Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:02:56 GMT

شرایط نگهداری آثار موزه‌ها بررسی و پایش می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۲۴۰۸

شرایط نگهداری آثار موزه‌ها بررسی و پایش می‌شود

منیژه هادیان دهکردی روز چهارشنبه در نشست خبری که مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، گفت: بیش از ۶۰۰ موزه و میلیون‌ها اثر تاریخی در سراسر کشور داریم که باید از آنها حفاظت و نگهداری شود. در این راستا پروژه‌هایی تحت عنوان موزه سبز طی دو سال گذشته در پژوهشگاه با موضوع ارزیابی شرایط محیطی آثار در موزه های دولتی و خصوصی آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شرایط نگهداری آثار با توجه به اقلیم‌های مختلف متفاوت است به این دلیل با توجه به اقلیم مناطق مختلف، تعدادی موزه به عنوان پایلوت مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند. در تهران ۹ موزه از مناطق مختلف برای این پایش در نظر گرفته شده است و آثار موجود در آنها از نظر سالن نمایش، دما، رطوبت، نور و آلاینده‌ها بررسی می‌شود تا بتوانیم در آینده به یک سند راهبردی و خط مشی مشخص برسیم.

راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری در سال ۹۷

علیرضا قلی‌نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه افزود: شعار امسال هفته پژوهش با عنوان اثربخشی فناوری ارزش آفرین و رونق تولید نام‌گذاری شده است.

وی افزود: در سال ۹۷ نخستین مرکز نوآوری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با محوریت تمرکز بر روی کسب و کارهای باز در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خانه تاریخی سرهنگ ایرج واقع در محله عودلاجان راه‌اندازی شد.

هفته پژوهش ۲۳ آذربا حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در موزه ملی آغاز به کار می‌کند و قرار است از ۷۵ عنوان کتاب در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری در این هفته رونمایی شود ضمن آنکه بازتولید و چاپ و نشر چندین جلد کتاب دیگر نیز انجام خواهد شد.

برچسب‌ها پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی موزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی موزه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۲۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

آفتاب‌‌نیوز :

آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود می‌گیرد، روشن شد.

فرونشست اصفهان تا آنجا پیش رفت که حالا به میراث عظیم چند صد ساله و بلکه ۲۰۰۰ ساله اصفهان رسید و ترک‌ها با سرعت بر روی دیواره‌ها و سقف بنا‌ها پیش می‌روند. اصفهان که یکی از توریستی‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود، باید دید با قرار گرفتن در این چالش بزرگ، به مرگ توریسم و اقتصاد این بخش نزدیک می‌شود؟

بحران آب به‌واسطه برداشت‌های بی‌رویه چه در حوزه کشاورزی و صنعت و چه در حوزه گردشگری و ساخت و ساز‌های بی‌رویه، این میراث جهانی را به سکانس آخر رسانده است.

زاینده‌رودی که زمانی به زنده‌رود شهرت داشت، حالا به کمترین میزان خود رسیده و آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها خالی از آب شده‌اند.

آبیاری‌های غیراصولی در بخش کشاورزی و توسعه بیش از حد صنایع، بلای جان اصفهان و میراث کهنش شده است.

خشکسالی، آلودگی هوا و محیط زیست، فرونشست، مهاجرت و حتی نزاع‌های قومی همه ناشی از عدم مدیریت برای مصرف آب است، که زنگ خطر را برای اصفهان روشن کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد