Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شرایط بودجه حوزه فرهنگ در سال‌های مختلف وضعیت رضایت‌آمیزی نداشته است. پایه حوزه فرهنگ با یک مبنای پایینی بسته شده و با همین مبنای پایین جلو آمده است. در شرایط سخت نیز این فشار بر روی بودجه فرهنگ بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگارن درباره معافیت مالیاتی برخی هنرمندان، گفت: در این زمینه دو بحث را باید به صورت متفاوت پیش ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا بحث قانون مالیاتی است که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و اصلاح آن در فضای وزارت امور اقتصادی و دارایی است که بعدا مسیر خود را طی می‌کند، اما در مسیر بودجه تبصره‌ای آمده بود که می‌توانست برای جامعه وسیعی از اهالی فرهنگ و هنر خیلی خطرناک باشد.

 وی ادامه داد: طبق بودجه سال ۹۹، کارمندانی که کمتر از سه میلیون تومان حقوق می‌گیرند، معاف از مالیات هستند. اهالی فرهنگ و هنر حدود چند صدهزار نفر هستند. برآورد ما بر این است که درآمد اهالی فرهنگ، هنر و رسانه براساس پیمایشی که در سال‌های اخیر داشته‌ایم در سال متوسط و میانگین دو و نیم میلیون تومان در ماه است در حالی که حقوق کارمندان به طور میانگین بالای سه میلیون تومان است.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: آنچه که در بودجه آمده بود و به نظر قابل دفاع نیست، این است که ۵۰ درصد تمام این نوع معافیت‌ها لغو می‌شود و این قابل دفاع نیست و بسیاری از اصحاب هنر گرفتار مساله می‌شوند.

صالحی یادآور شد: فضای چنین پیشنهادهای انقلابی و تندی مناسب فضای بودجه نیست و باید در مسیر قانون اصلاح مالیاتی بحث شود و کارشناسی کاملی در آن صورت گیرد. این اتفاق می‌تواند تاثیر وسیعی را بر اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه داشته باشد.

وی افزود: بر همین اساس گفت‌وگوهایی که در مقدمات لایحه و بعد در داخل دولت مطرح شد، دوستان متقاعد شدند که فعلا جای این بحث در لایحه بودجه نیست. اگر بخواهد بحثی صورت بگیرد در بحث قانون اصلاح مالیاتی است. آنجا باید به شکل کارشناسی اتفاق‌های وسیع‌تری صورت گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حتما برخی که صاحب درآمدهای بالاتری هستند می‌توانند مورد بازبینی جدی‌تری قرار بگیرد، اما بخش وسیعی از اصحاب فرهنگ و هنر که زیر حقوق کارمندان درآمد دارند و حقوق‌های آنان به صورت منقطع است زیرا گاهی کار می‌کنند و گاهی کار نمی‌کنند. همچنان مانند بسیاری از بخش‌های دیگر می‌تواند مشمول معافیت مالیاتی شوند.

صالحی در ادامه با اشاره به وضعیت بودجه پیشنهادی حوزه فرهنگ و هنر و رسانه، خاطرنشان کرد: شرایط بودجه حوزه فرهنگ در سال‌های مختلف وضعیت رضایت‌آمیزی نداشته است. پایه حوزه فرهنگ با یک مبنای پایینی بسته شده و با همین مبنای پایین جلو آمده است. در شرایط سخت نیز این فشار بر روی بودجه فرهنگ بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

وی ابراز داشت: امسال نیز در مجموع فضای بودجه همانگونه که مطلع هستید فشار قابل توجهی را بودجه به بخش‌های مختلف آورده است. طبیعی است این فشارها در حوزه‌های فعالیت بیشتر خودش را نشان می‌دهد. بخش حقوق و دستمزد مسائلی را جلو می‌برد ولی در حوزه فعالیت اثر خودش را می‌گذارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بودجه کل حوزه فرهنگ با ورزش و تربیت بدنی دو و نیم درصد از کل بودجه عمومی بوده که در حال حاضر این بودجه کمتر نیز شده است. طبعا فشارهای مضاعفی بر حوزه فرهنگ آمده است. ما گفت‌وگوهای فراوانی در فضای دولت و مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم. ما شرایط را درک می‌کنیم اما علی القاعده فضای فرهنگ یک فضایی است که این تضییقات آن را سخت می‌کند.

صالحی در پایان درباره یارانه مطبوعات نیز گفت: در لایحه بودجه ۹۹ خوشبختانه با دفاع‌هایی که کرده‌ایم به رغم همه مشکلات یارانه را کم نکرده و کمی آن را بیشتر کردند اما مهم تخصیص آن است.

کد خبر 400673

منبع: ایمنا

کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه 99 فرهنگ درآمدهای مالیاتی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۰۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند ملی سبک پوشش اسلامی چه کمکی به صنعت پوشاک کشور می‌کند؟

سید مجید امامی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درمورد تصویب اولیه‌ی سند ملی سبک پوشش اسلامی بیان کرد: یکی از عرصه‌هایی که سال‌هاست در نظام فرهنگی کشور از دست ما خارج شده حوزه پوشاک است. این در حالی است که اشتغال‌زا‌ترین و حتی به نظر برخی از افراد در آمار‌های جهانی، پوشاک، بزرگ‌ترین صنعت جهانی به شمار می‌آید در حالی‌که ما، هم در نظام طراحی با وجود استعداد‌های بسیار زیادی که داریم و هم در عرصه تولید، با وجود تولیدکننده‌های خیلی بزرگ و ممنوعیت واردات رسمی که داریم با لباس قاچاق و شبه قاچاق روبرو هستیم و با این‌ وجود، می‌گوییم چرا فلان لباس نامناسب اجتماعی فروخته یا پوشیده می‌شود؟ 

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: اگرچه سبک پوشش به فرد و ذائقه او بستگی دارد که این موضوع باید بر اساس شخصیت و منش فرد مورد بررسی قرار بگیرد ولی این‌که بر اساس سنت و تاریخ ۷ هزار ساله‌مان، پوشاک ما با وجود تنوع بالا و بی نظیری که در میان کشور‌های مختلف دارد؛ هم از لحاظ تنوع رنگی و هم از نظر طرح پوشاک با چنین مشکلاتی مثل قاچاق و... روبروست به نظر می‌رسد باید یک کار اساسی از جنس فرهنگ‌بنیان انجام می‌شده است. هرچند که همیشه عزیزان ما در حوزه صنعت، برنامه‌های راهبردی داشته‌اند و این اتفاق باید دو سال پیش انجام می‌شد ولی با این حال، همین اتفاق باعث می‌شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظام فرهنگی و صنعتی کشور در کنار هم قرار بگیرند.

امامی اظهار کرد: اگر قرار است دنبال ویژند باشیم، باید ویژند‌های پوشاک کشور خودمان را بپسندیم و اگر قرار است که بدنبال مد باشیم مد هم باید در چارچوب فرهنگ و ارزش‌ها و زیبایی‌شناسی ایرانی شکل بگیرد و برای این منظور، هدف‌گذاری هم شده است که ظرف ۱۰ سال، حداقل ۴۰ درصد از بازار پوشاک اجتماعی در اختیار ویژند‌های داخلی و ویژند‌های حجاب و لباس باشد که متأسفانه، الان این عدد پایین‌تر است و اگرچه خریداری می‌شود ولی تولیدات بی هویت هستند و نمی‌توانند از هویت خودشان دفاع کنند. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درمورد استقبال مردم از سند ملی سبک پوشش اسلامی گفت: دلیل این که با وجود رقابت کردن ویژند‌های خارجی روی ویژند تأکید می‌کنم به خاطر بازار‌سازی است و به همین خاطر، عدد ۴۰ درصد را گذاشتیم. چون می‌دانیم که نمی‌توانیم با این موج جهانی قطع رابطه کنیم و ما خیلی دیرتر از آن‌ها به این حوزه بازاریابی وارد شده‌ایم ولی به هر حال برای شروع هیچ‌وقت دیر نیست چراکه ویژند‌های ایرانی در حوزه لباس آقایان و حتی لباس غیر رسمی و همچنین، حوزه حجاب بسیار موفق عمل می‌کنند ولی مورد حمایت نیستند.

امامی مطرح کرد: اگر نظام طراحی و آموزش و پژوهش ما متحول شود و طراحان لباس در یک زیست‌بوم ایرانی اسلامی تربیت شوند و طرح درس‌ها و نظام آموزشی خیلی قدیمی چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقاء پیدا کنند و اگر ویژندها، مراکز و استودیو‌های جدی طراحی راه اندازی شوند و به جای کپی کردن از روی فضای مجازی، هویت طرح خودشان را داشته باشند که البته ویژند‌های معتبر این‌طور هستند و در صورتی‌که بازار از قاچاق اشباع نشود و به عبارتی، اجازه دهند که رقابت وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات برطرف می‌شوند. چون کالای قاچاق اساساً لباس خارج از رده است و قیمت واقعی ندارد و چیزی است که باید امحاء شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: ویژند‌های بزرگ در ترکیه یا حتی در چین باید طبق اکوسیستم مد، این موارد قاچاق را امحاء کنند تا در داخل، تولیدکننده شومیز، تونیک یا مانتو مجبور به رقابت با آنها نباشد و به عبارتی، مشکل نساجی ما برطرف شود. زیرا راه حل‌هایی وجود دارند که با وجود سخت بودن، شدنی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • بودجه ستاد امر به معروف در سال گذشته چقدر بود؟
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • سند ملی سبک پوشش اسلامی چه کمکی به صنعت پوشاک کشور می‌کند؟
  • کرسپو: برای حذف الهلال به ریاض آمده‌ایم
  • مسدود شدن ۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در تهران
  • حق بیمه کارگران برا اساس دستمزد واقعی است
  • مدیر عامل تأمین‌ اجتماعی : اعلام « دستمزد» غیرواقعی است/ اولویت تامین اجتماعی برای کسر حق بیمه بر اساس دستمزد واقعی
  • بودجه ویژه‌ای برای فرهنگ قزوین لحاظ کردیم
  • نسخه شهرداری برای کاهش تنش آبی درختان تهران | پیرهادی: مخزن‌ های آب اضطراری به کمک فضای سبز آمده‌اند
  • محققان دریافتند که دوز پایین استامینوفن هم می‌تواند به قلب آسیب بزند