Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا احمدی با اشاره به اینکه منابع درآمدی لایحه درآمد پایدار هنوز مشخص نیست به لزوم شفاف‌سازی در فرآیند انجام پروژه‌های شهری تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را در تاریخ 26 آبان ماه سال جاری به تصویب رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مدیران شهری لایحه درآمد پایدار یکی از آرزوهای شهرداری ها طی چند دهه اخیر بوده و طی جلسات آینده مجلس بناست جزئیات این لایحه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. این در حالی است که به گفته برخی از مخالفان این لایحه می‌تواند منجر به گرانی خدمات شهرداری‌ها شود. در این رابطه با محمدرضا احمدی، دکترای اقتصاد، بحث و گفتگو کردیم تا از باید ها و نباید های این لایحه و تاثیر آن بر اقتصاد شهر مطلع شویم.

هوای تهران تمام شده ولی هزینه در حال افزایش است

محمدرضا احمدی، دکترای اقتصاد، در رابطه با بحث درآمد پایدار گفت: این روزها بحث لایحه درآمد پایدار مطرح است ولی فراموش نکنید در شهرداری‌ها برای به سرانجام رساندن درآمد پایدار از منابع مشخص استفاده کرد. همان‌گونه که عنوان می‌شود از ابتدای دوره شهرداری‌ها تا امروز، مهم‌ترین مرجع درآمد شهری هوای شهر یا همان فروش تراکم بوده است و یا اینکه شهر را در سطح گسترش می‌داده‌اند.

او افزود: شاید این حرف درست باشد که هوای تهران تمام شده پولی هزینه‌های شهر در حال افزایش است.

احمدی با اشاره به لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها اظهار کرد: ایجاد درآمد پایدار یعنی اینکه از خدماتی که از سوی شهرداری ارائه می‌شود استفاده کرد. باید ببینیم چه تعدادی از خدماتی که شهرداری می‌دهند رایگان است و چه تعدادی از این هزینه‌ها از سوی شهرداری اخذ می‌شود.

خدماتی که شهرداری‌ها می‌توانند ارائه کنند احصا شود

این دکترای حوزه اقتصادی اضافه کرد: در بحث لایحه درآمد پایدار باید به این امر توجه کرد در حال حاضر شهرداری تهران چه خدماتی ارائه می کند و این خدمات تا چه میزان می تواند گسترش پیدا کرده کند؟

به گفته احمدی  این خدمات شامل مواردی است که بخش خصوصی نمی تواند به دست بیاورد.

او با ذکر مثالی از ارائه خدماتی شهرداری‌ها افزود: به عنوان مثال وزارت راه به خاطر خدماتی است که ارائه می کند، عوارض‌هایی از اتوبان‌ها می گیرد. شهرداری ها باید احصا کنند چه خدماتی به صورت رایگان به مردم ارائه می‌شود و چه خدمات دیگری را می‌توانند به این لیست اضافه کنند.

مطالعات تطبیقی در حوزه درآمد پایدار انجام شود

این استاد حوزه اقتصاد با اشاره به مطالعات حوزه درآمد پایدار شهرداری‌ها خاطرنشان شد: به نظر می‌رسد در این حوزه مطالعات کمی انجام شده است باید خدماتی که شهرداری‌ها لازم است ارائه کنند مورد بررسی قرار بگیرد همچنین باید مطالعات تطبیقی را هم در این برنامه گنجاند.

احمدی عنوان کرد: همه شهرداری‌ها نهادهای عمومی غیر دولتی هستند ولی از سوی دیگر شهرداری‌های دنیا مانند شهرداری‌های ایران نیستند که ردیف بودجه مشخص در بودجه دولت داشته باشند فارغ از اینکه این مبالغ تا چه میزان از سوی دولت به موقع پرداخته می شود. احصا کردن این خدمات مهم ترین نکته است.

منابع درآمد پایدار هنوز مشخص نیست/ عدم وجود اطمینان دو سویه میان مدیریت شهری و مردم

او با بیان اینکه منابع درآمد پایدار هنوز مشخص نیست، افزود: حتما مطالعاتی در شهرداری‌ها انجام شده است که در سایر نقاط دنیا شهرداری ها چگونه از مردم با رضایت پول اخذ می‌کنند. مردم باید بدانند مبالغی که می‌پردازند به زندگی‌شان باز می‌گردد. امروزه متاسفانه این اطمینان دو سویه بین مدیریت شهری و مردم وجود ندارد. آیا مردم از این روال راضی هستند؟

این استاد اقتصاد اضافه کرد: آموزش و شفاف سازی در حوزه درآمد پایدار از مهم ترین مواردی است که لازم است بدان توجه شود. باید شفاف باشد پولی که از مردم گرفته می شود در چه زمینه هایی هزینه خواهد شد. احساس امنیت مهم ترین نکته در این امر است.

اعتماد بین مدیریت شهری و مردم ضعیف است/ تهران به کوچه‌های 12 متری و پارکینگ تبدیل شده است

احمدی گفت: اعتماد بین مدیریت شهری و مردم ضعیف است. شفاف سازی در حوزه مدیریت شهری به خاطر خدماتی که ارائه می‌شود و خدماتی که می‌خواهیم بدهیم اهمیت دارد.

او تصریح کرد: باید درآمد پایدار را به مردم معرفی کنیم. اینکه مردم بدانند هوای شهر فروخته نمی‌شود اهمیت دارد چراکه تهران به کوچه‌های 12 متری و پارکینگ تبدیل شده است. مگر چند درصد مردم از هوا فروشی سود می برند؟

تعداد زیادی از مردم همیشه هزینه فروش هوا را می‌دهند

این استاد حوزه اقتصاد افزود: تعداد زیادی از مردم همیشه هزینه فروش هوا را می‌دهند. درآمد پایدار این است که شهرداری درآمدهایی را کسب کند که برای همه مردم باشد. تهران در طول روز به 20 میلیون جمعیت می رسد و در شب10 میلیون جمعیت دارد. این جمعیت هزینه های زیادی به شهر تهران تحمیل می کند و در شب این جمعیت تهران را با همه این هزینه هایی که تحمیل شده است را ترک می کنند.

احمدی یادآور شد: شهرداری باید بگوید من با همه آنهایی که با ارتباطات در پی خرید هوا هستند برخورد می‌کنم همه چیز را قفل می‌کنم ولی برای مردم آسفالت، فضای سبز و ...  ایجاد خواهم کرد.

او با بیان اینکه وقتی مردم ببینند شهر می‌تواند شهر خوبی باشد و حال خوبی داشته باشند به مسئولین اعتماد می‌کنند، افزود: در حال حاضر اتفاقی رخ نداده است و برای همین علاقه‌ای به ارائه پول وجود ندارد. دو طرف باید به هم اعتماد کنند. مدیر شهری نباید بگوید چند روز  آلودگی دارم خدا کند باد و باران بیاید. اگر قرار بود باد بیاید ما خودمان این مشکل را رفع می کردیم. پس مردم می گویند برای من فکر نکرده‌ای.

این استاد حوزه اقتصاد با ارائه پیشنهادی تاکید کرد: به عنوان مثال اگر کمربند سبز در مرکز تهران که غرب و شرق را به هم وصل کند ایجاد و کاملا پیاده راه‌سازی شود و برای مردم باشد چه شهر زیبایی خواهیم داشت. مردم برای این اقدامات هزینه می دهند.

شفاف سازی نکته جدی و از ارکان بازار رقابتی است

به گفته احمدی حس اعتماد، متقابل است که با عمومی کردن فرهنگ جواب  می دهد. باید با مردم حرف زد و روزانه بیلان مالی به مردم ارائه داد.

او گفت: شفاف سازی نکته جدی و از ارکان بازار رقابتی است. بازار رقابتی صرفا خرید و فروش جنس نیست خدمت هم بازار رقابتی دارد.

این استاد حوزه اقتصاد بیان کرد: وقتی خریدار و فروشنده بفهمند چه چیزی به هم ارائه می‌دهند یعنی شفافیت ایجاد شده است. چیزی به جز شفافیت دو طرف را مطمئن نمی کند. هر روز تمرین نکنیم از شهرداری یک خبر فساد بدهیم.

احمدی معتقد است اگر شفاف‌سازی کنیم فسادی ایجاد نمی‌شود.

او در پایان تاکید کرد: مدیریت شهری به جای اینکه هر ساله به شورا بیلان کاری بدهد هر ماه به مردم گزارش مالی بدهد و با این اقدام اتفاق خوبی خواهد افتاد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فساد خبرگزاری برنا محمدرضا احمدی شفاف سازی لایحه درآمد پایدار شهرداری ها فساد در شهرداری ها دکترای اقتصاد منابع درآمد پایدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۶۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیک‌تاک فقط ۲۴ ساعت برای شفاف‌سازی مهلت دارد!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اکونومیک‌تایمز، پیرو نگرانی‌هایی که درباره تأثیر بالقوه تی‌تاک لایت بر سلامت روانی کودکان و کاربران وجود دارد کمیسیون اروپا اعلام کرد که به شرکت فناوری بایت‌دنس تنها ۲۴ ساعت فرصت داده شده تا ارزیابی خطر برنامه جدید خود را که این ماه در فرانسه و اسپانیا برای دسترسی کودکان راه اندازی شده است ارائه دهد. 

اقدام تیری برتون، رئیس صنعت اتحادیه اروپا براساس قوانین فنی اتحادیه اروپا موسوم به قانون خدمات دیجیتال (DSA) و دو ماه پس از آغاز تحقیقات وی درباره تیک‌تاک به دلیل نقض احتمالی قانون‌های تدوین شده صورت گرفت.

این قانون برجسته به منظور مقابله با محتوای غیرقانونی و مضر در پلتفرم‌های شرکت‌های فناوری است و در صورت هر گونه تخلف و تعدی از قانون تدوین شده آنها را ملزم به پرداخت ۶ درصد جریمه از میزان گردش مالی سالانه جهانی خود می‌کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است، تیک‌تاک باید قبل از راه‌اندازی برنامه جدید خود در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا، ارزیابی ریسک را روی این برنامه انجام می‌داد.

در همین راستا، برتون در شبکه اجتماعی ایکس درباره میزان خطر و اعتیاد نوع لایت این شبکه نوشت و تاکید کرد از هیچ تلاشی برای ایمن نگه داشتن کودکان دریغ نمی‌کنند.

کمیسیون اروپا توضیح داد، درخواستی برای اطلاعات به تیک‌تاک ارسال کرده و خواستار جزئیات بیشتر درباره ارزیابی ریسکی شده که این شرکت شبکه اجتماعی، قبل از عرضه نسخه تیک‌تاک لایت در اتحادیه اروپا انجام داده است.

تیک‌تاک لایت که برای کاربران بالای ۱۸ سال طراحی شده است، دارای یک برنامه پاداش است که در صورت اقدامات خاصی در پلتفرم مانند تماشای ویدیوها، لایک کردن محتوا، دنبال کردن سازندگان ویدئو‌ها یا دعوت از دوستان برای پیوستن به این شبکه و لایک کردن ویدئوها، امتیاز کسب کنند. این امتیاز‌ها را می‌توان با پاداش‌هایی مانند کوپن‌های آمازون مبادله کرد.

کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین توضیحاتی درباره جزئیات اقداماتی را که این شرکت برای کاهش خطرات سیستمی اجرا کرده، خواستار شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعلاً نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد
  • سهم مالیات در عمران و آبادانی کشور باید برای مردم تبیین شود
  • تیک‌تاک فقط ۲۴ ساعت برای شفاف‌سازی مهلت دارد!
  • جزییات بودجه شهرداری همدان در دسترس مردم قرار گرفت
  • نگاه توسعه ای به شهر در اولویت قرار گیرد
  • شهرداری عواقب معامله زمین‌های غیرقانونی تفکیک شده‌ را شفاف و گسترده به مردم اطلاع‌رسانی کند
  • مکان احداث دومین پارک بانوان اراک مشخص می‌شود
  • نیاز دانشگاه آزاد اسلامی دستیابی به منابع پایدار درآمدی است
  • رئیس‌جمهور اصلاح قانون تأسیس مدارس غیردولتی را ابلاغ کرد/ درآمد غیرانتفاعی‌ها شفاف می‌شود
  • ابلاغ اصلاح قانون تأسیس مدارس غیردولتی / درآمد غیرانتفاعی‌ها شفاف می‌شود