Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@23:05:28 GMT

تولیدات علمی کشور باید مشکلات داخلی را حل کند

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۳۲۰۳

تولیدات علمی کشور باید مشکلات داخلی را حل کند

پورمحمدی گفت: درست است که علم، حد و مرز ندارد، اما تولیدات علمی کشور باید در نوبت اول مشکلات داخلی ما را حل کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، «محمدرضا پورمحمدی» امروز در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری در دانشگاه تبریز، اظهار داشت: با وجود فشارها، تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که علیه کشورمان اعمال می‌شود، حرکت علمی کشور متوقف نشده و ایران از نظر رشد تولید علم در جایگاه نخست دنیا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار آذربایجان شرقی افزود: در سایه تلاش دانشمندان و متخصصان داخلی، هم‌اکنون 70 درصد از محصولات وارداتی و 96 درصد از داروهای مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود که این پیشرفت‌ها مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی پژوهش‌گران است.

پورمحمدی با بیان اینکه تولید علم باید به حل مشکلات جامعه منجر شود، افزود: بر این باوریم که باید نقش دانشگاه‌ها در توسعه کشور و استان افزایش یابد و تولید علم با هدف رفع مشکلی از مشکلات جامعه انجام شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید بتوانند نیازهای دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی را برآورده کنند، گفت: مقاله‌نویسی در دانشگاه‌ها کار خوبی است و باید استمرار یابد؛ اما ارزش‌گذاری مقالات و پژوهش‌ها باید معطوف به حل مشکلات جامعه شود.

پورمحمدی اضافه کرد: درست است که علم، حد و مرز ندارد، اما تولیدات علمی کشور باید در نوبت اول مشکلات داخلی ما را حل کند و انتظار داریم که گروه‌های علمی و دانشگاهی، مسائل جامعه را بررسی و برای حل معضلات راه حل ارائه کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایران از نظر تولید علم، رتبه نخست منطقه و رتبه 16 در کل دنیا را دارد، افزود: البته سرعت تولید علم متناسب با تولید فناوری نیست که برای جبران این کاستی، دانشگاه‌های ما باید به دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین تبدیل شوند.

وی اظهار داشت: دانشگاه‌های پیشرفته دنیا، علم را به فناوری و فناوری را به محصول قابل فروش تبدیل کرده و با این کار تولید ثروت می‌کنند که دانشگاه‌های ما نیز باید با فاصله گرفتن از نگرش سنتی، تلاش خود را برای تولید ثروت از طریق علم و فناوری ب کار گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین به مصوبه افزایش قیمت بنزین در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اشاره کرد و گفت: در صورتی که طرح سهمیه‌بندی بنزین اجرا نمی‌شد ما در سال 1400 به واردکننده بنزین تبدیل می‌شدیم و هم‌اکنون با اجرای این طرح روزانه بیش از 20 میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دولت نمی‌خواهد مشکلات اقتصادی مردم افزایش یابد، گفت: ما در همین دولت، رشد اقتصادی 12.5 درصد و تورم یک رقمی را تجربه کردیم و بعد از امضای برجام، شاهد ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور بودیم.

پورمحمدی اضافه کرد: فروش نفت ما نیز به حدود 2.8 میلیون بشکه در روز رسیده بود که با عهدشکنی آمریکا و خروج این کشور از برجام، فشارهای خارجی علیه اقتصاد کشورمان افزایش یافت و در این شرایط دولت همه توان خود را برای کاهش مشکلات معیشتی مردم به کار گرفته است.

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد سامانه فهما مجلس قرآن قرآن کریم انتخابات بودجه محمدرضا پورمحمدی پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۳۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه موضوع کوانتوم یکی از اولویت‌های ماست، گفت: سند هوش مصنوعی به زودی در این شورا تصویب می‌شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در دیدار با دانشگاهیان استان زنجان با تبریک اقتدار علمی و تمدنانه «وعده صادق» که به دست رزمندگان اسلام تحقق پیدا کرد، اظهار کرد: معمولا بعد نظامی این عملیات مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که بعد علمی این عملیات نیز باید مورد توجه باشد چراکه این عملیات ناشی از اقدامات علمی دانشمندان و محققان در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه استان زنجان حکمت بنیان، فضیلت محور و معنویت پایه است، بیان کرد: اگر علما و حکمای بزرگی مثل شیخ اشراق در این استان پرورش پیدا کرده‌اند، اگر شور و شعور حسینی نماد معنویت این استان است، اگر ظرفیت عظیم میراث فرهنگی در این استان شکل گرفته و غواصان دریادل جهادگر مخلص در این استان تربیت شده‌اند، زاییده همین حکمت و فضیلت و معنویت استان زنجان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر کارکردها و موفقیت‌های این شورا ادامه داد: بنده تا قبل از اینکه دبیر شورای عالی شوم هیچگاه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نبودم بنابراین اگر از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی دفاع می‌کنم، نمی‌توان اینگونه تفسیر کرد که به خاطر حضورم در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات مختلف اقدامات مؤثری داشته است.

وی با اشاره به سالروز تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات متعددی در حوزه علم و فناوری در کشور انجام داده است و درصد بالایی از زیرساخت‌های آموزش عالی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، تأسیس دانشگاه تربیت مدرس، تدوین آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها، ایجاد دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان مرکز علوم انسانی در کشور، تنظیم جذب ساز و کار جذب هیئت علمی، تشکیل مرکز هیئت عالی جذب، آیین‌نامه فعالیت تشکل‌های اساتید و دانشجویان، هیئت امنای دانشگاه‌ها تنها بخشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علمی و دانشگاهی است.

استاد خسروپناه تأکید کرد: هم اکنون 100 هزار عضو هیئت علمی در کشور داریم در حالی که اوایل انقلاب 5 تا 6 هزار عضو هیئت علمی داشتیم، توسعه آموزش عالی و توسعه منابع انسانی باعث شده که در شاخص‌های علمی جز سرآمدان باشیم و این دستاوردها مرهون شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سند هوافضا در تحول و رشد اقدامات موشکی و ماهواره‌ای کشور بسیار مؤثر بوده است، سند فناوری نانو، سند زیست فناوری، سند علوم شناختی، سند توسعه فناوری نرم، سند گیاهان دارویی، سند سلول های بنیادین، صندوق توسعه علم و فناوری، جایزه علمی مصطفی(ع) جزء مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این اسناد شورا را نخبگان کشور نوشتند و شورا حکمرانی اسناد را برعهده داشته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سند صنایع دستی در حال تدوین است و 1400 ذی‌نفع در نوشتن آن نقش دارند، سند موسیقی که بعد 40 سال با مشارکت اساتید و شخصیت‌های موسیقی تدوین و ابلاغ شد. در حال به روزرسانی نقشه جامع علمی هستیم و فرهنگستان های علوم و علوم پزشکی در حال انجام آن هستند.

خسروپناه افزود: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه علم و فناوری بحث تقویت دانش‌بنیان‌هاست، آیین‌نامه ارتقاء ناظر به توسعه علمی، دیپلماسی علمی تا تولید علم بین‌المللی را در دستور کار داریم. باید ارتباطات علمی بین المللی داشته باشیم و آنها را توسعه دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: تدوین سند هوش مصنوعی تمام شده در آینده نزدیک مصوب می‌کنیم، موضوع کوانتوم یکی از اولویت‌های ماست چراکه یک پارادایم علمی جدید است، دانشگاه آزاد درباره کامپیوتر کوانتومی و دانشگاه شهید بهشتی در زمینه سلول اتمی کوانتومی کار می‌کنند. در یکسال بیش از 200 دانش‌بنیان را از نزدیک دیدیم و در جریان مشکلاتشان قرار گرفتین و برایشان میز تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک قرارگاه علم و فناوری است، گفت: در حوزه فرهنگ نیز کارهای زیادی انجام شده البته تا قبل از این 70 درصد مصوبات علم و فناوری بوده و 20 درصد فرهنگی و 10 درصد مشترک بوده است، الان 50 درصد علمی و 50 درصد فرهنگی است. مصوبات شورا هم مصوباتی روی کاغذ نیست وزرا درباره مصوبات گزارش می‌دهند.

استاد خسروپناه با بیان اینکه اتاق وضعیت علم و فرهنگ تشکیل داده‌ایم، ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با مشکلات زیاد روبه‌رو بود اما هم اکنون رونق پیدا کرده و وزارت آموزش و پرورش برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تعطیل بود، نقشه راه نوشته که به زودی مصوب می‌شود. قانون جهش دانش بنیان یکی از اولویت‌هاست، معتقدیم حلقه میانی دانشگاه و صنعت، دانش‌بنیان‌هاست. همچنین باید در هم تنیدگی علوم مورد توجه باشد، امروز دیگر رشته پزشکی فقط علوم پایه و بیمارستان نیست بلکه پیوند وثیقی با رشته‌های دیگر پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم، بسیاری از کارهای فرهنگی اراده میخواهد نه بودجه، مخالف بودجه نیستم اما الزاما با بودجه مشکل حل نمی‌شود. موضوع دیگر آمایش رشته‌ها یعنی حذف و جذب رشته مطرح است، باید رشته‌ها تغییر کنند برخی هم باید حذف شوند و برخی اضافه شود، ریاضیاتی که با کوانتوم ارتباط دارد کاربرد دارد.

وی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب بیان کرد: در حجاب و عفاف به سیاست جدیدی نیاز نداریم، صداوسیما کارهای خوب انجام داده است، دستگاه‌ها در حال تدوین برنامه هستند اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که جریان پست مدرن و نهلیسیتی از قرن 19 شروع شده است. زیست جهان پست مدرن، مانند سیل و سونامی دنیا را گرفته است، کتاب‌های زیادی نوشته است، اخیرا کتابی از نویسنده آلمانی به نام «چگونه غرب خدا را واقعا از دست داد؟» ترجمه شده است که نویسنده می‌گوید که غرب اول خانواده را از دست داد و بعدا خدا را از دست داد، کتابهایی که غربی‌ها درباره خانواده نوشته‌اند از ما بیشتر است، آنها هم دغدغه دارند، نباید فکر کنیم نیروی انتظامی میتواند موضوع حجاب را حل کند البته آنها مسئولیتی دارند اما مسئله اصلی در جایگاه تبیینی و شناختی است. حجاب در ایران قدمت دیرینه دارد.

وی گفت: در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را بر داریم، این قانون در حال اصلاح است چراکه علم نباید امنیتی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای اینکه در شورا حکمرانی علم و فناوری درست باشد هیئت اندیشه‌ورز استان‌ها را به راه انداختیم در تدوین آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، اصول حاکم بر آن و به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور از نظر اساتید استفاده می کنیم، بنابراین اساتید در هیئت های اندیشه ورز نظرات خود درباره مسائل ارائه دهند. وزارت علوم بهداشت فرهنگستان علوم به جد درگیر موضوعات شورا شده اند، دانشگاه‌ها ارتباط خوبی با شورا دارد و این دقیقا حکمرانی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • اسلامی: ایران از قطب‌های اصلی تولید انواع رادیوداروها است
  • ایران از قطب‌های اصلی تولید انواع رادیوداروها است
  • در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم
  • زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • فعالیت 490 مرکز نوآوری در کشور/ ضرورت رفع مسائل اساسی با ظرفیت‌های قانون جهش تولید
  • تحقق تامین امنیت غذایی در کشور با اتکا بر تولیدات داخلی
  • ۳۰ دانشگاه برتر رتبه بندی ملی ISC مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند