Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس‌ از گذشت ۲۵۳ روز از سیل بهار پلدختر هم‌چنان مشکلات سیل در این شهرستان برطرف نشده و با آغاز بارندگی‌های پاییز روستاییان راه ارتباطی ندارند تا خاطرات تلخ سیل دوباره در آوار خسارت تکرار شود. ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹ استانها لرستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پلدختر، فروردین امسال سیل خروشان را وارد منازل هزاران پلدختری کرد، سفره‌های هفت‌سین آن‌ها را به گِل نشاند و طبیعت خشم خود را جاری و روانه شهر و دیار پلدختر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هزاران منزل مسکونی در شهر پلدختر و روستاهای حاشیه کشکان به گِل نشستند و مردم دار و ندارشان را در سیلاب از دست دادند، هزار و 200 واحد صنفی خسارت دید تا جوانان پلدختری برای گذران زندگی روانه شهرهای صنعتی شوند.

سیل پلدختر 5000 هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف از جمله منازل مسکونی، اصناف، کشاورزی، راه‌ها و پل‌های روستایی، زیرساخت‌های شهری خسارت وارد کرد تا بعد از آن  مردم ایران برای کمک به سیل‌زدگان بشتابند به‌طوری‌که بعد از بازگشایی جاده‌های پلدختر از سراسر کشور سیل مهربانی روانه این شهرستان سیل‌زده شد.

روایت خبرنگار تسنیم از شهر پلدختر 167روز پس از سیل/ سیل پاییزی سیل‌زدگان را تهدید می‌کندسیل ویرانگر پلدختر گردوخاک به‌پا می‌کند+تصاویرمحله‌ای که سیل پلدختر با خود برد

اکنون بعد از گذشت 253 روز از به گِل نشستن شهرستان پلدختر می‌گذرد اما علی‌رغم تلاش‌ها و خدمات جهادی مردم، مسئولان و گروه‌های جهادی آثار سیل مخرب هنوز در برخی نقاط دیده می‌شود و مشکلاتی وجود دارد.

ردپای پابرجای سیل در پلدختر

با بارندگی‌های پاییزه و خروش دوباره رودخانه کشکان محور پلدختر به خرم‌آباد که به‌طور موقت بازسازی شده‌بود در شرایط ناایمن قرار گرفته و در چندین نقطه فرونشست داشته‌ است که در منطقه تنگ تیز فقط امکان تردد در یک لاین جاده وجود دارد و لاین دیگری به داخل رودخانه کشکان سقوط کرده‌ است.

با یک بارندگی بیش‌ از حد نرمال شهر معمولان در بن‌بست شدید ارتباطی قرار خواهد گرفت و ارتباط آن با مرکز استان لرستان و شهرستان پلدختر قطع می‌شود، شهر پلدختر محور جایگزین دهلیج را دارد که این جاده هم ایمنی کافی ندارد و آنتن‌دهی تلفن همراه آن هم ضعیف است.

پل‌ها و راه‌های روستایی وضعیت خوبی ندارند و بعد از گذشت بیش‌ از هشت ماه از سیلاب هنوز بازسازی نشدند به‌طوری‌که در نخستین بارش پاییزی راه ارتباطی سه هزار نفر از اهالی بخش معمولان مسدود و در بارش‌های هفته گذشته راه ارتباطی بیش‌ از 15 روستا قطع شد.

هم‌اکنون راه ارتباطی روستای پران‌پرویز با بیش‌ از هزار و 200 نفر قطع است، عرشه پل روستای طاق عباسعلی بخش معمولان به‌سبب بازسازی‌ نکردن اصولی دستک و زیر پل سقوط کرد و در هم شکست و پل‌های کیان‌آباد و پران‌پرویز نیز هنوز بازسازی نشده‌ است.

ساخت‌ و ساز واحدهای مسکونی روستاهای پلدختر تا مرحله سقف‌گذاری پیش رفته ولی در همین مرحله متوقف‌ شده چون تسهیلات داده شده جوابگوی تکمیل واحدهای مسکونی نیست و سیل‌زدگان نیاز به تسهیلات جدید دارند تا بتوانند منازل خود را تکمیل کنند.

نگرانی مردم از آغاز بارندگی

ساخت‌ و ساز واحدهای تعمیری در روستاهای پلدختر به پایان رسیده و واحدهای احداثی در شهر نیز پیشرفت نسبتاً خوبی دارد ولی مردم از کمبود تسهیلات ناراضی هستند.

هم‌چنین دیوار ساحلی شهر پلدختر پیشرفت نسبتاً خوبی دارد ولی برخی نقاط حساس هنوز پوشش داده نشده و مردم نگران آغاز بارندگی‌ها هستند، برخی نقاط شهر مثل دانشکده پرستاری و ورزشگاه سرمالیان هنوز بازسازی و دیوارکشی نشده تا چهره شهر پلدختر هم‌چنان سیل‌زده نشان دهد.

بازسازی پارک‌ها، جداول و معابر آسیب‌دیده بعد از گذشت هشت ماه شروع شده ولی به‌سبب اینکه خانه‌های مردم و زیرساخت‌های شهری در حال ساخت است به‌کندی پیش می‌رود.

زندگی در منطقه سازمانی‌ها که بعد از ساحلی بیش‌ترین خسارت را در سیلاب متحمل شده هنوز جریان ندارد و برخی منازل به حال خود رها شده، منازل مسکونی هم که بازسازی شده به‌سبب اجرا نشدن کامل دیوار ساحلی مردم نگران بازگشت به منازل خود هستند.

سایت مسکن مهر و سایت 20 هکتاری که برای سیل‌زدگان پلدختر در نظر گرفته شد با نخستین بارش باران غرق در آب کانال کنار خود شد تا بعد از گذشت هشت ماه هنوز تکلیف کانال کنار سایت مشخص نباشد.

پل شهدای هفتم تیر به‌سبب اینکه دیوار ساحلی در زیر آن در حال اجراست بیش‌ از سه ماه پیش جمع‌آوری شده که همین موضوع سبب ترافیک در داخل شهر پلدختر شده و نیاز است هر چه سریع‌تر این قسمت دیوار ساحلی تکمیل و پل فلزی هفتم تیر نصب شود.

احداث دایک سنگی برای روستای چم‌مهر

مرتضی کاییدی بخشدار مرکزی پلدختر به خبرنگار تسنیم گفت: بر اثر سیلاب فروردین‌ماه روستاهای بابازید و چم‌مهر به‌سبب ارتفاع کم دچار آب‌گرفتگی کامل شد که دولت به این نتیجه رسید که در این دو روستا دایک حفاظتی احداث کند که با انجام کارشناسی‌ها تصمیم‌گیری شد دایک به‌صورت سنگی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه دایک حفاظتی در روستاهای چم‌مهر و بابازید در حال انجام است که حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: شرکت سامان محیط مجری احداث دیوار ساحلی قول داده که تا پایان سال دیوار ساحلی در روستای چم‌مهر و بابازید تکمیل شود.

بخشدار مرکزی پلدختر درباره آخرین وضعیت جانمایی روستای ملاوی عنوان کرد: مسئولان جلسات مکرری را با مردم این روستا داشتند و گزینه‌های زیادی برای جانمایی روستا مطرح شد که در نهایت زمینی در روبه‌روی سایت چهار هکتاری سیل‌زدگان شهر پلدختر مطرح شد که این پیشنهاد باید در کارگروه امور زیربنایی استان مورد بررسی قرار بگیرد و نظر خود را اعلام کنند تا روستا تعیین‌ تکلیف شود.

وی بیان کرد: بازسازی واحدهای تعمیری در روستاهای سیل‌زده بخش مرکزی پلدختر به پایان رسیده و واحدهای درجاسازی هم تسهیلات خود را دریافت کرده و در حال ساخت‌ و ساز هستند.

ضعف عملکرد آب‌ منطقه‌ای لرستان در پلدختر

کاییدی گفت: پیشرفت فیزیکی واحدهای احداثی در روستاهایی مثل چم‌مهر، بابازید و خرسدر بالا که سایت در نقاط بالاتر برای جابه‌جایی برای آنها در نظر گرفته شده خوب است و مرحله سفت‌کاری آنها به پایان رسیده و وارد مرحله نازک‌کاری شدند.

وی تصریح کرد: در 2 روستای چم‌گز و چم‌گرداب مشکلاتی بین پیمانکار و بنیاد مسکن پیش آمد که مقداری کار ساخت‌ و ساز دیرتر شروع شد و واحدهای احداثی این روستاها در مرحله تیرریزی و فوندانسیون هستند.

بخشدار مرکزی پلدختر خاطرنشان کرد: در روستای چم‌گز هشت واحد مسکونی در سیلاب فروردین ماه به رودخانه کشکان سقوط کرد که با توجه به تغییر مسیر رودخانه و نزدیک‌ شدن رودخانه به روستا نیاز به دایک حفاظتی وجود دارد که شرکت آب‌ منطقه‌ای تاکنون اقدام خاصی را انجام نداده و انتظار داریم احداث دایک حفاظتی برای روستای چم‌گز را در دستور کار قرار دهند.

راه‌های روستایی بخش مرکزی به‌صورت امدادی است

کاییدی با اشاره به اینکه راه‌های ارتباطی روستاهای بخش مرکزی بیشتر به‌صورت امدادی است و پل‌های برخی روستاها مثل میدان بزرگ و مسیر هرسکه زیرشان خالی شده و آبشستگی دارند اظهار داشت: با  بارندگی‌هایی که در آینده اتفاق می‌افتد مشکلات بسیاری رخ خواهد داد که ضرورت دارد راهداری هر چه سریع‌تر مشکلات پل‌ها را برطرف کند.

وی افزود: پل روستای کیان‌آباد طبق گفته اداره راهداری آماده‌ است که با توجه به جمعیت چهار هزار نفری این منطقه انتظار داریم در احداث پل کیان‌آباد تسریع شود چون با نخستین بارندگی‌ها راه ارتباطی خاکی این روستا قطع می‌شود‌.

بخشدار مرکزی پلدختر با بیان اینکه پل گل‌گل که جاده ترانزیتی تهران-جنوب از روی آن عبور می‌کند مشکل دارد که انتظار داشتیم تا قبل از فصل بارندگی‌ها مشکلات برطرف شود، خاطرنشان کرد: چون آب بسیار زیادی در بالادست این پل قرار دارد در بارندگی‌های آینده  پل گل‌گل دچار مشکل می‌شود.

شیرکش پیمانکار دیوار ساحلی شهر پلدختر به خبرنگار تسنیم در این شهر گفت: شرکت سامان محیط وابسته به بنیاد مسکن از تیرماه امسال عملیات شمع‌کوبی در این شهر را آغاز کرده‌ است و تاکنون حدود 800 شمع زده شده و هزار و 50 متر هم دیواره کار شده و 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همه قسمت‌های پل فلزی وارد شهر شده است

وی با بیان اینکه در قسمت شمال غربی بالاتر از پل هفتم تیر کار دیوار تقریباً تمام شده و در قسمت شمال شرقی هم بین 50 تا 60 درصد کار صورت گرفته و در حال دیوارکشی هستیم افزود: 40 شمع در بالاتر از پل هفت تیر باقی‌مانده و همزمان قسمت پل را شروع کرده‌ایم که پایه و کوله پل اجرا و تمام قطعات فلزی وارد کارگاه شده است.

لرستان| مشکلات «پساسیل پلدختر» با مدیریت جهادی برطرف می‌شودبازسازی 3900 واحد خسارت‌دیده از سیل پلدختر توسط بنیاد مسکن استان اصفهانعدم بازسازی پل‌های آسیب‌دیده از سیل پلدختر؛ راه ارتباطی روستاها مسدود می‌شود

پیمانکار دیوار ساحلی شهر پلدختر عنوان کرد: 300 متر در قسمت پایین پل شهدای دولت انجام شده و در دو قسمت غربی و شرقی بین پل شهدای هفتم تیر و شهدای دولت در حال اجرای شمع‌کوبی هستیم که بتوانیم پروژه احداث دیوار ساحلی شهر پلدختر را تا پایان سال به اتمام برسانیم.

وی بیان کرد: دایک سنگی روستای بابازید 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال انجام کار هستیم و در روستای چم‌مهر هم حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تلاش می‌کنیم تا یک یا دو ماه آینده پروژه تکمیل شود.

شیرکش در رابطه با بازگشایی پل شهدای هفتم تیر گفت: تمام قطعات این پل وارد شهر شده و تلاشمان را می‌کنیم که هر چه سریع‌تر پل را احداث کنیم.

وی تصریح کرد: تا قبل از فصل بارندگی قسمت‌های حساس شمال غربی و شمال شرقی پوشش داده شده است و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

ساخت دیوار ساحلی باید سرعت پیدا کند

حسن رضاییان فرماندار پلدختر به خبرنگار تسنیم در پلدختر می‌گوید: ساخت دیوار ساحلی شهر پلدختر‌ و روستاهای چم‌مهر و بابازید از خردادماه توسط شرکت سامان محیط  شروع شده و پیشرفت فیزیکی آن‌ها قابل‌قبول است ولی تا قبل از شروع بارندگی‌ها باید آهنگ رشد سریع‌تری به‌خود بگیرد.

وی با اشاره به اینکه وام و تسهیلاتی که به سیل‌زدگان داده شده شاید منازل مسکونی را تکمیل نکند، افزود: علی‌رغم مشکلاتی که در شهرستان پلدختر وجود دارد بر پیگیری این موضوع تأکید دارم تا از طریق تسهیلات و بانک‌ها بتوانیم پروژه‌ها و منازل مسکونی را به پایان برسانیم.

فرماندار پلدختر درباره آخرین وضعیت تعیین‌ تکلیف روستای ملاوی عنوان کرد: سه جلسه با حضور مسئولان و مردم ملاوی برگزار شده، پیشنهادهایی از طریق این شهرستان به مرکز استان داده شده که یکی از این پیشنهادها انتخاب و مشکل ملاوی هم برطرف خواهد شد تا بستر ساخت‌وساز برای اهالی این روستا فراهم شود.

مشکل تردد اهالی پران‌پرویز و کیان‌آباد برطرف می‌شود

وی درباره پل‌های بازسازی نشده روستایی شهرستان پلدختر بیان کرد: از مدیران استانی به‌ویژه مدیرکل راهداری انتظار داریم که یک ورود جدی‌تری به بحث پل‌های این شهرستان داشته باشد، پل کیان آباد به‌زودی نصب و مشکل تردد اهالی پران‌پرویز و کیان‌آباد برطرف می‌شود.

رضاییان با اشاره به اینکه پل‌های پران‌پرویز و طاق عباسعلی به پبمانکار داده شده و در نخستین فرصت زمانی احداث می‌شود گفت: دولت ورود پیدا کرده تسهیلاتی هم در نظر گرفته شده که امیدوارم مدیران استانی نظارت جدی‌تری روی پروژه‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه برخی جاده‌های دسترسی روستایی به‌صورت موقت بازگشایی شده‌اند تصریح کرد: جاده پلدختر به خرم‌آباد یک جاده دسترسی موقت است که مشکلات آن برطرف و ساخت جاده اصلی به پیمانکار داده شده‌ است، فاز نخست این جاده به قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) داده شده که تجهیز کارگاه کرده و کار را شروع کرده‌ است.

فرماندار پلدختر خاطرنشان کرد: جاده جایگزین برای پلدختر به خرم‌آباد جاده دهلیج است که در نخستین فرصت زمانی آسفالت می‌شود و مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه آن را هم به‌ جد از مدیرکل مخابرات استان لرستان پیگیر هستیم که برطرف شود.

گزارش از فیروزه حاتمی

انتهای پیام/646/ح

R41450/P/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۹۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن راه ارتباطی ۵۰ روستا در بم

به دنبال بارش باران و طغیان رودخانه‌ها در مسیر جاده دولت‌آباد ـ روداب غربی، راه ارتباطی به ۵۰ روستا مسدود شد. 

صادق دادالله‌پور معاون عمرانی و رئیس ستاد بحران بم با اشاره به اینکه به واسطه بارش باران و طغیان رودخانه‌ها در مسیر جاده دولت‌آباد ـ روداب غربی، راه ارتباطی ۵۰ روستا تا اطلاع ثانوی بسته است، گفت: تلاش ها برای بازگشایی این محور همچنان ادامه دارد.ن عمرانی و رئیس ستاد بحران بم با اشاره به اینکه به واسطه بارش باران و طغیان رودخانه‌ها در مسیر جاده دولت‌آباد ـ روداب غربی، راه ارتباطی ۵۰ روستا تا اطلاع ثانوی بسته است، گفت: تلاش ها برای بازگشایی این محور همچنان ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • مسدود شدن راه ارتباطی ۵۰ روستا در بم
  • سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور
  • روزی به نام تلفن!
  • آخرین خبر‌ها از ۲ ایستگاه پمپاژ آب پلدختر
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • خط کشی ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • افزوده شدن ۱۸۰ کیلومتر راه اصلی به محور‌های ارتباطی استان همدان
  • آخرین خبرها از ۲ ایستگاه پمپاژ آب پلدختر