Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@17:10:58 GMT

آغاز به کار مجمع شهرداران مدارس تهران

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۳۰۶۵

آغاز به کار مجمع شهرداران مدارس تهران

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا جوادی یگانه، در آیین تنفیذ احکام بیست و یکمین دوره طرح شهرداران مدارس ضمن تبریک به شهرداران مدارس منتخب اظهار کرد: شما مدیران و فعالان آینده شهر تهران خواهید بود، خوشحالم که امروز در میان شما هستم.

وی ادامه داد: به طور حتم در کنار هم می‌توانیم زیست متفاوتی را برای شهروندان رقم بزنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من در اینجا باید از اجرای طرحی خبر بدهم با عنوان طرح مجمع شهرداران مدارس تهران و در اینجا خانم سلیمی را به عنوان دبیر این مجمع منصوب می‌کنم.

معاون شهردار تهران بیان کرد: برای تمام شهرداران منتخب حکم شهردار مدرسه و برای یک نفر حکم مشاور شهردار صادر می‌شود تا با امید و تلاش به داشتن شهری بهتر کمک کنند.

جوادی یگانه تصریح کرد: دانش، تجربه و تعهد در کنار یکدیگر می‌تواند فرصتی مغتنم ایجاد کند تا در کنار فضای سیاست گذاری از ظرفیت تجربه ادوار گذشته نیز بهره ببریم و فضای گفتگو را به فضای بهتری بدل کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تأکید کرد: ‌از تمامی همکاران خودم در شهرداری تهران می‌خواهم که از مجمع شهرداران مدارس تهران حمایت کنند و امیدوارم شهرداران آینده تهران روزی به این موضوع افتخار کنند که در دوران مدرسه شهردار مدرسه خود بودند.

وی گفت: آینده شهر تهران، آینده‌ای ساختنی است و باید شهرداران مدارس به ساختن آن کمک کنند.

جوادی یگانه، در حاشیه مراسم تنفیذ احکام بیست و یکمین دوره طرح شهردار مدرسه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: این طرح اولین بار زمان آقای حقانی اولین معاون اجتماعی شهرداری تهران شکل گرفت و تمرین مسئولیت‌پذیری و مشارکت محسوب می‌شود. در این طرح فقط شهردار مدرسه مخاطب نیست و هشت معاونت متناظر با معاونان شهرداران تهران در نظر گرفته شده است.  

وی در مورد اینکه شهرداران مدارس و معاونان آنها تا شعاع ۵۰۰ متری از مدرسه خود را تحت پوشش قرار می‌دهند گفت: شهرداری از این طریق رابطه بین مدارس و سرای محلات را مورد توجه قرار داده و ایده مدرسه دوستدار شهر با همکاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شکل گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت:‌ پیوند شهر و مدرسه از طریق شهرداران مدارس شکل می‌گیرد و اگر مدارس به موضوعات زیست محیطی و اجتماعی توجه کنند شهرداری و کمک رسانی آنها را در اولویت قرار می‌دهند.  

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری چقدر بودجه برای مدارس در نظر گرفته است گفت: سالانه مبلغی بیش از ۳۰ میلیارد تومان بودجه در این زمینه پیش‌بینی می‌شود که البته اولویت کمک به مدارس محروم و حمایتی و یا مدارسی که دانش‌آموزان آنها پدر و مادر اتباع بیگانه دارند است؛ همچنین بخشی از بودجه برای مناسب‌سازی مدارس دخترانه و ورزش آنها پیش‌بینی می‌شود.  

جوادی یگانه در مورد اینکه اخیرا مجلس استفساریه‌ای در مورد موضوع شورایاری‌ها داشته و شنیده‌ها حکایت از  انحلال آن دارد، گفت: استفساریه برای موضوع دیگری است و درباره انتخابات شورایاری‌های تهران مطرح نشده همچنین باید توجه داشته باشیم که ما موظفیم قوانین شورای شهر و مصوبات آن را اجرا کنیم و در این زمینه اقدامات لازم صورت گرفت است.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه شورای عالی به فرمانداری ارسال شد و آنها پس از تایید به ما اعلام کردند از طرفی همین مصوبه به هیات دولت ارسال شد و مجلس نیز آن را تایید کرده است بنابراین مشکلی در اجرا نداریم.

جوادی یگانه تصریح کرد: موضوع و ایرادی را سازمان بازرسی به شورایاری‌ها گرفته که البته بر همین اساس بنا بوده در دوره سوم و چهارم شورا مصوبه مربوطه به مجلس ارسال شود که اکنون توسط شورای عالی استان‌ها در مجلس مطرح است.

جوادی یگانه خاطرنشان کرد: شورایاری‌ها قانونی برگزار شده و منحل نمی‌شود. دو تاییدیه از فرمانداری و مجلس داریم و مشکلی در این زمینه وجود دارد.

مجتبی دانشور مدیرکل امور شهروندی شهرداری تهران نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال قرار بود طرح شهردار مدرسه در ۴۴۰ مدرسه پایتخت برگزار شود اظهار کرد: البته به دلیل برخی از مشکلات این موضوع تنها در  ۴۱۸ مدرسه در ۲۰ آبان برگزار شد و امروز نیز مراسم تنفیذ این ۴۱۸  دانش‌آموز صورت گرفت.

وی تصریح کرد: شورایاری‌ها سهم شهروندان در ادامه شهر را نشان می‌دهند و این یکی از قدیمی‌ترین طرحهای شهرداری تهران است که ۲۵ سال قدمت دارد.

مدیرکل امور شهروندی شهرداری خاطرنشان کرد: ۱۲۴ هزار دانش‌آموز در حال حاضر در مدارسی که شهردار مدرسه دارند مشغول تحصیلند و اگر این تعداد را با خانواده‌های آنها در نظر بگیریم بیش از چند هزار نفر می‌شوند که این افراد در اداره شهر و همکاری با شهرداری می‌توانند اقدامات موثری انجام دهند.

وی گفت: دانش‌آموزان به صورت آنلاین می‌توانند ایده‌های خود را در سایت شهردار مدرسه ارائه دهند و واحدهای کاری برای این افراد با کد اختصاصی در نظر گرفته شده است. آموزش و پرورش نیز تاکنون همکاری‌های خوبی با شهرداری انجام داده است.

دانشور گفت: نسبت مشارکت دختران در طرح شهردار مدرسه ۱۰ درصد بیشتر از پسران است. آموزش شهروندی در قالب شهردار مدرسه نیز اجرایی می‌شود که یکی از این برنامه‌ها پیشگیری از حوادث ناشی از چهارشنبه سوری خواهد بود.

مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش هم در این همایش گفت: طرح شهردار مدرسه بسیار با ارزمند و خوب است که باید قدر این موضوع را دانست.

وی افزود: این طرح باعث می شود تا شهر ما در آینده دارای شهروندانی باشیم قانونمند که برای شهر دلسوزی می کنند.

شکوهی بیان داشت: شهزداران مدارس باید کاری کنند که دوستانشان به قوانین احترام بیشتری بگذارند.

وی گفت: تهران به عنوان ویترین شهرهای کشور الگوی خوبی در زمینه مشارکت های شهروندی و قانونمندی است.

الهام فخاری عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این همایش با بیان اینکه به همه شهرداران مدرسه تبریک می گویم  و افتخار می کنم همشهری و همکار شما هستیم گفت: بعضی از شما شهرداران مدارس به همکاری با لایه های دیگر جامعه تاکید کردید و اهداف خوب و خود را باور دارید که این موضوع برای مدیریت شهری نشانه های امید بخش  است.

وی ادامه داد: ما در مدیریت شهری تهران باید شنونده های خوبی برای تحرک شما باشیم.

فخاری گفت: شما به مشکلات اشاره کردید که  باید همه  به هم کمک کنیم تا شهری خوب داشته باشیم

وی تصریح کرد: شما آینده تهران هستید و این برای ما امید بخش است که از سختی ها پیش رو کنار نکشیم؛ شهر با شما جوانان زنده است.

فخاری اظهار داشت: شما از امروز نقش دیگری دارید و در معرض آزمون و خطا قرار داید که  مدیریت را تجربه  خواهید کرد و من مطمئن هستم که موفق هستید.

وی گفت: اشکال فقط برای مدیریت شهری و بزرگسال نیست و امیدوارم ازادی و استقلال طلبی شما برای همه ما درس خوبی باشد و به ما کمک کند برای ساختن فردای بهتر شهر تهران که تلاش کنیم.

فخاری در خاتمه گفت: شهرداران مدرسه زبان گویا شهر هستند و من به این موضوع افتخار می کنم.

کد خبر 4795558

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری تهران شهردار مدرسه شهرداری تهران شورای شهر تهران آلودگی هوا معلولان قوه قضاییه وزارت آموزش و پرورش شهر تهران محسن هاشمی آتش نشانی دستگیری سارق اغتشاشات ایران پیروز حناچی سیدابراهیم رئیسی اداره کل محیط زیست استان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۳۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم‌افزایی شهرداران کلان‌شهرها در توسعه فرهنگ رضوی در ایام دهه کرامت

شهردار اصفهان در نشست ادواری شهرداران کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور گفت: مقرر شد در آستانه فرا رسیدن دهه کرامت هر کلان‌شهر به اقتضای شهر خود فعالیت‌هایی را در دستور کار داشته باشد.

علی قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان رضوی در نشست ادواری شهرداران کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور که با موضوع ویژه برنامه‌های دهه کرامت و تشکیل اتحادیه شهرداری‌های کشور به میزبانی شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری مجمع کلان‌شهرها هر چند وقت یک‌بار در جهت مسائل جاری شهرداری‌ها و مسائلی که در آینده نیاز به تدبیر باشد، در دستور کار قرار داده می‌شود.

وی افزود: در این جلسه با توجه به در پیش بودن دهه کرامت پیش‌بینی شد تا شهرداران از این فرصت فرهنگی و معنوی برای توسعه فرهنگ رضوی در استان‌ها و شهرهای خود بهره‌مند شوند.

شهردار اصفهان ادامه داد: خرید اتوبوس و ناوگان حمل‌ونقل عمومی و توسعه زیرساخت‌ها دیگر موضوع مطرح شده در نشست امروز ادواری شهرداران کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور بود.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه سایر موضوعاتی که می‌تواند هم‌افزایی شهرها و شهرداری‌ها را در خصوص مسائل حل و فصل کند، در دستور کار مجمع کلان‌شهرها قرار دارد، ادامه داد: ارائه مطالب پیرامون این موضوعات همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایمنا مبنی بر تأثیر این هم افزایی در میان شهرداری‌های کشور، تصریح کرد: تا کنون یک تشکل مجمع کلان‌شهرها را داشته‌ایم اما این تشکل قدرت لازم را نداشته است و پیش بینی ما این است که اگر به سمت اتحادیه برویم و انسجام سازمانی تعریف شده با اهداف و ساختار مشخص پیدا کنیم قدرت هم‌افزایی ما می‌تواند بسیاری از مشکلات درون ساختاری و سازمانی شهرداری و همچنین مشکلات بین سازمانی که با دولت، قوه قضائیه و مجلس از موضع یک تشکل و نهاد اجتماعی و قانونی است را رفع کند.

وی درباره وضعیت مطالبات شهرداری‌ها از دولت اضافه کرد: این موضوع در میان تمام شهرداری‌ها مطرح است و با ثبت این مطالبات از سوی شهرداری‌ها، دولت موظف به پرداخت است، اما دولت طی دو سال اخیر به دلیل شرایط اقتصادی نتوانسته است مطالبات را باز پرداخت کند؛ از سوی دیگر با توجه به تعهدات قانونی که دولت در حوزه تأمین زیرساخت‌ها در بخش‌هایی همچون حمل‌ونقل دارد و شهرداری‌ها به خودی خود توانایی احداث خطوط قطار شهری و یا تأمین و انتقال اتوبوس به شهرها را ندارند، این حوزه هم مدتی دچار چالش شده است و جز مباحث مطرح شده از سوی شهرداران است تا با تعامل با دولت این موضوع حل شود.

شهردار اصفهان با اشاره به برنامه‌های دهه کرامت اظهار کرد: مقرر شد هر کلان‌شهر به اقتضای شهر خود فعالیت‌هایی را در دستور کار داشته باشد.

قاسم‌زاده اضافه کرد: در شهر اصفهان سال گذشته در این ایام محله‌های کرامت فعال شد و ظرفیت هر محله برای دهه کرامت فعال شد و مستضعفین شناسایی و مورد حمایت قرار گرفتند و جشن‌های مناسبتی این ایام به همت مردم در سطح محلات برگزار شد.

کد خبر 745825

دیگر خبرها

  • تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات ۲۰ ساله شهردار قم
  • اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود
  • آغاز برنامه‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت در کشور
  • هم‌افزایی شهرداران کلان‌شهرها در توسعه فرهنگ رضوی در ایام دهه کرامت
  • آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت سال ۱۴۰۳ از مشهد مقدس
  • برگزاری جشن‌های دهه کرامت در تهران
  • فعلاً نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد
  • مطالبات شهرداری‌ها از دولت در حال ثبت شدن است
  • نشست ادواری شهرداران کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در مشهد+ عکس
  • بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان برگزار می‌شود