Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  طبق قیاس بین بودجه سال ۹۸ و ۹۹ بسیاری از رسانه‌ها از جمله باشگاه خبرنگاران جوان از کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآنی به نوعی انتقاد کردند.

در لایحه بودجه سال آینده مبلغ بودجه فعالیت‌های قرآنی با عنوان بودجه «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از سوی دولت پیشنهاد شده که این مبلغ در مقایسه با بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی امسال ۸۰ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شود بودجه امسال توسط دولت به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که با چکش کاری مجلس به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته بود. در صورتی که به گوش می‌رسد این رقم هم تاکنون به نحو احسن تامین نشده است.

با انتشار این مطلب سازمان برنامه و بودجه واکنش نشان داده و می‌نویسد:

مطلبی با عنوان "کاهش ۸۰ درصدی بودجه فعالیت‌های قرآنی" در مورخ ۱۳۹۸/۹/۱۷ که در سایت‌ها منتشر شده، خواهشمند است بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات و به منظور رفع ابهام و روشن شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در اسرع وقت در آن باشگاه منتشر شود:

سازمان برنامه و بودجه کشور با تصحیح مطلب منتشر شده اعلام کرد:

اعتبار دستگاه‌های اجرایی فعال در امور قرآنی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور افزایش یافته است

اگر چه اعتبارات «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» که وظیفه آن طبق اساسنامه مصوب سال ۱۳۹۵ خود منحصر در جذب و سپس تخصیص منابع اعتباری و مالی به دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی و موسسات قرآنی مردمی برای اجرای برنامه‌های مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، اما در لایحه پیشنهادی سال ۱۳۹۹ به دلایلی همچون محدودیت منابع عمومی، لزوم توجه به پرداخت حقوق و مزایا و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر و اصلاح ساختار بودجه با کاهش روبرو شده است، با این حال، اعتبار دستگاه‌های اجرایی فعال در امور قرآنی با افزایش روبرو شده است که به عنوان نمونه می‌توان به رشد ۱۹ درصدی اعتبار برنامه‌های قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآنی، رشد ۱۳ درصدی اعتبار پرداخت شهریه دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن سازمان امور اوقاف و امور خیریه، رشد ۹ درصدی اعتبار برنامه قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رشد ۱۰ درصدی اعتبار برنامه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی اشاره نمود.

اعتبارات مندرج در ردیف «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» هم تنها یکی از منابع اعتباری در نظر گرفته شده برای انجام فعالیت‌های قرآنی در دستگاه‌های اجرایی و سایر موسسات مرتبط با امور قرآنی است. این در حالی است که هر سال بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های غیر‌دولتی، اعتباراتی را صرف توسعه و ترویج امور قرآنی میکنند که بخشی از آن‌ها دارای عناوین مشخص در برنامه‌ها و فعالیت‌ها بوده و بخشی دیگر فاقد عنوان مشخص با موضوع مزبور بوده و به صورت مستتر در فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است از جمله آن‌ها می‌توان به فعالیت‌های مرتبط با تدوین و تدریس کتاب‌های درسی قرآن، چاپ و انتشار کتب و نشریات در زمینه قرآن، برگزاری کلاس‌های آموزشی با موضوع قرآن و نظایر آن‌ها اشاره کرد.

همچنین به منظور کمک به انجام فعالیت‌های قرآنی در کنار سایر فعالیت‌های فرهنگی و دینی هر سال در ضوابط اجرایی بودجه به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌شود: "هزینه‌های مربوط به امور قرآنی، پایگاه‌های مقاومت بسیج و فعالیت‌های دینی، فرهنگی و ورزشی و بهبود و ارتقای دانش و سلامت کارکنان و اجرای آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز از محل اعتبارات هزینه‌ای مصوب پرداخت شده خزانه به نحوی که به انجام فعالیت‌های اصلی دستگاه خدشه‌ای وارد نشود، را در قالب موافقت‌نامه با این سازمان پرداخت نمایند. "

توضیح تکمیلی این‌که، با توجه به این‌که بسیاری از فعالیت‌های قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط همچون جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی، آموزش‌های قرآن و عترت، فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و پژوهشی قرآنی نیز به استناد بند " ل" اصلاحی ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ در شمول مصادیق معافیت صفر مالیاتی قرار گرفته بودند، با حذف بند الحاقی به تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، مشمولان فعالیت‌های فوق در حوزه قرآنی نیزکماکان می‌توانند از تسهیلات تعیین شده بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بودجه قرآنی سازمان برنامه و بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۳۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام تبعیض‌آمیز سازمان برنامه در افزایش هزینه برخی دستگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی جداول بودجه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد هزینه وزارت امور اقتصادی و دارایی بیش از ۲۱۷ درصد و سازمان اداری و استخدامی ۱۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش ۲۰ درصد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های وابسته و تابعه آن ۱۶/۸ درصد افزایش هزینه داشته اند.

دیوان محاسبات کشور بر لزوم اقدام اصلاحی برای رفع تبعیض در این حوزه تاکید دارد.

کد خبر 6085135

دیگر خبرها

  • کاهش مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومین ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳/ فعالیت ۳۳۴۵ پایگاه اورژانس در سراسر کشور در ایام نوروز
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری
  • بودجه ویژه‌ای برای فرهنگ قزوین لحاظ کردیم
  • رشد ۳۲ درصدی اعطای مرخصی به زندانیان جرایم غیرمهم البرز
  • انتقاد دیوان محاسبات از افزایش نامتعارف هزینه برخی دستگاه‌ها
  • اقدام تبعیض‌آمیز سازمان برنامه درباره برخی دستگاه‌ها
  • نسبت بیمه‌پردازان تامین اجتماعی به بازنشسته‌ها در تربت‌حیدریه کاهش یافت
  • اقدام تبعیض‌آمیز سازمان برنامه در افزایش هزینه برخی دستگاه‌ها
  • رئیس پزشکی قانونی : حقوق بازنشستگانِ پزشکی قانونی، کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد