Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-24@23:27:28 GMT

هدف از فشار حداکثری آمریکا به ایران

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۴۴۹۶

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در نشست کمیته امور مسلح مجلس نمایندگان این کشور برای صحبت درباره سیاست این کشور در قبال « سوریه و خاورمیانه»، به تکرار ادعاها علیه ایران و اتهام‌زنی علیه این کشور پرداخت.

اخبار سیاسی - این مقام آمریکایی گفت: «همانطور که در استراتژی دفاعی ملی آمده است، به عنوان چالش‌های اصلی امنیت ملی کشورمان چین و سپس روسیه اولویت وزارت دفاع (آمریکا) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که ما تمرکزمان را معطوف رقابت قدرت‌های بزرگ می‌کنیم اما ما همچنین هوشیاری خودمان را درباره مقابله با تهدیدات کشورهای سرکش از قبیل ایران و سازمان‌های تروریستی شامل داعش حفظ می‌کنیم».

به گفته رئیس پنتاگون، «استراتژی ایالات متحده در خاورمیانه آن است که از این موضوع اطمینان حاصل کند، این منطقه به یک پناهگاه امن برای تروریست‌ها تبدیل نشود و منطقه تحت تسلط هیچ قدرت متخاصمی در برابر ایالات متحده قرار نگیرد».

مارک اسپر در ادامه با اشاره به مواضع دولت دونالد ترامپ علیه ایران گفت: «طی بیش از ۱۸ ماه اخیر وزارت دفاع (آمریکا) از کارزار فشار حداکثری اقتصادی و دیپلماتیک در قبال ایران حمایت کرده است. این تلاش‌ها به دنبال آن است که رژیم ایران را به میز مذاکره برای یک توافق جدید و بهتر برگرداند، توافقی که به تمام طیف تهدیدات ایران بپردازد».

وی مدعی شد: «تلاش‌های بی‌ثبات‌کننده تهران در منطقه طی ماه‌های اخیر با حمله به مواضع در عربستان سعودی، ایجاد اختلال در کشتیرانی تجاری در تنگه هرمز، سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی در حریم هوایی بین‌المللی و حمایت از گروه‌های بی‌شمار نیابتی افزایش پیدا کرده است».

وزیر دفاع آمریکا همچنین در این نشست، اعزام حدود ۱۴ هزار نظامی این کشور به عربستان سعودی را بخشی از استراتژی دولت ترامپ برای مقابله با تهدیدات ایران در منطقه ارزیابی کرده است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سوریه اخبار سیاسی داعش رئیس پنتاگون ایران تنگه هرمز خاورمیانه سوریه وزیر دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۴۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی

رهبر انقلاب در جریان دیدار اخیر جمعی از فرماندهان نظامی، تاکید کردند که عملیات «وعده صادق»، اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران بود، اما دلیل آن چیست؟ واقعیت این است که ایران با ظرفیت فراتر رفتن از یک قدرت منطقه‌ای به قدرت جهانی، سال‌ها تحت فشار خارجی بوده است.

دوره طولانی تنگنای استعماری در دوران قاجار و پهلوی اول از یک سو و دوره‌ای از نفوذ و کودتا در پهلوی دوم از سوی دیگر، از مصادیق این فشار به‌شمار می‌رود. پس از انقلاب اسلامی که اراده مردم بر استقلال و متجلی‌شدن قابلیت بالقوه قدرت کشور قرار گرفت، فشار‌ها ادامه یافت. تحمیل جنگ هشت‌ساله با عراق، فشار تحریم، تخریب رسانه‌ای و هراس‌افکنی سیاسی و دیپلماتیک با چاشنی اغتشاش خیابانی و ترور، از جمله این فشار‌ها بوده است. عبور ایران از همه این موانع، راه را برای تبدیل ایران به قدرت جهانی هموار کرد.

عمده قدرت‌های جهان، در دوره‌ای از این تنگنا‌ها گذر کرده و به‌دلیل عبور از این هفت‌خوان، شایسته رسیدن به موقعیت ابرقدرتی شدند. ایران نیز پس از یک دهه فشار حداکثری در دهه ۱۳۹۰ شمسی، سرانجام از عصر بازدارندگی عبور کرد. کشوری که در عصر قاجار و پهلوی کاملا منفعل بود و اجازه نفوذ و کودتا به کشور‌های خارجی می‌داد، در دهه اول پس از انقلاب اسلامی به موقعیت «دفاع از خود» رسید و سپس وارد دوره بازدارندگی شد که توانست جلوی تکرار سناریوی تحمیل جنگ را بگیرد.

مهار جنگ‌طلبان آمریکایی و اسرائیلی، به‌ویژه در دوران بوش پسر و ترامپ، دشوار بود، اما انجام شد. ایران در این دوران همزمان از توان دفاعی و دیپلماتیک بهره برد تا تلاش برای سر خم کردن کشور شکست بخورد. این روند ادامه داشت تا این‌که پس از تهدید داعش و احتمال حمله تروریست‌ها به داخل ایران، کشور وارد عصر «جنگ پیشدستانه» شد. ترور سردار سلیمانی، این استراتژی را وارد سطح بالاتری کرد و برای اولین‌بار پس از جنگ جهانی دوم، ایران پایگاه آمریکا را موشک‌باران کرد.

 این همان کاری بود که پس از حمله گستاخانه اسرائیل به سفارت کشورمان در دمشق تکرار شد و عدم‌پاسخ متقابل، نشان داد جهان استراتژی تهاجمی کشورمان را به رسمیت شناخته است. در کنار این حرکت نظامی، کشورمان پس از یک دهه تحریم حداکثری، موفق شد به رشد اقتصادی مثبت رسیده و در حوزه‌های ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی، نوعی بازدارندگی داخلی ایجاد کند. به این ترتیب، حالا جهان شاهد آن است که ایران به جمع کشور‌های قدرتمند پیوسته و با وجود همه تبلیغات منفی رسانه‌های غربی، نظم نوین جهانی نمی‌تواند این قدرت را انکار کند.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است
  • قتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیروهای مسلح است
  • ۱۲ نکته مهم درباره عملیات وعده صادق/ تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!
  • راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است
  • رئیس‌جمهور: مقامات آمریکایی به شکست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کردند
  • مقامات آمریکایی به شکست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کردند
  • مداخله ۹۵میلیارد دلاری آمریکا در معادلات جهانی | واشنگتن استراتژی سدنفوذ را احیا می‌کند؟
  • آغاز نشست سخنگوی وزارت خارجه