Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی سنایی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه در پی تجلیل دبیر کل اتحادیه اقتصادی اورآسیا و دریافت لوح تقدیر پیامی را در صفحه فیس بوک خود به شرح زیر منتشر کرد:

به دنبال گسترش روابط ایران و روسیه و دیدارهای مکرر رهبران دو کشور، اواسط سال ۱۳۹۴ پیرو مذاکرات بین ایران و روسیه، طرح اولیه موافقتنامه عضویت موقت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ملاقاتی که با ایگور شوالوف معاون اول نخست وزیر روسیه، ارائه شده و به دنبال آن مذاکرات فشرده‌ای با حضور معاونین وزارتخانه های صنعت و تجارت و کشاورزی ایران و وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهت ایجاد منطقه موقت آزاد تجاری برای یک دوره سه ساله آزمایشی در مسکو آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرانجام پس از برگزاری چندین دور مذاکره در سطوح مختلف، موافقت‌نامه مذکور اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در شهر آستانه پایتخت قزاقستان توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت ایران امضا و هیات وزیران نیز در تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۳۹۷ لایحه مربوطه را به تصویب رساند.

این توافق از هفته اول آبان ۹۸ به مدت سه سال اجرایی شد.

در صورت طی موفقیت آمیز بودن این دوره، قرار است موافقتنامه تمام عیار تجارت آزاد با اوراسیا امضا شود و از سه سال دیگر تقریبا تمام کالاها می توانند مشمول کاهش تعرفه شوند.

براساس این موافقتنامه سه ساله، ایران از اتحادیه اقتصادی اوراسیا امتیازات گمرکی خاصی دریافت کرده و کشورهای این اتحادیه هم این امکان را خواهند داشت تا حجم صادرات خود به ایران را افزایش دهند. ایران می‌تواند با امتیازاتی که دریافت می‌کند، صادرات کالاهای خود به مقصد پنج کشور اوراسیایی را تا چند برابر افزایش دهد.

این امتیازات ۵۰۲ قلم کالاهای مختلف در حوزه‌های مواد غذایی، مواد مصرفی شیمیایی، محصولات ساختمانی، صدور خدمات فنی و مهندسی، محصولات صنعتی و محصولات کشاورزی صادراتی از ایران به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا و ۳۶۰ قلم کالا را از اتحادیه به مقصد ایران شامل می‌شود که در مجموع کل اقلام مشمول در موافقتنامه به ۸۶۲ مورد می‌رسد.

پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اورآسیا در صورت برنامه ریزی صحیح، می تواند منجر به جهش بزرگی در صادرات نفتی و غیرنفتی ایران شود.

از مزایای پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا می توان به ایجاد پل ارتباطی برای اتصال به بازار با بیش از ۱۸۰ میلیون نفر و بازار بالقوه‌ای برای افزایش صادرات کشور اشاره کرد. همچنین تنها روسیه، یعنی بزرگ‌ترین کشور اتحادیه اوراسیا بازاری ۱۴۰ میلیون نفری پیش روی تجار ایرانی با تعرفه های ترجیحی قرار می دهد. تولید ناخالص داخلی منطقه در مجموع ۱.۹ هزار میلیارد دلار است که ۳.۲ درصد GDP جهان را تشکیل می‌دهد.
 

کد خبر 4795637 جواد بخشی الموتی

منبع: مهر

کلیدواژه: اتحادیه اوراسیا ایران روسیه مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وزارت کشور سید اسماعیل موسوی ایران حسن روحانی سید عباس عراقچی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هیئت دولت فرمانداری تهران اصلاح طلبان شورای نگهبان مقام معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۴۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از ۳۰ کشور آفریقایی از اتحادیه آفریقا در اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا حضور می یابند. - اخبار اقتصادی -

 محمد صادق قنادزاده معاون ارتقا کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت در نشست خبری اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا اظهارداشت: ایران و کشورهای آفریقایی از ظرفیت  یکدیگر برای همکاری‌های اقتصادی مطلع نیستند بنابراین برگزاری این اجلاس همزمان با نمایشگاه توانمندی های صادراتی در برای شناخت زمینه های تجاری طرفین است.

وی افزود: باکشور های آفریقایی  میتوان در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، کشت فراسرزمینی، واردات مواد اولیه تولید و غیره می توان همکاری مختلفی داشت.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: با توجه به تخصص ایران در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی چند گروه از قاره آفریقا  برای مذاکرات تخصصی در این حوزه هابه ایران می آیند.

وی تصریح کرد:  در مساله زیر ساخت های بانکی با آفریقا هم یک کارگروه تخصصی تشکیل شده است برای حوزه خدمات مالی و بانکی طراحی شده است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از 30 کشور آفریقایی از اتحادیه آفریقا در اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا حضور می یابند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
  • تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • تشکیل اتحادیه بین‌المللی تجار «امین» در ایران