسم به حرام و حلال می ­کنند. یعنی در طول ۱۳۵۰ سال تنها نگاه سلبی و از حیث فتوا حرام، را ما در مورد موسیقی شاهد هستیم تا اینکه آقای خویی در دوره دوم تطور فتاوا در مورد موسیقی حرام بودن مطلق موسیقی را مورد تردید قرار می ­دهند. امام خمینی(ره) اوایل انقلاب موسیقی را حرام اعلام می­ کنند و این در نامه ایشان به رادیو دریا مشخص است، اما از سال ۶۲ به بعد و از وقتی که موسیقی ­دان­ها مسیر موسیقی را عوض کردند، امام نیز فتوا به حلیت برخی موسیقی­ ها می­ دهند.

نگاه ایجابی به موسیقی در رویکرد رهبر انقلاب

وی در ادامه گفت: در دوره چهارم ما فتاوا و نگاه خاص مقام معظم رهبری را داریم که در رویکرد ایشان نگاه ایجابی به موسیقی در کنار نگاه سلبی وجود دارد.

وی در توضیح دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد موسیقی گفت: حضرت آقا تعابیری در مورد موسیقی دارند که باید مانیفست جمهوری اسلامی در مورد موسیقی باشد که من تعدادی از اینها را در همین کتاب جمع کردم. «موسیقی علمی و هنری مبتنی بر نظم و پایه الهی است». «ابزار موسیقی هم مبتنی بر فطرت انسان ساخته شده است» که نظریه حکما اسلامی در مورد ابزار موسیقی، همین است. «موسیقی دل ناشاد ما را شاد می­ کند». «موسیقی علمی و هنری است که می­‌تواند در خدمت مکتب و انقلاب قرار بگیرد».

دچار فقر سندی در مورد موسیقی هستیم

کتاب «موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی، تهدید یا فرصت» در ادامه گفت: البته ایشان در درس خارج خودشان ۶ بار می­ فرمایند موسیقی­ های جمهوری اسلامی غالبش حرام است، اما این نگاه و فرمایشات رهبر انقلاب در سند نویسی ­ها مورد ملاحظه قرار نگرفته است، در حالی که ما دچار فقر سندی در مورد موسیقی هستیم. مثلاً در سندها می ­گویند ترویج موسیقی شرقی یا سنتیِ اصیل ایرانی که تعابیری مبهم هست و در وزارت ارشاد هم به دلیل این ابهام در سند موسیقی ­ها به صورت رندومی اجازه انتشار پیدا می­ کنند و ممیزی دقیق و مبتنی بر ملاک مشخص در مورد موسیقی نداریم.

کم کاری حوزه و دانشگاه درباره موسیقی

پژوهشگر فقه موسیقی در بخش دیگر سخنانش در مورد دروس خارج و متون فقهیِ موسیقی گفت: مشکل حوزه ما این است که در حد مکاسب با موسیقی برخورد کردند و بیش از کتاب مکاسب به بحث موسیقی نپرداخته ­اند و مشکل دانشگاه ما این است که فقط به ترجمه اکتفا کرده است و در مورد موسیقی فاخر کار علمی نکرده است. ما بلایی به سر موسیقی، این هنر متعالی که می­ تواند ما را به معراج ببرد، آورده ­ایم که هر کس می ­گوید موسیقی همه ذهنشان به سمت نوع مبتذل و جنسی آن می ­رود و به یاد رابطه دختر و پسر و عشق­ های زمینی می­ افتند و موسیقی را از اوج تعالی به حضیض ابتذال می­ کشند.

برای تمدن سازی نیاز به موسیقی داریم

وی در پایان گفت: ما باید جلسات موسیقی ­دان­های متدین را ترویج کنیم. موسیقی برای دین و انقلاب ما صرفاً تهدید نیست و فرصت هم می تواند باشد و بسته به نوع آن است. ما برای ایجاد قدرت نرم و اجزای تمدن سازی، موسیقی را لازم داریم، اما وضع موجود را اگر ببینیم موسیقی هیچ سودی ندارد و متأسفانه اکثریت موسیقی امروز ما فاخر نیست. راه برون رفت ما از این وضع اسفبار موجود این است که نسل جدیدی از موسیقی­ دان­ها تربیت شود. افرادی که به عشق تغییر وضع موجود به میدان آمده باشند نه به نیت لذت و کیف، جوانانی که بتوانند به خلق آثاری فاخر در مورد موسیقی بپردازند.

کد خبر 4795053

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی ایرانی مقام معظم رهبری امام خمینی ره اصول فقه نشست علمی کنفرانس بین المللی فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعالیت های قرآنی آیت الله جوادی آملی مجمع عالی حکمت اسلامی جامعه شناسی فلسفه اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مسجد نقد کتاب پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۷۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش دستیار رئیسی به تذکر رهبری درباره نحوه برخورد با بی حجاب ها

به گزارش همشهری آنلاین،‌ مهدی فضائلی در فضای مجازی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب نوشته بود:

«رهبر انقلاب: کشف حجاب هم حرام شرعی است هم حرام سیاسی است...منتها ... دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد شویم؛ کارهای بی قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد.به تازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده دریافت کرده‌اند.»

کد خبر 845599 برچسب‌ها خبر ویژه زنان - حجاب رهبر معظم انقلاب گشت ارشاد

دیگر خبرها

  • واکنش دستیار رئیسی به تذکر رهبری درباره نحوه برخورد با بی حجاب ها
  • عباس عبدی: انجام کار غیرقانونی با تذکر حل نخواهد شد
  • پیام قابل‌تامل عضو دفتر رهبری درباره جنجال حجاب | تصویر
  • عهد و پیمان مردم ایران با آرمان‌های انقلاب تا همیشه محکم است
  • فضائلی: برخی مسئولان به‌تازگی بدلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند
  • توئیت عضو دفتر رهبر انقلاب، درباره کشف حجاب از دیدگاه مقام معظم رهبری
  • عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزهٔ حجاب تذکر دریافت کرده‌اند
  • تذکر مهم دفتر رهبری به برخی مسئولان بخاطر کارهای بی قاعده در حوزه حجاب
  • از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
  • رضا مهدوی: دنبال دانلود غیرقانونی هستیم، نماز هم می‌خوانیم!