حزب از امور نااندیشیده در اسلام و ایران است
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۷۵۹۲
به گزارش خبرگزاری مهر، کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی فقه تحزّب به همت گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری موسسه آموزش عالی طلوع مهر و با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در قم برگزار شد.
حجتالاسلام محسن مهاجرنیا عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان ارائهدهنده این کرسی علمی با بیان اینکه حزب از امور نااندیشیده در اسلام و ایران است، گفت: اگر چه در سده اخیر به تبع دنیای مدرن حزب در جهان اسلام و در ایران مطرح شد و در قانون اساسی مشروطیت و سپس در اصل ۲۶قانون اساسی جمهوری اسلامی، وجود حزب با احتیاط کامل و با قید سازگار با اسلام، که نشان از مستحدثه بودن آن داشت، پذیرفته شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهاجرنیا در بیان ماهیت جریانی تحزب در قرآن همچنین افزود: مروری بر آیات قرآن، در دوره حیات بیست و سه ساله پیامبر اسلام (ص) و نقل ماجراهای تاریخ رسالت انبیاء، بیانگر آن است که وحی علاوه بر ابعاد اعتقادی و نظری به واقعیت های اجتماعی هم نظر داشته است و جریانات اجتماعی به مثابه واقعیت هایی همزاد با شکل گیری اولین جامعه بشری از منظر آیات پنهان نمانده است گزارش رسالت پیامبران(ع) از حضرت نوع(ع) به بعد حاکی از آن است که عنصر جریانی تأثیر گذار بر روند بینش و تفکر، عقاید و گرایش ها و کنش های اجتماعی ، بسیار برجسته است و ادبیات ارزشی انبیاء هم حقایق کلی را به گونه ای بیان کرده است که هم اتفاقات جزئی،موردی، فردی وخارجی، را به سطح جریانی و اجتماعی ارتقاء داده است و هم آنها را منشأ انتزاع برای ورود به حقایق کلی تلقی کرده است. نمونه آن در رسالت تک تک انبیاء دیده می شود هر پیامبری مبعوث می شد عده ای موافق و مخالف داشت قرآن مخالفان سیاسی را در قالب یک جریانی سیاسی به نام «ملأ» بازسازی می کند و در همه جا از آن یاد می کند به گونه ای که در ادبیات قرآنی ملأ یک اصطلاح جریانی در روند تاریخ انبیاء شده است بعد این جریان را به یک جریان کلی تری مانند کافرون و کاذبون ارجاع می دهد و آن را در ذیل بالاترین لایه جریانی به نام حزب شیطان بازسازی مجدد می کند و سپس با یک حکم کلی آن می فرماید «أُوْلَئِکَ حِزْبُ الشَّیْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطَانِ هُمْ الْخَاسِرُونَ» آن مخالفانی که انبیاء را تکذیب کردند و جزء اشراف و ملأ بودند، اینها بخشی از حزب شیطان هستند و حزب شیطان هم در هندسه وحی جایگاه مشخصی دارد.
وی تصریح کرد: مخالفان تحزب اسلامی برای دیدگاه خود هفت دلیل مطرح می کنند که حزب امروزی مورد پذیرش نصوص دینی نیست:
الف) یکی به دلیل فقدان نص است. میگویند؛ هیچ دلیلی از آیات و روایات نداریم که حزب بهمعنای امروزی را قبول داشته باشد.
ب) هرجا قرآن از تحزب و تشیع و گروه و فرقه اسمی آورده، معمولاً نگاه منفی به آن داشته و آن را عامل تفرقه دانسته است؛ لذا این هم دلیلی است بر اینکه نمیتوان حزب تشکیل داد.
پ) دلیل سومشان این است که میگویند حزب با ادلۀ ولایت فقیه منافات دارد. با تشکیل حزب، مرجعیتی جمعی در جامعه ایجاد میشود. کسانیکه عضو حزب میشوند، حزب مرجع فکری آنهاست و براساس آرمانهای مشترک حرکت میکنند. ادلۀ ولایت فقیه بر این استوار است که بر همه افراد جامعه واجب است که فقط به ولی فقیه مراجعه کنند و «للعوام ان یقلدوا» در همهچیز و در همه کارهای فردی، جمعی، تشکیلاتی، سیاسی و فرهنگی مصداق دارد و در همهچیز ولی فقیه حرف نهایی را میزند. برای مثال، در ایام انتخابات حزب مردم را تشویق میکند به فلان کاندیدا رأی دهید؛ ولی اگر نظر فقیه چیز دیگری است. در این موقعیت چه باید کرد؟ به حرف کدامیک باید عمل کرد؟ این تزاحم عملی ولایت فقیه که ریشه در تعارض ادلّه دارد ، باعث میشود حزب منبع و مشروعیت دینی نداشته باشد.
ت)چهارمین استدلال آنها این است که منافع حزبی همیشه بر منافع عمومی ترجیح داده میشود؛ چون هیچوقت حزب منافع جمع را بهخاطر منافع جامعه رها نمیکند و معمولاً بهدنبال عقلانیت خودساختۀ خویش است؛ بنابراین با نظر دین که منافع عمومی را بر منافع فردی، جمعی، گروهی و حزبی مقدم میداند، منافات دارد؛ لذا بازهم مشروعیت آن اشکال دارد.
ث) پنجمین استدلال مخالفان این است که حزب باعث سلب آزادی و ارادۀ اعضا میشود.
ج) ششمین استدلال آنها ترجیح وابستگی حزب بر شایستهسالاری است. گاهی دیده میشود که مثلاً تشخیص فرد این است که فلان نامزد یا کاندیدا اصلح است؛ ولی حزب کس دیگری را درنظر گرفته است و او طبق مسئولیت و تعهدی که در قبال حزب دارد، باید از دستورالعمل حزب تبعیت کند؛ بنابراین ترجیح وابستگی حزبی بر شایستهسالاری اتفاق میافتد؛ یعنی فرد باید اصلح را رها کرده و بهدنبال کسی برود که حزب معرفی میکند که حتی ممکن است اصلح نباشد.
چ) استدلال آخر مخالفان برای رد حزب، مرجوحبودن مزایای تحزب است؛ یعنی اگر چند مزیت هم برای حزبی پیدا شود، ضررهایش آنقدر زیاد است که نباید به آن یکیدو منفعت توجه کرد و آن منافع کم ترجیحی ندارند.
عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نصگرایان اخباریگرا، نصگرایان با گرایش مقاصدالشریعۀ محوری، مقاصدگرایان افراطی که همهچیز را در مقاصدالشریعه جستوجو میکنند، ضرورتگرایان، حسبهگرایان و نظامگرایان فقهی را از دیدگاه های ششگانه موافقان تحزب از منظر فقه دانست و گفت: موضوعی که با مبنای فقهی برخی از فقیهان موافق با تحزب و سایر پدیده های اجتماعی مستحدثه، سازگار است، اینکه چه لزومی دارد که ضرورت وجودی حزب به صورت حکم توقیفی، از درون منابع نقلی و فقهی و آیات و روایات استخراج شود؟ این سؤال بر میگردد به دعوایی که سالها است در باب اسلامیسازی علوم، وجود دارد که در آن سه رویکرد ، مطرح شده است.
۱. عدهای بر این باورند که بشر موفق شده است بسیاری از دانش های نظری و عملی را کشف کند و علوم انسانی و علوم تجربی مورد نیاز را در اختیار قرار دارد و دیگر نباید علم را از صفر تأسیس کنیم؛ بلکه همین سطح از دانش را بومی سازی باید کنیم .
۲. رویکرد دیگر معتقد است با بومی سازی ما نمی توانیم به ارزش های دینی و آرمان های متعالی اسلامی برسیم بنابراین همین دانش موجود را یا رها می کنیم و یا آن را از طریق مبناسازی های لازم اسلامی می کنیم. برخی ها معتقدند از راه منگنه کردن مبانی دینی و اعتقادی خودمان به آنها، اسلامی می شوند.
۳. آنچه ما در مقوله تحزب دنبال آن هستیم، نه بومی سازی و نه اسلامی سازی محض ، هیچکدام از این دو ، مشکل سبک زندگی دینی ما را در همه ابعاد و زوایای آن حل نمی کنند. ما دنبال ایده تولید علم دینی باید باشیم ؛ ما یعنی نمیخواهیم به حزبی که دنیای غرب در تجربه زندگی خودش تولید کرده، رنگ و روغن بزنیم و آن را اسلامیزه کنیم و کلیتی تحت عنوان مبانی حزب اسلامی را به آن بچسبانیم و ادعا کنیم اسلامی شده است؛ بلکه دنبال این هستیم که بررسی کنیم آیا میتوان تحزب را از آیات قرآن استنباط کرد؛ ولو اینکه واژۀ حزب در آنها بهکار نرفته باشد؛ خواه تشکلی مثل تشکلات امروزی معادل آن باشد یا نباشد.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین در بیان دلایل عقلی ضرورت تحزب اسلامی ادامه داد: با وجود نصوص فراوانی که از آنها در تعریف حزب و کارکرد حزب استفاده شد، می توان مدعی تولید دانش اسلامی برای این پدیده اجتماعی شد. همان طوری که به ادله عقلی هم می توان رجوع کرد. در ادامه بخشی از استدلال های عقلی که در گفتارهای قبل به آنها اشاره شد ، مرور می کنیم تا در جمع بندی نهایی مشخص شود عقل و نقل در کنار هم تحزب را در زندگی امروزی ضروری می دانند. افزایش زمینۀ مشارکت مردم در قدرت: یکی از دلایل عقلی برای وجود حزب، مشارکت آن در قدرت و افزایش زمینۀ مشارکت مردم است. اگر حزب چنین کارکرد و ظرفیتی داشته باشد که بتواند جامعۀ اسلامی را پشتسر ولی فقیه در نظام اسلامی بسیج کند و حضور مردم را افزایش دهد، همین دلیل عقلی بر لزوم و ضرورت حزب است. آموزش و ارتقای سطح آگاهی مردم درخصوص قدرت، حکومت، ولایت و دولت از کارکردهایی است که دلیل عقلی بر وجود حزب است.
ایجاد همدلی و وحدت میان طیف گستردهای از همفکران که میتواند آن را بهعنوان یک زمینۀ اجتماعی گسترش دهند، این کار بسیار مهمی است. اگر یک حزب اسلامی داشته باشیم که وحدت ایجاد کند، به حکم عقل ، آن حزب ضروری می شود . همانند؛ حزب جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب که توانست در مقابل ضد انقلاب ، طیف گستردهای از جامعه را همدل و همراه نظام کند. قدرت نظارت بر دولت و حکومت که به دلیل گرایش حکومت ها به بی نظمی ، فساد و استبداد، این کارکرد بسیار ضروری عقلی است.
ایجاد رقابت منطقی و شفاف در جامعه نظام مردم سالاری دینی بر اساس رقابت شفاف و منطبق بر قواعد و ضوابط خاصی شکل گرفته است.
محسن مهاجرنیا در پایان دلایل نقلی تحزب در نصوص را این چنین برشمرد: پیش از این بیان شد که منشأ تحزب اختلافات طبیعی و اختلافات ایدئولوژیک بوده است؛ یعنی دو نوع اختلاف باعث میشود احزاب شکل بگیرند و دو جناح، دو گروه، دو طیف و دو بخش از جامعه در قالب دو نوع عقلانیت جمعی فعالیت کنند. یکی اختلافات طبیعی است که براساس آیۀ ۲۱۳ سورۀ بقره، ناشی از ثروت و تبار و قدرت است. این سه منشأ طبیعی باعث میشود جامعه بهصورت دسته ها و جمع های حزبی درآید و گروهبندی شود. منشأ دیگر ایدئولوژی است که ناشی از ادیان، اعتقادات و باورهای دینی است. باورهای دینی باعث میشود که عدهای معتقد به دین باشند و عدۀ دیگر نباشند. همین بود و نبود اعتقاد باعث ایجاد دو جناح فکری در جامعه میشود که آنها را در قالب دو تفکر حزبی، می توان بازسازی کرد؛ یعنی همۀ ویژگیهای مربوط به ایمان و اعتقاد و وحی و رسالت را میتوان در قالبهای مختلف بازسازی کرد. قرآن این ویژگیها را تحت عنوان حزبالله و ویژگیهای مقابل آن را تحت عنوان حزبالشیطان بازسازی کرده است. نکتۀ بعدی دراینباره این است که قرآن همۀ کسانی را که در حال حاضر در جامعه بینش و گرایش دینی دارند و به اصول و مبانی دین معتقدند، ولو اینکه در عمل و رفتار ممکن است سلیقههایشان مختلف باشد، تحت عنوان حزبالله معرفی میکند؛ به این ترتیب تمام گروههایی را که با عناوین مختلف چون؛ مؤمنون، آمرون بالمعروف، ناهون عن المنکر ومطیعون، صادقون، صالحون، راسخون، عابدون، حافظون،متقون، معرفی شده و در مسیر رسالت انبیا و وحی بودند، تحت عنوان حزبالله بازسازی کرده و عیناً عبارت «أُولَئِکَ حِزْبُ اللَّهِ» را برای آنها بهکار برده است. از آن طرف تمام جریانهایی که در مقابل انبیا ایستادند و آنها را تکفیر و تکذیب کردند و با آنها مقابله کردند، مثل ملأ و مترفین، قومگرایان، کفار، منافقان و طاغیان را تحت عنوان حزبالشیطان بازسازی کرده است.
حجتالاسلام سیدکاظم سیدباقری عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان ناقد حاضر در این جلسه دو اشکال اساسی و کلی را به مباحث مهاجرنیا داشت و گفت: اشکال اول: بحث فقه تحزب، بسیار گسترده مطرح شده است و از این جهت، آقای دکتر مهاجرنیا به درستی نتوانستند همه جوانب آن را تبیین نمایند. اگر ایشان در بحث خود، به یک بخش از موضوع حزب میپرداختند، به صورت جامعتری میتوانستند همه جوانب آن را تبیین کنند.
وی افزود: اشکال دوم این است که بحث از فقه، بحث از بایدها و نبایدهای مکلفین است. بنابراین، استخراج حزب از فقه کار دقیقی نخواهد بود. علاوه بر این، بحث از قرآن کریم درخصوص حزب، دارای اشکال است؛ چرا که حزب از اصطلاحات جدید و ادبیات سیاسی مدرن است و چنین اصطلاحی، سابقهای در گذشته نداشته است تا ما بخواهیم آن را از قرآن کریم که مربوط به ۱۴۰۰ سال پیش است، استخراج کنیم. اینکه در قرآن کریم، واژه «حزب» به کار رفته است، کافی نیست؛ چرا که آن حزب در اصطلاح قرآنی با این حزب دنیای مدرن، خیلی متفاوت است.
در ادامه این کرسی علمی ترویجی حجتالاسلام علی بنایی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان ناقد دوم کرسی، ضمن تأیید اشکالات ناقد اول (سیدباقری)، در مورد ارجاع مفهوم حزب به قرآن کریم و فقه اسلامی، به این نکته تأکید کردند که انتظار این است که ما بتوانیم یک الگوی کارآمد اسلامی از حزب در نظام اسلامی ارایه کنیم. در قرآن کریم کلیاتی در این خصوص مطرح شده است اما نیاز به الگویی برای نظام اسلامی داریم و چنین الگویی در نظریه آقای دکتر مهاجرنیا مشاهده نمیشود.
گفتنی است کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی فقه تحزّب به همت گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری موسسه آموزش عالی طلوع مهر و با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه ۱۸ آذرماه در قم برگزار شد.
کد خبر 4795067منبع: مهر
کلیدواژه: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اصول فقه نشست علمی کنفرانس بین المللی فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعالیت های قرآنی آیت الله جوادی آملی مجمع عالی حکمت اسلامی جامعه شناسی فلسفه اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مسجد نقد کتاب پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۷۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مقاومت اسلامی برای دفاع از کیان اسلام برخاسته است
نماینده ولیفقیه در استان قزوین گفت: دفاع مقدس دفاع از مرزهای ایران اسلامی بود، اما اکنون مقاومت اسلامی برای دفاع از کیان اسلام، حمایت از همه مسلمانان، زمینهسازی ظهور منجی عالم بشریت، حمایت از محرومان و مستضعفان است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، آیتالله عبدالکریم عابدینی در مراسم رژه نیرویهای مسلح استان قزوین که همزمان با 29 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار داشت: خدای متعال در آیه 7 سوره محمد فرموده «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ»، یعنی (اى کسانى که ایمان آوردهاید اگر خدا را یارى کنید یاریتان مىکند و گامهایتان را استوار مىدارد).
وی ادامه داد: این وعده خداست که هر کس به حمایت از راه خدا، برای کمک به محرومان و مستضعفان، کمک به بندگان خدا، کمک به بندگی، عبادت و ایمان، کمک به عدالت و قسط به پا خیزد، خدا هم وعده داده که او را یاری کرده، ثابتقدم نگه میدارد و از هر گزند و شکستی حفظ میکند.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما در مقابل رژیم منحوس و غصبی صهیونیستی به عنوان محور ظلم، جنایت و نسلکشی قرار داریم، خدا فرموده غضب من شدت میگیرد آنجایی که به کسی ظلم بشود که آن مظلوم غیر از من کسی را ندارد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: خدا وقتی شکست و اضمحلال دشمنان مؤمنین و ظالمان را میبیند و ضربه سنگینی به ستمکاران وارد میشود خودش را تحسین میکند، این معنا در آیه 45 سوره انعام آمده است، خداوند در این آیه فرموده «فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»، یعنی (پس ریشه آن گروهى که ستم کردند برکنده شد و ستایش براى خداوند پروردگار جهانیان است).
عابدینی تأکید کرد: این همه حکم انتقامی خدای متعال راجع به کسی است که فقط یک مؤمن را کشته است، رژیم منحوس صهیونیستی که اینهمه زن، کودک و مردم بیپناه را کشتهاند، حتی نسلکشی در مورد آوارگان را هم ادامه دادهاند، به گونهای که خشم و غضب همه اهل عالم را بر انگیختهاند.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: یک زمانی امام خمینی (ره) در فیضیه قم در سال 42 یک تنه علیه آمریکا، اسرائیل و صهیونیستم برخاست و فریاد برآورد، همان ملتی را به قیام واداشت و ملت ایران به پا خاستند، وقتی ملت به پا خاستند خیلی زود ارتش جمهوری اسلامی به مردم پیوست و زیر پرچم رهبری و هدایت امام راحل قرار گرفت و با ایمان، وحدت و رهبری انقلاب مستحکم شد.
وی یادآور شد: در ایام دفاع مقدس باز هم ارتش و نیروهای مسلح و سپاه پاسداران درخشیدند و افتخار آفریدند، دفاع مقدس دفاع از مرزهای ایران اسلامی بود اما اکنون مقاومت اسلامی برای دفاع از کیان اسلام، حمایت از همه مسلمانان، زمینهسازی ظهور منجی عالم بشریت، حمایت از محرومان و مستضعفان که حتی مسلمان هم نیستند، است.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین در پایان تاکید کرد: روز 29 فروردین روز حماسه و افتخار است، به تعبیر رهبر حکیم انقلاب ارتش کلمه طیبه است، کلمه طیبه یعنی درختی که هر روز شاخ و برگش گستردهتر و تنومندتر میشود، انشاءالله سال آینده زیر سایه رهبر حکیم انقلاب شاهد اضمحلال رژیم صهیونیستی و نجات همه کسانی که از ظلم و جنایات این رژیم در سختی و مشقت هستند باشیم.
درایت امام در پاسخ دندانشکن به دشمنان ارتش
امیر حسین محمدشفیعی، قرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر 16 زرهی استان قزوین در ابتدای این مراسم، اظهار داشت: درود و سلام میفرستیم بر ارواح طیبه شهدا و امام شهدا خاصه 48 هزار شهید گلگون کفن ارتش جمهوری اسلامی ایران که از جان خود در راه حفظ ارزش های والای دین مبین اسلام و انقلاب اسلامی جانشان را فدا کردند.
وی ادامه داد: عدهای با برخی تفکرات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تدارک این بودند که ارتش جمهوری اسلامی ایران را از میدان به در کنند که با درایت معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) تیرشان به سنگ خورده و روز 29 فروردین ماه به نام ارتش جمهوری اسلامی ایران مزین شد.
ارشد نظامی آجا در استان های قزوین و زنجان یادآور شد: وجود ارتش برای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران لازم و ضروری بوده و در بحران ها و میادین مختلف در کنار سبز پوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و سازمان بسیج مستضعفین دوشادوش آحاد مردم ایستادگی کرده است.
فرمانده قرارگاه عملیاتی 16 زرهی استان قزوین تصریح کرد: لشگر 16 زرهی برای استان های قزوین، زنجان و همدان افتخارآفرین است، چرا که در دفاع مقدس و سایر صحنه ها در کنار حمایت مردم زیر سایه انقلاب اسلامی افتخار آفرینی کرده است.
وی در پایان ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و سبز پوشان انتظامی در سیستان و بلوچستان این چنین تاکید کرد: همیشه مایه افتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده که خدمتگذار مردم بوده و معتقد است که ملت بزرگ ایران اسلامی ولینعمت هستند.
انتهای پیام/