Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@21:59:25 GMT

کلاف در هم تنیده انتخابات و صلح افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۸۰۶۸

کلاف در هم تنیده انتخابات و صلح افغانستان

«سید اکبرآغا» یکی از اعضای بلند پایه سابق گروه طالبان روز گذشته در سفری به هرات افغانستان گفته است که طی چند روز آینده توافق نامه صلح بین طالبان و آمریکایی‌ها امضا خواهد شد اما لازم است که نتایج انتخابات اعلام نشود چرا که در این صورت فرایند صلح به خطر خواهد افتاد.


**اعلام نتایج انتخابات، صلح را قربانی خواهد کرد

مقام سابق طالبان دیروز به رسانه های داخلی افغانستان در نشستی در استان هرات گفته است که براساس اطلاعات وی،  بین شش تا ۱۰ روز پس از امضای توافقنامه صلح آمریکا و طالبان گفت وگوی بین افغانستانی نیز آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به باور این مقام سابق طالبان توافق‌نامه صلح بین آمریکا و گروه طالبان می تواند این کشور را از بدبختی ها نجات دهد و در حال حاضر لازم است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشود.

وی تأکید کرده است که اگر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ششم مهرماه اعلام شود، صلح را قربانی انتخابات خواهند کرد.

به باور وی کمیسیون انتخابات افغانستان باید حوصله به خرج داده و نتایج انتخابات ریاست جمهوری را بعد از امضای توافق‌نامه صلح با طالبان اعلام کند و اگر طرف ها برای اعلام نتیجه انتخابات پافشاری کند، نباید امیدوار بود که صلح بزودی نتیجه خواهد داد.
 

** توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان زمینه ایجاد دولت موقت را فراهم می کند

«جعفر مهدوی» عضو سابق مجلس نمایندگان افغانستان به رسانه های داخلی گفته است که آمریکایی ها با طالبان بیش از هر زمانی دیگر به امضای توافق ‌نامه نزدیک شده اند.

مهدوی گفته است که برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری از اول به مصلحت منافع ملی افغانستان نبود، زیرا دولت افغانستان و کمیسیون انتخابات، توانایی، انگیزه و ظرفیت برگزاری انتخابات شفاف و سالم را نداشتند.

 به باور این عضو سابق مجلس افغانستان در حال حاضر تنشی ‌که بین تیم ‌های انتخاباتی و کمیسیون انتخابات به وجود آمده و از طرفی دیگر جدی شدن امضای توافق‌نامه‌ صلح فرصت را برای ایجاد دولت موقت فراهم ساخته است که طالبان نیز در آن سهیم ساخته شود.

به اعتقاد کارشناسان طالبان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را قبول ندارد چرا که طالبان شرکت کنندگان در انتخابات افغانستان را تهدید به مرگ کرده بودند. به همین دلیل چنانچه توافقنامه صلح حاصل شود طالبان نتایج این انتخابات را قبول نخواهد کرد چرا خود نیز باید سهمی در دولت آینده داشته باشد.

گفت وگوی صلح بین دفتر سیاسی طالبان و آمریکایی ها در قطر طی سه روز گذشته ادامه داشت و براساس گفته «سهیل شاهین» سخنگوی طالبان در قطر دو طرف به توافقات جامع دست یافته اند و امکان وجود دارد که تا پیش از آغاز سال جدید میلادی توافق نامه بین طرفین امضا شود.

آمریکا گفت وگوی صلح با طالبان را پس از یک سال و ۹ دور مذاکره در اواسط شهریور ماه گذشته پس از انجام یک حمله انتحاری در منطقه شش درک در شرق کابل که باعث کشته شدن یک نظامی آمریکایی شد، متوقف کرده بود.

**تعویق اعلام نتیجه انتخابات تشکیل دولت موقت را تقویت می کند

روزنامه صبح کابل دیروز نوشت که آغاز دوباره نشست آمریکایی ها با طالبان در قطر طی سه روز گذشته پیشرفت های داشته و گزارش ها نشان می دهد که دو طرف به پیشرفت‌های قابل ملاحظه ‌ای دست یافته ‌اند.

صبح کابل افزوده است که به هر اندازه ای که اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ششم مهرماه افغانستان به تعویق افتاد به همان اندازه احتمال شکل گیری دولت موقت افزایش خواهد یافت.

این روزنامه ادامه داده است که صلح افغانستان در دست آمریکایی ها است و این روند در حال حاضر به سرعت به پیش می رود و آمریکایی ها در همان روزهای نخست که برای برگزاری انتخابات آمادگی گرفته می شد، مخالف برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری بودند.

براساس تحلیل این روزنامه چالش‌های انتخاباتی در افغانستان با گذشت هر روز افزایش یافته و فربه شدن چالش‌ها نشان می ‌دهد که وحدت نظر میان سیاست مداران افغانستان پیرامون صلح و انتخابات وجود ندارد. به باور این روزنامه به هر اندازه که اعلام نتیجه انتخابات به تعویق افتاد به همان میزان تشکیل دولت موقت قوت می گیرد.

برچسب‌ها افغانستان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا کمیسیون انتخابات افغانستان پروندهٔ خبری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان (سپتامبر ٢٠١٩) مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا کمیسیون انتخابات افغانستان افغانستان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا کمیسیون انتخابات افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۸۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)

 

منبع:بیسیمچی

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حمله با سلاح سرد در استرالیا با ۴ کشته و شماری زخمی (فیلم) گزارش تلویزیون اسرائیل از صادرات سلاح‌ های ایران (فیلم) رصد و هلاکت دو تروریست داعشی و کشف سلاح و مهمات همراه آنان (فیلم)

دیگر خبرها

  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)
  • اعلام تعهد اشتغال زایی امسال در استان سمنان
  • مناسبات با چین از اهمیت بالایی برخوردار است
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • کلاف سردرگم واردات خودروهای کارکرده/ چرا کسی اجرای قانون را گردن نمی‌گیرد؟
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • کلاف سر در گم واردات خودروهای کارکرده/ چرا کسی اجرای قانون را گردن نمی‌گیرد؟
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید